Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
MONIKULTTUURISESTA OPETUKSESTA Maahanmuuttajan ja oppilaitoksen näkökulma
Maija-Leena Kemppi Koulutuskeskus Salpaus, Kieli-, kulttuuri- ja maahanmuuttajakoulutus
2
Koulutuskeskus Salpaus Kieli-, kulttuuri ja maahanmuuttajakoulutus
Henkilöstöä yhteensä n. 40 Kansainvälisten kommunikointivalmiuksien ja monikulttuuristen yhteistyötaitojen kehittämistä tukevat koulutus- ja kehittämispalvelut Työelämän kielikoulu Työelämän vaatimuksiin vastaavaa koulutusta (suomen kielen lisäksi) 11 eri kielellä. Koulutusohjelmien laajuus 5 – 15 ov ilta- ja monimuoto-opiskelu, kielimatkat ja kielikurssit eri maissa Yrityskoulutusta ja yksityisopetusta
3
Maahanmuuttaja- ja monikulttuurisuuskoulutus
Maahanmuuttajien kieli- ja kotoutumiskoulutus (Lahti, Heinola, Riihimäki): Nonstop-koulutus: n opiskelijatyöpvää Lahdessa: Taitotasot A1.3 – B1.2 ( tasot 1 – 4) Yleiseen kielitutkintoon valmentava koulutus Samat koulutusohjelmat tarjolla myös ilta- ja monimuoto-opetuksena Työpajatyyppinen suomen kielen koulutus: kielen oppiminen yhdistetään kädentaitoihin ja tekemällä oppimiseen Työelämään ja ammatillisiin opintoihin valmentava koulutus: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavat koulutukset, 2 ryhmää Lahdessa, 1 ryhmä Heinolassa (44 opisk) 40 ov (OPH) Eri ammatti- ja koulutusaloille valmentavat koulutukset: kaupan ala, hoiva-ala, metalli, kuljetus- ja logistiikka… (työvoimakoulutuksena) Oppisopimukseen valmentavat koulutukset, 6 kk (työvoimakoulutuksena) Työyhteisöjen monikulttuuristumista tukeva koulutus ja valmennus Valmistautuminen työperäiseen maahanmuuttoon: yrityksille ja maahanmuuttajatyöntekijöille suunnitellut koulutustuotteet
4
Muita tuotteita Esimerkkejä:
Lahden kaupungin koulutus – Alueellisen kansainvälistymisen haasteet, yhteistyötaidot, sähköinen viestintä jne. Esim. Shanghain kanssa tehtävä yhteistyö yli 5 v. – Kehittyvien maiden/alueiden kanssa tehtävä koulutusyhteistyö Erilaiset projektit ja hankkeet Työperäiseen maahanmuuttoon liittyvä koulutusohjelmien ja palvelujen kehittäminen – Liikkuvat työmarkkinat
5
Asiakkaat Vuosittain noin 2000 opiskelijaa (sekä maahanmuuttaneita että suomalaisia) Päivittäin 100 – 200 (päivä- ja iltakoulutus) Asiakasryhmät Maahanmuuttajat Yritysten kansainvälistä yhteistyötä tekevät henkilöt Yritykset ja julkisen sektorin organisaatiot (paikalliset, valtakunnalliset ja kansainväliset)
6
Kehitysnäkymiä ja haasteita
Yksiköllä merkittävä rooli, kun Päijät-Häme alueena varautuu kansainvälistymiseen ja monikulttuuristumiseen - Työperäinen maahanmuutto Kilpailu osaavasta työvoimasta Kansainvälinen yhteistyö – Operationaalinen kyky toimia kansainvälisesti Kielen oppimiseen ja monikulttuurisuustaitojen kehittämiseen liittyvät hankkeet uuden teknologian ja verkostojen avulla
8
Monikulttuurisuus – mitä se on?
Monikulttuurisuus sanasta Multicultural ->tietyllä alueella asuu tai tietyssä toiminnassa on mukana useiden kulttuuriryhmien edustajia. Vrt. Kulttuurienvälinen = Intercultural ja Cross- cultural (taitoja, viestintää, osaamista kuvataan näillä termeillä) -> kulttuurienvälisyys tai interkulttuurinen, tarkoitetaan aktiivista vuorovaikutusta eri kulttuurien välillä
9
Monikulttuurisuus koulutuksessa
Koulutuksen järjestäjien on osattava huomioida toiminnassaan ja eri käytännöissä erilaisia kulttuuritaustoja edustavien opiskelijoiden erityistarpeet. (Valjus, 2006b) 13 Eri kulttuureita edustavien henkilöiden erilaisten ajattelu- ja käyttäytymistottumusten takia tilanteiden etenemistä on usein kulttuurienvälisessä vuorovaikutuksessa vaikeampi ennustaa verrattuna yksikulttuuriseen yhteisöön. Yhteisön jäsenien kulttuurierot voivat aiheuttaa myös ristiriitoja. Riistariidat voivat syntyä joko erilaisista toimintatavoista johtuvista väärinymmärryksistä tai todellisista näkemyseroista. (Valjus, 2006b) Opetuksen monikulttuurisuus tulee yleensä esille juuri kulttuurien välisessä vuorovaikutuksessa (eli taidoissa) (Valjus, 2006a)
10
Sopeutuminen on kahden kauppa
Integraatiolla eli kotoutumisella on kaksi osapuolta: maahantuleva (opiskelija) ja vastaanottava taho (oppilaitos) Molempien tulee oppia uusia taitoja ja sopeutua uuteen tilanteeseen -> sopeutumisprosessi käynnistyy molemmissa osapuolissa Maahanmuuttajien tulee oppia suomalaisen yhteiskunnan pelisääntöjä ja uuden ympäristön asettamia vaatimuksia Oppilaitosten edustajien tulee oppia myös uusia taitoja ja ottaa toiminnassaan huomioon maahantulijoiden erilainen tapa oppia, opiskella ja toimia vuorovaikutus(oppimis)tilanteissa
11
Maahanmuuttajat koulutuksessa
V ain maahanmuuttajille suunnatut koulutukset Kotoutumiskoulutus Maahanmuuttajien valmentava (valmistava) koulutus (MaVa, Valko jne.) Maahanmuuttajien hakeutumisvaiheen koulutukset (ammattialoille valmentavat koulutukset) Maahanmuuttajat suomalaisten kanssa samoissa ryhmissä Maahanmuuttajat ammatillisessa koulutuksessa Maahanmuuttajat vapaan sivistystyön koulutuksessa
12
MONIKULTTUURINEN TIETOISUUS MONI-KULTTUURINEN OPETTAJUUS ?
