Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JHL ry. Työsuojeluvaltuutettujen ajankohtaispäivät Kuopio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JHL ry. Työsuojeluvaltuutettujen ajankohtaispäivät Kuopio"— Esityksen transkriptio:

1 JHL ry. Työsuojeluvaltuutettujen ajankohtaispäivät Kuopio 14.9.2013
TYÖHYVINVOINNIN JOHTAMINEN, TYÖSUOJELUN YHTEISTOIMINTA JA TIETOTEKNIIKAN KÄYTTÖ NIIDEN TUKENA JHL ry. Työsuojeluvaltuutettujen ajankohtaispäivät Kuopio Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

2 Työhyvinvointi Työssä olevalle ihmiselle voimia antava elämänilon, mielekkyyden, hallinnan, arvostuksen, terveyden ja turvallisuuden tunne ja tila ”On mukava tulla töihin, on mukava olla töissä, ja on mukava lähteä töistä kotiin, kun tietää, että pääsee omaan työhön takaisin” Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

3 Työhyvinvoinnin ilmentymät
työturvallisuus työkyky ja työssä jaksaminen henkinen hyvinvointi (työtyytyväisyys, työn ilo, työn imu, viihtyisyys, mielekkyys, merkityksellisyys, haasteellisuus, sujuvuus ja hallinta, arvostuksen, onnistumisen ja oikeudenmukaisuuden kokemukset) tuloksellisuus (joka syntyy edellä mainittujen tekijöiden myötävaikutuksella) Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

4 Työhyvinvoinnin kannalta tehokkaan johtamisjärjestelmän luomisen haasteita
Työhyvinvoinnnin olemusta, syy-suhteita ja aikaansaamista koskeva uskomusjärjestelmä on kehittymätön johtamisjärjestelmällä on niukasti malleja tai esimerkkejä, joihin voisi vedota tai joista voisi oppia perustelut painottuvat juridiseen vastuuseen ja esimiesten erillistämiseen muusta johtamisjärjestelmästä, joka asettaa organisaatiosysteemisiä reunaehtoja tietotekniikkaa ei käytetä johtamisen ja kokonaisvaltaisen hallinnan hyväksi työsuojelun yhteistoimintahenkilöstön oma uskomusmaailma ja toiminnallinen kulttuuri painottuvat yksittäisongelmiin ja sisäisen tarkastuksen toimintamalliin Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

5 TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMISEN YLEISIÄ VAIKEUKSIA
Työhyvinvointi yleiskäsitteenä vakiintumaton ja aiheuttaa hämmennystä eri näkökulmien kautta määriteltynä: perusjako yksilöpsykologisen lopputuleman ja työn ominaisuuksien välillä tarkoitetaan arkisessa käsitekäytössä yleensä henkistä hyvinvointia, joka on liian kapea selitys tehokkaan toiminnan kannalta käsitteenä kehittyy kuitenkin laajenevaan suuntaan työpaikoilla usein määrittelykamppailun alainen siltä osin, missä määrin syy-seuraussuhteet painottuvat työoloihin vai yksilöllisiin tekijöihin syntyy erittäin monen eri tekijän yhteisvaikutuksen seurauksena ja edellyttää sen vuoksi kokonaisvaltaista asioiden hallintaa Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

6 Työhyvinvoinnin yleisiä hallintakeinoja
Työhyvinvointikyselyt 2-3 vuoden välein Vuotuiset sairauspoissaolo-, työkyvyttömyys- ja lähtövaihtuvuvuustilastot Säännöllinen riskienarviointi (turvallisuuden haltuunotto ja järjestelmällinen sisäilman laadunseuranta ja -varmistus) Työyhteisötaidot määriteltyinä ja vakiinnutettuina pelisääntöinä Henkilöstöpoliittiset tukikeinot (esim. liikunnan tuki, työpaikkaruokailu, vanhemmuuteen liittyvät poissaolot, joustavat työajat, uranvaihdot, tehtäväkierto) Kehitys- ja tilannekeskustelut 1 – 1,5 (2) vuoden välein Varhaisen puheeksi ottamisen, tuen ja ongelmanratkaisujen menettelytavat (runsas sairastaminen, haitallinen kuormittuminen, vajaakuntoisuusepäilyt, päihteet, häiriökäyttäytyminen tai motivaatio-ongelmat) Työhön paluun tuen menettelytapa pitkähkön sairauspoissaolon jälkeen Epäasiallisen kohtelun ehkäisyn ja käsittelyn menettelytapa Poikkeama- ja vaarailmoitusten ja kehittämisehdotusten tekemistä helpottavat käytännöt Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

