Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia"— Esityksen transkriptio:

1 Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia
Juuso Leppilahti TK13PB

2 Kankaanpään kaupungin tietohallinto
Vastaa kaupungin kaikista tietojärjestelmistä Toimii yhteistyössä PoSan (Pohjois- Satakunnan peruspalvelu- liikelaitoskuntayhtymä) kanssa Tavoitteena mahdollisimman vähillä kustannuksilla saada hyvät ja toimivat palvelut kuntalaisille

3 Laitteistot, verkot ja ohjelmistot
Ylläpitoon kuuluu 1050 työasemaa 30 palvelinta 106 tietojärjestelmää Kankaanpäällä on noin 50 toimipistettä viiden eri kunnan alueella Kaupungille kuuluu 38 toimipistettä, joista 26kpl on lähiverkossa (10-100Mb/s) ja 14kpl ADSL- yhteydessä PoSalle kuuluu 12 toimipistettä, joista 6 kpl on lähiverkossa ja 4kpl ADSL-yhteydessä

4 Avoin lähdekoodi Avoimen lähdekoodin ohjelmistoja käytössä jo monia vuosia mm. Linuxia toiminta-alustanaan käyttävä kalenterijärjestelmä Netorek Webmail Ensimmäinen Suomessa, joka otti käyttöön Red Hat RHEV:n Virtuaalisoinnilla on saavutettu huomattavia etuja muun muassa suurempi skaalautuvuus kaupungin eri yksiköiden palvelu- ja sovellustarpeisiin Kustannukset työpisteiden käyttöönotossa puolitettu Ensimmäinen kuntasektorin jäsen Suomen avoimen lähdekoodin keskuksessa (COSS) Active&Open- hanke

5 Laitteistot, verkot ja ohjelmistot
Laitteistot vuokrattuja ja standardoituja Fujitsu PRIMERGY RX200 S4 HP ProLiant DL360 G7 Ohjelmistoa Microsoft Office 2003 ja 2007 Käyttöjärjestelmät ja toimisto-ohjelmat OEM:nä Käytössä tietojärjestelmiä eri tasoisiin hallintoratkaisuun mm. Taloushallinto: Intime +; Aditro Väestötiedot: KuntaNet; Logica Henkilöstöhallinto: Personee Regime; Aditro HRM Oppilashallinto: Primus, Kurre, Wilma; Starsoft Oy

6 Palvelimet, tietoliikenneratkaisut
Käytössä oma palvelinhuone DNA:n tiloissa Verkkokäyttöjärjeslmänä käytössä Windows AD Palvelimissa HPUX, Unix, Linux, Windows server sekä 2003 server Jäsenyys Sitran tietotekniikan palvelukeskuksessa Kaupungilla menossa valokuitu-hanke, jossa tarkoitus taata kuntalaisille laaja ja toimiva laajakaistayhteys Valmistuminen vuoden 2015 loppuun mennessä

7 Yhteistyökumppanit Työasemaylläpito ulkoistettu Nettis Oy:lle
Palvelinylläpito: Netorek Oy Verkkoylläpito: Satakunnan Verkkotekniikka Oy Operaattorina käytössä DNA SataEdu Lukion etäopetus lähikuntiin: Merikarvia, Pomarkku, Lavia, Parkano PoSa:n kanssa yhteiset palvelinresurssit sekä palomuurit Yhteistyö lähikuntien sosiaali- ja terveydenhoitojärjestelmien kanssa

8 budjetti Menot, noin € Käyttötalouteen € Kaupunki € PoSa € Investoinnit € Tietohallinnon kustannuksien jakautuminen Ylläpito 43% Laitteiden vuokrat 27% Hallinto, tilat, tarvikkeet 12% Yhteiset järjestelmät 12% Tietoliikenne 6%

9 Henkilöstö ja koulutus
Rajalliset resurssit henkilöstön palkkaamiseen Tietohallintopäällikkö Kaikki muu ICT ulkoistettu Koulutus pientä, lähinnä tietohallintopäällikön pitämiä luentoja ympäri Kankaanpäätä, lähikuntia, kouluja ja yrityksiä Tarkoitus antaa kuva siitä, miten tietohallinto toimii ja mistä se koostuu

10 Laadunhallinta, tietoturva- ja tietoturvakysymykset
Laatujärjestelmä ISO 9001:2008 Kolme pääprosessia Tietojärjestelmien ylläpito ja hallinnointi Tietojärjestelmien kehittäminen ja asiantuntijapalvelut Tietojärjestelmien hankinta Ylläpidon tukipyynnöt Noin 150 tukipyyntöä kuukaudessa Saatujen palautteiden keskiarvo erinomainen 9.8, palauteprosentin ollessa 75 Tietoturvaa parannettu virtuaalisoinnin avulla Palvelut eriytetty omille virtuaalipalvelimille Red Hat RHEV

11 Analysointi Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia
Rajalliset resurssit rajoittavat toimintaa Laitteistot ja palvelimet päivitetty vastaamaan standardeja Yhteistyöt kuntien ja eri yrityksien sekä PoSa:n kanssa erittäin tärkeässä roolissa tietohallinnon kannalta


Lataa ppt "Kankaanpään kaupungin tietohallintostrategia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google