Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUENTO 1 Kertausluento A 2013

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUENTO 1 Kertausluento A 2013"— Esityksen transkriptio:

1 LUENTO 1 Kertausluento A 2013
BK50A2300 Konstruktiomateriaalit ja niiden valinta Luennot / syksy 2013 TkT Harri Eskelinen LUENTO 1 Kertausluento A 2013

2 Tämän luennon oppimistavoite:
Kerrata materiaalien mekaanisia ominaisuuksia koskevat määritelmät ja ”tuttujen” materiaalien mekaanisten ominaisuuksien ”luonne” opintojakson tavoitteita varten Kerrata eräitä näkökohtia ”tuttujen” materiaalien valinnasta niiden lujuuden perusteella

3 Kertaus materiaalien mekaanisista ominaisuuksista

4 Tähän meneessä opittua…
Koneenrakennuksessa pyritään sovittamaan yhteen kolme eri tekijää: Rakenneosan ainevahvuus Rakenteen muotoilu ja epäjatkuvuuskohdat Vaadittava kuormaa kantava poikkipinta-ala - geometriset (koko)rajoitteet - massarajoitteet - liitoskohdat kiilaurat, akseliolakkeet, kierteet jne. - jouheva muotoilu, kuorman vaikutus- suunta poikkileikkauksen epäjatkuvuus- kohdat toiminnallisista syistä - veto, puristus, taivutus, leikkaus - väsyminen - lujuus / sitkeys - loviherkkyys - myötörajasuhde - käyttöolosuhteiden vaikutus Materiaalin lujuusominaisuudet

5 Tuotteen toimintovaatimukset on täytettävä

6 Esimerkki 1: Tutkittava koneenosa

7 Tarvittava kuormaa kantava poikkileikkaus Kiilaura kriittisessä kohdassa Sallittu taipuma ja kiertymä Poikkileikkauksen muutos kriittisessä leikkauksessa

8 Esimerkki 2:

9 Esimerkki 3: Two way bending fatigue in a bolt. Large Arrow at 1 o’clock shows area of fatigue crack initiation.

10 Materiaaliominaisuudet, joihin koneenrakentajan tulee kiinnittää erityisesti huomiota:
1) Lujuus (staattinen ja dynaaminen) sekä loviherkkyyden vaikutus 2) Tiheys 3) Kimmo- ja liukumoduulit 4) Venymä ja sitkeys 5) Pintaominaisuudet 6) Kovuus ja karkenevuus 7) Värähtely- ja vaimennusominaisuudet ---- 8) Valmistettavuus 9) Korroosionkesto 10) Kustannukset

11

12 Kuormitustapauksen tunnistaminen
A) Otettava huomioon koneenosan kuormitustapaus: veto - puristus taivutus vääntö tykyttävä kuormitus vaihtuva kuormitus B) Eri materiaaleille esitetään koetulosten perusteella esim. vetolujuus puristuslujuus taivutuslujuus väsymislujuus

13 A Quiet (static) B Pulsating C Repeated D Reversed asymmetric E Reversed symmetric

14 Tärkein apuväline on vetokokeesta saatava voima-venymäpiirros ja siitä laskettava jännitys-venymäpiirros, josta voidaan määrittää halutut materiaaliominaisuudet Puristuskokeella saadaan tyssäysraja ja puristusmurtoraja Materiaalitaulukoissa on yleensä lukuarvot vain vetokoejännityksille, muut lasketaan kertoimilla

15 Huoneenlämpötilaa korkeammissa lämpötiloissa materiaalin lujuus riippuu sekä lämpötilasta että kuormitusajasta: kuumalujuus (lyhytaikainen kuormitus) virumislujuus (pitkäaikainen kuormitus)