7 Työhyvinvoinnin ymmärrykset
Koko työorganisaatio ja ylin johto (generatiivinen kausaliteetti, johtamisjärjestelmä, työhyvinvointijärjestelmä, organisaatiokulttuuri, organisaation oppiminen ) Työhyvinvoinnin yleisten edellytysten luonti ja ylläpito Lähiesimies, lähityöympäristö (lähityöyhteisö, johtamisvuorovaikutus, fyysinen työympäristö, toimintakonsepti tai -järjestelmä) Työhyvinvoinnin paikallisten edellytysten luonti ja ylläpito Työntekijä (suhtautumistapa, yksilölliset tekijät, perintötekijät, elämäntavat) Työhyvinvointiseuraamukset ja työn aikaansaannokset Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

8 Työhyvinvoinnin käsitekartta Historiallis-tiedostuksellinen kehitys
Työhyvinvointitoiminta ”Työsuojelu, työturvallisuustoiminta” ”Työkykyä ylläpitävä ja edistävä toiminta” ”Työelämän laatu, työhyvinvointitoiminta” Työturvallisuus ja -terveys Työkyky ja työssä jaksaminen Henkinen hyvinvointi Turvallisuusjohtaminen Vaarat, haitat ja kuormitus Ergonomia Työtapaturmat ja ammatti-taudit Turvallisuuskäyttäytyminen Työaika- ja ikärajoitukset Työn sisältö ja mitoitus Työn- ja muutoksenhallinta Työyhteisön tila Yksilö ja terveys Häiriöt ja ristiriidat Johtamisjärjestelmän tila Johtamisvuorovaikutus Työyhteisötaidot Henkilöstö- ja kehittämispolitiikat Työhyvinvointipalvelut >> >> 1990 1990 >> Juhani Tarkkonen © 2013

9 Työhyvinvoinnin kokonaisvaltaisen kehittämisen kohteet
Työorganisaation rakenteet päämäärät ja tavoitteet järjestelmät, menettelytavat ja käytännöt seuranta-, varmistus- ja ohjauskeinot 2. Organisaatiokulttuuri oletukset, uskomukset ja merkitykset arvot ja sosiaaliset normit toiminta- ja käyttäytymismallit fyysinen työympäristö, järjestys ja siisteys Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

10 Työhyvinvoinnin kannalta tehokkaan johtamisjärjestelmän ominaisuuksia
ohjauspiste sijaitsee ylimmässä johdossa päämäärät ja tavoitteet on määritelty ja ne ohjaavat tosiasiallisesti johtamisjärjestelmää päämäärien ja tavoitteiden vaatimat periaatteet, keinot ja kehittämisen painopisteet ohjaavat johtamisjärjestelmän toimintaa seuranta-, varmistus-, arviointi- ja ohjauskeinot toimivat koko ajan oppimista tapahtuu johtajien ja esimiesten tasolla koko ajan Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

11 Työhyvinvoinnin rakentuminen
JOHTAMISJÄRJESTELMÄ Työhyvinvointia ja sen osa-alueita koskeva 1) ymmärrys, 2) päämäärät ja tavoitteet sekä 3) johtamisperiaatteet ja -käytännöt TYÖHYVINVOINTIJÄRJESTELMÄ Työhyvinvointiin asiayhteydessä olevat 1) järjestelmät, 2) menettelytavat ja vakiintuneet käytännöt sekä 3) resurssit TYÖOLOSUHTEET JA TYÖOLOSUHDESEURAAMUKSET 1) Fyysiset ja psykososiaaliset työolosuhteet, 2) töiden sisällöt, mitoitukset ja järjestelyt, 3) työn- ja muutoksenhallinta, 4) yksilökohtaiset työssä selviytymisen edellytykset, 5) vahingot ja työperäiset sairaudet, 6) henkilöstön työkyky ja työssä jaksaminen sekä 7) henkisen hyvinvoinnin kokemukset Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

