Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko"— Esityksen transkriptio:

1 Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko
lautakuntakoulutus Ritva Salisma projektijohtaja

2 Kunnan toimielimet valtuusto kaupunginhallitus ja sen jaostot
lautakunnat ja niiden jaostot johtokunnat toimikunnat Kuntalaki 17 §

3 Tampereen kaupungin organisaatio 1.1.2013
KONSERNIHALLINTO Tilaaja- ryhmä Hallinto- ja hyvinvointipalveluryhmä Kaupunkikehitysryhmä Talous- ja liiketoimintaryhmä Konserni- palvelut Tarkastustoimikunta Sisäinen tarkastus KAUPUNGINVALTUUSTO KAUPUNGINHALLITUS PORMESTARI Keskusvaalilautakunta Liiketoimintajaosto Henkilöstöjaosto Tarkastuslautakunta TILAAJALAUTAKUNNAT Terveyttä ja toimintakykyä edistävien palvelujen lautakunta Sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta Ikäihmisten palvelujen lautakunta Yhdyskuntalautakunta Lasten ja nuorten palvelujen apulaispormestari Osaamis- ja elinkeinolautakunta Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta HYVINVOINTIPALVELUT JOHTOKUNNAT Avopalvelut Laitoshoito Erikoissairaanhoito Päivähoito ja perusopetus Toisen asteen koulutus Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut Sara Hildénin taidemuseo LIIKELAITOKSET Tampereen Ateria TYTÄRYHTIÖT JA -YHTEISÖT Tampereen Infratuotanto Tampereen Kaupunkiliikenne Tampereen Logistiikka Tampereen Tilakeskus Tampereen Vesi Tullinkulman Työterveys Pirkanmaan Pelastuslaitos Sopimus Liike-toiminnan ohjaus Hyvinvointi- palvelujen tuotannon ohjaus

4 Kunnan luottamushenkilöt
Valtuutetut ja varavaltuutetut Kunnan toimielimiin valitut jäsenet ja varajäsenet Kunnan kuntayhtymän toimielimiin valitsemat jäsenet ja varajäsenet Muut kunnan luottamustehtäviin valitut Kuntalaki 32 §

5 Luottamustoimen tunnusmerkit
pakollisuus erottamattomuus määräaikaisuus vaalikelpoisuus virkavastuu poliittinen vastuu eettinen vastuu

6 Luottamushenkilön käyttäytymissäännös
Luottamushenkilön tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden parasta toimia luottamustehtävässään arvokkaasti tehtävän edellyttämällä tavalla. Luottamushenkilöiden on pyrittävä toimimaan kokonaisuus huomioonottaen kuntalaisten edun mukaisesti – ei yhden kuntalaisen Kuntalaki 32 §

7 Luottamushenkilön tehtävät
Luottamushenkilö on valittu toimielimen jäsenenä päättämään kokouksessa ja käsittelemään niitä asioita, jotka laissa tai johtosäännössä on kyseiselle toimielimelle määrätty Velvollisuus olla mukana kokouksissa Luottamushenkilöillä on päätösvalta vain kollektiivisesti Yksittäinen luottamushenkilö lukuunottamatta pormestaria ja apulaispormestareita ei voi määrätä tai käskyttää virkamiehiä Viranhaltijat vastaavat asioiden valmistelusta ja esittelystä toimielimen jäsenille

8 Ulkopuolisista sidonnaisuuksista ilmoittaminen
Luottamushenkilön tai henkilön, joka on ehdolla muuhun luottamustoimeen kuin valtuutetuksi, on valtuuston tai asianomaisen toimielimen pyynnöstä esitettävä selvitys seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen vaalikelpoisuutensa tai esteellisyytensä arvioinnissa. Kuntalaki 32 §

