Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

It-toimintamalli tietty-projekti 25.6.2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "It-toimintamalli tietty-projekti 25.6.2008."— Esityksen transkriptio:

1 It-toimintamalli tietty-projekti

2 Taustaa: kaupunginhallituksen päätös 19. 11
Taustaa: kaupunginhallituksen päätös § 8 - tietohallinnon linjapäätöksen loppuunsaattaminen IT-tilaaja- ja tuottajatehtävät keskitetään koko kaupungin tasolla, eikä hallintokuntiin jää enää omia tietohallinto-organisaatioita. Tietohallinnon järjestäminen koskee koko kaupunkia, myös yhdistyvää sosiaali- ja terveystointa, opetustointa sekä ammatti-instituuttia. Alpen ja AMK:n asema ratkaistaan erikseen. Tietohallinto toimii strategisena tilaajana kaikissa tietohallinnon alaan kuuluvissa kokonaisuuksissa yhteistyössä hallintokuntien kanssa ja tietohallintohankinnat keskitetään Halokeen. Tietotekniikan palvelukeskus toimii tietohallinnon alaisena (organisointi selvitettävä projektin aikana) palveluoperaattorina tietohallinnon ja hallintokuntien sopimuksissa ja toimii pääasiallisena tukipalvelurajapintana Kaikki hallintokunnissa olevat it-toimintoihin liittyvät määrärahat keskitetään konsernin tietohallintoon. 2

3 Hyödyt IT-toiminnan tehostaminen Yhteiset hankinnat
Parempi sopimus- ja toimittajahallinta IT-taloushallinnon keskittäminen IT:n parempi vaikuttavuus IT toimialojen kehittämisen mahdollistajana ja ideoijana Valtakunnallinen ja seudullinen yhteistyö

4 Uusi toimintamalli Sovelletaan hyvän tietohallintotavan mallia (CobiT)
Palvelutoiminnan tavoitteet, IT-toiminnan prosessit sekä tehtäväkokonaisuudet pohjana uudelle organisaatiolle Matriisitoimintamalli, jossa resursseja ei ole pysyvästi kiinnitetty virastoihin ja osastoihin Kaksi pääosaa: Ratkaisuhallinta eli asiakasvastuulliset IT-osaajat IT-palvelualue- ja teknologia-asiantuntijat Oma IT-tuotanto yhdistetty kaupungin yhteiseen IT-toimintaan yhdeksi asiantuntijuusalueeksi

5 Toimintamalli 5

6 Kaupungin IT-toiminnan vastuut
Kaikki kaupungin IT-sopimukset Sopimusten toteutumisen valvominen ja korjaavat toimenpiteet Keskitetyn IT-rahoituksen hallinta IT-kehitysprojektit sekä IT-osaaminen toiminnan kehitysprojekteihin Omien IT-palveluiden ohjaaminen ja tuottaminen

7 Oma IT-palvelutuotanto, IT-palvelukeskus
Palvelutuotanto organisoidaan osaksi kaupungin yhteistä IT-toimintaa Toiminta erillisenä palvelukeskuksena loppuu Oma tuotanto keskittyy niiden palveluiden tuottamiseen jotka kaupungin IT-toiminnan ja kehittämisen kannalta ovat välttämättömiä IT-palvelujen ostamista yhteistyökumppaneilta jatketaan ja hyödynnetään erikoisosaaminen jota itsellä ei ole tai jota ei kannata ylläpitää tai hankkia IT-toimintojen yhdistämisellä estetään osaamisen hajottaminen ja päällekkäisyydet

8 Henkilöstö Nykyinen keskushallinnon, IT-palvelukeskuksen ja hallintokuntien IT-organisaatiot (n. 115 henkilöä) siirtyvät kaupungin yhteiseen IT-toimintaan Yhdistyvään Sote:een on sovittu jääväksi kolme IT-henkilöä (ratkaisupäällikköä) Uusi IT-toiminta on sijoitettu keskushallintoon talouden vastuualueelle

9 Turun kaupungin it-henkilöstöarvio
Nykytilanne Uudessa toimintamallissa Tietohallinto 6 htv Kaupungin yhteinen it-toiminta Johtaminen, asiantuntijuus ja ratkaisuhallinta 30-40 htv Oma it-palvelutuotanto 75-85 htv Tietotekniikan palvelukeskus 64 htv Hallintokuntien it-henkilöstö 45 htv Hallintokuntien it-taloushallinto 5 htv laskujenkäsittely Yhteensä 115 htv Yhteensä = 120 htv 9

10 Hallinnollinen organisaatiomalli
Virastopäällikkö Sote Tietohallinnon johto Ratkaisuhallinto -sote Ratkaisu-hallinta - sivistys hallinto ympäristö Tietoarkkiteh-tuuri Teknologia-arkkitehtuuri Tietoturvalli-suus Projektihallinta IT-palvelut Talous SLA/palvelut Oma It-palve-lutuotanto Talous HR/koulutus Paikkatieto Tiedonhallinta Tietoliikenne Konfiguraatio Teknologia (HW) Sovellus Järjestelmäintegraatio (SOA) Projektit Muutoksen-halinta Roolit ja nimikkeet täsmennetään projektin seuraavassa vaiheessa ja ehdotus viedään hallintojaoston/kh:n päätettäväksi. 115 hlöä 10

