Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeikki Parviainen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Toiminnan kuvaaminen kehittämisen lähtökohtana
Minna Käkelä 2005 Minna Käkelä
2
Prosessit – mitä ja miksi?
Laadunvarmistustyö yliopistossa Johtaminen Opetus Tutkimus Hallinto- ja tukipalvelut Kun tunnistamme prosesseja, itse asiassa etsimme yhteisiä nimityksiä työkokonaisuuksille joita teemme joko asiakkaillemme tai toinen toisillemme sisäisesti Minna Käkelä
3
Prosessien kuvaamisen hierarkiaa
Kirjallisuudessa esiintyvä käsitteistö on hyvin kirjavaa Yksiköittäin on olennaista päästä käsitteistä yksimielisyyteen; mitä nämä prosessikäsitteet tarkoittavat juuri meillä? Ydinprosessi (tuottaa lisäarvon asiakkaalle, organisaatiolla n. 3 – 8 kpl, esim. palveluiden kehittämisprosessi tai tilausprosessi) Tukiprosessi (ydinprosesseja tukevat sisäiset toiminnot, esim. henkilöstövoimavarojen johtamisen prosessi) Pääprosessi (keskeiset toiminnot, jotka muodostavat ydin- ja tukiprosessit) Osaprosessi (edellisten osia) Tehtävät (edellisten osia) Minna Käkelä
4
Miksi prosesseja kannattaa tutkia?
Minna Käkelä
5
Prosessien kuvaamisen hierarkiaa, esimerkki
Tarkoituksenmukainen prosessihierarkiatasomäärää ja prosessien nimitykset joudutaan miettimään tapaus kerrallaan Ydinprosessi: Henkilöstön hyvinvoinnin varmistaminen Pääprosessi: Työyhteisöjen kehittämishankkeiden toteuttaminen Osaprosessi: Rahoituksen hakeminen Yksittäinen työtehtävä: Hakemuksen kirjoittaminen Minna Käkelä
6
Prosessit Ydinprosessit esitetään prosessikarttana (esim. KOTU)
Prosessikartta esittää organisaation/yksikön tärkeimmät toiminnot ”makrotasolla” Lisäksi voidaan esittää käsikirja, joka kertoo ydinprosessien osaprosessit ja vastuut niissä Lisäksi prosessikarttaan on hyvä merkitä tukiprosessit, jotka ovat tarpeellisia ydinprosessien kannalta Ydinprosessit Johtamisprosessi Tuotekehitysprosessi Koulutuksen tuottamisen prosessi Kehittämishankeprosessi Asiakkaat Resurssit Markkinointi Henkilöstöhall. Tietohall. Virastomestari Tukiprosessit Proj.hall. ja laatu Taloushall. Yleishall. Minna Käkelä
7
Prosessien tunnistaminen
Tiimityö erittäin suositeltavaa Ryhmässä jäsenet, joita prosessi oikeasti koskettaa (prosessin kehittämisryhmä) Esim. seinälapputekniikka apuna Keltaisten lappujen avulla kuvataan organisaation toimintaympäristö; mitä järkeviä kokonaisuuksia yhteisponnistuksin teemme täyttääksemme tarkoitustamme? Tästä saamme esille ydinprosessimme. Sitten pohditaan millaisia keskeisiä sisäisiä toimintoja ydinprosessimme tarvitsevat. Näin tunnistamme tukiprosessit. Minna Käkelä
8
Prosessien tunnistaminen
