Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Dynaaminen varaston hinnoittelu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Dynaaminen varaston hinnoittelu."— Esityksen transkriptio:

1 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Dynaaminen varaston hinnoittelu Osa II Miten myyjä voi hinnoitella tuotteensa ja järjestää hankitatoimensa päivittäisessä kaupankäynnissä siinä tapauksessa, kun varastojen täydentäminen on mahdollista?

2 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 2 Matemaattisen mallin perusteet Ensisijaisena tavoitteena on maksimoida liiketaloudellinen voitto. Toisaalta tavoitteena on kysynnän ja varastotason pitäminen tasaisena.

3 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 3 Perusmallien parametreja kysynnän vaihtelu tuotantokustannukset tuotantokapasiteetti toimitusaika tilaus-, varastointi- ja poistokustannukset tuoretuote vai kestokulutushyödyke myynti suoraan varastosta vai voidaanko ottaa vastaan myös etukäteistilauksia liiketoimiala riippuvat parametrit (mallintajien työsarka)

4 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 4 Dynaamisen hinnoittelun vaikutukset Dynaamisella hinnoittelulla on erityisesti positiivinen vaikutus myynnissä esiintyvän vaihtelun pienentämisessä. Yleisesti ottaen dynaamisella hinnoittelulla on myös positiivinen vaikutus tulokseen – kyse on vain siitä kuinka paljon. Parhaimmat tulosvaikutukset esiintyvät silloin, kun kyse on lyhyen elinkaaren tuotteista: tuore-, sesonki- ja muotituotteet.

5 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 5 Tuoteperhehinnoittelu Tuoteperhehinnoittelua varten on olemassa päätöksenteon tukiohjelmistoja. Artikkelissa mainitut ohjelmistotoimittajat * ovat tuoneet ensimmäiset ratkaisunsa markkinoille 1999. Varastoartikkelit (Stock Keeping Unit, SKU) luokitellaan tuoteperheiksi esimerkiksi käsittelemällä historiadataa klusterointimenetelmillä. Lisäämällä liiketoimintaan olennaisesti vaikuttavat hinnoitteluperiaatteet ja kysyntämalli ohjelmistotoimittajat lupaavat pystyvänsä ratkaisemaan SKU-kohtaisen dynaamisen hinnoitteluongelman. *www.demandtec.com www.khimetrics.com

6 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 6 Ohjelmistot ja ongelmat Ohjelmistoja ei ole kytketty osaksi osto- saatika varastonhallintajärjestelmää. Tuloksiin vaikuttaa myös saatavilla olevan datan virheettömyys ja reaaliaikaisuus. Ohjelmistojen käyttöönotossa tulee ottaa huomioon samat työvaiheet ja riskit kuin muissakin tietojärjestelmähankkeissa.

7 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 7 Tulevia tutkimusteemoja Reaaliaikaisen tiedon ja suurten tietomäärien käsittely on nykyisen tietotekniikan ja tiedonsiirtojärjestelmien asiosta mahdollista, joten dynaamisessa varastonhallintariippuvassa hinnoitteluongelmassa voisi ottaa huomioon myös: -miten ja milloin olisi kannattavinta täydentää varastoja. -miten ostotoimintaa ja hinnoittelua tulisi käsitellä silloin, tuoteperheiden tai tuoteparien kysynnän välillä on ristikkäisvaikutuksia. -miten yrityksen liiketoimintatavat vaikuttavat kysyntään.

8 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 8 Sähköinen kaupankäynti 1/2 Pääasiallinen hyöty tulee siitä, että kysyntää voidaan mallintaa, ennustaa ja kohdentaa aiempaa paremmin. Markkinointikanava toteutetaan usein soveltamalla web-tekniikoita, joiden avulla muodostetaan suuria tietokantoja, joista edelleen louhitaan sopivaa tietoa päätöksenteon tueksi.

9 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 9 Sähköinen kaupankäynti 2/2 Markkinointikanavan tutkimuksessa voidaan käyttää samoja menetelmiä kuin aiemminkin, esimerkiksi koesuunnittelua (Design of Experiments). Nyt tulokset vain saadaan nopeammin. Asiakaskohtaisesti mukautettu massamarkkinointi niin tuoteominaisuuksien kuin hinnoittelun suhteen on mahdollista. Mutta mitä hyötyjä syntyisikään asiakaskohtaisesti mukautetusta dynaamisesta hinnoittelusta yhdessä asiakaskohtaisesti mukautetun varastonhallinnan kanssa?

