Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTaisto Kokkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
KASVATUSDIALOGI
2
oKASVATUKSEN SUUNTA JA TARKOITUS EIVÄT VOI OLLA KOSKAAN ENNALTA LUKKOON LYÖTYJÄ oTULKINTA → KORJAUS → TÄSMENNYS → UUDELLEENTULKINTA oJATKUVA PROSESSI, JOSSA MYÖS KASVUN ARVIOINTI TAPAHTUU
3
KASVATUSVASTUU oKASVATTAJAN VALTA oOSA KASVATUSINSTITUUTIOTA tietyt päämärät rooli ennalta normitettu kasvatuksellisen hyvän lähtökohtien kyseenalaistaminen
4
LÄHTÖKOHDAT VANHEMPIEN KANSSA TOIMIMISEEN 1.välitön kasvatusvastuu eli auttamisvastuu: vanhempien ja lapsen suhde, jossa on alun perin kysymys lapsen elämän ehtojen turvaamisesta 2.rooliperustainen suhde: esimerkiksi opettajan ja oppilaan suhde, jonka oikeuttaa opettajan asiantuntijuus
5
SANATON DIALOGISUUS oVANHEMPIEN SUHDE LAPSEEN ALKAA SANATTOMANA DIALOGISUUTENA oOMINAISTA: ruumiillisena yhteydentunteena tuntuva intensiivinen herkkyys lapsen ilmauksille
6
KASVATUSHUOLI oAUTTAMISVASTUU oPOSITIIVINEN HUOLI rakkaus, kiintymys, myötätunto, ilo vanhemmat saattavat kokea elämänsä uudella tavalla mielekkääksi ja tarkoitukselliseksi
7
oNEGATIIVINEN HUOLI vastuuta ilman rakkaudentunnetta puuttuu kiintymys, ilo ja myötätunto kasvatusvastuu voi tuntua velvollisuudentäytteisenä taakkana, jopa kärsimyksenä
8
KESKUSTELUUN • Millaista huolta olet kohdannut työssäsi? (positiivinen / negatiivinen) • Millainen keskustelutilanne edistää yhteistä kasvatusdialogia? Onko niihin työssäsi mahdollisuuksia? • Millaisia sanattomia viestejä vuorovaikutuksessa aikuisen ja lapsen kesken välittyy? • Olemmeko tietoisia näistä sanattomista viesteistä?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.