Prosessien tunnistamisessa auttavia kysymyksiä: Missä prosesseissa toteutamme yksikössämme ydintoimintojamme? Miksi me olemme olemassa, mitä tehtävää täyttämässä? Mihin olemme menossa, millainen on pitkän tähtäimen suunnitelmamme? Keitä ovat keskeiset asiakkaamme ja sidosryhmämme ja mitä ovat heidän odotuksensa meitä kohtaan? Mitä ovat tuotteemme ja palvelumme ja miten saamme ne aikaan? Millaisia sisäisiä palveluja tarvitsemme tuottaaksemme näitä palveluja? Mitä resursseja tarvitsemme tämän kokonaisuuden tuottamisessa? Minna Käkelä
9
Prosessien sisällön määrittely eli nykytilan analysointi
Vaikein työn vaihe on aloittaminen Näkemys nykytilasta on tärkeää; saavutetaan yhteinen ymmärrys nykytilasta ja rakennetaan yhteistä kieltä Vaihe on erittäin tärkeä, ja siihen perustuvat myöhemmät kehittämistoimet Prosessikuvaukset ovat aina yksinkertaistuksia Prosessien määrittelyssä kannattaa aina pohtia, mikä kuvaamisen tarkkuus on järkevä Auttavia kysymyksiä ovat esimerkiksi: Mikä prosessissa toistuu? Mitä vaiheita siinä on? Ketkä osallistuvat? Mitä syötteitä prosessi tarvitsee? Mitä siinä syntyy? Mitä resursseja tarvitaan? Mitä päätöksentekotilanteita esiintyy? Minna Käkelä
10
Ydinprosessien tunnistaminen
Miten vastaamme asiakkaidemme ääneen? TÄRKEITÄ KYSYMYKSIÄ Missio; miksi olemme olemassa? Mistä meille maksetaan? Visio; mihin olemme pyrkimässä? Tunnista ydinprosessinne Ydinprosessi 1. Alkaa Päättyy Ydinprosessi 2. Alkaa Päättyy Prosessien nimeämisessä auttaa kysymys: mikä on prosessin tarkoitus? Ydinprosessi 3. Alkaa Päättyy Ydinprosessi 4. Alkaa Päättyy Ydinprosessi n. Alkaa Päättyy Minna Käkelä
11
Prosessien mallintaminen
Ydinprosessia (tai tukiprosessia) sitten lähdetään purkamaan pienemmiksi ja pienemmiksi osakokonaisuuksiksi Prosessikaaviot (ja vuokaaviot) Kuvaukset eroavat toisistaan kuvaustekniikasta riippuen Hyvä prosessikuvaus: sisältää prosessin kannalta olennaiset asiat; henkilöt, järjestelmät, asiakkaat, tavarat, tiedon, tehtävät esittää tapahtumien väliset riippuvuudet auttaa ymmärtämään kokonaisuutta ja henkilöstön roolia edistää yhteistyötä antaa mahdollisuuden toimia joustavasti tilanteen mukaan Minna Käkelä
12
Prosessin räjäytystekniikka
Tehtävät Prosessin purkaminen osaprosesseiksi Osaprosessit Pääprosessit Ydinprosessit Minna Käkelä
13
Ruotokaavio apuna selvittämässä prosessin sisältöä
Osaprosessi tai tehtävä Prosessin nimi Ruotokaaviota voidaan käyttää apuna prosessien purkamisessa pienemmiksi kokonaisuuksiksi, jopa tehtävätasolle saakka. Tapahtumajärjestyksestä ei tässä vaiheessa kannata vielä välittää, ne vasta pohditaan prosessikaaviota laadittaessa. Minna Käkelä
14
Prosessikaavio Yksinkertainen kuvaus – kuka, mitä milloin tekee?
