Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aikuisten oppimisvaikeudet. kuntoutuksen haasteena

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aikuisten oppimisvaikeudet. kuntoutuksen haasteena"— Esityksen transkriptio:

1 Aikuisten oppimisvaikeudet. kuntoutuksen haasteena. 31. 3. 2009
Aikuisten oppimisvaikeudet kuntoutuksen haasteena Seija Haapasalo, Kuntoutussäätiö

2 Miksi lukikuntoutuksen haasteet ovat kasvaneet?
Yhteiskunnalliset muutokset Tietoyhteiskunta Koulutusyhteiskunta, kilpailuyhteiskunta Elinikäisen oppimisen vaatimus Työelämän muutokset ja vaatimukset Kielitaitovaatimukset (globalisoituminen) Vaatimukset ovat kasvaneet monella eri elämänalueella Riittääkö harvojen yksilöiden selviytyminen vai tarvitaanko kuntoutusta?

3

4 Erityisten oppimisvaikeuksien yleisiä piirteitä
Kehityksellinen, syntymästä asti Ei muita sairauksia, vammoja ongelmien syinä Ei syynä peruskoulutuksen puute Odottamattomat erityisvaikeudet/ laaja-alaiset oppimisvaikeudet Monenlaisia ilmenemismuotoja Yksilöllistä vaihtelua

5 Erityisvaikeuksien ilmeneminen aikuisilla
Lukeminen ja kirjoittaminen (lukivaikeus) Matematiikka Hahmottaminen ja motoriikka Tarkkaavaisuus ja toiminnan ohjaus Monet vaikeudet saattavat esiintyä päällekkäin

6 Vaikeuksien kasautuminen, komorbiditeetti
Erilaisilla oppimisvaikeuksilla on taipumusta kumuloitua Jos henkilöllä on lukivaikeus, on normaalia suurempi todennäköisyys, että hänellä on myös jotain muita erityisvaikeuksia, esim. matematiikan, tarkkaavaisuuden tai hahmottamisen vaikeuksia Vaikeudet kasautuvat yksilöllisesti erilaisina kombinaatioina

7 Oppimisvaikeudet aikuisilla (20–25 %)
10 % kärsii lukivaikeudesta 6 % luki-dg (Jyväskylän tutkimus) 3–5 % tarkkavaisuushäiriöitä Muut erityisvaikeudet (matematiikan, hahmottamisen, motoriikan) Laaja-alaiset älylliset vaikeudet Muut: kielitaidon, koulutuksen puute

8 Esimerkkejä aikuisten oppimisvaikeuksista
(Virheet lukemisessa ja kirjoittamisessa) Hitaus, aika ei riitä, lukeminen hidas tapa omaksua asioita Kirjallinen ilmaisu työlästä (lausunnot, pöytäkirjat, muistiot, tarjouskirjeet) Samanaikaiset toiminnot vaikeita (kuunteleminen, lukeminen, muistiinpanojen kirjoittaminen) Kielellinen ulkoa oppiminen vaikeata (nimet, termit, koodit, vierasperäiset sanat, kertotaulu) Vieraan kielen oppimisen vaikeudet Työmuistin rajallisuus

9 Esimerkkejä aikuisten oppimisvaikeuksista 2
Tarkkaavaisuuden erheet (ei huomaa omia virheitään, huomion kohdistaminen) Oikea - vasen ja muut hahmottamisen pulmat Lääkelaskut, mittayksiköt, suuruussuhteet, rahastus Muutokset ja uudet asiat työläitä Kiire, stressi, ikääntyminen korostavat ongelmia Vaikeudet ns. ”teknisiä”, luovuus ja lahjakkuus ok

10 Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus (lukivaikeus)(dysleksia)
Kehityksellinen, kielellinen vaikeus Äänteiden hahmottamisen, erottelun ja tuottamisen vaikeus Usein perinnöllinen (mm. kromosomit 15, 6, 3,2) Nopean nimeämisen, tuottamisen vaikeus Kielellisen muistin ja työmuistin heikkous Kielten oppimisen vaikeus Muiden aistipiirien hahmottamisvaikeudet?

11 Tarkkaavaisuushäiriöt
ADHD (attention deficit disorder with hyperactivity) Tarkkaavaisuushäiriö ja ylivilkkaus ADD (attention deficit disorder) DAMP (deficit in attention, motor control and perception), Tarkkaavaisuushäiriö, johon liittyy motorista kömpelyyttä ja/tai hahmotushäiriöitä  Nimike käytössä muissa Pohjoismaissa MBD (minimal brain dysfunction) Vanha dg-nimitys Tarkkaavaisuuden häiriö Motoriikan häiriö Hahmottamisen/oppimisen/muistin häiriö Lähes aina lukivaikeuksia alkuvaiheessa

12 ADHD:n ilmeneminen Esiintyy usein päällekkäin lukivaikeuden kanssa
Vaikea keskittyä pitkäjänteiseen toimintaan Häiriintyy herkästi ärsykkeistä, jopa yliherkkä Tekee montaa asiaa yhtä aikaa, vaikea organisoida töitä Vaihtaa usein tehtävää, kyllästyy nopeasti, innostuu uudesta Myöhästyy, ei osaa varata aikaa asioille Puhuu jatkuvasti, ideoi, touhuaa, levoton olo, vaikea rentoutua Usein kärsimätön, helposti ristiriitoja Temperamenttipiirteet: aktiivisuus, häirittävyys, alhainen sinnikkyys – kuinka paljon selittävät ilmiötä??

