Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitä tapahtuu totuudelle kirjallisuudessa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitä tapahtuu totuudelle kirjallisuudessa?"— Esityksen transkriptio:

1 Mitä tapahtuu totuudelle kirjallisuudessa?
Suomen teologinen instituutti Markku Ihonen Tampereen yliopiston opetuksen kehittämispäällikkö Suomen kirjallisuuden dosentti

2 Teesit filosofian (logiikan) totuusteorioilla on vähän annettavaa kaunokirjallisuuden totuudellisuudesta käytävään keskusteluun totuus ei ole koskaan voinut hyvin kaunokirjallisuudessa (KS. SEURAAVA DIA) todellisuuden totuudellinen esittäminen ei ole kaunokirjallisuuden tehtävä – eikä sille mahdollistakaan kirjailijat ja lukijat ovat kyllä haikailleet… postmodernismi ei tuo paljoa uutta keskusteluun kirjallisuuden totuudellisuudesta totuudellisuuden mahdollisuuskin kielletään jälkistrukturalistisen kielikäsityksen nojalla

3 KIRJALLISUUDEN TYYLISUUNNAT: TOTUUS KIRJALLISUUDESSA
TYYLISUUNTA KIRJALLISUUSKÄSITYS TOTUUSKÄSITYS KLASSISMI l. Säännöt ja mallit (esim. sanottavan ja muodon tasapaino) ohjaavat ilmaisua. Kauneus toteutuu mallinmukaisuutena. (Mallin hyvin täyttävänkään) kirjallisuuden ei tarvitse olla totta. Malli vakioi todellisuuden ja kirjallisuuden suhdetta. ROMANTIIKKA n l. Kirjallisuus on itseilmaisua. Tunne, intuitio, mielikuvitus ja luovuus ovat tärkeitä. Irratio-naalisuus ja subjektiivuus asetetaan järjen ylivaltaa vastaan. Päälajit lyriikka ja eepos. "Totuudellisuus" on yksilön kokemuksen aitoutta. Paras kirjallisuus irrottautuu arjesta, tavoittaa kansanhengen ja saa lukijassa aikaan (haluttuja) tunnereaktioita. REALISMI 1800-l. Kirjallisuuden tulee kuvata "maailmaa niin kuin se on". Kuvauksen kohteet ovat "epä- runollisia" kuten arkinen kaupunkielämä ja talous. Totuus ohittaa kauneuden. Perus-muotona on romaani ja kaikkitietävä kertoja. Todellisuus on havaittavissa ja kuvattavissa normaalilla kielellä. Korkein totuudellisuus on tyypillisyyttä. Kuvatut tapaukset ovat jossakin määrin yleistettävissä. NATURALISMI (INDIGNAATIOREALISMI) 1800-l. loppu Kirjallisuuden tulee välttää kaikkea meta-fysiikkaa ja päätyä eritellen uuden luonnon-tieteen tukemiin sosiaalisiin ja psykologisiin päätelmiin. On näytettävä kriittisesti myös todellisuuden nurjat puolet. Kirjallisuus haastaa ihmistä muuttamaan todellisuutta. Ihminen on ympäristönsä tuote, eikä todel-lisuuteen kuulu metafysiikkaa. Paras kirjal-lisuus haastaa vallitsevan todellisuus-kuvan. Totuudellisuus toteutuu porvarillisen todelli-suuden väheksyttyjen puolten kriittisenä esiin nostamisena. MODERNISMI 1900-l. alku Todellisuus näyttäytyy henkilön näkökulmasta. Se voidaan kuvata parhaiten hänen kielensä ja kognitionsa kautta. Artistiset aiheet ja kä-sittelytavat ovat tavallisia. Kirjallisuudella ei ole sosiaal. ohjelmaa. Tajunnanvirtatekniikka. Totuus on absoluuttisen subjektiivista ja sen kuvaaminen arvovapaata. Totuudellisinta on subjektin kokemusten ja havaintojen tarkka kuvaus. POSTMODERNISMI 1900-l. loppu Todellisuus on tarinan kaltainen. Saman-arvoisia kilpailevia näkökulmia on rajattomasti. Kirjallisuus voi olla emansipatorista – mutta ei perinteisessä rakentavassa mielessä. Korostunut keinotekoisuus ja metafiktiivisyys. Totuutta ei voida eikä kannata yrittää saavuttaa. On paljastettava kirjallisuuden kielellinen konstruktioluonne ja kieleen aina liittyvät valtasuhteet. Kielletään "alkuperä" ja "kirjailija".