9 Luottamushenkilön oikeus saada vapaata
Luottamushenkilöllä on oikeus saada vapaata työstään toimielimen kokoukseen osallistumista varten, jos vapaasta sovitaan työnantajan kanssa. Työnantaja ei voi ilman työhön liittyvää painavaa syytä kieltäytyä sopimasta työntekijän osallistumisesta kunnan toimielimen kokoukseen. Muun luottamustoimen hoitamista varten tarvittavasta vapaasta luottamushenkilön on sovittava työnantajansa kanssa. Kuntalaki 32b §

10 Palkkiot ja korvaukset
Luottamushenkilölle maksetaan: 1. kokouspalkkiota; 2. korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä; sekä 3. matkakustannusten korvausta ja päivärahaa. Kuntalaki 42 §

11 …Palkkiot ja korvaukset
Kokouspalkkio johtokuntien sekä kokouksesta 150 euroa Yli kolmen tunnin jälkeen suoritetaan 50 % kokouspalkkion määrästä sähköinen palkkiolaskelma Ansionmenetyskorvaus Enintään 25 euroa tunnilta hyväksyttävän selvityksen mukaan, enintään 8 tunnilta Jos ei selvitystä, enintään 14 euroa tunnilta enintään 8 tunnilta Vaatimus esitettävä 2 kk kuluessa Luottamushenkilönä toimivan kaupungin oman työntekijän haettava palkatonta vapaata ja ansionmenetyskorvausta

12 …Palkkiot ja korvaukset
Kokoukseen osallistumista varten Pysäköintikortti (kokoukset keskustassa) P-Frenckell Liikennelaitoksen matkakortti vaihtoehtoinen Toimielimen sihteeri huolehtii

13 Tietojensaantioikeus
Luottamushenkilöllä on oikeus saada kunnan viranomaisilta tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja, joita hän toimessaan pitää tarpeellisina, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu Kuntalaki 43 § Ritva Salisma

14 Puheoikeus ja ehdotuksenteko-oikeus
Luottamushenkilöllä on puheoikeus käsiteltävänä olevassa asiassa. pysyttävä asiassa ei saa pitkittää tarpeettomasti mikäli ei noudata, puheenjohtaja voi keskeyttää Luottamushenkilöllä on oikeus tehdä päätösehdotuksesta poikkeavia ehdotuksia raukeavat, ellei kukaan kannata Kuntalaki 15 a §

15 Kokouskäyttäytyminen
Puheenjohtaja johtaa asioiden käsittelyä ja pitää huolta järjestyksestä kokouksessa. Mikäli luottamushenkilö käytöksellään häiritsee kokouksen kulkua, puheenjohtajan tulee kehottaa luottamushenkilöä käyttäytymään asianmukaisesti. Puheenjohtaja voi määrätä poistettavaksi kokouksesta. Kuntalaki 15 a Ritva Salisma

16 Lainsäädäntö ja säännöt
Kuntalaki Hallintolaki Erityislainsäädäntö, esim. koululait Johtosäännöt hallintosääntö, valtuuston työjärjestys, lautakuntien johtosääntö, hyvinvointipalvelujen johtosääntö, Sara Hildénin taidemuseon johtosääntö, liikelaitosten johtosääntö… valtuusto hyväksyy

17 Hallinnon oikeusperiaatteet
Hallintolaki, v. 2004 ”Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.” Hallintolaki 6 §

18 Päätöksenteon laillisuus
Noudatettava menettelyä koskevia säännöksiä mm. kokouskutsun toimittaminen oikea päätöksentekojärjestys esteellisyys (päätöksentekijä, valmistelija, valmisteluun osallistunut) Päätöksentekijä ei saa ylittää toimivaltaansa tulee kuulua kunnan toimialaan ja päätöksentekijän omaan toimivaltaan harkintavaltaa ei saa käyttää väärin Päätös ei saa olla lainvastainen Valitettaessa päätös kumotaan muotovirheen perusteella

19 Päätösvalta Kuntalaki 1 § “Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan. Kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto.” Valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta ja päättää asioista, ellei ole siirtänyt toimivaltaansa johtosäännöillä muille toimielimille, luottamushenkilöille ja viranhaltijoille.