12 Työhyvinvointi johtamistehtävänä (I)
Yleisjohdon tasolla määritellään: työhyvinvoinnin perustarkoitus ja hyödyt työorganisaation kannalta päämäärät tai tavoitteet sekä keskeiset työympäristön kehittämisen painopistealueet laatukriteereineen ne järjestelmät, prosessit ja käytännöt, joiden tulee toimia joka ainoassa organisaatioyksikössä toiminnan seuranta-, valvonta-, varmistus- ja ohjauskeinot, joilla edellisen kohdan toteutumiseen voidaan vaikuttaa (tarvittaessa kovin ottein) Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

13 Työhyvinvointi johtamistehtävänä (II)
Yleisjohdon tasolla huolehditaan säännöllisesti, että: tarvittavat toimenpiteet toteutuvat laatukriteereiden ja tehtyjen päätösten tai sopimusten mukaisella tavalla työhyvinvointi ja turvallisuus juurtuvat osaksi kuntaorgansaation kulttuuria ja päästään eroon ajelehtimisesta sekä toiminnan liian suuresta laatuhajonnasta joka ainoa johtaja ja esimies perehdytetään ja toimipaikkakoulutetaan tarvittaviin valmiuksiin ja heidän toimintaansa tuetaan asiantuntijaneuvoilla toistuva vastarinta ja toistuvat laiminlyönnit johtavat kiristyviin kurinpitotoimiin palvelussuhteen perusehtojen mukaisesti Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

14 Työhyvinvointitoiminnan perusstrategiat
Kehittäminen ja ennakointi TYÖHYVINVOINTIPALVELUJEN KEHITTÄMISSTRATEGIA ORGANISAATION KEHITTÄMISSTRATEGIA Yksittäisongelmat keskiössä Rakenteelliset tekijät keskiössä TURVALLISUUSJOHTAMISEN STRATEGIA EDUNVALVONTASTRATEGIA Reagointi ja korjaaminen Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

15 Lähestymistavan muutosmahdollisuus
Työhyvinvointi käsitteellisesti laaja-alainen kokonaisvaltainen ja -optimoitu normaalijohdettu kaikilla tasoilla asiantuntijatuettu aidosti yhteistoiminnallinen tuloksellinen Kokonaisvaltainen työhyvinvoinnin kehittämis- ja ylläpitoprosessi Työturvallisuus ajankohtaistuvat yksittäisongelmat sekä reagoiva ja korjaava toimintatapa keskiössä korvikejohdettu reviiriorganisoitunut osaoptimoitu ja sirpaleinen kehittäminen usein ristiriitainen Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

16 Työhyvinvoinnin kokonaiskehittämisprosessi
Toimielimet: luovat yleisiä edellytyksiä Ylin johto ja esimiehet: osallistuvat aktiivisesti oppimiseen, suunnitteluun, sopimiseen, ohjaukseen, seurantaan ja arviointiin (= johtavat) Toimielimet, johto, esimiehet ja työntekijät hoitavat työhyvinvointiin ja sen osa-alueisiin kuuluvat asiat osana omia tehtäviään onnistuneesti. *10 sairpv / htv * 0-tapaturmataso * 1 -5 %:n lähtö-vaihtuvuus ym. Työhyvin-vointiohjel-ma tai kehittämis-sopimus Työorganisaation ja sen henkilöstön työhyvinvoinnin kokonaiskehittämisprosessi: työhyvinvointijärjestelmän virittäminen strategiana vaiheistettu eteneminen tärkeät muut kehittämisteemat ja -sisällöt Työsuojelun yhteistoimintahenkilöt: tuottavat näkemyksiä, ideoita, ehdotuksia ja analyyseja (tukevat kehittämisprosessia) Työterveyshuollon ammattihenkilöt: tuottavat asiantuntijaehdotuksia ja palveluja Juhani Tarkkonen Innosafe © 2013

17 SYMPATHY-sovellus Kokonaisvaltaiseen työhyvinvoinnin johtamiseen, ylläpitoon, yhteistoimintaan ja kehittämiseen rakennettu työkalupakki Nojaa menettelytapojen, käytäntöjen ja osajärjestelmien monipuoliseen käyttöön Tukee jatkuvaa työhyvinvoinnin oppimista Juhani Tarkkonen © Innosafe 2013

18 Yhteystietoja Juhani Tarkkonen INNOSAFE Pitkänmöljäntie 35 as 11
90510 Oulu puh


Lataa ppt "JHL ry. Työsuojeluvaltuutettujen ajankohtaispäivät Kuopio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google