Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Media-kanava Seppo Paldanius ja Janne Lahti

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Media-kanava Seppo Paldanius ja Janne Lahti"— Esityksen transkriptio:

1 Media-kanava Seppo Paldanius ja Janne Lahti

2 1. Kanavaesittely Miksi olemme täällä? Suomalaisia tavoitetaan:
seurakuntien tilaisuuksissa – ihmistä median kautta vaikutusala 5 miljoonaa!

3 2. Aiheeseen sisälle Lähetyskäsky –kaikkeen maailmaan
Titanic upposi ja 1635 ihmistä hukkui, koska… 1) sanoma ei tavoittanut vastaanottajaa 2) sanomaa ei ymmärretty 3) sanoma tulkittiin väärin  seurakunnan viestinnässä samat haasteet!

4 2.1. Mediatyön periaatteita
Tiedostussuunnitelma esim.: Kotimaan evankelioinnin tiedotussuunnitelma (erillinen tiedosto) Kohderyhmä: sisäinen / ulkoinen viestintä

5 2.2. Ammattilaisten huomioita
Ilmoittajan tulee asettua ulkopuolisen asemaan. Ts. meille hyvinkin tutut nimet (esiintyjät jne.) eivät välttämättä kerro ulkopuolisille mitään. Siksi tilaisuuksissa esiintyvien toiminnan tai saavutusten esitteleminen on usein itse nimeä tärkeämpää!

6 Meille tutut ilmaisut ja sanat eivät välttämättä kerro ulkopuoliselle niiden merkitystä. Siksi niiden todellinen merkitys pitäisi kyetä ilmaisemaan mahdollisimman ymmärrettävästi. Pitkän ti.-ke.-to. -listauksen sijaan ilmoituksissa pitäisi keskittyä keskeiseen, ulkopuolista ihmistä mahdollisesti kiinnostavaan asiaan. Seurakunnan toimintaruletin voi esitellä erillisessä, seurakuntalaisille suunnatussa tiedotteessa tai ilmoituksessa.

7

8

9 Luo linja, joka tarkoittaa ns. markkinointistrategiaa
Luo linja, joka tarkoittaa ns. markkinointistrategiaa. Mitä tavoittelet, mitä viestinnän pitäisi saada aikaan näkijässä/ kuulijassa. Valitse kohderyhmät ja pilko viestintätavoitteet pienempiin osiin. Suunnittele mediat, miten tavoitat haluamasi kohderyhmät.

10 Panosta sisältöön. Älä aliarvioi visuaalisten elementtien käyttöä (hyvä logo) ja hyvin mieleen jäävä slogania, joka toistuu eri materiaaleissa. Esimerkit, ihmiset, tarinat kiinnostavat ulkopuolisia. Kannattaa huomioida mikä tarina puhuttelee mitäkin kohderyhmää (vrt. alkoholisti vs. menestyvä bisnesihminen) ;).

11 Vetoavat selkeät otsikot
Vetoavat selkeät otsikot. Tapahtumien ja tilaisuuksien teemoitus siten, että niistä saadaan näyttävät ja ymmärrettävät otsikot mainoksiin. Mainosta ensisijaisesti tuotetta ja sen tarjoamaa hyötyä kuin tuotteen jakajaa tai paikkaa. Kannattaa myös kokeilla erilaisia mainospaikkoja ja sloganeita. Esim. ”Koe erilainen jumalanpalvelus helluntaikirkossa” Seuraa tehtyjä toimenpiteitä, testaa, muuta. Rahaa ei kannata haaskata turhaan.

12

13 2.3. Mistä apuja? Koulutuskanavia? Mediakouluttajia?

14 3. Printtimedia Lehdet Ennakko-, teema- ja tapahtumajutut
Mainokset lehdissä Julisteet ja käsikutsut Banderollit Kampanjatuotteet, paidat yms.