20 Lautakunnan tehtävät ja päätösvalta
Valtuusto on siirtänyt omaa toimivaltaansa lautakunnille Lautakunta vastaa viranomaistoiminnasta vastaa palvelujen järjestämisestä ja kehittämisestä >< johtokunta vastaa palvelujen tuottamisesta vastaa kuntalaisten palvelutarpeiden selvittämisestä valitsee palvelujen tuottajat … lautakunta voi päätöksellään siirtää omaa päätösvaltaansa viranhaltijalle Ritva Salisma

21 Lautakunnan tehtävät ja päätösvalta
Lautakunta vastaa valtuuston ja kaupunginhallituksen sille asettamien strategisten, toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä konserniohjauksen noudattamisesta alaisensa toiminnan osalta. Lautakunta on valtuuston ja kaupunginhallituksen alainen toimielin Johtosääntö määrittelee tehtävät ja toimivallan Ritva Salisma

22 Apulaispormestarin tehtävät ja päätösvalta
toimii lautakunnan puheenjohtajana määrää lautakunnalle esiteltävien asioiden valmistelun suuntaviivoista tilaajapäällikölle johtaa varsinaisia palvelusopimusneuvotteluja johtaa vuosisuunnitelman ja hankintasuunnitelman valmistelua vastaa yhteydenpidosta eri sidosryhmiin edistää kuntademokratiaa ja kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksia … Ritva Salisma

23 Tilaajapäällikön tehtävät
johtaa valmistelua toimialueellaan käy palvelusopimusneuvotteluja ja valvoo sopimusten toteuttamista päättää hankinnoista lautakunnan päättämien periaatteiden mukaisesti ei ole lautakunnan alainen, vaan kuuluu kaupunginhallituksen alaiseen konsernihallinnon tilaajaryhmään Ritva Salisma

24 Kaupunginhallituksen edustajan tehtävät
”Kaupunginhallituksen jäsenen tulee erityisesti seurata sen toimielimen toimintaa, johon kaupunginhallitus on hänet nimennyt edustajakseen. Hänen tulee tarvittaessa antaa kaupunginhallitukselle ja pormestarille tietoja lautakunnan toimialaan kuuluvista asioista.” Kaupunginhallituksen johtosääntö 9 § Toimii sanansaattajana kaupunginhallituksen ja lautakunnan välillä. Ei osallistu päätöksentekoon.

25 Toimivalta/vastuu TOIMIVALTA JA VASTUU OVAT SILLÄ VIRANOMAISELLA, KENELLÄ ON PÄÄTÖSVALTA ASIASSA – KUKAAN MUU EI VOI OTTAA PÄÄTETTÄVÄKSEEN! ns. toimivaltarajojen jäykkyys voidaan käyttää vain otto-oikeutta toimielimessä päätöstä vastaan äänestänyt tai eriävän mielipiteen ilmoittanut ei kuitenkaan ole vastuussa tehdystä päätöksestä Valvontavastuu on lisäksi toimivallan siirtäjällä

26 Esittelijän vastuu Esittelijä on vastuussa asian valmistelusta
Esittelijän on tehtävä päätösehdotus, jossa on otettava kantaa asiaan Esittelijällä on oikeudellinen vastuu myös lautakunnan tekemästä päätöksestä, ellei hän ilmoita eriävää mielipidettään Kuntalaki 61 § Ritva Salisma

27 Luottamushenkilön vastuu
Luottamushenkilö on vastuussa kokouksessa tehdystä päätöksestä, ellei hän ole äänestänyt vastaan tai ellei hän ole ilmoittanut eriävää mielipidettään päätökseen (merkitystä lähinnä suljetussa vaalissa) Kuntalaki 61 § Ritva Salisma

28 Virkavastuu Rikoslain 40 luvun virkarikossäännöksiä sovelletaan sekä virkamiehiin että luottamushenkilöihin - virka-aseman väärinkäyttäminen - virkavelvollisuuden rikkominen - virkasalaisuuden rikkominen Rikoslaki 40 § Ritva Salisma