16 Materiaalin väsyminen

17 Materiaalin valinnassa huomioon otettavia tekijöitä
väsyttävästi kuormitetussa kohteessa: Materiaalikohtaisissa väsymislujuusarvoissa on suuriakin vaihteluita (keskihajonta jopa n. 10%) Lämpötila vaikuttaa terästen väsymis-lujuuteen myös korkeissa lämpötiloissa ratkaisevasti (raja n.+ 500°C) Materiaalikohtainen loviherkkyys pitää määrittää ottaen huomioon myös loven muoto ja kuormitustapaus

18 Lämpötilan vaikutus väsymislujuuteen

19 Loviherkkyys A) Todellisessa koneenosassa olevat urat, kierteet, olakkeet ja poraukset heikentävät koneenosaa B) Koneenosaa mitoitettaessa ja materiaalia valittaessa nämä epäjatkuvuuskohdat otetaan huomioon nk. lovenvaikutusluvulla, joka on riippuvainen: - koneenosaan valmistetun geometrian vaikutuksesta - materiaalin ominaisuuksista C) Materiaaleina loven vaIkutuksille “tunteettomimpia” ovat valuraudat ja “eniten loviherkkiä” jousiteräkset

20 Materiaalikohtaisen loviherkkyysluvun riippuvuus loven terävyydestä.
Loviherkkyysluku Loven terävyys [mm] Materiaalikohtaisen loviherkkyysluvun riippuvuus loven terävyydestä.

21 Eri materiaaliluokkien loviherkkyysluvut
Loviherkkyysluku Pohdittavaa: Mistä suuri vaihteluväli “johtuu” ja mitä lukuarvoa tulisi käyttää materiaalinvalinnassa (=mitoituksessa)?

22 Päätelmä: Kun Rm voi vaihdella standardin mukaisissa rajoissa, niin materiaalivakio a vaihtelee vastaavasti, josta on laskettavissa loviherkkyysluvun vaihteluväli. Tätä käytettään luotettavuusteknisessä mitoituksessa apuna.

23 Väsymismitoitusmenetelmät
Mitoitusmenetelmiä on useita (taustalla koesarjat): A) mitoitus väsymisrajaan nähden (Wöhler-käyrän vaakasuora osa, materiaalilla oltava selvä väsymisraja) B) mitoitus kestorajaan nähden (Wöhler-käyrän kalteva osa, äärellinen kestoikä) C) nimellisjännitysten menetelmä (lovivaikutuksen sisältävä Wöhler-käyrä, esim. tunnetunmuotoisille hitsatuille rakenteille) D) murtumismekaniikan mallit (särönkasvun nopeus tunnettava) E) hot spot –menetelmä (kappaleen pinnalla olevien jännityshuippujen mittaus venymäliuskoin, hitsatut rakenteet) F) paikallisen venymän menetelmä (SAE) (muut kuin hitsatut rakenteet)

24 Esimerkki SAE-menetelmässä tarvittavista materiaaliparametreista:
Väsymislujuuskerroin Väsymislujuuseksponentti Väsymissitkeyskerroin Väsymissitkeyseksponentti Kimmomoduuli Myötöraja Murtolujuus Muokkauslujittumiskerroin Muokkauslujittumiseksponentti

25 Materiaalin tiheys A) Yleensä pelkkä materiaalin tiheyden minimointi ei riitä koneenosan tai rakenteen kokonaismassan minimoimiseksi B) Esimerkiksi jos alumiiniprofiilia suunnitellaan korvaamaan teräsprofiili, on alumiiniprofiilin mittoja ja muotoja kasvatettava vastaavan jäykkyyden saavuttamiseksi

26 Muotojäykkyys A) Muotojäykkyys ilmoitetaan käyttämällä geometriasta laskettavien suureiden lisäksi aineenkoetuskokeista saatavaa kimmomoduulia tai liukumoduulia B) Esimerkiksi palkkien taipuman laskentalausekkeissa käytetään kimmomoduulia ; esim.  = [F×l3] / [E×I]