10 – 20 vaihetta sopiva määrä/prosessi Prosessikaaviolla voidaan kuvata eritasoisia prosesseja Kuvataan vain vaiheet, jotka lisäävät arvoa, liikuttavat työtä eteenpäin tai aiheuttavat viiveen Kuvataan työn tyypillinen kulku (mahd. poikkeamat erillisissä ohjeissa) Sisältää roolit, vastuut ja reitit prosessissa Kuvaus näyttää yksinkertaiselta; sen luominen on kaikkea muuta Symboleina nuolia ja suorakulmioita, kronologinen eteneminen Prosessikaavion lisäksi esitetään jokaisesta prosessista vielä yhteenvetotiedot ja tekstitiedot Minna Käkelä
15
Tilaus- ja toimitusprosessi, prosessikaavioesimerkki
Minna Käkelä
16
Prosessikaavio, KOTU Minna Käkelä
17
Minna Käkelä
18
Prosessin yhteenvetotiedot
Yksittäisten prosessien yhteenvetotiedot (1*A4) Prosessin nimi Tarkoitus Prosessin kehittäjä (kuka on vastuussa prosessista ja sen kehittämisestä) Asiakkaat Keskeiset inputit ja resurssit Tuotokset Prosessin alku ja päätös Menestystekijät Mittarit Palautteet ja niiden hyödyntämismenettely Minna Käkelä
19
Prosessin tekstitiedot
Esitetään prosessin vaiheittain Kirjallinen selitys jokaisesta vaiheesta; Tehtävä Vastuu Kuvaus tehtävästä Tietojen hallinta Poikkeavat tilanteet Kriittiset tekijät Esimerkki Minna Käkelä
20
Prosessin nimeäminen Kannattaa pohtia tarkasti, sillä prosessin nimi on viestintäväline Nimeäminen on myös strateginen valinta Jos se tuottaa arvoa asiakkaalle, nimeä hänen perspektiivistään ”Mikä on prosessin tarkoitus?” –kysymys auttaa Esim. Ratkaisun toimittaminen, osaamisen kehittäminen Vältä… Suosi… Varmistaa Tarkistaa Koordinoi Kysyy Käsittelee Kertoo Tutkii Ideoi Auttaa Kerää Saa Kutsuu Osallistuu Nimeää Vastaa Kirjaa Esittää Minna Käkelä
21
Prosessin omistajan vastuut
Vastuu prosessin ja sen osaprosessin ylläpidosta ja kehittämisestä Olla prosessin edustajana päättämässä johtoryhmässä Vetää prosessin kehitysprojektin ohjausryhmää, jos sellainen nimetään ko. prosessille Valita ja ohjata prosessin kehityshankkeita ja hankkia kehitystyölle tarvittavat resurssit Määritellä prosessissa toimiville tiimeille pelisäännöt Hoitaa suhteet viranomaisiin ja muihin tarpeellisiin tahoihin Varmistaa, että prosessiin kuuluvien eri funktioiden rajapinnoissa ei synny ongelmia Minna Käkelä
22
Käytännön vinkkejä Prosessien kuvaaminen kannattaa aloittaa paperille
Tietotekniikka hyvä viimeistelyapuväline sitten, kun prosessi on jo hahmotettu ja kuvattu paperille Prosessin nimeäminen; viestinnällistä roolia kannattaa miettiä; kenelle prosessi tuottaa jotakin? Prosessin nimen tulee kuvata sitä, mitä siinä suoritetaan. Prosessien kuvaamisen tasoa tulee arvioida; ei liian tarkka eikä yksityiskohtiin menevä. Prosessikuvaus kannattaa testata läpi; onko se totuudenmukainen? Kuka prosessin omistaa? Kenen on vastuu prosessin kehittämisestä edelleen? Minna Käkelä
23
Kun prosessi on kunnossa…
Prosessilla on omistaja, joka vastaa sen toimivuudesta ja kehittämisestä Prosessin rajapinnat ulkoisiin asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin ovat selvät Prosessin sisäiset rajapinnat eri osastojen välillä ovat selvät Prosessin ohjaukseen liittyvät politiikat, menettelyohjeet, standardit, asetukset, määräykset ym. ovat soveltuvia, sopivia ja hyvin dokumentoitu ja ymmärrettäviä Prosessin kriittiset menestystekijät ja mittarit ovat käytössä prosessin ohjaamista ja jatkuvaa parantamista varten Prosessin kaikki tuotokset on määritelty ja testattu asiakkaiden todellisten vaatimusten mukaisiksi Prosessin toimittajat ja yhteistyökumppanit osallistuvat prosessin kehittämiseen Prosessin resurssit on suunnattu lisäarvoa tuottaviin vaiheisiin Prosessissa korjaustyön, uudelleen tekemisen, valitusten ym. negatiivisten asioiden määrä on minimoitu Prosessin päämäärät ja tavoitteet on asetettu parhaiden käytäntöjen asettamien haasteiden mukaisesti Minna Käkelä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.