29 Kokouksen julkisuus Valtuuston kokoukset ovat julkisia, jollei kokouksessa käsitellä asiaa tai asiakirjaa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi tai jollei valtuusto muuten painavan syyn vuoksi jossakin asiassa toisin päätä. Muun toimielimen kuin valtuuston kokoukset ovat julkisia vain, jos toimielin niin päättää. Kuntalaki 57 §

30 Julkisuus ja salassapito
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta pääsääntönä julkisuus ja avoimuus – läpinäkyvyys kuntalaisilla mahdollisuus valvoa hallintoa, vaikuttaa, valvoa oikeuksiaan 1. julkiset asiakirjat – viranomaiselle toimitettu asiakirja, päätös - julkisia 2. asiakirjat, jotka eivät vielä ole julkisia – julkisuus viranomaisen harkinnassa, perustellusta syystä ei julkinen

31 Julkisuus ja salassapito
3. asiakirjat, jotka eivät kuulu lain soveltamisalan piiriin – sisäiset muistiot, omat muistiinpanot - eivät julkisia 4. julkisuudesta poikkeuksena ovat salassa pidettävät asiakirjat  Salassapito vain laissa olevan nimenomaisen säännöksen perusteella (mm. julkisuuslaki 24 §)  Huomioitava muut lait!

32 Esteellisyys esteellisyys eli jääviys
Esteellinen virkamies tai luottamushenkilö ei saa osallistua eikä olla läsnä päätöstä tehtäessä (laillisuusvirhe), ei edes valmistelussa. Hallintolaki 28 §

33 Esteellisyys Valtuutettu on valtuustossa esteellinen käsittelemään asiaa, joka koskee henkilökohtaisesti häntä taikka hänen hallintolain 28 §:ssä tarkoitettua läheistään. Milloin valtuutettu ottaa osaa asian käsittelyyn muussa toimielimessä, häneen sovelletaan mitä kyseisen toimielimen jäsenen esteellisyydestä säädetään Kuntalaki 52 §

34 Läheiset Läheisiä ovat viranhaltijan tai luottamushenkilön
puoliso ja lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi, isovanhempi ja hänelle muuten erityisen läheinen henkilö samoin kuin tällaisen henkilön puoliso; vanhempien sisarus sekä hänen puolisonsa, sisarusten lapsi ja entinen puoliso; sekä puolison lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi ja isovanhempi samoin kuin tällaisen henkilön puoliso sekä puolison sisarusten lapsi. Puolisolla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä.

35 Hallintolain 28.2-3 §:ssä tarkoitetut läheiset
isovanhemmat vanhemmat puoliso setä/täti/eno setä/täti/eno puoliso entinen puoliso viranhaltija/ luottamushenkilö sisarus puoliso lapsi lapsi - ei puolisoa erityisen läheinen henkilö lapsenlapsi 1. ryhmä myös ao. henkilön puoliso 2. Ryhmä 3. ryhmä - myös ao. henkilön puoliso puolisolla tarkoitetaan myös avioliittomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa elävää henkilöä läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista

36 Esteellisyysperusteet
Viranhaltija tai luottamushenkilö on esteellinen seuraavissa tapauksissa: Osallisuusjäävi: Henkilö tai hänen 1 – 3 kohdissa mainittu läheisensä on asianosainen Edustusjäävi: henkilö tai hänen 1 – 3 kohdissa mainittu läheisensä avustaa tai edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa Intressijäävi: asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa henkilölle tai hänen1 kohdassa mainitulle läheiselleen Ritva Salisma

37 Esteellisyysperusteet
Palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi: henkilö on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa palvelussuhde kuntaan ei tee henkilöä esteelliseksi asiassa, jossa kunta on asianosainen (esim. rakennuslupa) luottamushenkilö, joka on aiemmin käsitellyt asiaa viranhaltijana, on esteellinen asiassa päätöksen tehnyt ei ole esteellinen seuraavassa ”portaassa”, ns. toisen asteen jääviys

38 Esteellisyysperusteet
Yhteisöjäävi: henkilö tai hänen 1 kohdassa mainittu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä tai toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa.

