Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pitkän aikavälin ennakointi - Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma KESU 2015 -2020 sekä Maakunnallisen toimintamallin rakentaminen 21.5.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pitkän aikavälin ennakointi - Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma KESU 2015 -2020 sekä Maakunnallisen toimintamallin rakentaminen 21.5.2014."— Esityksen transkriptio:

1 Pitkän aikavälin ennakointi - Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma KESU sekä Maakunnallisen toimintamallin rakentaminen

2 Ennakointi aluetasolla
Laki alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista 7/2014, §17 ”4) vastaa alueellisen pitkän ja keskipitkän aikavälin koulutustarpeiden ennakoinnin yhteensovittamisesta ja alueellisten koulutustavoitteiden valmistelusta osana koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnittelua (KESU)” ”11) vastaa ennakoinnin yhteensovittamisesta maakunnassa, arvioi ja seuraa maakunnan ja sen osien kehitystä sekä kehittämistoiminnan vaikuttavuutta” Maakuntastrategia 2035+ Maakuntasuunnitelma ja -ohjelma (=maakuntastrategia) on lähtökohdiltaan aluekehittämislainsäädäntöön ja maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuva maakuntaliiton lakisääteinen tehtävä Maakuntasuunnitelmaan kirjataan pitkän tähtäimen kehitystavoitteet (2035+) Nelivuotiskausittain laadittava maakuntaohjelma ( ) täsmentää ja konkretisoi Varsinais-Suomen ELY – keskuksen laaja ennakointitoiminta

3 Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma (KESU) -työ
Valtioneuvosto hyväksyy viisivuotiskausiksi Taustalla hallitusohjelma Voimassaoleva hyväksytty vuosille 2011–2016 Koulutuksen laadullisen sisällön määritykset Koulutuksen tarjonta (koulutuspaikat) Koulutuksen tarjonnan määrittelyyn liittyvä yhteistyö opetus- ja kulttuuriministeriön, opetushallituksen, Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen (VATT) ja maakuntien välillä Seuraavan KESU –kierroksen valmistelu on jo alkanut

4 Historiaa Koulutuksen pitkän aikavälin pääosin määrällistä (koulutuspaikat) ennakointia tehty maakuntien liittojen ollessa mukana 2000-luvulla: 1. kierros vuosille 2003–2007: maakuntahallitus 2. kierros vuosille 2007–2011: maakuntahallitus 3. kierros vuosille 2011–2016: maakuntahallitus 4. kierros vuosille 2015–2021 käynnistynyt 2014 keväällä (määrällisiin koulutuspaikkoihin ja muuhun ennakointiin tähtäävän talouden ja toimialojen kehitystä kuvaavan ns. perusuran laadinta on käynnissä)

5 MITENNA ENNAKOINTIMENETELMÄ
TYÖVOIMAN KYSYNTÄENNUSTEET TOIMIALOITTAIN Vatt:lta TYÖLLINEN TYÖVOIMA Tilastokeskukselta KOULUTUSJÄRJESTELMÄN TOIMIVUUS -tehokkuus- ja vaikuttavuuskertoimet OPINTOALAT JA KOULUTUS-ASTEET NUORTEN 16-21 –VUOTIAIDEN IKÄLUOKKAENNUSTE TOIMIALOJEN AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET Vatt:lta laskenta, oletukset verkostolta POISTUMA Vatt:lta NUORTEN IKÄLUOKAN KOULUTTAMISEEN TARVITTAVA ALOITTAJAMÄÄRÄ KOKO JÄRJES- TELMÄ TYÖVOIMAN TARVE AMMATTIRYHMITTÄIN (AVAUTUVAT TYÖPAIKAT) Taulukkolaskenta edellisten pohjalta ALOITTAJATARVE OPINTOALOITTAIN JA KOULUTUS-ASTEITTAIN Alueverkosto YHTEENSOVITUS Alueverkosto AMMATTIRYHMIEN JA KOULUTUKSEN VASTAAVUUSAVAIN Opetushallitukselta työkalu NUORTEN KOULUTUKSEN ALOITTAJATARVE OPINTOALOITTAIN JA KOULUTUSASTEITTAIN TYÖVOIMAN KYSYNTÄ OPINTOALOITTAIN JA KOULUTUSASTEITTAIN Opetushallituksen työkalulla itse tai lisäresurssilla OPHa 2014, Lähde: Opetushallitus 2011

