Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

T Tietotekniikan työkurssi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "T Tietotekniikan työkurssi"— Esityksen transkriptio:

1 T-106.1061 Tietotekniikan työkurssi
PowerPoint Luento 7

2 Luennon sisältö ja tavoitteet
Esityksen tekemiseen liittyvät tärkeimmät asiat PowerPointin perusteet Hyvä esitys (Train –method)

3 Teknisesti hyvä esitys
Selkeät diat Ei liikaa tekstiä ↔ Tarpeeksi iso fontti (min 16 pt) Mieluummin liian vähän kuin liikaa dioja, tilaa ja aikaa puheviestinnälle Selkeästi yksi asiakokonaisuus yhdellä dialla

4 PowerPointin rakenne: hierarkia ja diat
Kukkuu... Otsikko…

5 PowerPointin valikot

6 PowerPointin katselunäkymät
Normal diaikkuna lajitteluikkuna slides / outline muistiinpanoikkuna Outline-ikkunan toimintoja Shift + tab: dian jako kahtia Ctrl + Enter: uusi tyhjä dia Pikavalikon käyttö Slide Sorter diojen paikat diojen kopiointi diojen deletointi Notes Page Muistiinpanot Monipuoliset toiminteet (taulukot, piirto..) Slide Show esittäminen

7 PowerPointin peruskäyttö
Avaa ohjelma Avaa uusi presentaatio Käytä teemoja tai Luo tarvittaessa uusi suunnittelumalli tai käytä vanhaa Upota malliin logot, tiedot, automaatiot Lisää tekstiä, kuvia, kaavioita, taulukoita → Esitys on valmis Huom: Reuse slides (Sisällön siirtäminen Word-dokumentista)

8 Suunnittelumallit (Asennetut mallit - kotikäyttöön)
Oman mallin luominen View – Slide Master Perustyylin muokkaus Luettelomerkit pikavalikosta Rakenteen lisääminen Insert Layout – Insert Placeholder Taustan muokkaus Background Styles Tallennus Save As PowerPoint Template Logot ja kuvat Suunnittelumallilla luodaan esitykselle graafinen ilme Suunnittelumalliin voi myös upottaa automaatioita (Esim. dianumerointi, päiväys, tms.) Valmismallit kotikäyttöön

9 Teemat Design – Themes Valmisteemat (Built-In) Omat teemat (Custom)
Office2007:ssa suositellaan käytettäväksi teemoja yhtenäistämään ulkoasua eri ohjelmistojen tuottamien dokumenttien välillä. Design – Themes Värimäärittelyt Fontin määrittelyt Huom: Fontin vaihto myös Home – Editing - Replace Efektit Valmisteemat (Built-In) Omat teemat (Custom) Taustatyylit (Background Styles)

10 Yksinkertainen ylä- ja alatunniste dioihin tai handoutteihin
Insert > Header & Footer Päivittyvä päivämäärä Insert > Date & Time Päivittyvä dianumero Insert > Slide Number Käytä näitä ollessasi suunnittelumalli –tilassa.

11 Tulostaminen Print What
Slides Handouts Notes Pages Outline View Eri näkymien ylä- ja alatunnisteiden muokkaus: View – Slide/Handout/Notes Master

12 Vapaapiirto Usein käytännön kaavioissa yms. tarvitaan vapaapiirto-objekteja itsenäisesti tai eri tavoin rymiteltyinä. Objektien ryhmä Home - Drawing Oletusasetuksena objektit pyrkivät kiinnittymään ruudukkoon View – Gridlines Taustan pikavalikko Grid and Guides Objektien kiinnittyminen ruudukkoon tai toisiin objekteihin Piirtotilan apuviivat

13 Vapaapiirto-objektit (Shapes)
Viivat ja yhdyssiteet (Lines) Nelikulmiot (Rectangles) Geometriset peruskuviot (Basic Shapes) Nuolet (Block Arrows) Yhtäsuuruusmerkit (Equation Shapes) Vuokaaviot (Flowchart) Tähdet ja kyltit (Stars and Banners) Puhekuplat (Callouts) Toimintopainikkeet (Action Buttons) AutoShape