15 Lehdet Herätysliikkeen omat lehdet Omat lehdet / tiedotteet RV
Hyvä Sanoma Jees Kampanjalehdet Omat lehdet / tiedotteet Yhteistyö Aikamedian ja toisten seurakuntien kanssa

16 Jutut lehtiin, jutun myyminen
hyvä idea – lukijan näkökulma –lehden linja lehti ratkaisee käsittelynäkökulman puhelinkäyttäytyminen henkilökohtainen tapaaminen – jos mahdollista suhteiden hoitaminen – uutis-/toimituspäällikkö toimituksen kanssa ei kannata polemisoida MYY ITSESI! käy kauppaa – myy joskus muutakin kuin hengellisiä juttuja ole käytettävissä jos lehti tilaa sinulta jutun

17 Jutut lehteen, mitä juttuja?
uutiset seurakunnasta (vuosijuhlat, henkilövaihdokset, kampanjat, rakennusvaiheet – muista aina uutisen näkökulma) mielenkiintoiset, eksoottiset vieraat paikallisesti kiinnostavat henkilöt konsertit, levy-/kirja-arvostelut, henkilöhaastattelut (lähetit, saarnaajat, muusikot) elämänpiiri- jutut – koulutyö, sosiaalinen työ, lapsityö)

18 Jutut lehteen, mikä kiinnostaa?
paikallislehti kiinnostunut eri asioista kuin maakuntalehti uutiskärki alkuun – ingressi – otsikointi uutispäällikkö ei jaksa lukea kuin ingressin uutisissa aika/ tuoreus ratkaisee kielenhuolto, kielen yksinkertaisuus

19 Jutut lehteen, huomioi! buffi (esim. vierailemaan tulevasta henkilöstä ennakkojuttu haastatteluna) haastattelu (pituus voi olla n merkkiä) reportaasi uutinen (2000 – 2500 merkkiä) arvostelu/ arvio ( - ” - ) yleisönosasto/ kolumnit menopalstat/menovihjeet

20 Jutut lehteen, kuvat kuviin mielellään toimintaa ihmiset työssään
ei sohvakuvia ulkokuvia, jos mahdollista - luonnonvalo mahdollisimman iso resoluutio kuvatoimitus neuvoo

21 Jutut lehteen, vinkkejä
Älä koskaan myy kahta juttua yhtä aikaa –ensimmäistä ja viimeistä samalla kertaa. luo mielikuva, että lehdelle on hyötyä sinusta tarjoa juttua lehden omaksi työksi myös juttuvinkit ovat tervetulleita Älä lannistu. Jos juttusi ei mene paikkakunnan ykköslehteen – käänny ilmaisjakelulehtien puoleen. Saman levikkialueen lehtiin kannattaa tarjota hieman erilaisia juttuja, muuta otsikoita, käytä erilaisia kuvia, eri mittaisia juttuja

22 Mainokset Paljon asiaa jo periaatteissa…
Kannattaa turvautua ammattiapuun logoissa ja muissa graafisen ilmeen asioissa.

23 Julisteet ja käsikutsut
Rakenna kokonaisuus Uusi tekniikka on laskenut kustannuksia 100 postikortin kokoista ja vahvuista värillistä kokouskutsua saa 25 eurolla!

24 Kampanjatuotteet, banderollit, paidat yms.
Yhteistyöllä pääsemme näyttävään mainontaan siedettävillä kustannuksilla Laatuun kannattaa panostaa Herättääkö mainontamme sääliä vai kateutta?

25 Mistä apuja? Kirjat, koulutukset yms.

26 4. Sähköinen media Internet Kotisivut Streaming
Keskustelufoorumit, PalTalk yms Radio Televisio

27 Internet Internetin kehitys Suomessa on edelleen maailman nopeinta, yli 1,5 miljoonaa laajakaistaliittymää! 17—75 vuotiaista suomalaisista yli 70% käyttää internettiä päivittäin Potentiaali: kristillisten seurakuntien ja järjestöjen kotisivujen kävijämäärän kasvu Haluammeko tarjota maailman parasta sanomaamme siellä missä ihmiset ovat?

28 Internetin haaste viestinnässä
Asia (sanallinen) 10% ja oheisviestintä (sanaton) 90% viestinnästä Viestintää ilman vuorovaikutusta; et tunne, et kuule etkä näe ihmistä… Messenger, skype? Henkilökohtainen tapaaminen!!!

