Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

POIKIEN ALUEVALMENNUS

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "POIKIEN ALUEVALMENNUS"— Esityksen transkriptio:

1 POIKIEN ALUEVALMENNUS
VALMENNUKSEN LINJAUS C - POJAT *

2 ”Yhteishenki” Miesten maajoukkue 2011

3 SISÄLTÖ SÄÄNNÖT FAKTOJA PELIFILOSOFIA PELITAPA TESTAUS
FYYSISET HARJOITTELUOHJEET

4 ALUE SM –KISOJEN SÄÄNNÖT C - POJILLA
ALA - ALOITUS ERÄKOHTAINEN PASSARI, KUITENKIN KAHDEN PASSARIN ON PELATTAVA OTTELUSSA Jos pelataan kahden passarin järjestelmällä ajatus on se että joukkue käyttää joko kahta takapassaria ,tai kahta etupassaria siten että kumpikin vuorollaan edessä ollessaan passaa. Väärä tapa on se että yksi passari passaa 4-5 rotaatiota ja toinen vain yhden. 3. HIHALYÖNTIVASTAANOTTO PAKOLLINEN 4. LIBERON KÄYTTÖ KIELLETTY

5 FAKTOJA PELAAMISESTA C - ikäisten pelaamisen tyypillisiä piirteitä ovat: Pallojen pitkä kesto ( heikot tehot hyökkäyksessä ) perussuoritusten epätarkkuus Itse tehtyjä pisteitä n.10 kpl Syöttövirheitä kpl Hyökkäysvirheitä 6 -8 kpl Vastaanottovirheitä 1-2 kpl Muutama verkko- , käsittely- ja järjestysvirhe Kokonaisvirhemäärä n kpl

6 MIHIN PELIN KEHITTÄMISESSÄ TULEE KIINNITTÄÄ HUOMIOTA?
Suorien virheiden vähentäminen sieltä mistä se on helpoin tehdä - Vastaanottoryhmitysten järjestys virheet Syöttövirheiden vähentäminen 1-2/ erä ( syötöllä ei tarvitse ottaa riskiä, vaan opetellaan pelaamaan ) Hyökkäyskontrollin kehittäminen ja sitä kautta virheiden vähentäminen 4-5/ erä 2. Opettamalla näitä asioita vähenee virheiden määrä jo 5-8 / erä ja silloin joukkueen virhemäärä on kansainvälisellä tasolla ja valmistaa näitä poikia nuorten maajoukkuetoiminnan tasolle

7 PELAAMISEN/ HARJOITTELUN FILOSOFIA
1. OPETA PELAAJILLE VALMISTAUTUMISTA HARJOITUKSIIN Harjoitusten alussa on hyvä pitää valmentajan johdolla lyhyt palaveri siitä mitä harjoitellaan ja miksi Esimerkki ( pyydä pelaajia hiljentymään hetkeksi ja keskittämään ajatuksensa siihen että harjoittelee NYT keskittyneesti ja tekee suoritukset huolellisesti ) Opeta pelaajat keskittämään ajatuksensa juuri siihen mitä ovat tekemässä 2. KESKITY JOKAISEEN SUORITUKSEEN Opetetaan nostamaan omaa vaatimustasoa korkeammaksi Taitojen yksityiskohdat ja niiden viimeistely tulee olla tärkein yksittäinen harjoittelun kohde C –ikäisten alueleirillä 3. PALLOKONTROLLIN OPETTAMINEN Tärkeää korostaa että pelin/ harjoituksen tuoksinassa kovassa liikkeessä tehtävän pallokosketuksen tulee olla rauhallinen KONTAKTIHETKELLÄ palloon. Hyökkäyspelaamisessa on kehitettävä TILANNEARVIOKYKYÄ, eli sitä käsitystä milloin pallon voi lyödä kontrolloidusti ja milloin pallo tulee toimittaa toiselle puolelle varmasti ( sormilyönti hypystä, juju ).

8 PELAAMISEN/ HARJOITTELUN FILOSOFIAA
Pelaamisessa tulee ”avata” pojille se asia miten oma suoritus vaikuttaa pelin kulkuun. Esimerkiksi: Miten taktisesti sijoitettu aloitussyöttö vaikuttaa vastustajan pelinrakenteluun Jos sijoitan oman hyökkäykseni vastustajan takapassarille, miten se vaikuttaa vastustajan jatkopelaamiseen Mitä seurausta pelissä tapahtuu, kun jujutan pallon torjunnan viereen Mihin ja miksi tulee helpot pallot toimittaa?

