Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PYRAMIDIJÄRJESTELMÄT JA INTERNET: Voimakeinoja uhkan vastustamiseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PYRAMIDIJÄRJESTELMÄT JA INTERNET: Voimakeinoja uhkan vastustamiseen"— Esityksen transkriptio:

1 PYRAMIDIJÄRJESTELMÄT JA INTERNET: Voimakeinoja uhkan vastustamiseen
Jon M. Taylor, Ph.D., President, Consumer Awareness Institute ja johtaja, Pyramid Scheme Alert— kansainvälinen internetissä toimiva voittoa tavoittelematon järjestö, joka paljastaa ja estää pyramidijärjestelmien väärinkäytöksiä maailmanlaajuisesti.

2 Mikä on pyramidijärjestelmä?
Yksinkertaisesti sanottuna pyramidijärjestelmä on kaavio, jossa henkilö maksaa toiselle henkilölle saadakseen oikeuden ansaita rahaa esittelemällä suunnitelman uusille henkilöille loppumattomassa värväysketjussa, pikemmin kuin myymällä tavaroita tai palveluita kuluttajille. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

3 Mikä on pyramidijärjestelmä? (jatkuu)
Päättymätön värväysketju tekee pyramidijärjestelmästä rajattoman ohjelman rajalliseen väestöön. Jotkut ovat itseasiassa mega-pyramideja: “pyramideja pyramidien päällä.” August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

4 Mikä on pyramidijärjestelmä
Mikä on pyramidijärjestelmä? (jatkuu) Emme tietystikään puhu rakennuksista vaan ihmistä, jotka osallistuvat ohjelmaan, missä heidät on järjestetty pyramidin muotoiseen kaavioon niin, että huipulla on vähän ihmisiä ja alhaalla paljon. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

5 Mikä on pyramidijärjestelmä? (jatkuu)
Tietysti monet järjestelmät ovat muodoltaan pyramideja – yritykset, hallitus, järjestöt, myyntiorganisaatiot, jne.—joissa on vähän ihmisiä huipulla ja paljon alemmilla tasoilla. Tässä esityksessä näet, miten laittomat pyramidijärjestelmät eroavat tavallisista organisaatioista—ja miten ne riistävät osallistujiaan.

6 Miksi pyramidijärjestelmät ovat laittomia?
Muutamat huipulla olevat rikastuvat alemmilla tasoilla olevien kustannuksella, joille myydään “mahdollisuutta”—mikä on todellisuudessa matemaattinen temppu, jonka avulla huijataan osallistujilta heidän sijoituksensa. Esim. ketjukirjeessä, jossa viisi osallistujaa maksaa ylälinjaan 5 dollaria viidelle tasolle, saa— $5x5=$25 +25x5=$125 +$125x5=$725 +$725x5=$3,625 +$3,625x5=$18,125 TOTAL $22,625 Kuulostaa hienolta! MUTTA— August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

7 Miksi pyramidit ovat laittomia? (jatkuu)
Tyypillisesti, palkkiot ovat $0 noin 90% osallistujista, jotka jäävät pyramidin pohjalle, kun se romahtaa tai lopetetaan. Missä tahansa pyramidissa, suurin osa osallistujista on aina häviäjien joukossa pyramidin pohjalla, riippumatta siitä, kauanko se kestää.

8 Miksi pyramidijärjestelmät ovat laittomia? (jatkuu)
Pyramidijärjestelmiä markkinoidaan mahdollisuutena lisäansioihin, mutta ne ovat rakenteeltaan loputonta värväystä – ilman viittaustakaan markkinoiden (tosiasialliseen) kyllästymiseen. Harhaanjohtamista tapahtuu aina markkinoidaanpa ideaa sitten henkilöltä toiselle tai internetissä. On mahdonta, että värvääjät pitävät lupauksensa, paitsi muutamia ylätasojen johtajia ajatellen. (Pomot). August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

9 Tyypillisimmät pyrmidijärjestelmät
Klassinen, ei-tuotetta myyvä pyramidi Internet viestiketjut (muunnelma ennen niin yleisistä ketjukirjeistä) Internetin kautta matriisien markkinointi—uusia nettipohjaisia MLM-yhtiöitä. Ponzi-systeemit—värvätään uusia sijoittajia maksamaan aiemmille sijoittajille loputtomassa ketjussa Tuotemyyntiä harjoittavat pyramidit (“värväysjärjestelmät”)—kaikkein yleisin ja eniten vahinkoa aiheuttava. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

10 PYRAMIDIT INTERNETISSÄ
Monissa pyramideissa käytetään interneitä avuksi ihmisten kalastamisessa. Useimmat suurimmat pyramidit on perustettu USA:ssa ja jotkut tuotteita myyvät pyramidit värväävät aggressiivisesti ulkomailla.