29 Kotisivut Emme saa katsoa – ja kertoa – mitään omasta vaan kotisivuilla vierailevan lähtökohdista! Pohdittava, millaiset kotisivut vastaavat parhaiten vierailijan (tiedon)tarpeeseen Pohdittava, millainen sisältö kertoo parhaiten Jumalasta, evankeliumista, seurakunnasta, uskovista yms. Pohdittava, millaiset kotisivut korjaavat vääriä mielikuvia uskosta, uskovista, seurakunnasta… Kirjoita suomeksi – VARO kaanaankieltä!!!

30 Kotisivujen sisältö Seurakunnan, logo, slogan, tiedot, esittely, yhteystiedot, palautelomake Evankeliumin ydinasiat, seurakunnan oppi Kuinka uskoon, uskoontulokertomuksia Päivitetty kalenteri, toiminnan esittelyä Opetuskirjoituksia (suomen-, ei kaanaankielellä, vrt. Titanic) Visuaalisuutta, kuvia, videoita yms

31 Millaiset kotisivut? Ihmisläheiset – Kristuskeskeiset
Informatiiviset (tietoa-antavat), realistiset! Selkeät, helppokäyttöiset ja nopeat Poikkea oleellisista käytettävyys-suosituksista vain, jos voit testien tms. perusteella osoittaa jonkin toisen ratkaisun toimivan paremmin tietyssä tilanteessa (Nielsen & Tahir 2002)

32 Käytettävyystutkimusten mukaan
Sivusto toimii parhaiten, kun se noudattaa muista sivustoista tuttuja tapoja. Mitä useammin tietyt sivuston ominaisuudet on toteutettu tietyllä tavalla, sitä enemmän käytettävyys paranee noudattamalla vakiintuneita sääntöjä. Vaikka jokin ratkaisu olisi teoreettisesti katsoen kaikkea muuta kuin ihanteellinen, se toimii käytännössä hyvin, koska käyttäjät tietävät, miten se toimii. (Jakob Nielsen & Marie Tahir, Kotisivun suunnittelu – miten teet vetävimmät websivut, ITPress 2002)

33 Streaming Kohderyhmänä kirkoissa käymätön väestö (25% ei koskaan osallistu tilaisuuksiin) Palvelee myös ulkosuomalaisia ja lähettejä Uskonasioista ja/tai seurakunnasta kiinnostuneet, so. ei-uskovat, voivat tutustua ennen tilaisuuksiin tuloaan! Ei vaadi ammattitaitoa tms.

34 Keskustelufoorumit, PalTalk yms.
Kristilliset (netmission, seurakuntien kotis.) Profaanit (”ei-pyhät”) foorumit PalTalk, chatit, kuvagalleriat yms Henkilökohtaiset blogit (nettipäiväkirjat) Muista netiketti: puhu, kirjoita ja käyttäydy evankeliumin arvon mukaisesti! Ja tämäkin suomenkielellä, kaanaankieltä harva suomalainen ymmärtää ;)!

35 Netti-TV:t Tapahtuma-TV:t (Radio Gospel, Netmission)
Paikalliset (seurakuntien kotisivuilla) Valtakunnalliset (TV7) Kansainväliset (Avainmedia: Miracle, LifeTV) Netissä kaikki ”kansainvälistä”!

36 Radio Tapahtumaradiot (esim. Radio Gospel)
Paikalliset ja maakuntaradiot (???) Valtakunnalliset (esim. RadioDei) Tarjoa uutiskynnyksen ylittäviä aiheita ja vaikkapa valmiiksi toimitettuja juttuja? Maksettu ohjelma-aika (srk:t yhdessä)? Iltalamppu yms.?

37 Televisio Valtakunnalliset (TV7, myös internetissä)
Kansainväliset (satelliittikanavat, internet)

38 Mistä apu? Kirjallisuus? Koulutus? Ajattelutapamme suurin haaste???


Lataa ppt "Media-kanava Seppo Paldanius ja Janne Lahti"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google