Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKatariina Sipilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Nuoret ja väkivalta – nuorisotutkimuksen näkökulmia sosiaaliseen ongelmaan
Päivi Honkatukia
2
Nuorisotutkimuksesta
Kulttuurintutkimuksellinen ote Tavoitteena tuoda esiin nuorten tilanteita, näkökulmia julkiseen keskusteluun, joka usein nuoria leimaavaa ”Youth research is primarily framed by welfare state interests but youth researchers seek to express the voices of young people and transcend public and common discourses in our analysis of the conditions of young people” (Gudmudsson 2013, 217)
3
Kolme näkökulmaa nuorten väkivaltaan tässä esityksessä
Väkivallan merkitykset nuorten maailmassa Nuoret ja väkivalta sosiaalisena ongelmana: viimeaikaisia kehityssuuntia Väkivaltaan puuttuminen nuorisokasvatuksen näkökulmasta
4
OSA 1 Nuorten väkivallalle antamista merkityksistä
5
Väkivalta kiistanalaisena käsitteenä
Erilaisia määritelmiä niin tieteellisessä kuin arkiajattelussa Vaikeasti tavoitettava käsite/ilmiö: asian nimeäminen väkivallaksi riippuu tilanteesta, samoin väkivallan käyttö saa eri tilanteissa erilaisia merkityksiä
6
Alakulttuuri ja väkivalta
Chicagon koulukunta, Birminghamilaisuus… Alakulttuuri kollektiivisena tapana kritisoida ja vastustaa yhteiskuntaa ja auktoriteetteja Alakulttuuri ryhmässä tapahtuva luova ratkaisu ongelmiin, joita koetaan yhdessä Normien rikkominen/väkivalta ei ole patologista tai kaaoksen luomista, vaan se ymmärretään merkityksellisenä toimintana tai vastarintana
7
Väkivalta osana nuorisokulttuurista yhteisöllisyyttä
”Tietenkin jos sul on omat porukat menos tappelee, ni se on vähä pakko mennä sinne. Vaik ketä sanois mitä, ni ei sillee voi mitenkään laistaa” ”Jos sitte lähtee jostain tilanteesta, ni saa kuulla kavereilta, et sä oot pelkuri, paskahousu, ku lähit menee”
8
Väkivalta ja tunteet ”Samalla tappelin, purin pahaa oloani muihin, sain mainetta, kunniaa, hyväksyntää jne. Mitä en saanut himassa. Ja se tuntui hyvältä, mitä kadut, diskot jne. tarjos: vapautta, hauskanpitoa, tyttöjä ja ennen kaikkea tappeluita, joista nautin 100 %:sti! Ottaa erää, kokeilla mihin pystyy, mitä kestää. Siinä vaiheessa väkivalta rupes hallitsemaan mun elämää ja olemaan osa sitä! Joka päivä!” lainaus vangin haastattelusta kirjassa Kurki, Kurki-Suutarinen &Taruvuori (2010) Muurien sisällä. Sosiokulttuurinen innostaminen vankilassa
9
Väkivallan elämyksellisyys
Kysymys: Niin, millainen fiilis se sit on tappelun jälkeen? Björn: Niin, tietsä silleen, emmä tiiä voi olla hyvä fiilis silleen, et on aika yläilmoissa, ei mikään vaisu fiilis, semmonen vähän voittajan olo. Emmä tiiä, itse asiassa semmost raivoo ja vähä, ehkä semmosta energiaa virtaa ja tuntee sen.
10
Sallittu väkivalta - koulukodissa asuvien nuorten näkökulma
haastattelija: Te huomaatte, et se vaikuttaa se teidän suhtautuminen hoitajien käyttäytymiseen? Jouko: No ne kiristää meitä noilla säännöillä ja tollasilla, mut me sitten kiristetään niitä nyrkillä. Eikä meillä sitten mitään muuta ookaan. haastattelija: Ootteko te sitten kokeilleet, et eiks teillä oo sitten mahdollisuutta esittää mielipidettä noissa kokouksissa? Jouko: Joo mut se on… Kristian: Mitä se hyödyttää? Aila: Ei se hyödytä mitään mitä me sanotaan. Jouko: Ne on päättänyt etukäteen jo kaiken, kuhan muuten vaan muodon vuoks kyselee.
11
Väkivallan merkitysten tavoittamisen haasteet tutkimuksessa
Tavoitteena väkivaltailmiön ymmärtäminen tutkitun ryhmän tai yksilön näkökulmasta Ulkokohtainen ja/tai standardoitu tarkastelu ei auta avaamaan väkivallan mikrokäytäntöjen ja merkitysten logiikkaa Nuoret usein haluttomia jakamaan Luottamus tärkeää Etnografinen tutkimus, elämänkerralliset menetelmät Miten raportoida merkityksistä niin, ettei heikennä nuorten asemaa entisestään?
