Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pentti Aspila Suomen Rotary © 2010

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pentti Aspila Suomen Rotary © 2010"— Esityksen transkriptio:

1 Pentti Aspila 28.2. 2010 Suomen Rotary © 2010
Rotary tukee lukutaitoa Pentti Aspila Suomen Rotary © 2010 Tähän muistiinpanoja

2 Mitä lukutaito on? Perinteisesti lukutaito on määritelty henkilön kyvyksi lukea ja kirjoittaa. Lukutaito voidaan kuitenkin nähdä myös toiminnallisena kykynä, kuten taitona käyttää tietokonetta, tietämyksenä siitä kuinka ehkäistä tiettyjä tauteja, tai esim. lukea tuoteselosteita kaupassa. Suomen Rotary © 2010

3 kehittyvät taloudellisesti elävät terveellisempää elämää
Lukutaito antaa ihmisille mahdollisuuksia ja auttaa kehittämään yhteisöjä. Lukutaitoiset yhteisöt todennäköisesti: kehittyvät taloudellisesti elävät terveellisempää elämää elävät rauhallisempaa elämää Suomen Rotary © 2010

4 Lukutaito tuo demokratiaa
Lukutaitoa tarvitaan kylätasolla myös luottamuksen rakentamiseksi. Monesti ainoa lukutaitoinen on kyläjohtaja, ja lukutaito ja numeroiden hallitseminen on osa vallankäyttöä. Kun useampi osaa lukea, voidaan kirjata, mistä on puhuttu ja mitä sovittu. Se auttaa vähentämään korruptiota. Lukutaito auttaa demokratisoimaan vallankäyttöä kylissä. Suomen Rotary © 2010

5 Lukutaidottomuus Lähes 900 miljoonaa ihmistä ei osaa lukea tai kirjoittaa 98 % maailman lukutaidottomista ihmisistä asuu kehitysmaissa 130 miljoonaa peruskouluikäistä lasta ei ole koulussa 275 miljoonaa lukioikäistä lasta ei ole koulussa Lukutaidottomista naisia on ⅔ Suomen Rotary © 2010

6 Lukutaitoisten osuus maailman väestöstä, %
Lukutaito maailmassa Lukutaitoisten osuus maailman väestöstä, % Suomen Rotary © 2010

7 Aikuisten lukutaito eräissä maissa, %
Niger 14 Kiina 82 Somalia 24 Portugali 87 Nepal 28 Kreikka 95 Afganistan 32 Venäjä 98 Etiopia 36 Yhdysvallat 97 Namibia 38 Ruotsi 99 Haiti 45 Suomi 100 Intia 52 Kenia 78 Suomen Rotary © 2010

8 Rotarien toimet lukutaidottomuuden vähentämiseksi
Rotarit ponnistelevat vähentääkseen lukutaidottomuutta eri puolilla maailmaa: lahjoittamalla tietosanakirjoja rakentamalla kouluja toimimalla tutoreina tukemalla tietotekniikan käyttöä opetuksessa Suomen Rotary © 2010

9 Rotarien toteuttamia lukutaitohankkeita
Lasten lukutaitoprojektit, tytöillä ja pojilla, tavoitteena lukutaidon levittäminen ja parantaminen Parantaa opettajien toimintaedellytyksiä ja lisätä kouluissa mahdollisuuksia oppilaiden tarpeiden täyttämiseksi Parantaa aikuisväestön, miesten ja naisten, mahdollisuutta osallistua opetusohjelmiin Vähentää lukutaitoa rajoittavia tekijöitä Edistää positiivista suhtautumista lukutaidon kehittämiseen Suomen Rotary © 2010

10 Työkaluja rotarien lukutaitoprojektien tukemiseksi
Suomen Rotary © 2010

11 Lukutaidon tukiryhmä RI:n presidentti nimittää vuosittain
Lukutaidon tukiryhmä on vapaaehtoisten rotarien verkosto, joka tukee ja rohkaisee klubeja ja piirejä osallistumaan lukutaitohankkeisiin maailmanlaajuisesti Suomen Rotary © 2010

