Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSanna-Kaisa Turunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Lahti 8.4.2009 Tarja Mankkinen Sisäasiainministeriö
Viihtyisä ja turvallinen kunta - turvallisuussuunnittelulla resurssit tehokäyttöön Lahti Tarja Mankkinen Sisäasiainministeriö
2
Viihtyisä ja turvallinen kaupunki
Ihmisille, yhteisöille, yrityksille
3
Alueet, jotka eivät ole viihtyisiä, koetaan turvattomiksi
Alueet, jotka eivät ole viihtyisiä, koetaan turvattomiksi. Turvattomaksi koettu ympäristö lisää todellisia turvallisuusongelmia. Turvallisuusongelmat maksavat paljon.
4
Henkilövahinko liikenteessä (v. 2005 kustannustaso)
Liikennekuolema € Pysyvä vamma € Vaikea tilapäinen vamma € Lievä tilapäinen vamma € Keskimääräinen (ei kuolemaan johtanut) vamma €
5
Tapaturmissa vammautuneiden keskikustannuksista
polkupyörä € mopo € moottoripyörä €
6
Rikosten kustannuksista
vahingonteot, kotitaloudet 26 milj. €, 329 €/rikos tuhopoltot 25 milj. €, €/palo vähittäiskaupan rikoshävikki 360 milj. € ryöstöt, poliisin tietoon tulleet 1,5 milj. € Optula
7
Huumausainerikosten kustannuksista
terveydenhuolto 22 milj. € päihdehuolto 28 milj. € lastensuojelu 18 milj. € yhteensä 68 milj. € Stakes
8
Suomalainen yhteiskunta on muuttunut
Ja muuttuu edelleen….. Turvallisuussuunnittelu keino vastata uusiin ja tuleviin haasteisiin ”Byrokratiat ovat edelleen sektorikohtaisia, ihmisten arki ei”
9
Turvallisuussuunnittelu
Vakiintunut ja pysyvä yhteistyön toimintamalli, jossa sovitaan Mitkä ovat tärkeimmät turvallisuusongelmat, joihin puututaan paikallisesti Miten paikallisiin turvallisuusongelmiin puututaan, Missä aikataulussa ja Mitkä ovat vastuut Miten työn etenemisestä ja tuloksista raportoidaan
10
Turvallisuussuunnittelun vahvuudet
Syntyy kokonaiskuva paikallisen turvallisuuden tilanteesta ja turvallisuusongelmien kustannuksista Hyvinvointikustannukset, taloudelliset kustannukset Voidaan puuttua ongelmiin, jotka eivät ”kuulu kenellekään” Toimintamalli vs. aina erikseen sovittava yhteistyö varmistaa pysyvyyden vaikka ihmiset vaihtuvat Ammattitaito ja osaaminen lisääntyvät, kyky tehdä yhteistyötä lisääntyy Resurssien käyttö tehostuu
11
Turvallisuussuunnittelu prosessina
Yhteistyötä johtavat poliisipäällikkö, pelastuslaitoksen edustaja ja kunnan johto, mukana järjestöt ja elinkeinoelämä Yhteistyön vastuut, osapuolet ja organisointi Nykytilan arviointi, toimintaympäristöanalyysi Paikallinen riskianalyysi Keskustelu ja vuorovaikutus paikallisten ihmisten kanssa Analyysin ja johtopäätösten arviointi Turvallisuussuunnitelman laadinta Kunnanvaltuuston käsittely ja vahvistaminen Suunnitelman toimeenpano Suunnitelman seuranta ja arviointi
12
Valtuusto hyväksyy turvallisuussuunnitelman ja seuraa sen toimeenpanoa
Poliittisen tason linjaukset Mietittävä mikä tieto olennaista valtuustolle, mikä johtoryhmälle, mikä toimeenpanijoille
13
Turvallisuussuunnittelua on muuallakin…
UK: Crime and Disorder Act 1998 Paikallinen turvallisuusyhteistyö lakisääteistä Myös muissa EU maissa Safe Community -verkosto Erityisesti tapaturmien torjunta Mahdollistaa kansainvälisen vertailun
14
Meillä Suomessa Yhteistyötä jo pitkään Vnp Turvallisuustalkoot 1999
Ei vakiintuneita muotoja ja prosesseja Vnp Turvallisuustalkoot 1999 Vnp Sisäisen turvallisuuden ohjelma 2004 Vnp Sisäisen turvallisuuden ohjelma 2008
15
Eri toimijoilla erilainen lähestymiskulma turvallisuuteen
Turvallinen ja viihtyisä asuin- ja elinympäristö, turvallinen yhteiskunta Järjestöt Elinkeinoelämä Kunta Sosiaalitoimi Opetustoimi Terveystoimi Kaavoitus Ympäristönsuunnittelu Teiden ja katujen ylläpito Poliisitoimi Yleinen järjestys ja turvallisuus Rikosten ennalta ehkäisy Rikostutkinta Pelastustoimi Onnettomuuksien ennalta ehkäisy Pelastustoiminta onnettomuustilanteissa Väestönsuojelu
16
HYVINVOINTI TURVALLISUUS KILPAILUKYKY
Elinkeinoelämä Järjestöt TURVALLISUUS HYVINVOINTI YHTEISÖLLISYYS Turvallinen ja viihtyisä asuin- ja elinympäristö, turvallinen yhteiskunta KILPAILUKYKY Poliisitoimi Kunta HYVINVOINTI TURVALLISUUS KILPAILUKYKY Pelastustoimi TURVALLISUUS
17
Turvallisuussuunnittelussa
Löydettävä yhteiset tavoitteet jotka toteuttavat eri osapuolien tavoitteita.