27 Liukumoduuli

28 Iskusitkeys Iskusitkeys voidaan kokeellisesti määrittää standardisoidun aineenkoetuskokeen perusteella

29 Iskusitkeyden muuttuminen lämpötilan mukaan
Materiaalin sitkeysominaisuudet ovat voimakkaasti lämpötilasta riippuvaisia. Ajanmittaan tapahtuvaa siirtymävyöhykkeen siirtymistä useilla kymmenillä asteilla ylöspäin kutsutaan “vanhenemiseksi”

30 Pintaominaisuudet A) Taipumus muodostaa adhesiivisia kontakteja eri materiaalien kanssa B) Kitkakerroin C) Kyky imeä itseensä voiteluaineita, esim. huokoisuus D) Heijastavuus E) Kyky hylkiä epäpuhtauksia

31 Kovuus ja karkenevuus A) Karkenevuus = Teräksen kyky muodostaa sammutettaessa martensiittia, mitataan syntyneen martensiittikerroksen paksuudella (Jominy-koe) B) Kovuus tarkoittaa materiaalin kykyä vastustaa siihen tunkeutuvaa esinettä (ei saa sekoittaa siis karkenevuuteen !) Kovuutta mitataan Brinellin, Rockwellin ja Vickersin kovuuskokeilla. C) Suurta pinnan kovuutta tarvitaan esimerkiksi abrasiivista kulumista vastaan D) Pinnan kovuutta voidaan lisätä esimerkiksi sopivilla pintakarkaisumenetelmillä

32 Värähtely- ja vaimennusominaisuudet
A) Eräillä materiaaleilla on luontainen kyky “imeä” itseensä ja vaimentaa värähtelyjä B) Esimerkiksi alhaisen lujuusluokan valuraudat ovat hyviä työstökoneiden runkojen materiaaleja, koska ne kykenevät vaimentamaan erinomaisesti työstöstä syntyviä värähtelyjä

33 Kertauksena eräitä näkökohtia materiaalien valinnasta niiden lujuuden perusteella

34 Standardien mukainen valintasuositus
Standardien mukaiset lujuuslaskenta- ja suunnittelu-ohjeet voivat antaa ohjeita materiaalin valitsemiseksi suoraan: säädökset, direktiivit, lait ja asetukset painelaitteet nostolaitteet rakennukset sillat turvallisuusohjeet yksittäiset koneenosat (esim. tasakiilat, hammaspyörät nuorrutus- tai hiiletysteräksestä) jne.

35 Eräiden materiaalien vetolujuus…

36 Lujien materiaalien käyttöön liittyviä ongelmia:
Lujien materiaalien käytöllä pyritään monesti ainevahvuuksien pienentämiseen, joka voi johtaa stabiliteettiongelmiin Stabiliusvaatimus asettaa reunaehtoja geometrialle ja materiaalin kimmo-ominaisuuksille ongelma on yleensä se, että vaikka materiaalin lujuus kasvaa, eivät sen kimmo-ominaisuudet juurikaan muutu (vrt. esim. eri teräslajit).

37 Yleensä lujuuden kasvaessa materiaalin sitkeys alenee, erilaiset lujuus - sitkeys -analyysit käyttökohteen mukaan ovat monesti avainasemassa. Lujuuden kasvaessa yleensä hitsattavuus huononee ja monesti tuotettu lujuuden lisäys menetetään hitsauksen aiheuttamien rakenne-muutosten takia. Lujissa materiaaleissa sisäiset jännitykset ovat usein normaalia korkeammalla tasolla ja epätasaisemmin jakautuneita

38 Teräksen lujuuden lisäämiseen käytettävät tärkeimmät menetelmät:
1 Ferriitin hilan lujittaminen seosaineilla 2 Perliittiosuuden lisääminen 3 Ferriitin raekoon pienentäminen 4 Valssaukseen liittyvä sammuttaminen 5 Termomekaaniset käsittelyt 6 Nuorruttaminen 7 Erkautuskarkaiseminen Tämä opintojakson näkökulmasta eri lämpökäsittelyt tuottavat siis ”uusia materiaalivaihtoehtoja”, joista lopullinen valinta tehdään!