10 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 10

11 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 11

12 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 12

13 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 13 Kotitehtävä 1/2 Piirrä systeemimalli tilanteesta, missä banaani siirtyy tukkukaupan ja vähittäiskaupan kautta ostoskoriisi sillä oletuksella, että kuulut ko. XYZ-kauppaketju bonus- ohjelmaan. Keskity erityisesti objektien välisiin relaatioihin. Kuvassa tulisi olla vähintään seuraavat objektit: tukkukauppa, vähittäiskauppa, varasto(t), sinä, ostokuitti, asiakastietokanta, dynaaminen hinnoittelu.

14 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 14 Kotitehtävä 2/2 Lyhyt selitys siitä, -miten kauppaketju voi käyttää bonusohjelmasta kerättyä tietoa varastonhallinnassa? -mihin kohti dynaamista hinnoittelua on järkevää soveltaa (ellei selviä kuvasta) ja miksi sitä on järkevää soveltaa juuri siinä?

15 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 15 Kauppaketjun malli Tukkukauppa : läpivirtausvarasto Vähittäiskauppa :hedelmätiski Kauppaketju Bonusohjelma Asiakastietokanta Toteuttaa Sisältää Suunnittelee Ja ylläpitää

16 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 16 Informaatiomalli Ostokuitti : loppusumma Bonusohjelma Rekisteri- tapahtuma Asiakas- tietokanta Tuotetiedot Myyntikohde :banaani Hinta Dynaaminen hinnoittelu Eräpäivä Kauppa- ketju On jäsen Kirjataan Kootaan Käyttää apuna Valitsee

17 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 17 Miten kauppaketju voi käyttää bonusohjelmasta kerättyä tietoa varastonhallinnassa? Varastonhallinnan perusongelmana on pitää yllä optimaalista varastotasoa: varastosta löytyy juuri sitä tuotetta, jolla on kysyntää. Bonusohjelman avulla voidaan selvittää muun muassa paikalliskauppojen menekkiä, jolloin tuotevalikoima mukautetaan paikallisen kulutuksen mukaan. Bonusohjelmiin liittyviä henkilötietoja voidaan edelleen käyttää kulutustottumusten muutoksien havaitsemiseen. Näiden tulosten perusteella voidaan muun muassa aloittaa poistomyynnit tai toisaalta uuden trendin mukainen menekinedistäminen. Varaston toiminnot ovat sisäänosto, säilytys, edelleenmyynti. Bonusohjelma ei sinänsä auta varastonhallinnassa, vaan tietoa pitää edelleen käsitellä. Analyysien tuloksia voidaan soveltaa kussakin varastonhallinnan toiminnossa siten, että perusongelman ratkaisu olisi optimaalinen.

18 S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 18 Mihin kohti dynaamista hinnoittelua on järkevää soveltaa ja miksi sitä on järkevää soveltaa juuri siinä? Dynaamista hinnoittelua on järkevää soveltaa erityisesti silloin, kun kyseessä on hyödykkeet, jotka pilaantuvat tai jotka ovat sesonkituotteita. On olemassa yhtä useampia dynaamisia hinnoitteluongelmia, jotka ovat syntyneen selittämään reaalimaailman ongelmaa. Lisäksi tietotekniikan kehittymisen vaikutuksesta tarjolla on aikaisempaa enemmän dataa ja data voidaan saattaa käyttöön reaaliajassa. Valitsemalla oikea malli tai kehittämällä juuri omaa käyttökohdetta varten oma malli dynaamisella hinnoittelulla pystytään tuotekohtaiseen hinnoitteluun. Tästä on seurauksena se, että tuotteiden hintoja ei enää aseteta ”peukalosääntöjen” mukaan, vaan voiton maksimoinnin pohjalla on aikaisempaa selittävämpi päätöksentekomalli.


Lataa ppt "S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu 26.1.2005 Janne Ikäheimonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Dynaaminen varaston hinnoittelu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google