Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖTERVEYSHUOLLON ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY 2011

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖTERVEYSHUOLLON ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY 2011"— Esityksen transkriptio:

1 TYÖTERVEYSHUOLLON ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY 2011
HUS Työterveysyksikkö Anne Ranta kehittämispäällikkö

2 TAUSTAA Kysely pidettiin 9.5. – 22.5.2011.
Kyselyjä oli kolme; kaksi HUS:n työntekijöille (suunnattu; viikoilla työterveyshuollossa asioineet ja avoin intrakysely) ja yksi tulosalueille / tulosyksiköille (henkilöstöpäälliköt tai muut vastaavat) Työntekijöiden kyselyissä vastauksia tuli suunnattuun kyselyyn 554 kpl ja avoimeen kyselyyn 551 kpl. Vastaajat jakautuivat kaikille tulosalueille. Vastauksia tulosalueille / tulosyksiköille laadittuun kyselyyn tuli 16 kpl määräaikaan mennessä 14 tulosalueelta. Seitsemältä tulosalueelta ei saatu vastauksia.

3 ASIAKASTYYTYVÄISYYS-KYSELYN TULOKSET (työntekijöiden vastaukset)

4 ESITIEDOT Pääasiallisin työntekijöitten käyttämä työterveysasema oli Helsingin työterveysasema (61% vastaajista) ja toiseksi eniten käytettiin Jorvin työterveysasemaa (12% vastaajista). Muita HUS Työterveysyksikön työterveysasemia käytettiin tasapuolisesti. 91% vastaajista oli toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. 92% vastaajista oli naisia. Viimeisen 12 kk aikana eniten työterveyshuollon palveluista oli käytetty työterveyslääkärin ja toiseksi eniten työterveyshoitajan sekä kolmanneksi eniten työfysioterapeutin palveluja. Työntekijöiden viimeisimmän työterveyshuoltokäynnin suurimmat syyluokat olivat sairaanhoito, terveystarkastus ja neuvonta ja ohjaus. Työntekijöiden pääasiallisesti käyttämä työterveysasema sijaitsi 88%:n mielestä hyvien kulkuyhteyksien päässä. Puolet vastanneista koki työterveyshuollon vastaanotoille tulemisen hankalaksi. Vastaanotoille tulemista hankaloittavia tekijöitä olivat pääasiallisesti työesteet ja työterveysasemien aukioloajat. 85% vastanneista koki käyttämiensä työterveysasemien tilat viihtyisiksi.

5 Vastaajien ikäjakauma

6 Työterveyshuollon palvelujen käyttö viimeisen 12 kk aikana

7 AJANVARAUSJÄRJESTELMÄ JA TIEDOTTAMINEN
60% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon puhelinpalvelu on toiminut hyvin. Puhelinpalvelussa ongelmiksi koettiin puhelinpalvelunumeroon vastaamattomuus, jonotusajan pituus sekä puhelinajankohdan huonous. 63% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon ajanvaraus on toiminut hyvin. 54% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon ohjeistus palveluihin on tarvittaessa saatavilla. 28% vastanneista ei osannut sanoa onko näin. 61% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon tiedottaminen on ollut riittävää. 25% vastanneista ei osannut sanoa onko näin.

8 YHTEISTYÖ TYÖTERVEYSHUOLLON KANSSA
Hieman alle puolet vastanneista koki työterveyshuollon palveluiden saatavuuden hankalaksi. Reilut puolet vastanneista koki vastaavasti, että työterveyshuollon palvelut ovat olleet joustavia. Reilut puolet kokivat myös, että työterveyshuollon palvelut ovat olleet oikea-aikaisia. Vastaajista 41%:n mielestä työterveyshuolto on tarvittaessa organisoinut kuntoutusmahdollisuuksia, vastaavasti 48% vastanneista ei osannut sanoa onko näin tapahtunut. Vastanneista yhteistyön työterveyshuollon kanssa koki 73% sujuvaksi.

