Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palaverin puheenvuorot Robottiprojektissa 2009 nauhoitettiin ja analysoitiin projektiryhmien palavereja ja hahmotettiin kuvaa projektipalaverien tyypillisistä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palaverin puheenvuorot Robottiprojektissa 2009 nauhoitettiin ja analysoitiin projektiryhmien palavereja ja hahmotettiin kuvaa projektipalaverien tyypillisistä."— Esityksen transkriptio:

1 Palaverin puheenvuorot Robottiprojektissa 2009 nauhoitettiin ja analysoitiin projektiryhmien palavereja ja hahmotettiin kuvaa projektipalaverien tyypillisistä piirteistä. OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori1

2 Asian käsittelyyn liittyviä puheenvuoroja ~80 % Jakaa tietoa: ” - Mulla oli se, langaton ohojain tännään tutkin sitä että miten ne voi laittaa ne, niin löysin että pleikkari kolomosen ohjaimet ja ajurit ja nämä saatais niinku asennettua tuonne ja, pelekällä Bluutuutilla ja [epäselvä] pääsis niinku -, että sais sen toimimaan.” Ehdottaa: ” - Soppiiko siinä semmonen käytäntö että otetaan tuo tilaus sieltä pois se lappu mutta pannaan tuo testaus niin s-, siirretään se vielä tuonne etiäppäin että, [ ] pitäiskö se siirtää tuonne, viikolle ykstoista?” Ideoi: ” - Meillähän on kaikki videolla että näkkeehän ne niistä ja voi laittaa tekstiksi” Perustelee: ” - Sen suunnittelun voi ottaa pois koska nyt on päädytty siihen ratkasuun että me käytetään valamista.” OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori2

3 Täsmentää: ” - Joo mut tuo ei tuu siihen meijjän levylle ollenkaan.” Kysyy: ” - Kuinka hyvin ootte ehtiny sisäistää näitä että jos katotte vaikka kuvan niin hahmottuuko se kortin toiminta?” Vastaa: ” - Kyllä, osaluettelo lähti maanantaina.” Arvioi, kritisoi: ” - Sehän on sitte, jos ne on loman jäläkeisellä viikolla sitte osat niin sehän on hyvä homma sitte nii ei jää semmosta ootteluaikaa siinä sen suhteen.” OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori3

4 Palaverin kulkuun liittyviä puheenvuoroja ~20 % Vetää yhteen: ” - Nuo nyt on niinko pääprioriteetti että nuo pittää saaha vähintään valamiiksi. ” Organisoi: ” - No niin, elikkä tuo, mennään tuohon ensimmäiseen kohtaan elikkä pöytäkirja laatija. Kuka, kirjottais, tällä kertaa pöytäkirjan?” Määrittelee tavoitteen: ” - Mulla ei oo mittään muita erityisiä [asioita] paitsi se yks henkilö vaihetaan.” Kiteyttää: ”- Joo, siinä kai oli tämän viikon, hommat. Aikataulussa on pysytty, ihan kohtuullisesti.” OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori4

5 Rohkaisee, kannustaa, kiittää: ” - No hyvä että ootte tuotaki miettiny.” Keventää: ” - Ei olla sitte kusesa ku on määritelty liian tarkkaan kaikki.” Aktivoi kysymällä: ” - Onko ehdotuksia?” Antaa ohjeita: ” - Näytäppä vielä [ryhmän tiedostoista], siellä oli se valaistushomma että mitä me suunniteltiin.” OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori5

6 Alkuvaiheen suunnittelupalaveri (70 min, 577 kpl) OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori6

7 Keskivaiheen ohjauspalaveri (32 min, 246 kpl) OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori7

8 Loppuvaiheen ohjauspalaveri (17 min, 126 kpl) OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori8

9 Yleiskuva: seurantapalaverit Kolmessa alkuvaiheen seurantapalaverissa, jossa ohjaaja oli läsnä, korostuivat kysymykset, vastaukset ja tiedon jakaminen. Kyse on tilanteen kartoittamisesta ja raportoinnista, joka hoidetaan näillä puheenvuorotyypeillä. Tietoa jakavat puheenvuorot ovat yleensä pitkiä, sillä jokainen ryhmän jäsen kertoo oman vastuualueensa tilanteesta ja puheenjohtaja antaa taustatietoa asioiden käsittelyyn tai kertaa aiempaa. Lisäksi näissä tilanteissa tarvitaan ehdotuksia ja ideointia, kun suunnitellaan tulevaa projektiviikkoa. Myös opettaja ehdottaa ja toimii siinä projektiryhmän vetäjän ja ammattiaineen asiantuntijan roolissa. OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori9

10 Yleiskuva: suunnittelupalaverit Palaverin tavoitteena oli valita aiemmin ideoiduista mahdollisuuksista toteuttamisvaiheeseen menevät ja määritellä mahdollisia lisätehtäviä, jos aikaa on. Ideoivat, ehdottavat ja kritisoivat puheenvuorot vievät asian käsittelyä ja päätöksentekoa eteenpäin. Asian käsittelyä tarkentamaan tarvitaan täsmennyksiä, kysymyksiä ja vastauksia. Puheenjohtaja toimii ryhmässä aktiivisena keskustelun organisoijana: hän asettaa tavoitteita, vetää yhteen ja ohjeistaa sihteeriä päätösten muotoilussa muistioon. Samoin osa täsmennyspuheenvuoroista liittyy juuri muistion sanamuotojen viilaukseen. OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori10

11 Kaikki: pieniä havaintoja Opiskelijat eivät käyttäneet palautetta tai kannustusta sisältäviä puheenvuoroja. Kaikissa palavereissa kevennettiin tunnelmaa, eniten opiskelijoiden keskinäisessä suunnittelutilanteessa. Suuri osa jokaisen opettajan puheenvuoroista oli kysymyksiä. Miksi näin on? OAMK Tekniikan yksikkö Tuula Hopeavuori11


Lataa ppt "Palaverin puheenvuorot Robottiprojektissa 2009 nauhoitettiin ja analysoitiin projektiryhmien palavereja ja hahmotettiin kuvaa projektipalaverien tyypillisistä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google