Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Unkarin kiertomatka.

Samankaltaiset esitykset

Esitys aiheesta: "Unkarin kiertomatka."— Esityksen transkriptio:

1 Unkarin kiertomatka

2 Budapest Saavuimme Unkariin, Budapestiin lentokoneella. Matka kesti pari tuntia. Lentokentältä lähdimme linja-autolla hotellia kohti. Matkalla hotellillemme Corinthia Grand Royalelle näimme paljon kauniista kaupungista. Hotellimme on hieno 1800-luvulla perustettu luksushotelli. Veimme tavarat hotellille ja lähdimme ostamaan metroasemalta kahden päivän joukkoliikennelippuja, jotta suuressa kaupungissa matkustaminen sujuisi paremmin. Tässä kuvia hotellistamme Corinthia Grand Royalesta.

3 Sen jälkeen lähdimme käyttämään lippuja ja päätimme mennä virkistäytymään Tonavan keskellä sijaitsevalle Margit-saarelle. Siellä söimme jäätelöt ja kävimme uimassa ja ottamassa aurinkoa ulkokylpylä Palatinuksella. Olimme siellä ainakin neljä tuntia ja ,kun lähdimme saarelta alkoi jo ilta pimetä. Näimme silloin kauniisti valaistun ketjusillan ja jäimme katselemaan sitä hetkeksi ennen kuin lähdimme syömään gulassikeittoa pieneen ravintolaan. Menimme sen jälkeen vielä vähän shoppailemaan ostoskeskus Westent city centterille. Kun saavuimme hotellille olimme ihan poikki ja nukahdimme heti. Kylpylä Palatinus

4 Seuraavana aamuna olimme taas virkeitä ja lähdimme heti hotellin aamiaisen jälkeen Buda -vuorille. Menimme sinne ensin linja-autolla ja sitten lastenjunalla jota suurimmakseen osakseen ylläpitävät lapset. Loppumatka taittui kävellen, mutta se oli kyllä ihan mukavaa sillä kukkuloilla oli polkuja ja kaunista lehtikasvillisuutta. Ylhäällä kukkuloilla oli joitakin lastenleikkipaikkoja, jäätelökojuja sekä kiva näköalatorni. Sinne oli ihan pakko mennä ja kyllä kannattikin, sillä sieltä näki melkein koko Unkarin! Alas vuorilta tulimme hauskalla tuolihissillä, joka toi kovasti mieleen laskettelu rinteillä olevat kahden hengen hiihtohissit. Budapest vuorilta katsottuna

5 Sitten päätimme mennä vähän katselemaan millaisia ostos mahdollisuuksia Budan kaupunginosasta. Löysimme suuren Mammut-ostoskeskuksen jossa kävimme syömässä täytettyjä tomaatteja ja vähän ostoksilla, mutta emme malttaneet kuitenkaan shoppailla kovin kauan, koska halusimme mennä kuninkaan linnaan. Linna oli tosi hieno ja tuntui kuin olisi mennyt ajassa taaksepäin. Kävimme linnan museossa ja ostamassa pienestä kojusta jäätelöt. Hieman ennen viittä iltapäivällä lähdimme sankarien aukiolle ja sen lähistöllä olevalle eläintarhalle. Siellä oli mm. lepakkoja, kirahveja ja valkoinen susi sekä hassuja tunneleita, jotka menivät maan sisään. Sankarten aukio Kuninkaanlinna illan hämyssä

6 Illalla menimme vielä kaupungille syömään
Illalla menimme vielä kaupungille syömään. ostoksille ja vain katselemaan kaupunkia. Olisimme viihtyneet Budapestissä vielä paljon kauemmin, mutta matka jatkuu. Budapest

7 Tonava-risteily Seuraavana päivänä lähdimme Budapestin satamaan 1,5-tuntiselle Tonava-risteilylle. Lähdimme matkaan. Otimme mukaan omat eväät, sillä emme halunneet maksaa ruokaa risteilylle. Menimme siltojen alitse. Pelasimme korttipelejä ja katselimme maisemia auringon loisteessa. Ruokana meillä oli voileipiä ja jälkiruokana itse leivottuja donitseja. Tapasimme paljon ihmisiä risteilyllä. Suurin osa ihmisistä puhui unkaria, mutta osa heistä osasi puhua myös englantia. Risteilyllä ei saanut kalastaa, vaikka vedessä uivat kalat näyttivät maukkailta. Matkustajille kuulutettiin paikkoja risteilyn aikana. Yritimme nukkua pienen hetken, mutta oli liika äänekästä.

8 Luimme satamasta ostamaamme kirjaa, Peter Nadazin kirjoittamaa Muistelmien kirjaa ajan kulumiseksi ja keskustelimme matkustajien kanssa. Soitimme puhelun omaisille Suomeen. Kerroimme kuulumisiamme. Olimme väsyneitä ja risteily oli lopuillaan. Saapuessamme satamaan lähdimme taksikyydillä takaisin Corinthia-hotelliin.

9 Békéscaba Saavuimme Tonavalta Békéscabaan aamupäivästä Vespoilla, meno ei ollut kovin nopeata, mutta silti hauskaa. Békéscabassa menimme Elisabeth hotelliin. Hotellillamme jakauduimme huoneisiimme. Kun kaikki olivat purkaneet tavaransa, lähdimme syömään hotellin ravintolaan. Elisabeth hotel

10 Päivällisellämme oli lihasyöjille tarjolla alkusalaatti, pääruokana härän sisäfilepihviä, nuudeleita, pippurikastiketta, jälkiruokana oli uuniomenoita kinuskikastikkeen ja vaniljajäätelön kera. Juomana oli vettä tai mehua. Kasvissyöjille oli alkusalaatti, pääruuaksi oli paistettua riisiä, kanaa currykastikkeessa ja jälkiruuaksi oli samaa kuin lihasyöjillä. Ruuan jälkeen lähdimme shoppailemaan kauppakeskus Csaba centeriin. Vietimme siellä aikaa iltaan saakka. Illalla matkustimme takaisin hotelliimme. Hotellilla vietimme vielä rauhallisen kylpylä illan kavereiden kesken. Ravintola ja kylpylä

11 Balaton-järvi Tulimme Békéscabasta bussilla Balaton- järvelle ja vuokrasimme maastopyörät, joilla fillaroimme ympäri vuoria ja järven rannoilla. Pyöräiltyämme tarpeeksi kirjauduimme sisään Wellness Hotel Kataliniin. Menimme heti syömään sikaa, ankkaa, hanhenmaksapalleroita ja makaronilaatikkoa ja juomaksi viiniä ja vettä. Balaton-järvi

12 Hotellilta menimme leijasurffaamaan järvelle, koska tuuli
Hotellilta menimme leijasurffaamaan järvelle, koska tuuli. Kävimme myös saunassa ja uimassa rankan pyöräilymatkan päätteeksi. Myöhemmin illalla menimme ampumaan skeettiä. Aamulla juoksimme kilpaa uimaan Balaton- järvelle ennen kuin lähdimme takaisin Budapestiin helikopterilla. Budapestissa menimme katsomaan Unkarin F1 GP:tä. Hotellimme kartalla

13 Kohti kotia Formula-ajojen jälkeen kaahasimme Budapestin lentokentälle suuntana koti-Suomi. Matka oli hieman kallis, mutta hintansa arvoinen. Ensi vuonna uudelleen!

14 Tekijät Alisa Atte Elina Esa Jenny Pietu Saija Tatu Teemu
Ihastjärven koulu 5-6 lk

Lataa ppt "Unkarin kiertomatka."