9 TYÖTERVEYSHUOLTOHENKILÖSTÖN AMMATTI-TAITO
76% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö paneutuu heidän asioihinsa vastaanottokäynneillä. 74% vastaajista koki saaneensa helposti tiedot hänelle tehtyjen tutkimusten tuloksista. 99% vastaajista oli sitä mieltä, että vastaanottokäynnit työterveyshuollossa olivat sujuneet ilman ulkopuolisia keskeytyksiä. 78% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö on ammattitaitoista ja asiantuntevaa. 90% vastaajista koki, että työterveyshuollosta saadut ohjeet ovat olleet ymmärrettäviä. 81% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö on luotettavaa. 69% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö toimii puolueettomasti. 22% vastanneista vastaavasti ei osannut sanoa kuinka asian laita on. 56% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuolto tuntee työntekijän työn sisällön ja työolosuhteet joissa hän työskentelee.

10 Työterveyshuollon vastaanottokäynnit ovat olleet hyödyllisiä (terveyshyöty)
77%

11 Tyytyväisyys työterveyshuollon palveluihin
62%

12 AVOIMET VASTAUKSET; ehdotuksia työterveyshuollon kehittämiseksi
Työterveyshuollon tulisi olla laajempaa ja kattavampaa,  lisää resursseja työterveyshuoltoon (”suutarin lapsilla ei ole kenkiä”). Työterveyshuoltoon tulisi päästä myös akuuteissa sairaustapauksissa. Ajanvaraus helpommaksi ja nopeampi pääsy vastaanotolle. Lääkäripalveluiden parempaan saatavuuteen tulisi pyrkiä. Suomea puhuvien lääkäreiden rekrytointia tulisi tehostaa. Lähetteitä jatkotutkimuksiin tulisi saada helpommin. Puhelinpalvelu pitäisi saada kokopäiväiseksi. Nettiajanvaraus mahdolliseksi. Nettisivut selkeämmiksi. Työntekijöiden määräaikaistarkastuksia toivottiin lisää. Toivottiin myös enemmän käyntejä työpaikoille. Työterveyshuollon sisällön selkiyttämistä; mitä kuuluu työterveyshuoltoon? Lakisääteinen kokonaisuus?

13 YHTEENVETO Avoimeen intrakyselyyn vastanneet olivat kokonaisuudessaan kriittisempiä yhteistyön, työterveyshuollon toimintojen sisällön ja laadun suhteen kuin suunnattuun kyselyyn vastanneet. Paljon tuli myös kiitosta ja kannustusta työterveyshuollon työntekijöille hyvin tehdystä työstä!

14 ASIAKASTYYTYVÄISYYS-KYSELYN TULOKSET (tulosalueiden / tulosyksiköiden vastaukset)

15 Tulosalueen työterveyshuollon sisältö

16 TYYTYVÄISYYS TYÖTERVEYSHUOLTOON JA SEN JÄRJESTÄMIIN PALVELUIHIN (yleisesti)
Keskinäinen yhteistyö työpaikan ja työterveyshuollon kanssa toimii hyvin; 12/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, 80%. Tulosalue saa tarvitsemiaan työterveyshuollon palveluita riittävän nopeasti; 11/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, 73%. Työterveyshuolto tiedottaa hyvin siitä, miten ja missä asioissa heidän puoleensa voi kääntyä; 12/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, 80%. Työterveyshuolto vastaa hyvin tulosyksikön työterveystarpeisiin; 10/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 67%. Työterveyshuollon henkilökunta on palveluhenkistä; 13/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 87%. Työterveyshuollon toiminta on puolueetonta; 14/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 93%. Työterveyshuolto antaa riittävästi palautetta tulosyksikön henkilöstön työterveystilanteesta; 7/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 47%. Työyksikkö pitää itse aktiivisesti yhteyttä työterveyshuoltoon; 12/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 80%.