11 Klassinen 1-2-4-8 ei-tuotetta myyvä pyramidi—lahjankeräyssysteemit, “synttärikutsut” ja muut juonet
Yksi ihminen värvää kaksi, joista jokainen värvää kaksi lisää (neljä), joista jokainen värvää kaksi lisää (8), yhteensä 15 osallistujaa. Kaikki maksavat osallistumisesta ja raha menee ylös pyramidin huipulla olevalle, joka poistuu pelistä ja jokainen nousee yhden tason aloittaakseen uuden pyramidin August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

12 Ei-tuotetta myyvät järjestelmät—Lahjakeräykset/hengenheimolaiset
Naistenasia liikkeet (“Women Helping Women,” jne.) Lahjarahankeräysverkostot (“The Birthday Party”) Jotkut eivät pidä näitä pyramideinä, koska “se on vain lahja.” Saadaksesi hyödyllistä lisätietoa —

13 Ei-tuotetta myyvät pyramidit jatkuu
Jossakin vaiheessa systeemi romahtaa markkinoiden kyllästymisen vuoksi tai viranomaiset lopettavat sen. Kummassakin tapauksessa 90% osallistujista häviää rahaa. Ei-tuotetta myyvät järjestelmät on helppo jäljittää ja melko helppo pysäyttää—ainakin kun niitä verrataan tuotetta myyviin pyramideihin—joissa häviää noin 99.9% rahaa. Aivan oikein—99.9%! August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

14 Internet viestiketjut
Sinua pyydetään sähköpostitse (spam) kirjoittamaan viesti (sisältö on toisarvoinen ja sekin tarjotaan sinulle valmiina), maksamaan ylälinjaan ja lähettämään viesti edelleen 4-5:lle ja lisäämään nimesi listan alimmaiseksi. Jos kaikki viestin saaneet osallistuvat, jokainen saisi ison summan rahaa — kunnes ehdokkaat käyvät vähiin ja (niin kuin kaikissa pyramideissa),noin 90% osallistujista jää pohjalle maksumiehiksi ilman palkkaa. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

15 Internet viestiketjut, jatkuu
Tappiot ovat pieniä mutta joskus viestiketjut tukkivat internetin ja ovat kiusallisia.

16 Ponzi-systeemit—värvätään uusia sijoittajia maksamaan aiemmin liittyneille loputtomassa ketjussa
Näitä esiintyy vain silloin tällöin. Yleisempiä Ponzi-systeemeitä ovat verkostot, joissa ei myydä tuotteita loppukuluttajille vaan verkoston sisälle, myyjille— värvätään yhdellä alueella ja siirrytään toiselle alueelle tai maahan, jolloin aiemmin liittyneet voivat saada takaisin sijoituksensa— rikastuttaakseen vain niitä, jotka ovat pyramidin huipulla. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

17 Tuotemyyntiä harjoittavat pyramidit
Näitä voidaan pitää “värväysjärjestelminä toisin kuin “jälleenmyyntiä,” missä suurin osa palkkioista tulee tuotteiden myynnistä verkoston ulkopuolisille kuluttajille. Nämä ovat verkostoja (monitaso-/ verkostomarkkinointia) joissa palkitaan uusien jäsenien värväämisestä pikemmin kuin tuotteiden myynnistä. Pomot (pyramidin huiput) saavat valtavia palkkioita alalinjan ”myyjien” ostoista, lähes kaikki osallistujat häviävät rahaa. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

18 Värväysjärjestelmät saavat aikaan eniten vahinkoa—kuluttajat häviävät miljardeja dollareita maailman laajuisesti joka vuosi. Värväysjärjestelmät naamioituvat usein suoramyyntiyhtiöiksi— mutta niissä on suurempi häviäjien määrä kuin perinteisissä ei-tuotetta myyvissä systeemeissä— jopa suurempi kuin ruletissa ja muussa uhkapelissä. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

19 Värväysjärjestelmät hyödyntävät laajamittaiseti internetiä.
Tämä poistaa valtioiden rajat ja mahdollistaa Ponzi-tyyppisten systeemien maailmanvalloituksen, joiden avulla ryöstetään köyhiltä mailta miljardeja dollareita joka vuosi! Markkinointiin käytetään nyt internetiä ja myydään matriisi-ohjelmia huijauksiin E-bay -kaupassa.