39 Minkä ominaisuuksien suhteen valinnassa tehdään kompromissi? Huom!
Teräslaji Minkä ominaisuuksien suhteen valinnassa tehdään kompromissi? Huom! Yleiset rakenne-teräkset 1) hitsattavuus 2) lujuus 3) sitkeys - hitsatut sekä (hitsaamattomat) rakenteet Kone-teräkset 1) lujuus 2) lastuttavuus -rakenteisiin, joita ei hitsata -yleisin valmistus lastuamalla Hiiletys-teräkset 1) Kulumiskestävyys (pintakerroksen kovuus ja paksuus, karkenevuus) 2) Sitkeys (sisustan lujuus) 3) Väsymislujuus 4) Lastuttavuus - Valinta Jominy-nauhan avulla Nuorrutus-teräkset Lujuusominaisuuksia säädellään valitsemalla sopiva päästölämpötila, kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Vaatimusten mukaan arvioidaan pintakovuus, kovuus halutulla syvyydellä ja läpikarkenemisvaaran eliminointi Väsymislujuus! Valinta Jominy-nauhan avulla Kuumalujat teräkset ”raja” n. +650 oC 1) Hyvä virumiskestävyys 2) Väsymislujuus 3) Vaimennuskyky Hiilen lujittava vaikutus häviää korkeissa lämpötiloissa  käytettävä virumislujuutta lisääviä seosaineita Mo 0.5-1, V Korkeissa lämpötiloissa käytettävä niukka-seosteinen teräs ei saa olla Al stabiloitu (Grafitoitumisen vaara) Työkalu-teräkset 1) Kulumiskestävyys 2) Lujuus 3) Kovuus 4) Sitkeys - Kylmätyöstöteräkset - Kuumatyöstöteräkset Pikateräkset

40 Ruostumaton teräs Murtolujuus Muut ominaisuudet Martensiittiset
MPa - Karkaistavia - Suuri lujuus, hyvä kulumiskestävyys - Ei jännityskorroosiota - Vetyhaurausvaara - Haurasmurtumavaara Ferriittiset MPa - Vähäinen taipumus jännityskorroosioon - Haurasmurtumisvaara alhaisissa lämpötiloissa - Haurastumisvaara korkeissa lämpötiloissa Austeniittiset MPa -Virumiskestävyys on huomattavasti parempi kuin ferriittisten -Iskusitkeys säilyy vielä -200 oC pakkasessa -Jännityskorroosiovaara (kloridit) Duplex n. 800 MPa - Suurehko lujuus - Hyvä kestävyys jännityskorroosiota vastaan - Hyvä kloridien kestävyys Ei korkeisiin lämpötiloihin ”Hyvien ominaisuuksien kompromissi?”

41 Terästen kehityksestä…
Lujien terästen käyttö vähentää tuotteen elinkaaren aikaisia ympäristövaikutuksia. Tuotteen valmistukseen kuluu vähemmän raaka-aineita, hitsauslisäaineita ja energiaa. Lujien ja keveiden tuotteiden kuljetukset aiheuttavat vähemmän ympäristökuormituksia ja liikkuvissa koneissa tuotteet ovat suorituskyvyiltään parempia. Kehitystyön tuloksia ovat esim. ultralujat, hyvin muovattavat DP teräkset (Dual Phase) sekä galvanneal-pinnoitetut DP teräkset Rautaruukki on lujien kaksifaasiterästen (DP) kehittämisen ja valmistuksen edelläkävijöitä. Sen valikoimaan kuuluvat myös nk. TRIP-teräkset.. Valmistuksen avainasioita ovat lämpökäsittelyt, seostus ja puhtaus

