Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Talouskriisi eurooppalaisten kuntien näkökulmasta Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari 23.5.2012 Kuntaliiton Brysselin toimisto Henrik Rainio, toimiston.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Talouskriisi eurooppalaisten kuntien näkökulmasta Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari 23.5.2012 Kuntaliiton Brysselin toimisto Henrik Rainio, toimiston."— Esityksen transkriptio:

1 Talouskriisi eurooppalaisten kuntien näkökulmasta Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari 23.5.2012 Kuntaliiton Brysselin toimisto Henrik Rainio, toimiston johtaja

2 ||| Miten talouskriisi on vaikuttanut Euroopan kuntasektoriin? • V. 2000 -2007 paikallishallintojen sekä tulot että menot kasvoivat varsin tasaisesti, hieman BKT:n kasvua nopeammin. • V. 2008-2010 paikallishallinnon tulot pienenivät, johtuen pääosin verotulojen vähenemisestä. • V. 2009 valtiot tukivat kuntia, mutta vuoden 2011 aikana tilanne on kääntyi ja valtiot leikkasivat paikallistason rahoitusta. • V. 2012 näkymät ovat äkisti heikentyneet. Valtioilla ei ole juurikaan elvytysvaraa. Työttömyys erityisesti uhka kuntien taloudelle. • Talouskriisin vaikutukset alue- ja paikallishallinnoille eri maissa ovat jokseenkin samantyyppisiä, mutta voimakkuus vaihtelee maittain. Talouskriisin hoidossa maat ovat käyttäneet erityyppisiä keinoja, joiden vaikutukset alue- ja paikallishallinnon talouteen ovat varsin erilaisia.  Eri maiden kuntien taloustilanteet Euroopassa ovat eriytyneet.

3 ||| Havaintoja Euroopan kunnissa (1) • Talouskriisin seuraukset useimmissa maissa: 1.Omat tulot pienenevät (verotulot). 2.Valtio leikkaa avustuksia (valtionosuudet). 3.Menot kasvavat (palvelujen kysyntä kasvaa, rahoitus kiristyy). 4.Resurssit ovat tiukemmalla, palvelujen laatu heikkenee, mutta tuottavuus kasvaa. 5.Talouskriisi on osaltaan vauhdittanut kuntaliitoksia ja erilaisia yhteistyömuotoja. Lähde: CEMRin kyselyt lokakuu 2010 ja kesäkuu 2011

4 ||| Havaintoja Euroopan kunnissa (2) • Maiden välillä on myös selkeitä eroavaisuuksia: 1.Itä-Euroopan ja joissakin Keski-Euroopan maissa rajuja budjettileikkauksia valtioiden toimenpiteiden johdosta (Unkari, Romania, Slovakia, Bulgaria, Kroatia, Serbia + Kreikka ja Espanja). Joissakin maissa puolestaan valtion toimenpiteet ovat säästänet budjettileikkauksilta (Ranska, Slovenia, Venäjä, Puola). 2.Pohjoismaissa on tähän aste selvitty kriisistä kohtalaisen hyvin (Ruotsi, Tanska, Suomi). Tšekin ja Turkin paikallishallintoon kriisi ei ole edes oikein iskenyt. 3.Työntekijämäärä on supistettu etenkin Irlannissa, Tanskassa, Albaniassa ja Ukrainassa. Palkkakustannuksia on alennettu Espanjassa (-5%), Portugalissa (-10%), Virossa ja Latviassa (-15%), sekä Romaniassa (-25%). Kreikassa ja Unkarissa on leikattu bonuksia yms. Iso-Britanniassa palkkataso on jäädytetty. 4.Velkaantuminen on ollut suhteellisesti nopeinta uusissa jäsenmaissa, mutta velan taso edelleen suurinta vanhoissa jäsenmaissa. Lähde: CEMRin kyselyt lokakuu 2010 ja kesäkuu 2011