14 Format-valikko täyttövärit: teemavärit, muut värit, efektit
viivat ja nuolet: paksuus, väri, katkonaisuus, päät efektit järjestysoptiot koko: korkeus ja leveys, kierto, suhteellinen koko, paikka, vaihtoehtoinen teksti

15 Järjestystoiminnot (Arrange)
T Tietotekniikan työkurssi Järjestystoiminnot (Arrange) päällekkäinen järjestys: Order tuo eteen vie taakse siirrä eteenpäin siirrä taaksepäin yhdistäminen: Group, Ungroup ja Regroup tasaus ja jaottelu: Align tasaa kuviot oikeaan, vasempaan, ylös tai alas järjestää kuviot tasavälein vaakaan tai pystyyn pyörittäminen ja peilaus: Rotate / Flip

16 Kuva-aineisto Insert Kuvan käsittely Picture ClipArt SmartArt
Chart Kuvan käsittely Rajaus (Crop) Kuvatyylit (Picture Styles) Säädöt Pakkaaminen Huom: ClipArt kuvaa voidaan muokata myös osina.

17 TextBox – tekstikehykset
Vapaa-piirto-objektiin voi aina liittää tekstiä TextBox – tekstikehykset kaikkiin AutoShapeihin voidaan lisätä tekstiä erilliset tekstilaatikot tekstin muotoilu kuten Wordissä +tekstin suuntaus +konvergointi SmartArtiksi

18 Kaaviot Insert Chart Excel avautuu Muokkaus Design Layout Format

19 SmartArt -kaaviot Insert SmartArt Kaavion luokka ja tyyli
Kaavion rakenteen muokkaaminen Luettelotekstin muuttaminen SmartArtiksi Huom: SmartArtit eivät usein sovellu vaativampaan käyttöön. pallot neliöt muotoja

20 Valinnainen oma teksti.
WordArt Insert WordArt Format Valinnainen oma teksti.

21 Tehosteet ja animaatiot
Siirtyminen diaan Animations – Transition to This Slide Objektien vaihtumistehosteet Animations – Animate / Custom Animation

22 symmetria: SHIFT –näppäin symmetria keskipisteen suhteen: SHIFT+CTRL

23 Esitystilanne Ennen esitystä: Rehearse Timings Esityksen aikana
F5 käynnistää avoimen esityksen Vaihto+F5 esitys käynnistyy aktiivisen dian kohdalta Enter seuraava dia B/W tyhjä valkoinen tai musta ruutu Esc esityksen päättäminen Pointterit (pikavalikosta) Itsenäinen esitys Automatically After Set Up Slide Show – Browsed at a kiosk

24 Hyvä esitys

25 Esityksellä täytyy olla tarkoitus
Tarkoitushakuisuus Esityksellä täytyy olla tarkoitus Jokaisella esityksellä tulisi olla pääväittämä Pääväittämä on lausunto, jonka esityksen pitäjä pyrkii todistamaan yleisölle esityksen aikana ”Näytän, että sponsoroimalla Linkage –ohjelmaa, saamme kyvykkäitä työntekijöitä tulevaisuudessa” ”Yhtiömme mahdollisuus kasvuun on rajoittunut, koska meillä ei ole selkää strategista näkemystä.”

26 Kenelle olen puhumassa?
Esitä yleisölle Kenelle olen puhumassa? Sovita viesti yleisöllesi Yleisön eri ulottuvuudet: Kulttuuri (yritys, kansallisuus, aliryhmät) Kielitaidon taso Valtasuhteet (puhunko ylemmilleni, alemmilleni vai vertaisilleni) Yleisön asenne esitystä tai esitystilannetta kohtaan Jokaisella kuulijalla on ennakkokäsitys esityksestä

27 Älä koskaan aliarvioi yleisöäsi
Älykkyys Älä koskaan aliarvioi yleisöäsi Keinotekoiset myyntikikat/fraasit eivät toimi Jos olet kyllin fiksu keksimään selityksiä, kuuntelijasi ovat kyllin fiksuja huomaamaan, missä selittely alkaa. Vakuuttaaksesi älykkään yleisön, sinun täytyy käyttää kunnollisia perusteluja, ei sanahelinää. Vakuuttavia tosiasioita ja perusteluja voidaan käyttää houkuttelukeinoina, ei pelkästään tiedottamiseen. X