9 PELITAPAA Syöttö – torjunta - puolustus ja jatkohyökkäyspeli
Taktisesti suunnatulla syötöllä ohjataan vastustajan passaria pelaamaan haluttuun suuntaan, jonne rakennamme torjunnan Torjunnan tehtävät: - tehdä suora piste - vaimentaa pallo omalle puolelle jatkohyökkäystä varten - jättää selkeä sektori puolustajille Kovat lyönnit puolustetaan keskelle kenttää ylös à Iso passi laitaan, mistä kova hyökkäys ( passin tiputtava ennen antennia maahan ) Löysät lyönnit ohjataan verkolle, noin metri irti verkosta ja lähelle kentän halkaisijaa ( edellyttää passarin ohjaamista ) à vapaa jatkohyökkäys, missä myös ykköshyökkäys mukana

10 JATKOHYÖKKÄYS PELAAMINEN
Syöttö, torjunta ja puolustus sekä jatkohyökkäys muodostavat aina yhtenäisen kokonaisuuden, missä jokainen osa-alue vaikuttaa seuraavaan. 1. ALOITUSSYÖTÖN TAVOITE ON: Saada vastaanotto irti verkolta à helpottaa torjuntapelaamista ohjata vastustajan passari pelaamaan haluttuun suuntaan 2.TORJUNNAN TAVOITE ON: estää vastustajan hyökkääjiä lyömästä palloa ” meidän” kenttäpuoliskolle vaimentaa hyökkäyksen voima ( vaimennus) ohjata vastustaja hyökkäämään sektoreihin ,joissa meillä on puolustajat 3.PUOLUSTUKSEN TAVOITE ON: nostaa peliin torjunnan ohi/torjunnasta kimpoavat pallot puolustuksen hyvä laatu helpottaa hyvän passin tekemistä ja auttaa tekemään tehokkaan jatkohyökkäyksen JATKOHYÖKKÄYKSEN TAVOITE ON TEHDÄ PISTE !

11 ALOITUSSYÖTTÖ FILOSOFIANA: Suunnattu syöttö on vaikea syöttö
Lyhyen syötön tavoitteita ovat: Ottaa vauhti pois etupelaajalta/ laittaa etupelaaja liikkumaan taaksepäin àkiire hyökkäämään Pakottaa keskipelaaja nostamaan àvaikea hyökätä Ohjata vastustajan passari pelaamaan haluttuun suuntaan Erityisen huolellinen on oltava: Aikalisän jälkeen Ässäsyötön jälkeen Kun on tehty useampi piste ja paine on vastustajalla Tilanteen ollessa tasainen yli 20 pisteen

12 ALOITUSSYÖTTÖ Pelaajat tulee opettaa syöttämään pallo vähintään neljään pisteeseen kummastakin nurkasta. Tekniikan opettamisen lisäksi hyviä harjoitteita ovat 1. kilpailu 10 pisteeseen 2. Verkko syöttö vähentää yhden pisteen, yli syötetty on nolla ( vastustaja voi tehdä virheen ) P

13 TERMINOLOGIAA TORJUNNASSA
ASKELSARJAT: YKKÖNEN : sivuaskel jossa liikutaan ulommalla jalalla työntämällä ja menosuunnan puoleinen jalka pysäyttää sivuttaisliikkeen KAKKONEN: ristiin viereen KOLMONEN: avaus –> ristiin viereen NELONEN: sivuaskel + kolmonen ( laukka + avaus -> ristiin viereen ) Ponnistushetkellä varpaiden tulee osoittaa keskirajalle