20 Miten suoramyyntiyhtiöksi naamioitunut tuotemyyntiä harjoittava värväysjärjestelmä voidaan tunnistaa? Tutki palkkiojärjestelmää—joka on julkaistu usein yhtiön kotisivulla. Kun palkkiojärjestelmä on ymmärretty, petos on selvästi nähtävissä. Viisi tunnusmerkkiä tai “punaista lippua” osoittavat tuotemyyntiä harjoittavan pyramidin tai värväysjärjestelmän— August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

21 Viisi tunnusmerkkiä määrittelevät värväysjärjestelmän tai tuotemyyntiä harjoittavan pyramidin
Tri Jon Taylor Consumer Awareness Institutesta on määrittänyt viisi piirrettä pyramideille tutkiessaan aihetta yli 10 vuotta. Hän on verrannut verkostomarkkinointia kaikkiin jakelukanaviin, joihin verkostomarkkinointia rinnastetaan: suoramyynti, vakuutusmyynti, franchise- toiminta, tavallinen rekrytointi, etc. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

22 Viisi tuotemyyntiä harjoittavien värväysjärjestelmien tunnusmerkkiä jatkuu
Ne ovat peruste sille, miksi järjestelmät ovat pyramideja, koska ne aiheuttavat tappioita tavattoman suurelle joukolle osallistujia ja— Ne määrittelevät pyramidin, koska ne kertovat eron osallistujia riistävien tuotemyyntiä harjoittavien verkostojen ja muiden myyntitapojen välillä. Jotta asia pysyisi yksinkertaisena puhumme pyramidijärjestelmän viidestä punaisesta lipusta. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

23 1. Tunnusmerkki värväysjärjestelmille, jatkuu
Värväämistä ei rajoiteta vaan se jatkuu loputtomassa ketjussa, jossa värvääjiä kannustetaan ja motivoidaan värväämään värvääjiä. Pun. lippu #1 August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

24 2. tunnusmerkki värväysjärjestelmille, jatkuu
Pun. lippu # 2 Pätevöityminen ylemmälle tasolle “jälleenmyyjien” verkostossa saavutetaan värväämällä uusia jäseniä pikemmin kuin nimityksen kautta. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

25 3. tunnusmerkki värväysjärjestelmille, jatkuu
Pun. lippu #3 Myyjiä rohkaistaan ostamaan jatkuvasti tuotteita sen vuoksi, että ovat päteviä saamaan sen kautta alalinjasta nousevia palkkioita ja voivat menestyä liiketoiminnassa. (“maksa ja pelaa”) August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

26 4. tunnusmerkki värväysjärjestelmille, jatkuu
Yhtiö maksaa palkkioita enemmälle kuin viidelle tasolle “myyjiä”. (Osallistujat eivät ole oikeasti myyjiä vaan kuluttajia - asiakkaita.) Pun. lippu #4 August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

27 5. tunnusmerkki värväysjärjestelmille, jatkuu
Yhtiön maksamat palkkiot jokaiselle ylälinjan edustajalle ovat yhtä suuret tai suuremmat kuin myyjän saama myyntipalkkio. Tämä ei kannusta myymään tuotteita vaan yllyttää värväämään suuren alalinjan. Red flag #5 5% etc. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

28 Värväysjärjestelmien ja tuotemyyntiä harjoittavien yhtiöiden vaikutukset.
Kun nämä “viisi punaista lippua” ovat läsnä palkkiojärjestelmässä, niin noin 99.9% kaikista osallistujista häviää rahaa! (pohjautuu saatavilla olevaan tietoon) Kun “luuserit” lopettavat, tilalle värvätään uusia häviäjiä, käyttämällä hyväksi samoja tyhjiä lupauksia. Pomot tienaavat sievoisia summia heidän häviöistään! Miten? —myymällä jatkuvasti kalliita tuotteita ja palveluita toiveikkaille uusille edustajille, ei asiakkaille, niin kuin he väittävät tekevänsä. Näin he saavat suuria palkkioita. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