39 Esteellisyysperusteet
Poikkeussäännös yhteisöjäävisäännökseen: Yhteisöjäävisäännöstä ei sovelleta luottamushenkilöön, viranhaltijaan tai työntekijään, vaikka tämä olisi mainitussa asemassa liikelaitoksessa, kuntayhtymässä tai kuntakonserniin kuuluvassa yhteisössä tai säätiössä. Poikkeuksen poikkeus Esteellinen kuitenkin mikäli kunnan ja yhteisön edut ovat ristiriidassa keskenään asian tasapuolinen käsittely sitä edellyttää

40 Esteellisyysperusteet
Yleislauseke: jos luottamus henkilön puolueettomuuteen muusta erityisestä syystä vaarantuu yhtiökumppanuus, julkinen vihamies, tapauskohtainen arviointi

41 Mitä esteellisyys aiheuttaa?
Esteellinen virkamies, työntekijä tai luottamushenkilö ei saa osallistua eikä olla läsnä päätöstä tehtäessä (ei edes valmistelussa), kun asia koskee häntä tai hänen läheistään. Esteellinen henkilö on itse velvollinen ilmoittamaan esteellisyytensä; myös muiden huomautettava, jos ei itse huomaa Tarvittaessa jäsenen on kutsuttava varahenkilö tilalle Tarvittaessa voidaan kuitenkin kuulla asiantuntijana

42 Otto-oikeus Lautakunnan käsiteltäväksi voidaan ottaa päätös asiassa, joka on siirretty lautakunnan alaisen viranomaisen toimivaltaan kuntalain nojalla ei koske asioita, jotka on säädetty laissa nimetyn toimielimen tai viranhaltijan ratkaistaviksi Otto-oikeutta käytettävä oikaisuvaatimusajan kuluessa (14 vrk nähtävillä olosta) Otto-oikeutta käyttänyt lautakunta käsittelee koko asian

43 Otto-oikeus ei koske opetustoimen, terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yksilöön kohdistuvia asioita oppilaat asiakkaat potilaat ei koske lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevia asioita rakennusluvat sijoitusluvat ympäristöluvat yksityistietoimitukset

44 Muutoksenhaku

45 Oikaisuvaatimus asianosainen tai kunnan jäsen
myös viranhakija, tarjouksentekijä lautakunta käsittelee oikaisuvaatimuksen eikä koko asiaa sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteella tehtävä 14 päivässä tiedoksisaannista Kuntalaki 89 §

46 Kunnallisvalitus Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle
Lautakunnan oikaisuvaatimuspäätöksestä Valittaa voi asianosaisen lisäksi kunnan jäsen Vain laillisuusperusteella Tehtävä 30 päivässä tiedoksisaannista Kuntalaki 90 §

47 Päätöksen tiedoksianto
asianosaiselle päätös annettava tiedoksi täytettyine oikaisuvaatimusohjeineen ja valitusosoituksineen tavallisella kirjeellä, ellei erityislaissa muuta kuntalaiselle asetetaan toimielimen päättämällä tavalla nähtäville, mikäli päätös halutaan lainvoimaiseksi Kuntalaki 95 §

48 Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus
Kuntalain nojalla tehty päätös voidaan panna täytäntöön ennen lainvoimaisuutta, ellei oikaisuvaatimus tai valitus käy hyödyttömäksi täytäntöönpanon johdosta odotettava kuitenkin, käyttääkö ylempi viranomainen otto-oikeuttaan Erityislain nojalla tehdyt päätökset voidaan yleensä panna täytäntöön vasta lainvoimaisina Kuntalaki 98 §

49 Tietoa päätöksenteosta
Kuntalaki Hallintolaki Johtosäännöt Internet mushenkilot.html


Lataa ppt "Luottamushenkilön asema ja päätöksenteko"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google