MONIKULTTUURINEN OHJAUS JA OPETUS LÄHTÖTASO JA OSAAMISEN TUNNISTAMINEN KULTTUURIEROJEN HAVAITSEMINEN OPISKELIJAN TAUSTAN TUNTEMUS OMAN KULTTUURI-IDENTITEETIN TUNNISTAMINEN OPISKELIJAN OHJAUS ELÄMÄNTILANNE JA KULTTUURISEN INTEGRAATION VAIHE MONI-KULTTUURINEN OPETTAJUUS ? AKKULTURAATIO-PROSESSIN YMMÄRTÄMINEN OPETUS- JA OPISKELU- JÄRJESTELYT LISÄ- JA TUKIOPETUS VIESTINTÄTAIDOT MONIKULTTUURISESSA OPETUKSESSA OHEISVIESTINTÄ JA SELKOKIELIS-TÄMINEN HENKILÖKOH-TAISTAMINEN
13
Oppilaitosten ja yritysten (työssäoppimispaikkojen) monikulttuurisuusvalmennus
Mitä erilaisen kieli- ja kulttuuritaustan omaava työntekijä/ opiskelija tuo työyhteisöön/ oppilaitosyhteisöön/ opiskelijaryhmään ? Mitä työyhteisössä/oppilaitosyhteisössä tapahtuu, mitä siinä muuttuu ? Minkälaista kulttuurista osaamista, tietoja ja taitoja eri osapuolilla tulisi olla ? Miten erilainen kieli- ja kulttuuritausta on otettava huomioon työpaikkaohjauksessa/ opiskelijan ohjauksessa ? Opas monikulttuuriseen työpaikkaohjaukseen
14
Ohjaus kulttuurien välisen kohtaamisen kentässä Kulttuurienvälinen ohjauksessa tärkeää on sellaisen kohtaamisen kentän rakentaminen, jossa ohjattava ja ohjaaja voivat erilaisista taustoistaan ja kokemusmaailmoistaan huolimatta ymmärtää toisiaan ja asettaa ohjaukselle yhteisiä tavoitteita Oppilaitoksen/ kouluttajan odotukset, kokemukset ja osaamis-vaatimukset Opiskelijan omat kokemukset, odotukset, käsitykset, tulkinnat oppimisesta ja osaamisesta Kohtaaminen - tutustuminen - kunnioitus - ymmärtäminen - luottamuksen rakentaminen
15
Monikulttuurisuus ja verkot?
Opening-hanke tärkeä kahden tärkeän taidon kehittämisessä - toimiminen verkoissa ja verkostoissa eri apuvälineiden avulla
16
Salpauksen ja Otavan Opening-hanke
Koulutus koostuu kolmesta osiosta: Osio 1: Monikulttuurisen opetuksen ja ohjauksen haasteet Lähipäiviä 2 ja verkkopäiviä 3 Osio 2: Monikulttuurisen kohtaamisen taidot: selkokielen käyttö, kulttuurierojen esiintulo viestintätilanteissa ja niiden tulkinnassa, kulttuurien kohtaaminen oppilaitoksen arjessa Lähipäiviä 2 ja verkkopäiviä 3
17
Jatkoa Osio 3 Sosiaalisen median oppimisympäristöjen kouluttaminen: kuinka hyödyntää sosiaalisen median kanavia vieraskielisessä tai kielen kehityksessä tukevassa opetuksessa: työskentelyä pajoissa ja verkossa, sisältöjen luominen, testaaminen ja verkoston luominen
18
Kohderyhmä ja aikataulut
Oppilaitosten johto sekä oppilaitosten ammatilliset ja ohjaavat opettajat ja muu ohjausvastuussa oleva henkilöstö, opintosihteerit ja muiden tukipalvelujen henkilöstö Koulutuksen järjestämisalue/-alueet: Lahti, Mikkeli ja valtakunnallisesti etänä Alustava aikataulu toteutuksista: – Paja – , Muut ajat ilmoitetaan myöhemmin
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.