17 Työterveyshuollosta saadut hyödyt ovat vastanneet hyvin siitä aiheutuneita kustannuksia (terveyshyöty)

18 TYÖTERVEYSHUOLLON SISÄLTÖ (ydinprosessit)
TYÖPAIKKASELVITYKSET: Työterveyshuollon kanssa yhteistyössä suoritetut työpaikkaselvitykset ovat olleet hyödyllisiä; 12/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 75%. TOIMINTASUUNNITELMA: Työterveyshuollon kanssa yhdessä laadittu työterveyshuollon toimintasuunnitelma on ollut työyksikön kannalta toimiva (oikein kohdentunut ja jäsentynyt); 10/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 63%. Työterveyshuollon toimintasuunnitelma on ollut riittävän informatiivinen; 9/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 56%. Työterveyshuollon toimintasuunnitelman sisältöä on riittävästi käsitelty työyksikössä; 5/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 31%.

19 TYÖTERVEYSHUOLLON SISÄLTÖ (ydinprosessit)
TOIMENPIDE-EHDOTUKSET: Työterveyshuolto antaa riittävästi toteuttamiskelpoisia suosituksia ja parannusehdotuksia; /16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 75%. Työterveyshuolto on informoinut riittävästi työnantajaa toimenpide-ehdotusten tärkeydestä ja mahdollisista vaikutuksista; 9/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 56%. Työterveyshuolto on osallistunut työprosessien kehittämiseen työn sujuvuuden parantamiseksi; /16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 44%.

20 TERVEYSTARKASTUKSET: Työterveyshuollon työhönsijoi-tustarkastukset ovat toteutuneet hyvin

21 TYÖTERVEYSHUOLLON SISÄLTÖ JATKOA...
TERVEYSTARKASTUKSET: Erityistä sairastumisenvaaraa aiheuttavissa töissä työskentelevien terveystarkastukset on hoidettu hyvin; 7/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 44%, 8/16 ei osannut sanoa 50% ja yksi oli jokseenkin eri mieltä. Terveyden ja työkyvyn seuraamiseksi, ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tehdyt terveystarkastukset ovat toteutuneet hyvin; 11/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 69%. TIETOJEN ANTAMINEN, NEUVONTA JA OHJAUS: Työterveyshuolto on antanut tietoja ja ohjausta riittävästi työpaikoilla; 10/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 63%. Työterveyshuolto on antanut tietoja ja ohjausta riittävästi yksittäisille työntekijöille; 9/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 56%. Työterveyshuolto on tehnyt riittävästi yhteistyötä työnantajan kanssa työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämiseksi; 10/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 63%.

22 TYÖSSÄ SELVIYTYMISEN SEURANTA JA KUNTOUTUKSEEN OHJAAMINEN Osatyökykyisen työntekijän työssä selviytymisen seuranta ja edistäminen ovat toteutuneet hyvin

23 TYÖKYVYN YLLÄPITÄMINEN JA EDISTÄMINEN: Työterveyshuolto on ollut mukana tulosyksi-kön työhyvinvointitoimintaa suunniteltaessa ja antanut asiantuntevia ohjeita ja neuvoja työhyvinvointitoimintaa toteutettaessa

24 Työterveyshuollon tuottamat työterveyshuoltopainotteiset sairaanhoitopalvelut ovat olleet riittävät

25 AVOIMET VASTAUKSET; ehdotuksia työterveys-huollon kehittämiseksi
Ennaltaehkäisevään työterveyshuoltoon tulisi panostaa enemmän. Lääkäripalveluiden parempaan saatavuuteen tulisi pyrkiä. Työterveyshuollon palveluiden tulisi olla kattavammat. Yhteistyötä työnantajan edustajien kanssa toivottiin lisää. Työterveyshuollon työntekijöille toivottiin paikallisesti enemmän valinnanvapautta työterveyshuoltotoimintojen kohdentamisessa. Työterveyshuollosta toivottiin apuja TOB-tulosten käsittelyyn.  kokonaisvaltaisen työterveyshuollon kehittäminen yhdessä työnantajan kanssa

26 Kiitos!


Lataa ppt "TYÖTERVEYSHUOLLON ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY 2011"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google