4 Totuus kirjallisuudessa
olennaista ei yksittäisen väittämän tai teorian totuudellisuus tavallisesti pohdittu esitetyn asiantilan tai ilmiön tyypillisyyttä tai mahdollisuutta olennaista esitetyn kokonaiskuvan tai kokonaisnäkemyksen uskottavuus

5 Missä mielessä kirjallisuus voisi olla totta?
on olemassa se, mitä kutsutaan "todellisuudeksi" (ontologia) → tästä todellisuudesta on mahdollista saada luotettavaa ja kohdallista tietoa (epistemologia) → tämä tieto on mahdollista esittää kielen ja kirjallisuuden keinoin (representaatio) → lukijan on mahdollista tunnistaa tämän esityksen ja todellisuuden vastaavuus (korrespondenssi) REALISTIT uskoivat kaikkiin kohtiin 1.-4. MODERNISTIT problematisoivat etenkin kohdan 2. POSTMODERNISTIT eivät usko edes kohtaan 1.

6 Sepitteen kirjoittaminen ja lukeminen
kirjallisuus on maailman konstruoimista fiktiivisyys kuvauksen kohteena olevat ihmiset, olot ja tapahtumat sepittämällä sepitetään tietoinen valehteleminen asiat voidaan kuitenkin esittää niin, että lukija saadaan uskomaan, että kuvatut asiat ovat tapahtuneet tekstissä esitetyllä tavalla tai ainakin voineet tapahtua niin kirjallisuus on lukijan houkuttelua uskomaan kuvatun totuudellisuuteen "willing suspension of disbelief" (William Coleridge) lukija luopuu hetkeksi epäuskostaan vapaaehtoisesti kirjalliset konventiot ohjaavat lukemaan sepitteenä

7 Kielen rajat kirjallisuus on muodoltaan kieltä
jälkistrukturalismi ei usko 1) kielen kykyyn tavoittaa todellisuutta eikä 2) esittää sitä sellaisenaan sanoilla ei voida tavoittaa perimmäisiä merkityksiä, vaan merkitykset liukenevat ja pakenevat aina kauemmaksi

8 Muita haasteita todellisuus → taide VAI taide → todellisuus
"Asiat ovat, koska näemme ne, ja mitä me näemme ja miten, se riippuu taiteista, jotka ovat meihin vaikuttaneet. Katsominen on aivan muuta kuin näkeminen." (Vivian Oscar Wilden teoksessa Valehtelun rappio 1891/1998) todellisuuden havaitseminen on aina "teoreettista" realismin taideteoria on melko nuori - vaikka jäikin osin vallitsevaksi sitä ennen ja sen jälkeen kirjallisuus ei ole juuri yrittänytkään vakuuttaa todenkaltaisuutta

9 Totuusteoriat (1./2) TOTUUDEN PERUSTYYPIT analyyttinen totuus
välttämättä pätevä looginen totuus (esim. "jos A = B niin B = A") synteettinen totuus käsitys totuudellisuudesta muodostuu kokemuksen perusteella (esim. kesän jälkeen tulee syksy) totuus ihannetilana käytännössä totuus on usein raja-arvon kaltainen ominaisuus, jota voidaan lähestyä esimerkiksi tieteellisen tutkimuksen menetelmin mutta jota ei pystytä koskaan saavuttamaan

10 Totuusteoriat (2./2) korrespondenssiteoria koherenssiteoria
vastaavuus: tosi tieto on yhdenmukainen ulkoisessa todellisuudessa vallitsevan asiantilan kanssa positivistien ns. absoluuttinen verifikaatio koherenssiteoria yhteensopivuus: tosi tieto sopii yhteen olemassa olevan tiedon kanssa (jota pidetään totena) looginen empirimi: lausumia voidaan verrata pätevästi vain toisiin lausumiin pragmaattinen teoria tosi tieto toimii käytännössä todella tiedolla on empiirisesti havaittavia seuraamuksia

11 POSTMODERNI TOTUUSKÄSITYS
samasta asiasta voi olla monta samanarvoista totuutta kukaan ei voi tietää lopullista totuutta vapaasti muutettavissa ja vaihdettavissa ihmisen identiteettien mukaisesti ei absoluuttisia, ehdottomia, muuttumattomia totuuksia tulkintaa ohjaa sosiaalinen tarkoituksenmukaisuus suhteellisuus, tilanteittaisuus tulkittavissa aina uudelleen "totta minulle", ei "totta kaikille" POSTMODERNI TOTUUSKÄSITYS tulkinnan-varaisuus subjektiivisuus ihminen oman totuutensa mitta jokainen tulkinta myös purettavissa, kiistettävissä itse tehty, rakennettu vallankäyttöä ei löydetty marginaaliryhmien totuus yrittää haastaa vallassa olevien totuutta ei kannata etsiä vallassa olevat pakottavat muita omaksumaan oman totuutensa ei ulkoa annettu Markku Ihonen Keitele


Lataa ppt "Mitä tapahtuu totuudelle kirjallisuudessa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google