13 Oppimisvaikeuksien seurausvaikutuksia
Oppiminen vaikeata - jatkuva epäonnistuminen Itsetunnon heikkous Omia kykyjä myös aliarvioidaan Epäonnistumisansat, tulkinta omasta arvottomuudesta Sosiaaliset ja emotionaaliset vaikeudet erilaisuuden tunteet, turhautuminen, epävarmuus ja epäonnistumisen pelko leimat, häpeä, kieltäminen, välttely, pakeneminen tilanteesta, ahdistuneisuus kiusaaminen vaikeuksia hahmottaa sosiaalisia tilanteita kokemukset tallentuvat tunnemuistiin ja nousevat mieleen uusissa tilanteissa, tunnetraumat

14 Oppimisvaikeuksien seurausvaikutuksia 2
Vaikutukset koulunkäyntiin ja ammatinvalintaan alhainen koulutustaso koulutus myöhentyy, keskeytyy lukiolaisten jatkokoulutus- ja ammattitavoitteet alhaisempia kuin niillä, joilla ei oppimisvaikeuksia (Rojewski 1996) ”päin tulta”, yritys ja erehdys Työttömyyttä ja alityöllisyyttä työttömyys, erityisesti pitkäaikaistyöttömyys yhteydessä kouluvaikeuksiin (Terveys 2000 –tutkimus, N=1894, v., Lavikainen ym. 2006) huono lukutaito, heikko kouluun kiinnittyminen ja epäsosiaalinen käytös ennakoivat työttömyyttä

15 Oppimisvaikeuksien seurausvaikutuksia 3
Vaikutus henkiseen kuormittumiseen/ terveyteen koulu- ja työuupumisen taustalla voi olla oppimisvaikeuksia kouluvaikeuksia kokeneista nuorista vain alle puolet ja muista nuorista ¾ koki terveytensä hyväksi (emt. Lavikainen 2006) Yhteys rikollisuuteen ja päihteiden käyttöön Vangeista 50 %:lla ADHD-piirteitä ja 50 %:lla lukivaikeuksia (Tuominen 2007, N=78)

16 Mielenterveys ja oppimisvaikeudet
Oppimisvaikeuksien ja mielenterveyden ongelmien on tutkimuksissa todettu esiintyvän usein yhdessä Mielenterveyshäiriöt vaikuttavat aloitekykyyn, keskittymiseen, muistiin, päättelykykyyn, oppimiskykyyn ym. ja voivat tuottaa täten oppimisen vaikeuksia Oppimisvaikeudet voivat vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin ja kuormittumiseen, itsetuntoon, stressiin ja ahdistuneisuuteen sekä altistaa mielenterveyden ongelmille Aina ei ole helppoa selvittää syy-seuraussuhdetta

17 Yhteiskunnan tarjoama kuntoutus oppimisvaikeuksia omaaville aikuisille
Yleensä kehityksellisen oppimisvaikeuden yksin ei ole katsottu oikeuttavan kuntoutukseen Palvelujärjestelmä ei osaa useinkaan tunnistaa aikuisten oppimisvaikeuksia Neuropsykologinen tutkimus oppimisvaikeuden selvittämiseksi ammatinvalintapsykologin asiakkaille Neuropsykologinen kuntoutus todella harvoin ammatilliseen kuntoutukseen liittyen opintojen tueksi

18 Neuropsykologinen kuntoutus
Puitteet: Kelan kustantamaa lääkinnällistä kuntoutusta ammatilliseen kuntoutukseen liittyen rajalliset mahdollisuudet ov:n kuntoutuksena Kela ei yleensä kustanna neuropsykologeja vähän Sisältö kognitiivista tehtäväorienteista psyykkinen tuki aina mukana kompensaatiokeinojen etsiminen stressin vähentäminen

19 Tuen tarpeet aikuisten oppimisvaikeuksien kuntoutuksessa (1)
Tarvitaan erilaisia tukimuotoja erilaisiin ongelmiin Oppimisvaikeuden laadun selvittäminen, diagnoosi neuropsykologiset tutkimukset erityisopettajan tutkimukset NMI:n yksilö- ja seulatestit kaikkien saatavilla Tunnelukkojen hoitaminen mielenterveys-kuntoutus/terapiat vertaistuki -ryhmät itsetunto, usko, luottamus oppimiseen onnistumiskokemukset elämyksellisyys, hauskuus, innostus