29 Miten me päädymme 99.9% häviäjien määrään värväysjärjestelmissä tai tuotemyyntiä harjoittavissa pyramideissa? Analysoimalla FTC:n ja SEC:n ( julkaisuja, yhtiöiden sisäisiä asiakirjoja ja muistioita sekä tosiasioita oikeudenkäynneistä. Tekemällä tutkimuksia verotarkastajista, jotka käsittelevät verkostomarkkinoijien veroilmoituksia, mukaan lukien Pomot, ja täydentäen tutkimuksia kotitalouksiin, joissa verkostomarkkinoijia on paljon samassa perheessä. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

30 Voittajat ja häviäjät verkostomarkkinoinnissa
Arvioidut tulot hävinneiden % huippu“myyjät” sijoittaneista Yhtiö A $137,000/vuosi % Yhtiö B $747,063/vuosi % Yhtiö C $240,000/vuosi % Yhtiö D* $1,080,000/vuosi % Yhtiö E $121,000/vuosi % Yhtiö F $1,200,000/vuosi (arvio) % *RTTP = Renaissance–the Tax People (Kansasin osavaltio lopetti sen laittomana pyramidina) Muut ovat yhä toimivia ja merkittäviä alan yrityksiä. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

31 Kansantaloudelle aiheutuneet kulut värväysjärjestelmistä
Kymmeniä miljardeja dollareita huijataan osallistujilta joka vuosi. Miljardeja menetetään valtion ja kuntien verotuloina epäoikeudenmukaisten verovähennysten vuoksi. Voimavaroja ei ohjata sinne, missä niitä tarvitaan.

32 Henkiset ja sosiaaliset kulut värväysjärjestelmistä ja muista pyramideista.
Ihannoi törkeää materialismia. Tuhoaa yrittäjäpotentiaalia, intoa ryhtyä oikeaksi yrittäjäksi Pilaa tärkeitä ihmissuhteita. Tukkii internetin yhdessä muiden huijausten kanssa. Ei johda lakien kunnioittamiseen. Tyypillinen kommentti: “Miksei joku TEE jotakin näille huijauksille?”

33 Miksi tuotteita myyvät pyramidit aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin ei-tuotteita myyvät systeemit?
Suurempi prosenttiosuus häviää rahaa. Niillä on taipumus kestää kauemmin (muuntuen Ponzi-systeemeiksi), aiheuttaen suurempia kokonaistappioita. Niitä on vaikeampi ymmärtää monimutkaisten palkkiojärjestelmien johdosta jotka pimittävät petoksen. Uhrit valittavat vain harvoin, joten lainvalvojat eivät anna niille etusijaa—ellei rikota muita kuin rahankeräyslakeja. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

34 Miksi verkostomarkkinoinnin uhrit valittavat niin harvoin?
Heidät on aivopesty syyttämään itseään “varman idean” möhlimisessä. “Epäonnistuin.” He pelkäävät seurauksia ylälinjastaan tai ylälinjalleen (jossa voi olla läheisiä ystäviä tai sukulaisia) “En paljasta!” Puutteellinen lainsäädäntö johtaa uskomukseen: “Niiden täytyy olla laillisia, koska niitä ei ole vielä pysäytetty.”

35 Haaste kuluttajien suojelemiseksi
Ei-tuotetta myyvä pyramidi tarjoaa 100 kertaa paremman mahdollisuuden voittoon, vaikka siinä häviää 90% osallistujista. 10/100 voittaa, mutta tuotetta myyvissä pyramideissa voittaa vain 1/1000! Häviäjiä on 100 kertaa enemmän! —Silti DSA (Direct Selling Association), jonka verkostomarkkinointiyritykset ovat vallanneet, edistää lainsäädäntöä, jossa määrätään rangaistus ei-tuotetta myyville pyramideille, mutta sulkee pois tuotetta myyvät pyramidit (yhtiöt, joilla on omat merkkituotteet) pyramidisyytöksistä. Eikö tässä lainsäädännössä ole asiat nurinkurin? Emmekö osaa suhtautua kriittisesti verkostomarkkinointiyritysten väitteisiin, joiden mukaan ne ovat rehellisiä suoramyyntiyhtiöitä?

36 DSA:n ponnistelut lainsäädännössä
DSA yrittää vaikuttaa pyramidilakien säätämiseen siten, että lait varjelevat eniten vahinkoa tuottavia järjestelmiä, ettei niitä kohdeltaisi ollenkaan laittomina pyramideina. JOTEN—kuinka lait voisivat suojella kuluttajia niissä osavaltioissa, joissa DSA vaikuttaa lainsäädäntöön? (tai valtioissa, missä on aina ollut vaikeaa saada läpi pyramideja vastustavia lakeja koskien verkostomarkkinointia?)