14 PELIN JOHTAMINEN ALUEJOUKKUEESSA:
Joukkueen päävalmentajan tulee ohjata syöttö- ja torjuntapeliä siten, että pelinjohtaminen perustuu hyökkäyskartan tekoon ja sitä kautta siihen faktaan miten vastustaja kussakin rotaatiossa hyökkää ensimmäisen vastaanottohyökkäyksen Toisena osa- alueena on vastustajan torjujien seuraaminen silloin, kun omalla joukkueella on vastaanottohyökkäys. Pyri auttamaan joukkueen passaria siinä, miten hänen tulisi pelata pallo omille hyökkääjille. Joukkueen toinen valmentaja toimii tilastoijana ( oman joukkueen tilastointi ) Torjuntataktiikoiden opettaminen pelin aikana on haastavaa, mutta erittäin palkitsevaa pelaajille ja valmentajille. Näytä jos syöttäjälle, mikäli tarvitsee, mihin hän pyrkii syöttämään ( sormimerkit tms. ) Kerro torjujille torjuntataktiikka Tavoite pitkässä juoksussa on se, että pelaajat oppivat itse tekemään syöttö- ja torjuntataktiikat puhumalla keskenään Ei ole opetteluvaiheessa väliä vaikka vastustajakin kuulisi, mitä aiotte tehdä Käytä pelien jälkeen tilastoja hyväksesi ja kerro pojille myönteiset asiat ensin ja sitten kehityskohteet ja sitten katse seuraavaan peliin

15 TORJUNTATAKTIIKAT - LUKEVA TORJUNTA
LUKEVA TORJUNTA ON KAIKEN PERUSTA Perusryhmityksessä laitatorjujat lähtevät n.2m sivurajasta ja keskipelaaja seisoo kentän halkaisijalla Torjunta liikkuu vasta sen jälkeen kun nähdään minne passi menee - katseen kohdistaminen A & O Tästä perusmuodostelmasta reagoidaan noston laatuun à kun nosto on irti verkosta ( eikä ykköshyökkäyksen uhkaa enää ole ) laidat liikkuvat lähemmäs omaa laitaansa ja keskitorjuja liikkuu viereen. Tavoite on tehdä tiivis paritorjunta. Puolustajat ovat lähtöpaikoillaan 1,5m irti rajasta ja 7 metrissä. Kuutonen on kentän halkaisijalla ja 1 metrin takarajan sisäpuolella P

16 PAINOPISTE 4 ( P4 ) Taka -/ etupassari tilanteet:
Käytetään vahvaa ykköshyökkääjää vastaan. Syötöllä ohjataan passari pelaamaan keskeltä à nelospaikalle oma 4- paikan torjuja sijoittuu ykköshyökkääjän eteen ( on päätorjuja ) ja keskitorjuja pelaa vieressä kaikki pelaavat lukemalla torjujien on puhuttava puolustajien kanssa esim. siitä kuka hakee jujut torjunnan vierestä P

17 ENNAKKO ( E 4 ) Käytetään etupassari tilanteissa joissa vahva nelospaikan hyökkäys. Syötön lähtiessä keskitorjuja siirtyy perusryhmityksestä hieman nelospaikan suuntaan. Pallon ollessa passarilla kaikki ovat pysähdyksissä Vastaanoton ollessa hyvä oma nelospaikan torjuja hyppää täysillä ykköshyökkääjälle kesitorjuja ja oma kakkospaikan torjuja pelaavat lukemalla P

18 PUOLUSTUS Lyönnin puolustus aina keskelle kenttää
Helpot lyönnit ja kaikki muut pallot ohjataan verkolle à passarit tulee opettaa pyytämään pallot verkolle Ison passin tulee pudota ennen antennia alas - passi saa mieluusti olla vajaa , mutta ei saa mennä antennin yli Puolustamista tulee harjoitella siten että pallo opitaan kontrolloimaan puolustamalla halutulle alueelle josta jatkohyökkäyksen käynnistäminen on helpompaa P

19 TORJUNTA - PUOLUSTUS VIISTO KIINNI: Vapaa verkko hakee jujut
liiku 2/3 ja 2/3 (6m + 2metriin paikka rajapuolustaja hieman irti sivurajasta ja rajan puoleinen jalka hieman edessä Jyrkän viiston puolustaja lukee torjunnan sektorin siten että näkee pallon torjunnan vierestä Kuutospaikka pelaa keskellä takana siten että puolustajilla on tasaiset välit toisiinsa P

20 TORJUNTA - PUOLUSTUS RAJA KIINNI:
Laitatorjujalla keskikentän puoleinen käsi pallon kohdalle raja puolustaja n 5 metrissä valmiina puolustamaan jujut ja torjunnasta kimpoavat pallot 4 paikan pelaaja puolustaa jyrkän viisto lyönnin 5 paikan puolustaja puolustaa lyönnin pitkään kulmaan 6 paikka sijoittuu keskelle kenttää siten että voi helposti hakea ykköspaikalle lyödyt kaaripallot/ kimmonneet P

