Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Latinalaisamerikkalaisen kristinuskon monet kasvot

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Latinalaisamerikkalaisen kristinuskon monet kasvot"— Esityksen transkriptio:

1 Latinalaisamerikkalaisen kristinuskon monet kasvot
FT Minna Opas Turun yliopisto

2 Punaiset langat Suuntaukset: Teemat: Katolisuus
Protestanttisuus (helluntailaisuus) Alkuperäiskansojen kristinuskot Afrokaribialaiset/-brasilialaiset uskonnot Sekulaarisuus Teemat: Politiikka ja talous Maailmanlopunodotus ’Välittäjähahmot’

3 Käsitteistöä Kristinusko, kristitty Protestantit - katoliset
evangélico (esp.) crente (por.) VS. evangelical (eng.)

4 Kristinuskon saapuminen
Katolinen kristinusko saapui mantereelle v. 1492 Fransiskaanit, jesuiitat, dominikaanit ”Suurilla Antilleilla, joitakin vuosia Amerikan löytämisen jälkeen, samanaikaisesti kun espanjalaiset lähettivät inkvisitiokomissioita tutkimaan oliko alkuperäisasukkailla sielua vai ei, nämä samat alkuperäisasukkaat hukuttivat kiinni ottamiaan valkoihoisia selvittääkseen pitkällisen tarkastelun avulla mätänivätkö näiden ruumiit [eli olivatko he ihmisiä].” (Lévi-Strauss 1973: 384.)

5 Protestantit Latinalaisessa Amerikassa
Katolisten hegemonia 1940-luvulle saakka Kolme protestanttisuuden aaltoa: 1800: ns. vanhat kirkkokunnat 1800/1900: uskonlähetykset (faith missions) 1950: helluntailaiset Räjähdysmäinen kasvu: Esimerkiksi brasilialaisista WW II – 99% katolisia, nyt 63% WW II – 1% protestantteja, nyt 22% Näistä 2/3 helluntailaisia

6 Karismaattisen kristillisyyden nousu
1990-luvulla kolmessa vuodessa avattiin/perustettiin Rio de Janeirossa 700 helluntailaista kirkkoa 240 afro-brasilialaista temppeliä (lähinnä umbanda) 1 roomalais-katolinen seurakunta Helluntailaisia kirkkoja Brasiliassa Assembleia de Deus (Assemblies of God) Brasil para o Cristo (Brazil for Christ) Deus é Amor (God is Love) Igreja Universal do Reino de Deus (Universal Church of the Kingdom of God)

7 Mikä helluntailaisperäisissä liikkeissä viehättää?
Köyhyys, urbanisaatio, sairaudet ja marginalisaatio Fyysinen ja sielullinen parantaminen – sosiaali- ja terveydellinen apu (eksorsismi), Jumalan sana Ulos köyhyydestä – menestysteologia Yhteisöllisyys R. Andrew Chesnut (2003): Pneumasentrisyys ”Uskonnon talous”

8 Katoliset – Vapautuksen teologia
60-luvulta lähtien Paavi Johannes XXIII vaati köyhien ja sorrettujen asettamista etusijalle Vapautuksen teologian ”isä” Gustavo Gutiérrez Teología de la liberación 1968 Latinalaisamerikkalaisten piispojen kokous Kolumbiassa 70-luvun lopussa yli perusyhteisöä yksin Brasiliassa Politisoituminen: Camilo Torres (Kolumbia), arkkipiispa Romero (El Salvador) Inkulturaatio-oppi

9 Katoliset – Vapautuksen teologia taipuu
Johannes Paavali II:n valinta 1978: muutos mielipiteissä Maailmalla: Neuvostoliiton hajoaminen 1991 Sandinistien häviö Nicaraguassa 1990 Perussa Juan Luis Cipriani Ayacuchon piispaksi (kardinaaliksi v. 2001) Yhteiskunnallisten/kirkollisten intressien muutos taloudesta, luokasta ja työstä yksilön vapauteen ja (seksuaali)moraaliin Monet perusyhteisöt hajosivat - suuntaus helluntailaisuuteen

10 Katoliset - CCR Katolinen karismaattinen liike (Catholic Charismatic Renewal, CCR) 1967 ”Duquesne Weekend” – L-A: 70-luvun alussa Piispat ja papisto vastustivat aluksi (huom! Bergoglio), myöhemmin institutionalisointi Helluntailaisuus: Yhtäläisyyksiä: hengen lahjat, uskolla parantaminen Padre Marcelo Rossi Eroja: Neitsyt Marian ja paavin merkityksen korostaminen CCR eteni keskiluokasta ”alaspäin” – helluntailaisilla päinvastainen suunta Paavi Fransiscuksen merkitys

11 Kristinusko ja politiikka
Uskonto kiinteästi osana latinalaisamerikkalaisia valtataisteluja Ei selkeää linjaa siitä, kuka kenenkin puolella Chesnut: ’The Catholic Church has chosen the poor, but the poor chose the Pentecostals’ Esim. Brasiliassa tänä päivänä poliittiset puolueet niin katolisilla (CCR) kuin helluntailaisilla (IURD) Väkivaltaisuuksia myös nykyään: tapaus Nossa Senhora Aparecida Brasiliassa Evangelical Parliamentary Front pyrkii teokratiaan

12 Neitsyt Marian merkitys
Elina Vuola 2010: Jumalainen nainen. Neitsyt Mariaa etsimässä (Otava) Maria nähty: Negatiivisessa valossa: naisten alisteisuus, hauraus, seksuaalikielteisyys Positiivisena voimavarana: itsekin nainen ja äiti eli ymmärtää; läheinen kuin sisar tai ystävä mutta toisaalta Jumalan äiti, jolla valtaa ja voimaa; välittäjä ihmisten ja (miespuoliseksi ajatellun) Jumalan välillä Mariassa yhdistyvät ihmisyys ja jumaluus – ruumiillisuus merkkinä Myös välittäjä kolonialistisen kristinuskon ja alkuperäiskansojen uskontojen välillä Nuestra Señora de Guadalupe (Meksiko) Neitsyt Marian merkitys

13 Milleniarismi, messianismi ja utopiat
Eivät pelkästään kristinuskon mukanaan tuomaa ainesta Maya kalenteri, inkojen myytit Kuitenkin koloniaalisella ajalla ja sen jälkeen huomattavan yleistä Tupi-Guarani – Maa ilman pahuutta (terra sem mal) Juan Santos Atahuallpa Baniwa & Sophie Muller (NTM) Alan ”Damián” García ’Jumalan sanan’ saapuminen Haitin maanjäristys 2010

14 Kristinusko ja sekularisaatio
Onko Latinalainen Amerikka muuttumassa sekulaariksi? José Casanova (2006): sekularisaation kolme ulottuvuutta Uskonnollisten uskomusten ja käytänteiden väheneminen Uskonnon muuttuminen yksilökeskeiseksi Sekulaarien ja uskonnollisten instituutioiden ja normien erkaneminen toisistaan

15 Lähteitä Elina Vuola (1991): Vapautuksen teologia
Elina Vuola (2010): Jumalainen nainen. Neitsyt Mariaa etsimässä David Stoll (1990): Is Latin America Turning Protestant? Philip Jenkins (2007): The Next Christendom R. Andrew Chesnut (2003): Competetive Spirits José Casanova (2006): Rethinking Secularization


Lataa ppt "Latinalaisamerikkalaisen kristinuskon monet kasvot"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google