11 Rahoitusmalli Toimialat ja vastuualueet Ulkoiset laskut/menot
It-palvelutuottajat Sisäiset tulot Ulkopuolisille toimittajille maksettavat it-palvelut, laite-/lisenssimaksut (0428, 0705, 2109) HALOKE (kilpailuttaminen) Kaupungin yhteinen IT-toiminta (sis. oman it-palvelutuotannon) Määrärahat/menot (toimintamenot) Tuloerät/tulot (automaattilaskutus virastoilta) Netto =IT-toiminnan yleiskustannukset Suoritekohtainen laskutus ohjelmaperusteisesti (0503, 2109) Työasemakohtainen kustannus (0503, 0705) Projektien it-kulut Korvaus toimialasovellukset (2109) Tapake + taloushallinnon palvelut - korvaus ohjelmista Korvaus taloushallinnon palveluista Toimialat ja vastuualueet + määrärahat - käyttö ja ylläpito / työasema mahdolliset toimialasovellukset taloushallinto / suoritekohtainen kehittäminen projektikohtainen budjetointi (it-osuus) 11

12 Toiminnan tehokkuus (efficiency) ja toiminnan tuloksellisuus (effectiviness)
Toiminnan tehostamistavoitteet vuositasolla, kun toimitaan mallin mukaisesti it-hankintojen volyymiedut nyt it-hankinnat 4,5 milj € vuosi/ säästötavoite 3 % = 135 t €/vuosi it-hankintojen päällekkäisyyksien poistaminen (it-palvelut) nyt käyttöpalvelut 8 milj €/vuosi  säästötavoite 20 % = 1,6 milj.€/vuosi nyt sovellukset 4,5 milj € /vuosi  säästötavoite 20 % = 900 t €/vuosi nyt data- ja puhepalvelut 4,5 milj. €/vuosi  säästötavoite 30 % = 1,35 milj €/vuosi it-sopimustenhallinta nyt 350 IT-sopimusta ja 2000 leasing-sopimusta  tavoite - 50 %  säästö 4 htv =280 t €/vuosi it-laskujen virheet nyt ulkoisten IT-laskujen kokonaisarvo 18 milj. €/vuosi säästötavoite 250 t €/vuosi it-laskujen määrä nyt kpl/vuosi  tavoite kpl/vuosi  säästötavoite 2,5 htv/vuosi = 175 t €/vuosi Toimialojen toiminnan ja palveluiden kehittäminen It palvelujen ideoijana ja mahdollistajana (esim. sähköiset palvelut, kuten ajanvaraus yhteisenä ratkaisuna kaikille toimialoille) Moninkertainen säästöpotentiaali edelliseen verrattuna ! Tavoitteet määritellään erikseen kehitysohjelmissa ja projekteissa.

13 Kehittämisen tavoitteet ja viitekehys
IT-toimintamallin tavoitteena on nykyistä ketterämpi toimintapa: strateginen herkkyys nopea ja tehokas resurssien siirtely ja käyttö yksituumaisuus it-johtamisessa IT-toimintamalli on kehitetty hyvää it-hallinnan standardoitua, laajasti hyväksyttyä ja yleisesti tunnettua CobIT-viitekehystä hyödyntäen. Luonteenomaista CobIt-viitekehykselle on prosessi-orientoituneisuus, ydintoiminnan tukeminen ja yhdessä kehittyminen.

14 Turku-strategia ja ryhmien väliset sopimukset
IT-sopimusmalli Turku-strategia ja ryhmien väliset sopimukset Strategiset sopimukset Innovaatio- ja it-palveluverkosto Toimialat ja vastuualueet Kaupungin yhteinen IT-toiminta (sis. oman it-palvelu-tuotannon) Palvelut Hallinto it-palvelusopimukset ja palvelutasot (SLAt) Ulkoiset it-palvelutuottajat

15 IT-toiminnan yhteistyö- ja vastuumalli
Tukitoiminnot Toimialat ja vastuualueet IT-toiminta Johtaa it-toimintaa Johtaa toimintaa Vuorovaikutus, ideointi ja arviointi Huolehtii yhteistyöstä toimialan kanssa (toimialatuntemus, elinkaarenhallinta ja it:n mahdollisuudet) Suunnittelee ja käynnistää toiminnan kehitysprojektit raportointi Henke Ohjaa osaamisen hallintaa Käynnistys, muutoksen hallinta Kehittää toimintaa projekteissa hyödyntäen it:tä IT-projektien hallinta Talke Määrittelee/tekee talousarvion, kustannusten kohdistamisen ja laskujen hyväksymisen Konsultointi, ohjaus Johtaa it-osaamista Tukee käyttötilanteissa (opastaa uusia henkilöitä) ja osallistuu keh..projekteihin (pääkäyttäjä) Vastaa arkkitehtuureista, yhtenäisestä infrasta ja yhteisistä tiedoista ja sovelluksista sekä tieto- turvallisuudesta Käyttää it-palveluita työtehtävien hoidossa Haloke Kilpailuttaa ja Koordinoi sopimusneu- vottelut Tekee it-hankinnat, koordinoi sopimuksia ja kohdentaa kustannukset raportointi sopimukset tapahtumat Toimittajat/oma it-palvelutuotanto Service Desk it-palvelut Konsultointipalvelut Tietojärjestelmät

16

17

18

19 Toimintamalli

20 Kaupungin IT-toiminnan kehittämisen yleiset tavoitteet
Kytkeä IT-toiminta tehokkaammin kaupungin ydintoimintaan ja palvelutuotantoon Hyödyntää tietotekniikkaa tehokkaammin strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja suorien it-menojen vähentämiseksi Hallita ja johtaa tehokkaammin it-resursseja Parantaa kaupungin IT-toiminnan riskienhallintaa Pystyä nykyistä paremmin mittaamaan it:n tuloksellisuutta


Lataa ppt "It-toimintamalli tietty-projekti 25.6.2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google