21 TORJUNTA - PUOLUSTUS YKKÖSHYÖKKÄYSTÄ VASTAAN: Etupassari tilanteessa
viitospaikan pelaaja hakee jujun + torjunnasta kimpoavan pallon lähtöpaikka n.4 metrissä kuutonen pelaa keskellä takana ja tehtävänä on hakea takakentälle kimpoavat pallot Ykköspaikan pelaaja sijoittuu n.4,5 metriin ja puolustaa kääntölyönnin joka voi tulla jos torjunta sijoittuu liian laitaan HUOM! Jokaisen pelaajan on reagoitava jos vastustaja pelaa ykköshyökkäystä, myös oman kakkospaikan pelaajan! à näiltä paikoilta siirrytään laitahyökkäyksen puolustus muotoon jos nopeaa hyökkäystä ei pelata P

22 PELITAPAA Vastanottohyökkäys
Tavoitteen tulee olla mahdollisimman virheetön vastaanottohyökkäys. On ensiarvoisen tärkeää, että pelaajille opetetaan ”tilannearviokykyä” siten, että passin lipsahtaessa, ei tehdä hätäisesti hyökkäysvirhettä. Pelaajat tulee opettaa jujuttamaan torjunnan viereen/ taakse, lyömään pallo 1- paikalle mieluummin kuin 5- paikalle. Näitä sijoituksia harjoiteltaessa opitaan samalle se välillinen seuraus, mikä syntyy järkevästä hyökkäyksestä - ja näin virheentekomahdollisuus siirtyy vastustajalle. Toisaalta pelaajia on kannustettava siihen, että hyökkääjän ollessa hyvässä asennossa palloon nähden, tulee hyökätä rohkeasti. Passareille tärkein taito tässä vaiheessa on, uskallus levittää peliä molempiin laitoihin, sekä 0- tempoisen ykköshyökkäyksen ( pelaaja ponnistaa ylös kun pallo on passarin käsissä, lyödään lakipisteestä ) pelaaminen helpoista tilanteista.

23 VASTAANOTTOVASTUUT Perusajatuksena on että etupelaaja nostaa 20% ja takapelaajat 40/40% Sääntöinä on ,että pelaaja nostaa oman vasemman välinsä ja oikealta alhaalta Hartialinja ( jalat myös ) tulee kääntää siihen suuntaan mistä syöttö on tulossa. Huom! Sininen katkoviiva auttaa hahmottamaan kaistoja, joista pelaaja on vastuussa. Nämä eivät ole kiveen hakattuja, vaan sovellutuksia voidaan joukkueen sisällä tehdä. Tärkeää on kuitenkin se, että vastuut ovat selkeät. P

24 VASTAANOTTO VASTUUT VIITOSPUOLELTA TULEVA SYÖTTÖ:
Huomioitavaa on että 5- puolen yleispelaaja nostaa pitkän kulman Keskellä oleva yleispelaaja auttaa nostamalla oman vasemman välinsä Ykköspaikalla oleva pelaaja huolehtii sijoittumisestaan siten ettei hänen tarvitse nostaa oikealle ylös tulevia palloja Joukkueiden sisällä voi olla pieniä eroja nostovastuista, mutta tämä on peruslähtökohta. ESIM. jos vastustaja ei osaa syöttää tarkasti ykkösrajaan, voi etu yleispelaaja nelospaikalla nostaa kapeamman siivun. P

25 HYÖKKÄYSPELIN TERMINOLOGIAA
YKKÖSHYÖKKÄYS: Keskipelaajan suorittama ajoitukseltaan nopein hyökkäys. 0 –tempo tarkoittaa ajoitusta jossa hyökkääjä ponnistaa ylöspäin pallon ollessa passarin käsissä à pallo lyödään lakipisteestä Paterissa pelaajan tulee olla ilmassa kun pallo on passarin käsissä ( tavoite B- poikiin siirryttäessä ) LAITAPASSIT: Super/ nopea à kun pallo on passarin käsissä pelaaja on ensimmäisellä askeleella ( kun pallo on passarilla oikeakätisen pelaajan paino on oikealla jalalla à vasen ja ponnistus )

