Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Puhelinteknologian historiaa
2
Englantilainen fyysikko Faraday huomasi jo vuonna 1831 että johtovyyhteeseen syntyy sähkömotorinen voima, kun sen läheisyydessä liikkuu magneetti tai johto, jossa on virtaa tämä havainto edesauttoi puhelimen keksintöä
3
Bell tutki Amerikassa, miten hän saisi siirrettyä monta sähkösanomaa samanaikaisesti yhtä johtoa pitkin tämä tutkimus johdatti hänet myös kiinnostumaan, jos myös puhe olisi siirrettävissä johtoa pitkin
4
vuonna 1875 Bell havaitsi, että sähkömagneettiseen induktioon perustuva laite soveltuu sekä mikrofoniksi että kuullokkeeksi ensimmäinen teknisesti onnistunut puhelu tapahtui Bellin ja hänen apulaisensa välillä samassa rakennuksessa Ensimmäinen teknisesti onnistunut ja ym Ensimmäinen teknisesti onnistunut ja ym
5
ensimmäinen joka jätti puhelimen patenttihakemuksen oli amerikkalainen Alexander Graham Bell( ) patenttihakemus hyväksyttiin myös englantilainen Elisha Gray jätti oman patenttihakemuksensa vain muutaman tunnin erotuksella, mutta Bell ehti ensimmäiseksi ja sai siten kunnian puhelimen keksijänä
6
aluksi puhelimen omistajat joutuivat itse vetämään puhelinlinjat erikseen kaikkiin niihin puhelinkoneisiin, joihin halusivat soittaa tämä kävi kuitenkin hyvin nopeasti sekä taloudellisesti mahdottomaksi, että aiheutti kaupunkeihin valtavan kaapeliviidakon
7
Bell ratkaisi ongelman perustamalla puhelunvälitysyhtiö Bell Telephone Companyn nykyinen AT&T
maailman ensimmäinen puhelinkeskus aloitti toimintansa 1878 New Havenissa monimutkaisten vaiheiden jälkeen Bellin yhtiöstä tuli Yhdysvalloissa käytännössä puhelunvälitysmonopoli
8
jokaisesta puhelimesta tarvitsi vetää vain yksi kaapeli paikalliseen puhelinkeskukseen
puhelunvälittäjä yhdisti A-tilaajan kaapelin B-tilaajan kaapeliin yksinkertaisella jumpperijohdolla
9
kun puhelimen käyttäjä halusi soittaa, hän veivasi puhelimen kampea, mikä indusoi kaapeliin virtaa ja sai kellon soimaan keskusneidin työpöydällä seuraavilla sivuilla veivattava puhelin malli on 1900 – luvun alusta ja erilaisia puhelinmalleja joita oli tarjolla
12
Käsikeskukset
13
puhelimesta tuli suosittu ja kun käytössä ei ollut alussa mitään verkkoja, yhden kuulokkeen vuorottelu puhuttaessa ja kuunnellessa yhtä johtoa kohti oli erittäin epäkäytännöllistä näin keksittiin vetää useampia johtoja yhteen paikkaan, jossa ne voitiin yhdistää eri paikkoihin ja näin saatiin yhdistettyä eri puhelimia toimimaan tarpeen mukaan näin syntyivät ensimmäiset käsikeskukset vuonna 1906 keksittiin elektroniputken käyttö vahvistimena
14
käsikeskuksissa piti olla puhelunvälittäjä
käytännössä yksi manuaalinen puhelinkeskus (puhelunvälittäjä) pystyi palvelemaan korkeintaan 50 tilaajaa vastaanottanut puhelunvälittäjä kytki A-tilaajan B-tilaajan keskukseen ja huusi toimintaohjeet B-tilaajan keskuksen hoitajalle
15
käsikeskuksiin liitetyt puhelimet toimivat paikallisparistoilla,local battery
näitä kutsuttiin LB- järjestelmän puhelimiksi, jotka toimivat näihin laitteisiin asennettujen paristojen avulla paristojen tarkoitus oli toimittaa syöttövirtaa puhelinkoneeseen
16
puhelinkeskukseen saatiin yhteys siten että pyöritettiin puhelinkoneessa olevaa kampea
kampeen kytketyn induktorin välityksellä saatiin aikaan värähtelyä, joka hälytti puhelinkeskuksen hoitajan, joka yhdisti hälyttävän puhelimen toiseen puhelimeen, johon haluttiin yhteyttä seuraavalla sivulla puhelunvälittäjä työssään
18
Automaattisessa keskuksessa toimiva puhelin
19
käsikeskusten kömpelyys, pieni teho ja suuri työvoiman tarve jatkuvalla päivystyksellä kasvatti tarpeen saada automaattikeskus käyttöön
20
valintalevy edesauttoi automaattikeskusten tulon
tilaaja A sai yhteyden B:n valitsemalla numerolevystä B:n numeron ja näin muodostui yhteys
21
valintalevyllä saatiin aiheutettua katkoksen sähkövirtaan
katkosten määrä vastasi valittua numeroa paitsi jos nolla, niin katkoksia kymmenen vastaamaan yhtä nollaa valintalevyä ei käytetä nykyisin
22
Automaattiset puhelinkeskukset
23
automaattikeskuksen patentti haettiin jo vuonna 1891
jo seuraavana vuonna otettiin ensimmäinen automaattikeskus käyttöön
24
automaattikeskus toimi sähkömekaanisesti ja niitä käytettiin seuraavat 50 vuotta joskin parannuksilla seuraavalla sivulla automaattisen keskuksen toiminta periaate
26
puheluntilaajat ohjasivat itse valintalevyn avulla valitsimia
valitsimet sijaitsivat keskuksissa muodostaen puhetien valitsimilla oli tuloväylä ja lähtöväylä
27
vuonna 1891 alettiin käyttää rekisteriä numeroiden tallennukseen
valitsin muutti valitut numerot rekisteristä sopiviksi keskuksen toimintaan tässä vaiheessa tapahtui jo ohjelmointia vaikka toiminta tapahtuikin mekaanisena
28
vuonna 1906 keksitty elekroniputki toimi puheen vahvistimena
vahvistimen käyttö salli pitempiä välimatkoja puheluille
29
Yhdysvalloissa kehitettiin relevalitsin vuonna 1908
relevalitsimen periaate on se, että puhelut kytkeytyvät peräkkäisten valitsimien läpi erilaiset releet ovat yleisiä analogisten puhelinkeskusten rakenneosia
30
relekeskuksessa käytettiin jo ohjelmointia
puhelinnumerot muutettiin mekaanisesti toimiviksi liikkeiksi, jotka vastasivat puhelinnumeroita
31
keskusten kehitys salli numeroiden tallennusta muistiin
samaa rekisteriä voitiin käyttää uudelleen
32
vuonna 1947 keksitty transitori vaikutti puhelinteknologian kehitykseen
senaikaiset puhelimien ja keskusten valmistajat LM Ericsson, Siemens, AT&T sekä Alcatel kehittivät puhelinteknologiaa jokaisella yrityksellä omat tietokoneet ja omat ohjelmat
33
tietokoneiden laskentakapasiteettia tarvittiin
itse puhelut siirrettiin vielä omalla siirtotiellä siirtotie vapautui kun puhelu valmis
34
Yhteenveto puhelimen toiminta pysynyt samana yli sata vuotta
tekniikka on kehittynyt huimasti alkuaikoihin verrattuna puhelinteknologian kehitys viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana on mullistanut myös puhelimen toiminnan puhelin on muuttunut viestintävälineeksi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.