6 AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET KOULUTUSRAKENNE (MITENNA-MALLINNUS)
TYÖVOIMA- JA KOULUTUSTARVE-ENNAKOINTIPROSESSI (”KESU ”) touko-marraskuu 2014 AMMATTIRAKENNE-ENNUSTEET -ALUEELLISTA TIETOA ENNUSTEIDEN POHJAKSI -VUOROPUHELU VATT JA ALUETOIMIJAT lokakuu 2014-tammikuu 2015 KOULUTUSRAKENNE (MITENNA-MALLINNUS) -OPH TEKEE VAIN VALTAKUNNALLISEN RAKENTEEN, MAAKUNNAT OMAT LASKELMAT Helmi-syyskuu 2014 ALUEEN TYÖPAIKAT 2030 VATT:n TOIMIALAENNUSTEET JA SKENAARIOT (perusurat 28 toimialalle) VUOROPUHELU (VATT, TEM, ALUETOIMIJAT) JATKUVA SEURANTA JA VÄLITARKISTUS Marrask – kesäk. 2015 STRATEGIAN MUKAISET JOHTOPÄÄTÖKSET ALOITTAJATARPEESTA ALUEILLA OKM Joulukuu 2015 KESU OPPILAITOSTEN YLLÄPITÄJIEN PÄÄTÖKSENTEKO *VUOSITTAIN KOULUTUS- JA OPINTOALOITTAIN / TUTKINNOITTAIN? Syyskuu 2015 ? Maalis-kesäkuu 2015 MAHDOLLISET SUURALUEITTAISET KESKUSTELUT AMMATTIKORKEAKOU-LUJEN JA YLIOPISTOJEN TARPEISTA Reuna-ehdot OKM:n JA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJIEN TULOS- JA TAVOITESOPIMUKSET SEKÄ JÄRJESTÄMISLUVAT Kevät 2016 Lähde: Uudenmaan liitto/Olli-Pekka Hatanpää

7 VATT:n perusura 2013–2030 valtakunnallinen taustaskenaario
Rakennemuutos (palveluvaltaistuminen) ja teollisen tuotannon ja jalostuksen muutos jatkuu 2020-luvulle asti Työvoiman määrän ja työikäisen väestön (efektiivinen työvoima) supistuminen hidastaa talouskasvua Kotimaisen lopputuotekysynnän roolin korostuminen vientikysynnän sijaan – ts. kysyntärakenne muuttuu palveluvaltaistumisen myötä Suuret energia- ja ympäristöpolitiikkaan liittyvät investoinnit: pääomankäyttö korostuu kasvutekijänä tuottavuuden kehityksen ohella Talouden kestävyysvajeen leikkaamiseksi tehtävät politiikkatoimet taustaoletuksissa

8 VATT:n perusura 2013–2030 maakunnalliset toimialaennusteet
Ensimmäiset maakunnalliset laskelmat toimitettiin kommenteille tammikuussa 2014 Lähtöoletuksena valtakunnallinen toimialaennuste ja Tilastokeskuksen väestöennusteesta tuleva työvoimarajoite Työvoimarajoitteen vuoksi toimialat eivät voi kehittyä vapaasti, vaan yhden alan kasvu on pois muilta aloilta Tämä aiheuttaa merkittäviä epäjohdonmukaisuuksia Varsinais-Suomen maakunnalliseen perusuraan Varsinais-Suomen liitto ja ELY -keskus ovat laatineet yhdessä vaihtoehtoisen perusuralaskelman, jota hyödynnetään VATT:n ennakointimallin tarkentamisessa

