Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin."— Esityksen transkriptio:

1 Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Sisällysluettelo 0 Orientoituminen ja tehtävänanto
1 Mitä on yrittäjyys? 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? 3 Mikä on kasvuyritys? 4 Miten yritykset kasvavat? 5 Kasvun tuottavuusnäkökulma 6 kasvun Osaamisnäkökulma 7 Kasvun kilpailukykynäkökulma Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

3 1 Mitä on yrittäjyys Mitä on yrittäjyys? SISÄINEN YRITTÄJYYS
OMISTAJAYRITTÄJYYS VALMIUS/KYKY X MOTIVAATIO/HALU USKALLUS Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

4 1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden synty Prosessimalli yrittäjäksi ryhtymisestä
TAUSTA HENKILÖ Persoona Arvot ja asenteet TODELLISUUS Elämäntilanne (työntö- ja vetotekijät) Havainnot ja tulkinta; vaihtoehtojen punninta; Yrittäjyysintentio; Sitoutuminen Lähde: Huuskonen, Visa Yrittäjyys ja yrityksen synty. Mukaellen. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden synty
Vapaan valinnan periodi Riittävä kapasiteetti Vapaan valinnan periodi Perustamisedellytysten kehittyminen Ikä Kokemus, pätevyys ja itseluottamus kasvaa Taloudelliset ym. Velvoitteet kasvaa; arvot muuttuvat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

6 1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden muodot Juridinen näkökulma:
Freelanceri, ammatin/liikkeenharjoittaja, henkilöyritys(tmi), henkilöyhtiö(ay,ky), pääomayhtiö(Oy,Osk), osakas/yhtiömies Yksilö/motivaationäkökulma: Yksinyrittäjä/käsityöläinen, työnantaja/omistaja/pienyrittäjä, toimitusjohtajayrittäjä/ammattijohtaja Sosiaalinen näkökulma Perheyrittäjyys, tiimiyrittäjyys, franchiseyrittäjyys Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

7 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys?
YRITTÄJYYS SYNTYY… HALUSTA JA USKALLUKSESTA MENESTYMINEN SYNTYY… KYVYKKYYDESTÄ MARKKINAMAHDOLLISUUDESTA Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

8 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys Luovuus ja innovaatio
Tuote/palvelu Kuvaputki – lcd-näyttö; internetpalvelu Systeemi/resurssi/ominaisuus Analogitekniikka – digitekniikka Menetelmä Robotiikka, tekoäly Markkinat Terveyslakritsi apuna ummetukseen Raaka-aine/puolivalmiste Pet-pullot Organisaatiorakenne/jakelutie Posti-internetmyynti, Dell-tietokoneet, Amazon.com Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

9 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Luovuus ja innovaatio
Esim. 3M-YHTYMÄ Post-it muistilaput Työntekijä Art Fry tuskaantui kirkossa käydessään nuottivihon kirjainmerkkeihin, jotka alituiseen putosivat maahan. … aikaisemmassa liimakokeessa oli syntynyt huonosti pitävä liima … HEUREKA! Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

10 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Luovuus ja innovaatio
Esim. Apple Company Kaksi kaverusta aloittivat tietokoneiden kokoamisen harrastuksena autotallissaan Esim. Linux Käyttöjärjestelmä Linus Torvalds halusi rakentaa vastapainon Microsoftin ylivoimalle… Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

11 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Innovatiivisuus
Työelämä- ja elinkeinoministeriö TEM ”Kasvuyrittäjyys on osaamisen hyödyntämiseen ja innovaatiotoimintaan perustuvaa ja kansainvälisille markkinoille tähtäävää kasvuhakuista yritystoimintaa” Innovaatio on yrityksen näkökulmasta uutta liiketoimintaa ja kestävä kilpailuetu Innovaatiot edistävät tuottavuutta ja kilpailukykyä Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

12 3 Mikä on kasvuyritys? Miten yritykset luokitellaan ja mikä on kansantaloudellinen merkitys? Menestyksen mittarit? Liikevaihdon kasvu, sijoitetun pääoman tuotto, liikevoitto, markkinaosuus, henkilöstön määrä… Mitä on kasvu? Liikevaihto, henkilökuntamäärä… Työelämä- ja elinkeinoministeriö TEM KASVUHAKUISUUS KASVUKYKY KILPAILUETU MARKKINAMAHDOLLISUUS Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