37 Tuotteita myyvien pyramidijärjestelmien petoksia ja harhaanjohtavaa markkinointia
“SUURI VALHE” Muista, että kaikilla valtioilla on lakeja koskien harhaanjohtavaa markkinointia, epärehellistä liiketoimintaa ja petoksia. Koska kaikkia pyramidijärjestelmiä TÄYTYY markkinoida harhaanjohtavalla tavalla, jotta ne menestyisivät, näitä lakeja voidaan soveltaa kaikissa valtioissa.

38 Kuinka voidaan estää DSA:n vaikutus huonojen lakien säätämiseen?
Mene PSA:n kotisivulle (Pyramid Scheme Alert — missä Robert Fitzpatrick on julkaissut erinomaisen analyysin DSA-vaikutteisista laeista. Ainakin yhdessä osavaltiossa on onnistuttu estämään DSA:n suunnitteleman lain voimaantulo tämän tiedon avulla.

39 Mitä hyötyä on nopeasta toiminnasta pyramideja vastaan?
Pysäyttämällä minkä tahansa suuren pyramidin ennen kuin se lisää höyryä, voidaan välttyä kuluttajien kärsimiltä suurilta tappioilta, (joita ei muuten aiheutuisi). Miksi? Koska jokaista osallistujaa kannustetaan ja rohkaistaan värväämään lisää osallistujia loputtomaan ketjuun. Niinpä se ei koskaan lopu ja voi kasvaa nopeasti —kunnes se romahtaa tai pysäytetään. Mitä aiemmin se pysäytetään, sitä parempi.

40 Miten suojella kuluttajia tehokkaammin pyramidi-huijauksia vastaan?
Hanki tietoa verkostomarkkinointiyritysten palkkiojärjestelmistä. Jaa tietoa lainsäätäjille DSA-vaikutteisten lakien vaaroista. (Suomessa SSML) Keskity eniten vahinkoa aiheuttaviin systeemeihin soveltamalla niihin “5 varoituslipun” kriteerejä. Katso 5 punaista lippua. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

41 Miten kuluttajia voi suojella vielä tehokkaammin pyramidihuijauksia vastaan? (jatkuu)
Arvioi huolellisesti tietolähteet ja laita linkit kotisivullesi hyödyllisille nettisivuille parantaaksesi tehokkuuttasi. Ohjaa kuluttajia niille sivuille. Järjestä koulutusta estääksesi pyramidien väärinkäytöksiä.

42 Hyödyllisiä nettisivuja pyramidien vastustamiseen
– yli 10 vuotta tutkimusta ja ohjeita kuluttajille, miten suojautua tuotemyyntiä harjoittavilta pyramideilta. Julkaisija Jon Taylor, Ph.D., President, Consumer Awareness Institute - The Pyramid Scheme Alert [PSA] nettisivu on erinomainen tietolähde alan oikeudenkäynteihin, uutisiin, uusiin toimintamuotoihin, tutkimukseen ja arvioimista auttaviin työkaluihin. Varo DSA’n samannimistä versiota (web-sivun nimen ryöstöyritys). Jos kirjoitat väärän domain-loppuliitteen - “.net” or “.com”, sinut ohjataan DSA’n sivulle. - Verkostomarkkinoinnin vaikutus terveyteen Tri Stephen Barrettin huolellisia arvioita. Arvokkaita uutisjulkaisuja. - EI MLM survivors.com—toinen yritys varastaa web-sivun nimi. Yksi suosituimmista ja hyödyllisimmistä kuluttajaystävällisistä sivuista internetissä. - Robert Fitzpatrickin sponsoroima sivusto. August 17, 2004, 4:00 pm Pyramid Schemes and the Internet: Resources to Counteract the Threat

43 Muita sivustoja, joilla tiedotetaan pyramideista:
- Artikkelien klassikko “What’s Wrong with Multi-level Marketing” tarjoaa käyttökelpoisia lähestymistapoja aiheeseen. – FTC tarjoaa vähän apua. -The Better Business Bureau – ei käytännön apua näissä asioissa. Monet MLM-yhtiöt ovat jäseniä, joten heidän uutislehtensä alasta heijastaa DSA:n lausuntoja. PLUS—Monet osavaltiot ja järjestöt tarjoavat neuvoja kuluttajille, vaihtelevan määrän ja laadun hyödyllistä tietoa.


Lataa ppt "PYRAMIDIJÄRJESTELMÄT JA INTERNET: Voimakeinoja uhkan vastustamiseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google