9 Varsinais-Suomen koulutustarve-ennakointi
MYR Koulutusjaosto Ennakoinnin ohjausfoorumi Ohjaus Koordinaatio V-S liitto ELY Toiminta Laadulliset ja määrälliset koulutustarpeet eri aikaväleillä / KESU TE-toimisto ELY: Osaamis- ja koulutuspalv. ryhmä ELY/Ennakointitiimi Tietopalvelut Toimialaryhmät ja -foorumit Raportit ja analyysit ForeAmmatti Alueelliset kehitysnäkymät Kauppa Rakentaminen Logistiikka SOTE Luotain.fi Työllisyyskatsaus Ammattibarometri ICT Ruoka-ketju Luovat alat Health/ bio ? Puntari Toimiala Online (Matkailu) ??? Metalli- ja konepaja ??? Ammattikompassi VS liitto ELY-keskus.fi Maakunnan tila Koulutustajayhteistyota.com Oppilaitokset, elinkeinoelämä, järjestöt, viranomaiset KESU -prosessi Lounais-Suomen aluetietopalvelu Kyselyt, selvitykset

10 Varsinais-Suomen ennakointiverkoston toimijoita
Varsinais-Suomen liitto Turun yliopisto Brahea-keskus Tulevaisuuden tutkimuskeskus Työelämäpalvelut Åbo Akademi Turun AMK Novia Turun Ammatti-instituutti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Salon seudun koulutuskuntayhtymä Raseko Livia Turun AKK ELY-keskus TE-toimisto Turun kaupunki Kaupunkikehitys, opetustoimi Kehittämiskeskus, Turku Science Park, Turku Touring Varsinais-Suomen yrittäjät Talonrakennusteollisuus, Infra ry, SuLVI, Kiinteistöliitto Teknologiateollisuus Kauppakamari Seutukunnat TEM, OKM, OPH, VNK Muut maakunnat ja ELY-keskukset

11 TOIMIALAKOHTAISET ENNAKOINTIFOORUMIT
Koordinaatiovastuu kokonaisuudesta: V-S liitto ja ELY-keskus VALMISTELU ASIANTUNTIJA-TYÖRYHMÄSSÄ VARSINAIS-SUOMEN ENNAKOINTISEMINAARI TOTEUTUS: ENNAKOINTIFOORUMIT TULOKSET JA VAIKUTTAMINEN 1-2 kertaa vuodessa ennakointitiedon ja käytännön kokemusten pohjalta arvioidaan alan tulevia osaamis- ja koulutustarpeita > parannetaan koulutustarjonnan työelämävastaavuutta > tuetaan oppilaitosten välistä yhteistyötä koko toimialan kehittämisessä - levitetään hyviä käytäntöjä Määritellään - vastuut aikataulut Kootaan alaa koskevaa ennakointitietoa (esim. neuvottelukunnista) Keskustelu kootaan, tiedotetaan, viedään tiedoksi MYR –koulutusjastoon ym ja sähköisille alustoille varmistetaan, että tiedot siirtyvät koulutus-suunnittelusta ja rahoituksista vastaaville tahoille (OKM, ELY-keskus, TE-toimistot, koulutuskuntayhtymät, oppilaitokset) arvioidaan seurataan vaikuttavuutta

12 Ennakointi neuvottelukunnissa - ehdotus
Kerran vuodessa / joka toinen vuosi toimialan tarpeiden mukaan Opiskelijapalaute työssä oppimisesta: - Mistä osaamisesta oli hyötyä? - Mitä olisi pitänyt osata? Opettajat keräävät FOORUMI Klusteri-/ toimiala-kohtainen ennakointi-tilaisuus (yritykset, ELY, Te-toimisto, oppilaitos): tulevat osaamis-tarpeet Neuvottelu-kunta käsittelee: Mitkä ovat ammattiosaamisen vaatimukset? Mitkä ovat tulevien markkinoiden osaamistarpeet? Yhteen-veto oppi-laitoksen nimeämä yhteys-henkilö (ennakoija) A4 Toimi-ala-kortti Koulutustoimikunnat: -laadullinen ennakointi OPH: tutkintojen perusteet Tuotettu tieto koulutus-suunnittelun pohjaksi Muu ennakointitieto: ammattibarometri ammattikompassi /kvalifikaatiot koulutuksen kysyntä toimialakohtaiset ennusteet jne. Oppilaitoksen omat tuotteet, esim. yrityskoulutus

13 Kiitos


Lataa ppt "Pitkän aikavälin ennakointi - Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma KESU 2015 -2020 sekä Maakunnallisen toimintamallin rakentaminen 21.5.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google