12 Hyödynnä lukutaidon tukiryhmää
Ota yhteyttä Piiri- tai vyöhykekoordinaattoriin, kun tarvitset tukea tai hankeideoita Kerro onnistumisista kuvernöörille, vyöhykekoordinaattorille tai RI:lle Nimeä klubiin lukutaitokoordinaattori tekemään yhteistyötä piirikoordinaattorin kanssa Lisää lukutaidon tukiryhmästä: Suomen Rotary © 2010

13 RI:n lukutaitoryhmän esittämät tavoitteet klubeille
Lukutaitotapahtuman toteuttaminen kansainvälisen lukutaitopäivän viikolla, syyskuun 8. Rotaryn lukutaitokuukauden, maaliskuu, aikana lukutaitoprojektin toteuttaminen Tietosanakirja- tai muun kirjaprojektin toteuttaminen Kerro klubisi lukutaitoprojektista piirin lukutaitovastaavalle ja/tai kuvernöörille Hanki piirin lukutaitokunniamaininta Toteuta ammatillinen palveluprojekti lukutaidossa Suomen Rotary © 2010

14 Rotaryn lukutaitoyhteistyö
Voidakseen paremmin tukea rotarien lukutaito- hankkeita, Rotary International tekee yhteistyötä International Reading Associationin kanssa. Suomen Rotary © 2010

15 Onko kaikilla lapsilla samat mahdollisuudet oppimiseen?
Piirin 1410 lukutaitohanke Keniassa Onko kaikilla lapsilla samat mahdollisuudet oppimiseen? Tietotekniikan hyödyntäminen Länsi-Kenian maaseudun kouluissa Suomen Rotary © 2010

16 Piirin 1410 Kenia-hanke Vastuulliset toteuttajat: - Forssa rotaryklubi - Sepänhaka rotaryklubi - Suomen Rotaryn piiri Forssan yhteislyseo ANIN SECONDARY SCHOOL Suomen Rotary © 2010

17 Piirin 1410 Kenia-hanke Aninin ja Cheplaskein lukioiden opettajien ja oppilaiden kouluttaminen hyödyntämään tieto- tekniikkaa Suomen Rotary © 2010

18 Piirin 1410 Kenia-hanke Hankkeen tavoite:
1. Varustaa koulut tietotekniikalla Suomen Rotary © 2010

19 Piirin 1410 Kenia-hanke Hankkeen tavoite:
2. Kouluttaa opettajat oppilaat hyödyntämään tietotekniikkaa Suomen Rotary © 2010

20 Piirin 1410 Kenia-hanke Hankkeen tavoite:
3. Toteuttaa yhteisiä projekteja Forssan yhteislyseon kanssa Suomen Rotary © 2010

21 Piirin 1410 Kenia-hanke Hankkeen tavoite:
4. Tuottaa opetusmateriaalia kenialaisiin kouluihin 5. Kansainvälistymiskasvatuksen tukeminen Suomen Rotary © 2010

22 Piirin 1410 Kenia-hanke Rahoitus Suomen ulkoasiainministeriöltä euroa Rotarien omarahoitus euroa Lisäksi Forssan yhteislyseon panostus Kokonaisrahoitus noin euroa Suomen Rotary © 2010

23 Piirin 1410 Kenia-hanke Lisätietoa:
Pro Kenian sivuilta: Forssa rotaryklubi: Suomen Rotary © 2010

24 Tule mukaan osallistumaan Piirin 1410 Kenian lukutaitohankkeeseen!
Piirin 1410 Kenia-hanke Tule mukaan osallistumaan Piirin 1410 Kenian lukutaitohankkeeseen! Suomen Rotary © 2010


Lataa ppt "Pentti Aspila Suomen Rotary © 2010"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google