13 3 Mikä on kasvuyritys? Yrityksen johtaminen ja suorituskyky
Ulkoinen tehokkuus Kilpailukyky Sisäinen tehokkuus Tuottavuus Kannattavuus, tuotannon joustavuus Osaaminen Johtamistaidot, kilpailuetu Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

14 2 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät
MARKKINA PÄÄOMA YRITTÄJÄ TUOTANTO LÄHIPIIRI Lähde: Akateeminen yrittäjäkoulu – Koskinen, Antero 1996.Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

15 4 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät
PÄÄOMA Rahoituksen ja pääomahuollon hoitaminen johdonmukaisesti ja uskottavasti RAHOITUKSEN RIITTÄVYYS / TUOTTAVUUS MARKKINA Markkina-aukon löytäminen, luottamuksen ansaitseminen, voimavarojen oikea mitoitus, muutosvalmius sekä epävarmuuden sieto KILPAILUKYKY TUOTANTO Joustava organisaatio rakenne luo pohjan muutokselle (=kasvu) Voimavarat sovitettava kuhunkin kasvun vaiheeseen TUOTTAVUUS / SOPEUTUMINEN LÄHIPIIRI Osaavakaan yrittäjä ei voi toimia yksin Puoliso, perhe, yhtiökumppanit luovat elintärkeän tukiverkoston OSAAMINEN / VERKOSTOT Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

16 4 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät
Yrityksen toimintaprosessikuvaus REAALIPROSESSI Tuotannon- tekijä- markkinat MOBILA OY Suorite- markkinat Meno Tulo Kassa RAHAPROSESSI Kassastamaksut Kassaanmaksut Rahoitus- markkinat Korot Verot Osingot Oma/vieras pääoma Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

17 4 Miten yritykset kasvavat?
Elinkaariajattelu Lv Hkunta Synty Kasvu Kypsyys Kilpailu Taantuminen Aika Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

18 4 Miten yritykset kasvavat?
MILLER 1963 BUCHELE 1967 PARKS 1977 BAUMBACK AND MANCUSO 1975 1. Eloon jääminen Aloituskriisi Aloittaminen Ideointivaihe 2. Kasvu 2. Kassakriisi 2. Kassavirta 2. Aloittamisen ongelma 3. Muotoutuminen 3. Delegointikriisi 3. Delegointi 3. Yritysrahoitus 4. Kypsyys 4. Johtajuuskriisi 4. Idea 4. Kasvukriisi 5. Rahoituskriisi 5. Johtajuus 5. Kypsyyskriisi 6. Vaurauskriisi 6. Pääomanmuodostus 6. Mahdoton siirtymä 7. Johdon kriisi 7. Itsetyydytys 8. Erilaistuminen 9. Johdon vaihto 10.Sitoutuneisuus 11. Arvo Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu – Cooper teoksessa Koskinen, Antero Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat.

19 4 Miten yritykset kasvavat? Yrityksen kehitysetapit
1. etappi etappi etappi 4. etappi VÄLITÖN OHJAUS ERILLISTOIMINTOJEN EPÄSUORA JAKAANTUNEEN JOHTAMINEN VALVONTA ORG. JOHT. Aloitus, ideointi, eloonjääminen Kasvu Muotoutuminen, kypsyys, pääoman muodostuminen Erilaistuminen, taantuminen A B C 25-30 työnt työnt työnt. Tase 0,5-0,75M€ Tase 7-10M€ Tase 25-50M€ Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu – Steinmetz 1969 teoksessa Koskinen, Antero 1996 mukailtuna. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat; mukaillen. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

20 4 Miten yritykset kasvavat? Yrityksen kehitysetapit
KRIITTISET VAIHEET A Onnistuuko yrittäjä siirtämään asteittain vastuuta muille avainhenkilöille? - asiantuntija-apu ja delegointi B Onnistuuko omistajajohtaja ohjaus- ja valvontatoimissaan toiminnan kasvaessa hoitamaan jatkuvaa ja monimutkaisempaa rahoitustarvetta? - vastuu ja päätöksenteon hajautus C Onnistuuko yritysjohtaja vähenevän tuottoasteen ja keskiportaan henkilöstön tarpeiden yhteensovittamisessa? - tehtävien koordinointi ORGANISAATION RAKENNE MUUTTUU JA VOIMAVARAT KASVAVAT? JOHTAMISEN ROOLI MUUTTUU! Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu:Yhdistettynä ja mukaillen Steinmetz 1969 ja Greiner 1972 teoksessa Koskinen, Antero Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