18
Ei vain turvallisuuden edistämistä vaan myös…
Miten turvallisuudella edistetään kaupungin tai laajemman alueen kehitystä
19
Ajankohtaisia haasteita
20
Tapaturmat Tapaturmien määrä suuri Esimerkki kustannuksista:
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa kuolee keskimäärin vuodessa Esimerkki kustannuksista: Kotona asuvan ikäihmisen joutuessa lonkkamurtuman takia pysyvään laitoshoitoon, ovat ensimmäisen vuoden kustannukset noin €, vuoden kustannustason mukaan
21
Väkivalta Suomi on väkivaltainen maa Väkivallan terveysvaikutukset
Elämän laatu ja hyvinvointi Kustannukset yhteiskunnalle Pitkän aikavälin vaikutukset - lapset Mielenterveyspalvelujen merkitys
22
Suomalainen henkirikos
Tehty Suomessa Tyypillisin tekijä on alkoholin suurkuluttaja - työikäinen, mutta työtön keski-ikäinen mies Tyypillisin uhri on tekijän tuttava Yleisin tekoväline on teräse Joku osapuoli on tekohetkellä humalassa neljässä tapauksessa viidestä Kaikki osapuolet ovat humalassa kolmessa tapauksessa viidestä
23
Muuttuuko suomalainen väkivalta?
†9 - Jokela, †11 - Kauhajoki, → Mitä seuraavaksi?
24
Lisääntyykö turvattomuuden tunne?
Turvattomuuden tunne rajoittaa elämää merkittävästi Miten pelko (aiheellinen tai aiheeton) rajoittaa ikääntyneen ihmisen Liikkumista Sosiaalista elämää
25
Lasten ja nuorten turvattomuus
Turvattomuutta lisännyt kotien ja koulujen muuttuminen Suurkoulut, luokattomuuden lisääntyminen, säästöt kouluterveydenhuollossa ja oppilashuollon palveluissa Väliaikaisten ihmissuhteiden luoma turvattomuus Koulukiusaaminen koetaan suurimmaksi arkiympäristön ongelmaksi Jyrkkenevä jako menestyvien ja syrjäytyvien nuorten välillä Lasten turvattomuus ja aikuisten päihteiden käyttö Lisäävät väkivallan kasaantumisen riskiä Mielenterveysongelmien lisääntyminen
26
Paikallinen turvallisuussuunnittelu: tästä eteenpäin Kansallisesti
27
Tavoitteena, että Suomi on Euroopan turvallisin maa vuonna 2015
Valtioneuvoston periaatepäätös sisäisen turvallisuuden ohjelmasta : Tavoitteena, että Suomi on Euroopan turvallisin maa vuonna 2015
28
Sisäisen turvallisuuden
Kansalliset kehittämislinjaukset sisäisen turvallisuuden ohjelmassa Toimeenpano paikallisessa turvallisuussuunnittelussa
29
Turvallisuussuunnittelun tavoitteet
Vahvistettu sisäisen turvallisuuden ohjelmassa
30
Käsittely valtuustoissa viimeistään vuoden 2010 aikana Painopisteet
Väkivallan vähentäminen Tapaturmien määrän vähentäminen Alkoholihaittojen torjunta Etnisten vähemmistöjen turvallisuusasiat
31
Asukkaiden mukaan ottaminen
Miksi tärkeää Asukkailla tietoa, joka ei tule viranomaisten tietoon Vastuullinen käytös ja ihmisten omat valinnat vaikuttavat merkittävästi sekä yksilön että yhteisön turvallisuuteen Kansalaisvaikuttamisen lisääminen Edellyttää tiedonvaihtokanavaa Kyselyt: Helsinki, Oulu, Espoo jne
32
Yhdessä pohdittavaa Miten erilaiset suunnitelmat kohtaavat paikallisella tasolla Esim. Forssa: Hyvinvointi- ja turvallisuussuunnitelma Tavoitteeksi turvallisuuden parantaminen ”ihan oikeasti” Vähän byrokratiaa, paljon onnistunutta ja asukkaiden tarpeiden mukaista toimintaa
33
Päijät-Hämeessä…..
34
Päijät-Häme edelläkävijänä?
Alkoholihaittojen torjunta osana turvallisuussuunnittelua Turvallisuutta lapsille turvallisuuden lapsivaikutusten arviointi Aktiivinen rooli kaupunkien turvallisuusstrategian valmistelussa Väkivalta?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.