26 PASSARIN 1- TILANNNE On hyvä opettaa se mikä merkitys on sillä kun syötetään ristikkäiseen kulmaan pelaajien väliin! Syöttämistä tulee harjoitella molemmista kulmista Hyvä harjoitus on esimerkiksi : rotaatiopeli. Samat rotaatiot säilyvät .Toisella joukkueella 5 syöttöä, joista lasketaan pisteet. Sen jälkeen syöttää toinen joukkue. Syöttö 2-paikalle ja torjunta P4 Syöttö 4/5- puolelle ,torjunta lukemalla, painottaen kakkospaikalle. Luettava onko etupelaaja pois hyökkäyksestä. P

27 PASSARIN 6 - TILANNE 1.Syöttö 2- puolelle ,torjunta lukemalla, painotus nelospaikalle 2. Syöttö 4/5- puolelle ,torjunta P4 P

28 PASSARIN 5- TILANNE Syöttö 2- paikalle, torjunta E4
Syöttö 4/5 -paikalle , torjunta lukemalla painottaen 2- paikalle P

29 PASSARIN 4- TILANNE 1.Syöttö 2-paikalle, torjunta P4
3. Syöttö 4- paikalle , jos KT nostaa pallon E4 jos taas yleispelaaja nostaa P4 P

30 PASSARIN 3- TILANNE 1.Syöttö 2-paikalle, torjunta E4
2.Syöttö 4/5-puolelle, torjunta P4 tai lukemalla P

31 PASSARIN 2 - TILANNE Syöttö kakkospaikalle ja torjunta lukemalla / E4 ( passarin taidosta pelata ykköshyökkäystä riippuen ) Syöttö 5- paikalle, torjunta P4 Syöttö lyhyenä 4 –paikalle , torjunta E4 jos KT-lla tapana nostaa pallo, muten P4 P

32 VARMISTAMINEN C –ikäisten varmistusryhmitys ”Kaksi kaarta ”
Rajan puoleinen ja keskipelaaja lähellä Kuutonen –ykköspaikanpelaaja ja kakkospaikan yleispelaaja toisena kaarena Tärkeää että varmistushetkellä kaikkien katse on torjunnan käsissä Tyypillinen virhe on että varmistaja menevät liian lähelle eivätkä ehdi reagoida torjunnasta takaisin tulevaan palloon. P

33 KASVUPYRÄHDYS 12 -14 vuotiaat pojat
Pituuskasvun kovin vaihe on päällä tai alkamassa. Lihasjäykkyys suurta venyvyys heikkoa Koordinaatio sekaisin Vammaherkkyys suurimmillaan ( lihasten kiinnityskohdat , jänne – luu liitokset ) Voima ja räjähtävyys puuttuu Lihasten kasvu vasta alussa ja luun kasvu täydessä vauhdissa MITEN TULISI HARJOITELLA ??

34 MIHIN HARJOITTELUSSA TULEE KIINNITTÄÄ HUOMIOTA
Harjoittelun tulee vahvistaa jo olemassa olevaa osaamista. Uusia asioita voi opettaa , mutta opettajan tulee olla erittäin kärsivällinen, koska oppiminen on tässä vaiheessa hidasta. Fyysisessä harjoittelussa pääpaino tulee olla ryhdin ja asentoa ylläpitävien harjoitusten tekemisessä. Näitä harjoituksia ovat keskivartalon pitoharjoitteet, selkärangan liikkuvuus harjoitteet ( kierto ja yläselän ojennus ja koukistus harjoitteet ). Tärkeä osa on tietysti nilkan liikkuvuus ja tasapainoharjoitukset. Pehmeän ja joustavan venyttelyjumpan tekeminen useita kertoja viikossa. Erittäin hyödyllistä on myös lenkkeily pehmeillä alustoilla, maastojuoksut metsässä esim. suunnistus. Kuntopiiriharjoittelu omalla kehon painolla / pienillä lisäpainoilla on myös suositeltavaa. Kokonaisliikuntamäärä viikossa pitää olla minimissään 15 tuntia, jos aikoo päästä huipulle jonakin päivänä.

