Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade."— Esityksen transkriptio:

1 Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi. Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade r.y.

2 VASTASYNTYNEIDEN AIVOVAURIOT (verenkierto)
VERENKIERTOA LIIKAA: VUOTO LIIAN VÄHÄN: ISKEMIA (sopivasti: vaikeaa, säätely puuttuu) RISKIKOHDAT: germinal matrix (jossa runsas verenkierto) watershed – ”vedenjakaja”-alueet VUOTO: eriasteisia I – IV TAI VI joskus hydrokefalus ISKEMIA = PERIVENTRIKULAARINEN LEUKOMALASIA

3

4 LIIKUNTAVAMMAN TARJOUTUVIA OIREITA
TOISPUOLEINEN NYRKISTYS / KÄDEN KÄYTTÄMÄTTÖMYYS JÄYKÄT LONKAN ADDUKTORIT PRIMITIIVIHEIJASTEET SÄILYVÄT SUOJAHEIJASTEET EIVÄT KEHITY

5 LIIKUNTAVAMMAN TARJOUTUVIA OIREITA (2)
VASTASYNTYNEEN APATIA / HYPOTONIA JOTA SEURAA IMEVÄISELLÄ HYPOTONIA / LISÄÄNTYVÄ SPASTISUUS 1) HYPOTONIAA SEURAA DYSTONIA / ATAKSIA / ATETOOSI 2) SPASTISUUTTA SPASTISUUS

6 LIIKUNTAVAMMAN TARJOUTUVIA OIREITA (3)
NORMAALIT LIIKEMALLIT : - SUOJAHEIJASTEET (6-9 KK) - PINSETTIOTE (9 KK) KEHITTYVÄT HEIKOSTI TILALLE TULEE POIKKEAVIA LIIKEMALLEJA SPASTISUUDEN / DYSTONIAN YMS. OHELLA

7 Yhteensä n. 1 % VAMMAISUUS LIIKUNTAMMAT (CP) 0,2 %
ÄLYLLINEN KEHITYSVAMMAISUUS 0,7 – 1,5 % AISTIVAMMAT LIHASTAUDIT, NEUROPATIAT 0,1 % HYDROKEFALUS ,1 % MYELOMENIGOCELE ,04 % KEHITYKSEN ERITYISVAIKEUDET (eri asteisia) Yhteensä n. 1 %

8 LIIKUNTAMMAT (CP) ,2 % hemiplegia spastica (verraten hyvä ennuste) tetraplegia spastica (vaikea monivammaisuus) dystonia tetraplegica (vaikea monivammaisuus) diplegia spastica (keskivaikea) athetosis (vähentynyt) ataxia (harvinainen) sekamuotoja

9 Hemiplegia spastica pohjelihakset adduktorit hamstring-lihakset biceps
pronaattorit käden fleksorit

10 Diplegia spastica: adduktorit pohjelihakset

11 Motoriset radat Fysioterapia Toimintaterapia

12 Fysioterapiamenetelmistä: Bobathin menetelmä tunnistaa ei toivotut, vamman aihettamat liikemallit 'reflekseiksi', joita yritetään pitää fysioterapeuttisin keinoin taka-alalla. Toiveena on, että näin saadaan motorinen kehitys etenemään hyvään suuntaan. Kritiikkinä voidaan esittää, että 'refleksejä' estettäessä muuta motoriikkaa harjoitetaan liian vähän. Vojtan menetelmässä motoriikkaa stimuloidaan enemmän, mutta siinä taas moititaan stimulaation epämukavuutta. Kehitystä laajemmin tukeva 'neurodevelopmental therapy' (NDT) on terapiamuoto, jossa malleja tulkitaan ja sovitetaan lapsen tilanteen mukaan, kuitenkin aina tiukasti toiminnallisessa teoriassa pysyen. Eräiden menetelmien intensiteetti on mitoitettu hyvin suureksi. Tuloksena on ollut selvä hyöty lyhyellä aikavälillä, mutta pitkällä tähtäimellä hyöty on ollut vähäisempi tai puuttunut.

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Assosiaatioradat Hahmotus
Puheterapia Toimintaterapia Neuropsykol. kuntoutus

22

23

24

25 LeDoux: Synaptic self 2002

26 Analyyttinen, koulumainen tapa
Suora, alkuperäinen (?) tapa LeDoux: Synaptic self 2002

27 Lääketieteellinen terveydentila (häiriö/tauti)
ICF- käsitteet Lääketieteellinen terveydentila (häiriö/tauti) Elimistön Suoritukset Osallistuminen toiminnot ja rakenteet Ympäristötekijät Yksilötekijät

28 Käännetäänpä se nurinniskoin
Yksilötekijät Ympäristötekijät Elimistön Suoritukset Osallistuminen toiminnot ja rakenteet häiriö/tauti

29 ja mietitään mikä on tärkeää
Yksilötekijät Ympäristötekijät Elimistön Suoritukset Osallistuminen toiminnot ja rakenteet ja mietitään mikä on tärkeää häiriö/tauti

30 Osallistuminen on tärkeää
Ympäristötekijät Yksilötekijät Elimistön Suoritukset toiminnot ja rakenteet Osallistuminen on tärkeää häiriö/tauti

31 ICF-luokitus korostaa osallistumista ja yksilön ja ympäristön välistä vuorovaikutusta.
Vammakeskeisen ajattelutavan asemasta korostetaan mahdollisuuksia ja suorituksia, joiden päämääränä on osallistuminen. Tämä asetelma on keskeinen myös kuntoutuksen taustalla. Emme kuntouta vain puhetta tai kävelyä, vaan taitoja, joilla voi osallistua.

32 Varhaiskasvatus, kouluopetus
Erityispedagogiikan ensisijaisen kohde-alueen muodostavat vähempiosaiset, hitaammin oppivat ja kehitysvammaiset, koska he hyötyvät siitä enemmän (Hautamäki ym. 2001)

33 VAIKEUSASTE YLEISYYS R.Valtonen: Kehityksen ja oppimisen ongelmat
Vammaisuus 1,0 % 11,5 % 17,3 % selviä lieviä ei ongelmia YLEISYYS

34 Kuntoutuksen, opetuksen yms. vaikutus suorituksiin
Aikuisen suoritustaso 1,0 % 11,5 % 17,3 % Lähtötaso (ei siis tavallaan häviä tai muutu)

35

36 Koulutus Suomessa: yhä enemmän ja yhä useammalle
Kuvio 1. Yleissivistävän peruskoulutuksen oppilasmäärä 17,3 % 11,5 % Riitta Valtonen: Kehityksen ja oppimisen ongelmat

37 Koulutus Suomessa: yhä enemmän ja yhä useammalle
Kuvio 2. Ylioppilastutkinnot 17,3 % 11,5 % Riitta Valtonen: Kehityksen ja oppimisen ongelmat

38 Suomen Lääkärilehti Tulevaisuus on vanhojen ihmisten: vanhuus pitenee nopeammin kuin koskaan ja muuttaa maailman erilaiseksi kuin ennen. Väestö iän ja sukupuolen mukaan 2010

39


Lataa ppt "Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google