20 Tuen tarpeet aikuisten oppimisvaikeuksien kuntoutuksessa (2)
Kognitiivisten vaikeuksien kuntoutus eri aistipiirien sujuvuuden/tarkkuuden parantaminen (näkö, kuulo, tunto, motoriikka) eri aistipiirien yhdistäminen tukiaktiviteettia mukaan (palkitsevuus, motivoivuus ym.) tietokoneohjelmat lapsilla/aikuisilla neuropsykologinen kuntoutus Kompensaatiokeinojen löytäminen vaihtoehtoisia tapoja toimia suulliset viestit, tentit muististrategiat opiskelutekniikat työtehtävien räätälöinti

21 Tuen tarpeet aikuisten oppimisvaikeuksien kuntoutuksessa (3)
Apuvälineiden käyttäminen värikalvot äänikirjat (Celia, CompAid) mikrotietokone oikolukuohjelmat, helppokäyttötoiminnot skannerit, kääntävä skannerikynä muistituet, sanelukone päivyri, puhelinmuistiot, ajatuskartta kommunikaattorit navigaattori

22 Opi oppimaan –projektin palvelut
Palvelut tarkoitettu työikäisille, joiden oppimisvaikeudet haittaavat työssä, opinnoissa tai arjessa selviytymistä. Maksuttomia ja normaalipalveluja täydentäviä. Palvelumuodot Lukikonsultointi ammattilaisille ja asiakkaille Oppimisvaikeuksien ja –valmiuksien arviointi (psykologipalvelu) Yksilöllinen oppimisvalmennus Erilaiset ryhmäkurssit

23 Lukikonsultointi (Opi oppimaan –hanke)
Oppimisvaikeuden ensitunnistus Palveluohjaus etsitään tarvittavia palveluita Verkostotyö ammattilaisten tukeminen lukiasiamiehenä toimiminen Apuvälineneuvonta

24 Oppimisvaikeuksien ja –valmiuksien arviointi (psykologipalvelu)
Neuropsykologinen tutkimus Kognitiivisen kapasiteetin ja muistin kokonaisarviointi Tarkkaavaisuus ja toiminnanohjaus Erityisvaikeuksien arviointi lukeminen kirjoittaminen luetun ymmärtäminen muut erityisvaikeudet

25 Yksilöllinen oppimisvalmennus (Opi oppimaan –hanke)
Pohjana aiemmat neuropsykologiset tutkimukset Omat tavoitteet selkeytetään keskustelun avulla Laaditaan oma oppimisen suunnitelma Yksilöllisten oppimismenetelmien, tukimuotojen ja apuvälineiden etsiminen Onnistumisen mielikuvat ja aiemmat kokemukset tueksi Epäonnistumisen/virheiden/erheiden kohtaaminen rakentavasti Tapaamiskertoja yleensä 5-10

26 Valmennuksen sisältöjä
Suuria unelmia ja pieniä konkreettisia askeleita Realistisia aikatauluja Epäonnistumisista selviytyminen Itsensä palkitseminen Lukemattomia nautintoja? Laula-laulele, kirjoita-kirjoittele, harjoittele Miten vaikeita asioita voi lähestyä kevyemmin? Mitkä asiat auttavat aloittamista, työntekoa…? Tietoisuus haitallisten mielikuvien ja uskomusten merkityksestä ja ylikriittisyydestä Yhdessä kirjoittaminen, alkuun pääseminen

27 Ryhmäkuntoutus (Opi oppimaan –hanke)
Sopeutumisvalmennustyyppinen ryhmä tietoa vertaistukea Kesto 20 tapaamiskertaa, iltatapaaminen kerran viikossa 2,5 t ja seurantatapaaminen Mahdollisuus keskustella ja käsitellä omia oppimisvaikeuksia ja kehittää omia oppimisvalmiuksia Toimintamuotoina: keskustelut, pienryhmätoiminta tavoitetyöskentely toiminnalliset menetelmät tietoiskut, harjoitukset tutustumiskäynnit

28 Johtopäätöksiä Oppimisvaikeudet hyväksyttävä yhteiskunnassa tukea ja kuntoutusta oikeuttaviksi ongelmiksi Tärkeää tunnistaa oppimisvaikeudet ja niihin liittyvät mielenterveyden riskit ja ongelmat. Tuen tarpeessa huomioitava muitakin asioita kuin vain lukitaitojen opetteleminen. Erilaiset kompensointistrategiat. Positiiviset oppimis- ja ryhmäkokemukset. Stressin kanssa selviytyminen. Omien vahvuuksien ja selviytymiskeinojen tunnistaminen.


Lataa ppt "Aikuisten oppimisvaikeudet. kuntoutuksen haasteena"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google