42 Perinteisiä lujia teräksiä ovat (HSS = High-Strength Steels)
HSLA-teräkset (High Strength - Low Alloy), IS-teräkset (Isotropic), lämpölujittuvat teräkset (BH, Bake-hardening), välisija-atomivapaat teräkset (IF, Interstial-free), ja hiili-mangaaniteräkset (CMn) Kehittyneitä lujia teräksiä (AHSS= Advanced High-Strength Steel ja UHSS = Ultra High-Strength Steels) ovat mm: kaksifaasiteräs (DP, Dual Phase), monifaasiteräs (CP, Complex Phase), Martensiittiset teräkset (MART), TRIP- teräkset (Transformation Inducet Plasticity) sekä bainiittiset teräkset AHSS/UHSS-teräkset on kehitetty erityisesti ajoneuvoteollisuutta ajatellen. Ne koostuvat useasta eri faasista (martensiitti, bainiitti ja/tai austeniitti)

43 Fig. 1: Typical strength-ductility profiles of steels
Fig. 1: Typical strength-ductility profiles of steels. The data represent regimes such as published in the references given below. TRIP: transformation-induced plasticity; TWIP: twinning-induced plasticity; maraging TRIP: Steel concept which uses hardening mechanisms based on transformation induced plasticity and the formation of intermetallic nano-precipitates in the martensite during heat treatment (aging).

44 (CP Steel) (Martensite Stainless Steels)

45

46

47

48 Teräs  AHSS Kokonaismassa: % Rungon massa: % Kulutus: - 5 % CO2-päästöt: - 6 % Valmistuskust.: +0 % AHSS  Alumiini Kokonaismassa: -11 % Rungon massa: % Kulutus: - 2 % CO2-päästöt: - 3 % Valmistuskust.: +65 %

49 Valurautojen lujuusominaisuuksista…

50 Kun lujuusluokka kasvaa GJL 100 GJL 400
Lujuusominaisuudet Työstettävyys Pinnanlaatu Lämpötilanvaihtelunkesto Kuumalujuus Vaimennuskyky Kimmokerroin Valettavuus Kulumiskestävyys Ohuiden seinämien valu

51 Alumiinin lujuus Seostamaton Al RM n. 60 Mpa
Lujuus riippuu voimakkaasti A) seostuksesta (esim. Cu, Mg, Mn, Pb, Ti ja Zr ) ja B) lämpökäsittelystä, Myötölujuus jopa  500 MPa Lujittaminen kylmämuokkaus (n. 2x) liuoslujittaminen erkautuslujittaminen

52 Alumiinin käytön lujuusteknisiä rajoitteita
Alumiineilla on matala pitkän kestoiän väsymislujuus Edestakainen muodonmuutos johtaa muokkauspehmenemiseen ja väsymismurtuman käynnistymiseen Suhteellisen pieni jäykkyys Taipumus lujuuden menetykseen sulahitsauksessa

53

54 Alumiinit voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään, ei-lämpökäsiteltävät ja lämpökäsiteltävät alumiinit. Ei-lämpökäsiteltävät alumiinit saavat ominaisuutensa pääasiassa seosaineiden ja valssauksen kautta. Tyypillisiä seosaineita ovat mangaani, magnesium. Ei-lämpökäsiteltäviä laatuja ovat 1000, 3000 ja 5000-sarjan alumiinit. Nämä alumiinit ovat hitsattavia ja niillä on hyvä korroosionkesto. Niiden ominaisuuksia ei voi muuttaa valmistuksen jälkeen.

55 Lämpökäsiteltävät alumiinit saavat ominaisuutensa seosaineiden ja erilaisten lämpökäsittelyjen kautta. Tyypillisiä seosaineita ovat kupari, magnesium, pii ja sinkki. Lämpökäsiteltyjä alumiineja ovat 2000, 6000 ja 7000-sarjan alumiinit. 6000-sarjan alumiinit ovat hitsattavia ja 7000-sarjan alumiineilla on heikko hitsattavuus ja huonompi korroosionkesto.

56 Valinnan suuntaviivoja tuleville viikoille…
Ominaisuuksien kombinaatio, jossa komposiitin ominaisuus on parempi kuin sen yksittäisen aineosan vastaava ominaisuus


Lataa ppt "LUENTO 1 Kertausluento A 2013"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google