Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tasa-arvosuunnittelu hallintokunnan näkökulmasta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tasa-arvosuunnittelu hallintokunnan näkökulmasta"— Esityksen transkriptio:

1 Tasa-arvosuunnittelu hallintokunnan näkökulmasta
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma Helsingin nuorisoasiainkeskuksessa

2 Nuorisoasiainkeskus – monenlaista toimintaa nuorille Helsingissä
Noin 90 nuorisotaloa ja muuta toimintapaikkaa ympäri Helsinkiä, esimerkiksi Fallkullan kotieläintila, toimintakeskukset, moottorihallit, skeittipaikat, graffitiseinät… Pääosin ilmaista toimintaa lukuun ottamatta esim. harrastusryhmiä ja leirejä Monenlaisia harrastuksia: Lisätietoa:

3 Yhdenvertaisuuslaki Viranomaisilla on velvollisuus kaikessa toiminnassaan edistää yhdenvertaisuutta tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä muuttaa olosuhteita, jotka estävät yhdenvertaisuuden toteutumista. Tämän velvollisuuden täyttääkseen viranomaisten tulee laatia yhdenvertaisuussuunnitelma. Yhdenvertaisuussuunnitelma on suunnitelma siitä kuinka viranomainen työnantajana ja omassa toiminnassaan edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäisee sekä puuttuu syrjintään. Suunnitelma tulee laatia etnisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi siinä laajuudessa kuin kunkin viranomaisen toiminnan luonne sitä vaatii. Vaikka suunnitteluvelvollisuus koskee vain etnistä alkuperää, on suunnitelma toiminnan kannalta hyödyllisempää, jos se kattaa sen lisäksi myös muita kiellettyjä syrjintäperusteita.

4 Tasa-arvolaki Tasa-arvosuunnitelmien tulee sisältää:
selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta ja sen osana erittely naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin sekä kartoitus naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja palkkaeroista käynnistettäviksi tai toteutettaviksi suunnitellut tarpeelliset toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi ja palkkauksellisen tasa-arvon saavuttamiseksi; ja arvio tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden aikaisempien toimenpiteiden toteuttamisesta ja niiden tuloksista Tasa-arvosuunnitelman teossa tulisi olla edustettuna eri henkilöstöryhmät ja suunnitteluun tulisi osallistua sekä naisia että miehiä Kun on kyse isosta, monitasoisesta organisaatiosta, koko organisaatiota koskeva tasa-arvosuunnitelma ei riitä, vaan tavoitteellinen ja suunnitelmallinen tasa-arvotyö edellyttää myös alaorganisaatioiden tasa-arvosuunnittelua ja sen toteutumisen seurantaa

5 Nuorisoasiainkeskuksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma vuosille 2014-2017
Nuorisoasiainkeskuksella ollut tähän mennessä: kaksi monikulttuuriseen työhön (eli etniseen yhdenvertaisuuteen) liittyvää yhdenvertaisuussuunnitelmaa 2000-luvulla tasa-arvotyöhön liittyvät toimenpiteet mukana kaupungin tasa-arvosuunnitelmissa Johtoryhmän päätöksellä (syyskuussa 2012) valmisteltu viraston yhdenvertaisuus –ja tasa-arvosuunitelma Suunnitelman käsittely yhteistoiminnallisesti ja henkilökunnalle tiedottaminen ja kuuleminen eli osallisuus ovat olennainen osa prosessia; käynnistynyt syksyllä 2012 Suunnitelman on laatinut Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämisryhmä

6 Keskeisenä tausta-aineistona:
a) henkilöstökysely henkilöstöpoliittisesta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta (joulukuu 2012), vastanneita 202 eli 44,5% henkilökunnasta b) työyhteisöjen keskustelut toiminnallisesta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta (joulukuu 2012 – helmikuu 2013), 61 lomaketta Tausta-aineiston perusteella on kuvattu nykytilanne ja niiden pohjalta on nostettu kehittämistä vaativat asiat sekä ideoitu toimenpiteitä 9 eri tahoa on kommentoinut suunnitelman nykyistä versiota: Vähemmistövaltuutetun toimisto, Seta ry ja HeSeta ry, Nuorisotutkimusverkosto, kaupungin henkilöstökeskuksesta sekä henkilöstöpolitiikkaosasto että maahanmuutto-osasto, vammaisneuvoston 2 jäsentä, Tyttöjen ja Poikien talon edustajat

7 Suunnitelman sisällöstä
Suunnitelman ytimenä on yhdenvertaisuus ja tasa-arvo kaikessa moninaisuudessaan Näkökulmina on niin henkilöstöpoliittisen kuin toiminnallisen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen Toimenpiteiden lähtökohtana neljä kehittämistyön periaatetta: 1. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo käsi kädessä 2. Palojen sammuttamisesta aktiiviseen edistämiseen 3. Nuorten asema subjektina 4. Tilanneherkkyys ja reflektio yleisten hyvien käytänteiden sijasta -> lisäksi suunnitelmassa on näitä tarkentavat toiminnalliset ja henkilöstöpoliittiset toimenpiteet

8 Suunnitelman toimenpiteistä
Väljyys toiminnallisissa toimenpiteissä Toimintaympäristöt ovat erilaisia ja yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen liittyvät tarpeetkin vaihtelevat. Tästä syystä on perusteltua, että toiminnallisen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisen toimenpiteet suunnitellaan ja toteutetaan mahdollisimman lähellä itse toimintaa. Näin on mahdollista myös aidosti ottaa nuoret mukaan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Henkilöstöpoliittisissa toimenpiteissä konkretiaa enemmän ja tiukempi raamitus Toimenpiteitä, jotka nousseet työyhteisöjen keskusteluista, on käynnistetty tänä vuonna (esim. osaamisen kehittämiseen sekä nuorisotyöhön liittyen)

9 Suunnitelman valmistelun vaiheet
Johtoryhmän päätös Henkilökunnalle tiedottaminen (osastokokoukset ja intra) Kysely henkilökunnalle joulukuu 2012-tammikuu 2013 /henkilöstöpoliittinen yv ja ta Työyhteisöjen keskustelut joulukuu 2012-helmikuu 2013/toiminnallinen yv ja ta Kehittämisryhmä työstää tekstiä kevät-kesä 2013 Ulkopuolisten tahojen kommentointi Johtoryhmän ja henkilöstötoimikunnan käsittely lokakuu 2013 Henkilökunnalla mahdollisuus kommentoida suunnitelmaa Ruudin ydinryhmän nuorten kanssa toiminnallisten toimenpiteiden käsittely marraskuu 2013 Johtoryhmän käsittely joulukuu 2013 Nuorisolautakunnan käsittely joulukuu 2013

10 Sini Perho, suunnittelija
Kiitos! Sini Perho, suunnittelija Helsingin nuorisoasiainkeskus sposti: puh


Lataa ppt "Tasa-arvosuunnittelu hallintokunnan näkökulmasta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google