35 MITEN KASVUPYRÄHDYS NÄKYY LIIKKUMISESSA?
Huono venyvyys ei anna mahdollisuutta tehdä teknisesti oikeita suorituksia, ellei niitä ole opittu ennen kasvupyrähdyksen alkua Kasvupyrähdyksen aikana uusien teknisten asioiden oppiminen on todella hidasta. Huono koordinaatio tuottaa vääriä liikesarjoja askelsarjoissa, jo opitutkin asiat voivat olla vaikeita toistaa useita kertoja oikein. Kerro tämä kaikki myös pelaajille että ymmärtävät ”tilansa ” olevan ohimenevä

36 MITÄ PELAAJILTA TULEE LEIREILLÄ VAATIA?
Yleiset asiat: Hyvät käytöstavat, tervehtiminen aikataulujen noudattaminen, ole ajoissa harjoituksiin valmistautuminen urheilullisuuden korostaminen Kasvatukselliset näkökulmat opetetaan pojille muistiinpanojen teko omasta kehittymisestä HARJOITUSPÄIVÄKIRJAN TÄYTTÄMINEN

37 FYYSISTEN OMINAISUUKSIEN TESTAAMINEN
Kasva urheilijaksi testistö: kasvaurheilijaksi.fi KEHOTETAAN JOKAISTA ALUELEIREILÄ OLIJAA KIRJAUTUMAAN JA TÄYTTÄMÄÄN TESTIT! Lisäksi testataan seuraavat testit: - Pituus ja paino Iskulyönti ulottuvuus Torjuntaulottuvuus Kuntopallonheitot eteen 1 kg ja taakse 4 kg Testit toimitetaan valmennuspäällikölle ja kyseisen ikäluokan maajoukkuevalmentajalle. Omia huomioita kannattaa laittaa mukaan, koska testejä on paljon ja jottei joku lahjakkuus jää huomioimatta

38 TOIMINTA OHJEITA ALUEVALMENTAJILLE
Olet vastuussa joukkueesta koko viikonlopun. On tärkeää muistaa että turnaukset ovat aina loistavia mahdollisuuksia opettaa ja oppia tärkeitä asioita. Vastuullasi on joukkueen päiväohjelman tekemisen lisäksi mm.seuraavat asiat: Sovi seuraavista asioista joukkueen kesken: - palaverit ennen ottelua n.40 min ennen ottelua - ottelun purKupalaverit ottelun jälkeen - tilastojen läpikäynti, joko ottelun jälkeen tai illalla erikseen sovittuna - ruokailuajoista sopiminen - Tärkeää on opettaa kulkemaan aina joukkueena, viikkaamaan verryttelyasut ennen pelejä siistiin riviin jne. - Jos tulee kysymyksiä, että voiko käydä kaupassa jne., niin aina isommalla porukalla vain voi lähteä käymään. - Palautumisen kannalta tärkeää, että makeisten, limpsojen yms. Nauttiminen on sallittua vasta paluumatkalla.

39 PELAAJAVALINNAT Aluevalmennuksen tärkein tehtävä on toimia väliportaana seurajoukkueista nuorten maajoukkueisiin. Jos valintatilanteessa on kaksi tasaväkistä poikaa niin pyritään huomioimaan mahdollisimman hyvä alueellisuus ( useammasta seurasta poikia ). Jokaisesta pitkästä pojasta PITÄÄ tulla tieto ja perustelut valitsematta jättämiselle VALMENNUSPÄÄLLIKÖLLE. Olemme niin pieni kansa että meidän jokaisen tehtävä on yrittää löytää ja auttaa lahjakkuuksia uralla eteenpäin. Tärkeimmät muut kriteerit ovat: Urheilullisuus ja asenne kilpaurheiluun Lentopallotaidot tällä hetkellä

40 PELAAJIA KOSKEVAT SÄÄNNÖT
Noudata kellon aikoja! Ei valvontaa, vaan pelaajan täytyy itse huolehtia, että on sovittuna aikana oikeassa paikassa Hiljaisuuden noudattaminen Jokainen noudattaa hiljaisuutta minuutilleen! Jos ei muuta tietoa tule, niin turnauksessa hiljaisuus klo 22.30 Käyttäydy urheilullisesti Alueleirillä karkkien, chipseihin ja limsoihin yms. syöminen/juominen on kielletty. Peseydy ja venyttele pelien välillä aina kun se on mahdollista. Kaikkien näiden asioiden omaksuminen madaltaa kynnystä osallistua nuorten maajoukkuetoimintaan, joten aluevalmentaja on paljon vartijana.

41 Alaotsikko Selitystä tähän… P

42 Alaotsikko Selitystä tähän… P

43 Alaotsikko Selitystä tähän… P


Lataa ppt "POIKIEN ALUEVALMENNUS"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google