12
OSA II Nuorten väkivalta yhteiskunnallisen säätelyn ja hallinnan kohteena
13
Pahoinpitelyistä epäiltyjen miesten ikäjakauma 2006-2009
Lähde: OPTL/Rikollisuuden riskitekijät
14
Pahoinpitelystä epäiltyjen naisten ikäjakauma 2006-2009
Lähde: OPTL/Rikollisuuden riskitekijät
15
Nuorten tekemän väkivallan trendejä
Viranomaistilastot Itseilmoitetun rikollisuuden kyselyt ( ) pahoinpitelyt lisääntyneet, mutta laskua aivan viime vuosina nuorten tekemät henkirikokset harvinaisia vakavassa väkivallassa kasvua luvun taitteessa, sittemmin vähentynyt tyttöjen osuus on lisääntynyt toisen hakkaaminen ja tappeluihin harvinaistunut hieman (vaihtelu % vastanneista vuoden aikana) sukupuolten välinen ero on säilynyt samanlaisena Polarisaatio Nuorten tekemän väkivallan trendejä Lähde: Optula
16
”Sosiaalipolitiikka on parasta kriminaalipolitiikkaa”
rikosten ennalta ehkäisy kuuluu sosiaali- ja nuorisotyölle, yhteiskuntapoliittinen kysymys rangaistukset ovat viimesijainen keino rikosoikeusjärjestelmä määrää ainoastaan rangaistuksen lastensuojelu/sosiaalityö huolehtii nuoren rikoksentekijän kuntouttamisesta sekä rikosoikeusjärjestelmän sisällä että sen ulkopuolella
17
“Huoltomalli” sai tukea1970- ja 1980-lukujen hyvinvointipolitiikasta...
lapsiperheiden tukeminen, universaalit palvelujärjestelmät sosiaalisten ongelmien rakenteellinen ennaltaehkäisy, hyvinvoinnin lisääminen, tulonsiirrot ja palvelut lapsiperheille interventioissa tärkeää: normaalisuuden edistäminen, leimaamisen välttäminen
18
Muutostrendejä1990-luvulta lähtien: kohti riski- ja kontrolliajattelua
talouslama, liittyminen EU:iin ja globalisoituvaan talouteen tehokkuusajattelu, taloudellinen niukkuus lapsiperheiden tulonsiirtojen leikkaukset julkisissa keskusteluissa huoli lapsista ja nuorista, pedofilia, koulukiusaaminen, pahoinvointi, pelot uudenlaiset interventiot: riskiryhmien identifioiminen ja varhainen puuttuminen ja kontrollointi sosiaalisten ongelmien turvallistaminen
19
Nuorten poikkeavuuden hallinnan (uudenlaisia) strategioita
Rikosvastuun ikärajan asema ja rangaistusten vaikutukset rikollisuuden tasoon nousseet keskusteluun rangaistukset eivät ole kuitenkaan koventuneet, vaan kontrollia on kiristetty mm. julkisen tilan hallinnassa ja lastensuojelussa Vastuuttaminen moraaliin vaikuttaminen puuttumiskäytännöissä sopiminen Toiseuden strategiat ja kontrolli tiloista poistaminen kotiintuloajat, nollatoleranssikokeilut
20
Riski- ja kontrollilähestymistavan ongelmat?
Huomio kiinnittyy riskiryhmiin ja –yksilöihin, rakenteelliset/yhteiskuntapoliittiset kysymykset sivuun Huolen ja puuttumisen leimaavat vaikutukset ”Yritykset poistaa, rangaista ja ehkäistä poikkeavuutta saattavat vahvistaa sitä” (Pekkarinen 2010, 21). Tuottaa kuvaa ainakin osasta nuoria huolen aiheina, epäsosiaalisena ryhmänä, joka kaipaa tiukempaa kuria ja moraalista ohjausta Voi synnyttää sukupolvien välistä epäluottamusta Nuorten normirikkomusten logiikka ymmärryksen ulottumattomiin Oman näkemyksen sivuttaminen opettaa hiljaisuuteen ja näkymättömyyteen, voimattomuuteen Aikuisyhteiskunnan normistot nuorelle merkityksettömiksi ja kapinoinnin kohteeksi
21
Osa III Nuorisokasvatuksellinen näkökulma väkivaltaan puuttumisessa
22
Nuorisokasvatus Nuoruusikään liittyvä kasvatus: koulu, nuorisotalot, harrastukset, vapaa-aika ja muut nuorelle tärkeät ympäristöt Tavoitteita nuoren kasvun itsenäistymisen ja aktiivisen kansalaisuuden tukeminen, sosiaalinen vahvistaminen, elinolojen parantaminen (nuorisolaki) Ymmärtää nuorten asemaa yhteiskunnassa: jatkuva muutos, yksilöllistyminen, lisääntyvät vaatimukset, epävarmuus Poliittisen tason ratkaisut tärkeitä, toisaalta usko siihen, että nuoret voivat vaikuttaa asioihinsa Esim. etsivä katunuorisotyö: luottamuksen kautta ja vapaaehtoisuuden kautta muutokseen Väkivallan nuorisokulttuuristen merkitysten äärelle pääseminen edellyttää vuoropuhelua, erilaisuuden kunnioittamista ja pyrkimystä ymmärtää omasta arvomaailmasta poikkeavia valintoja Toisaalta väkivaltailmiö kytkeytyy myös rakenteellisiin ja yhteiskuntapoliittisiin kysymyksiin ja järjestelyihin (esim. puuttumiskäytännöt)
23
Kontrollikulttuurista kuulemiseen kulttuuriin
Interventioissa tarvitaan ymmärrystä arkielämästä ja olosuhteista, joissa nuoret elävät normirikkomusten logiikka aikuisten ymmärryksen piiriin ei tarkoita tekojen hyväksymistä Kuulluksi tuleminen vahvistaa psykososiaalista kehitystä uskoa omaan arvoonsa yhteisön jäsenenä kykyä tehdä omaa elämäänsä koskevia päätöksiä Vastuu kuuntelemisesta aikuisella Kuulemisen kulttuurista, ks. Lapsuuden ja nuoruuden etiikka sosiaali- ja terveysalalla. ETENE-julkaisuja 41.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.