28

29 Esityksen rakenne Johdanto Aliosio 1 Aliosio 2 Aliosio 3 Päätös

30 Johdanto Tervehdys Tausta Miksi olemme täällä Pääväittämä Yleiskatsaus
Hei kaikki ja tervetuloa yrityksemme hätäkokoukseen. Kuten varmaan teidätte, olemme kokoustamassa, koska helikopterimme joutui onnettomuuteen. Olemme täällä keskustelemassa, kuinka nopeasti ja tehokkaasti korjaamme tahraantuneen maineemme. Esitän tänään, että kriisimarkkinointi on tehokas tapa selvitä tästä ongelmasta. Olen jakanut tämän esityksen kolmeen osioon, joissa.. Jos halutte esittää kysymyksiä, säästäkää ne esityksen loppuun. Lisäksi huomatkaa, että Terhi Teekkari tulee myöhässä tähän tapaamiseen, älkää antako hänen saapumisensa häiritä. Tervehdys Tausta Miksi olemme täällä Pääväittämä Yleiskatsaus Käytännön asiat

31 Aliosiot Linkkaa edelliseen Aliväittämä Todiste Alijohtopäätös
Aloitetaan tarkastelemalla kriisimarkkinoinnin tehoa yleismielialaan. Esitän, että kriisimarkkinointi on tehokas tapa palauttaa yleisön hyvä luottamus yritystämme kohtaan.. Tässä ovat markkinatutkimukset … Lisäksi tutustutaanpa psykologien tutkimustuloksiin. Edelläväitetty osoittaa, että kriisimarkkinointi on tosiaankin tehokasta. Katsotaanpa seuraavaksi kriisimarkkinoinnin kuluja verrattuna vaihtoehtoisiin lähestymistapoihin. Linkkaa edelliseen Aliväittämä Todiste Alijohtopäätös Linkkaa seuraavaan

32 Vielä aliosioista Tyypillisesti esityksessä pitäisi olla 3-4 aliosiota
Liian monta alioisota johtaa liian suuren tietomäärän prosessointiin yhden esityksen perusteella. Pidä jokainen aliosio fokusoituna, selkeänä ja erillisenä. Käytä visuaalisia keinoja erottaaksesi aliosioita toisistaan

33 Päätös Lopetussignaali Yhteenveto Johtopäätös
Action points / toimenpiteet Lopettaminen On tullut aika päättää esitykseni. Yhteenvetona haluaisin vielä kerrata muutamia pääseikkoja: Ensinnäkin kriisimarkkinointo on tehokasta. Toiseksi muiden vaihtoehtojen kustannukset ovat merkittävästi korkeampia. Lisäksi.. Pointtini on, että tällä hetkellä yrityksemme on huonojen vitsien maalitaulu. Jos emme lanseeraa kriisimarkkinointikampanjaa, meidän maineemme on lopullisesti pilattu. Ehdotan,e ttä seuraavaksi keskustelemme, minkä muotoisen tulevan kampanjamme pitäisi olla. Teemu Teekkari ehkä voisi toimia puheenjohtajana tälle keskustelulle? Kiitän kaikkia kuulijoitani tänään ja odotan innolla seuraavaa tehokasta keskusteluamme!

34 Esityksen rakenne Tervehdys Tausta Miksi olemme täällä Pääväittämä
Yleiskatsaus Käytännön asiat Linkkaa edelliseen Aliväittämä Todistus / argumentointi Alipäätelmät Link kaa seuraavaan Lopetussignaali Yhteenveto Johtopäätökset Toimenpiteet Lopetus

35 Vihjeitä Älä koskaan lue kalvoista. Käytä muistiinpanoja
Muista harjoitella esitystäsi Tarkista myös ajoitus

36 Kysymyksiä


Lataa ppt "T Tietotekniikan työkurssi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google