5 Alue- ja paikallistason tulot EU:ssa vuonna 2010 Lähde: Dexia study, July 2011

6 Alue- ja paikallistason menot EU:ssa vuonna 2010

7 Alue- ja paikallistason budjetin ali-/ylijäämä % BKT:sta vuonna 2010 Lähde: Dexia study, July 2011

8 Alue- ja paikallistason velka/kokonaistulot vuosina 2008 – 2010 eräissä Euroopan maissa 200820092010 Spain169.7%182.5%Yli 220% Germany153.0%171.7%187.4% Ireland100.0%114.0% Sweden46.3%50.5%45.8% Latvia39.7%57.0%62.0% Estonia37.7%45.9%44.8% Hungary32.2%36.6%43.3% Croatia29.1%32.2%30.2% Denmark29.3% Slovakia26.7%31.8%38.4% Czech Republic24.5%26.2%24.7% Finland22.4%23.8%23.2% Romania21.8%26.0%27.1% Poland20.3%26.0%33.8% Slovenia15.9%22.4%25.4% Moldova6.4%5.0%4.0% Russia6.1%7.6%8.0% Bulgaria2.7%6.2%6.5% Lähde: CEMR ja EUROSTAT

9 ||| Miten EU:ssa hoidetaan talouskriisiä? Talouskasvun tukeminen • Eurooppa 2020 –(talous)kasvustrategia • EVM, ERVV, ERVM + EKP • François Hollande, Ranska • Tuetaan kasvua ja työllisyyttä, julkinen sektori elvyttää, täystyöllisyys vetää talouden kasvuun jne. Budjettikurin vahvistaminen • Talouspolitiikan koordinaatio (ns. six-pack) • Taloussopimus (Fiscal compact) • Angela Merkel, Saksa • Julkisen sektorin budjetit tasapainoon, velkaantumiselle katto, rikkomuksista rangaistaan, terve julkisen sektorin talous tukee kasvua jne.

10

11

12 Verotulot 45 % -kunnallisvero 39 % -yhteisövero 3 % -kiinteistövero 3% Käyttötalouden valtionosuudet 19 % Toimintatulot 27 % -myyntitulot 16 % -maksutulot 5 % -muut 6 % Lainanotto 6 % Muut tulot 3 % Kuntien ja kuntayhtymien arvioidut tulot v. 2012 yhteensä noin 43,2 mrd. € Lähde: Peruspalveluohjelma /Kuntaliitto Suomen kuntien tulot vahvasti riippuvaisia työllisyydestä Kunnallisverosta: -palkkatulot 68 % -eläketulot 22 % -muut tulot 10 %

13 ||| Suositeltavia toimenpiteitä paikallistasolle – Kyiv Guidelines, November 2011 Ainakin seuraavanlaisia toimenpiteitä* suositellaan paikallistasolle talouskriisin aikana: 1.Vakiinnutetaan paikallistason tulopohja. 2.Parannetaan toimintojen tehokkuutta, tuottavuutta ja läpinäkyvyyttä. 3.Turvataan sosiaalinen oikeudenmukaisuus. 4.Hyödynnetään eri yhteistoimintamahdollisuuksia. 5.Lisätään paikallistason joustavuutta ja huomioidaan niiden erityispiirteet. 6.Tuetaan talouskasvua. * Euroopan kuntaministerien marraskuussa 2011 hyväksymä linjaus

14 ||| Terve kuntatalous –case Ruotsi

15 Successful fiscal adjustment –case Iceland

16 Lähde: Euroopan neuvoston julkaisu Local Government in Critical Times Suomessa talouskriisin vaikutukset kuntiin vuosina 2009-2011 torjuttiin mallikkaasti

17 17 Kuntaliiton Brysselin toimisto - Edunvalvontaa Brysselissä jo 20 vuoden ajan - Kiitos mielenkiinnosta! www.kunnat.net/bryssel henrik.rainio@kuntaliitto.fi


Lataa ppt "Talouskriisi eurooppalaisten kuntien näkökulmasta Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari 23.5.2012 Kuntaliiton Brysselin toimisto Henrik Rainio, toimiston."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google