21 Liikeidea ja liiketoimintamalli
Osaaminen Asiakkaat Liikeidea Toimintatapa Innovatiivisuus? Kilpailuetu? Liiketoimintamalli Hankinta ? Tuotanto ? Myynti ? Toimitus ? Asiakas ? Jälkihoito Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

22 1 Miten yritykset kasvavat?
Mitkä ovat kasvun esteet? Sisäinen Halu ja motivaatio Ulkoinen Kysyntä, resurssit, kannustimet Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

23 Kilpailukyky? STRATEGIA -------------------- PÄÄMÄÄRÄ
Sotasuunnitelma Voitto TAVOITTEET Taistelut Tapamme Millaisten Mihin pyrimme Toimia? välietappien kautta? Markkinointi- Keinot Kilpailukyky Strategia 4P Kilpailuetu? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

24 5 Markkinoinnin johtaminen
MARKKINA-ANALYYSI TOIMIALA-ANALYYSI KILPAILUANALYYSI  MARKKINASTRATEGIA MARKKINOINTISTRATEGIA Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

25 5 Markkinoinnin johtaminen
MARKKINA-ANALYYSI Markkinoiden koko ja kasvu Millainen on asiakas TOIMIALAN ANALYYSI Mitkä ovat markkinoiden toimijat: Tavaran/palvelun toimittajat, Välittömät kilpailijat, Potentiaalinen kilpailu, Korvaavat tuotteet, välittäjät, asiakkaat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

26 5 Markkinoinnin johtaminen
KILPAILUANALYYSI OMA YDINOSAAMINEN KILPAILIJAN YDINOSAAMINEN KILPAILUASEMOINTI KILPAILUETU Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

27 5 Markkinoinnin johtaminen
MARKKINASTRATEGIA OLEMASSA OLEVA UUSI MARKKINA MARKKINA UUSI TUOTE OLEMASSA OLEVA TUOTE TUOTEKEHITYS DIVERSIFIKAATIO PENETRAATIO UUSI LIIKETOIMINTAMALLI Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

28 5 Markkinoinnin johtaminen
MARKKINOINTISTRATEGIA JA KEINOT TUOTE HINTA SAATAVUUS VIESTINTÄ ASIAKASSUHDE Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

29 5 Markkinoinnin johtaminen
TUOTE Mikä on asiakkaan ongelmanratkaisu? Mikä on laatutasotavoite – asemointi? HINTA Mikä on asiakashyödyn hinta? Vrt. laatutaso – asemointi Mikä on markkinahinta? SAATAVUUS Mikä on tavarantoimittajien neuvotteluvoima? Mitkä ovat jakelukanavat? Vrt. asiakashyöty – mitä asiakas suosii? Vrt. tuotteen hinta? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

30 5 Markkinoinnin johtaminen
VIESTINTÄ Vrt. asemointi? Tuote – hinta – laatu – kohderyhmät – mielikuva – resurssit HENKILÖKOHTAINEN MYYNTITYÖ - toimipiste-, puhelin- ja kenttämyynti  kohdennettua, edullinen kontaktihinta MYYNNIN TUKI MAINONTA Sanoma- ja aikakauslehdet, ammattilehdet, erikoisjulkaisut, radio- ja TV, ulkomainonta Suoramarkkinointi: suoramainonta, internetmainokset, sähköposti, kännykkä  tavoittaa suuren yleisön, kallista (kontaktihinta riippuu median tehokkuudesta), kohdentaminen harkittava tarkkaan MYYNNIN EDISTÄMINEN Myyntiesittely, messut, näyttelyt  tehokasta piilomyyntiä, voi saavuttaa suuren yleisön; vaatii tarkkaa suunnittelua ja aikaa SUHDETOIMINTA Tiedotustoiminta, asiakaskäynnit ja –muistamiset, tilaisuuksien järjestäminen, yrityslahjat  asiakasuskollisuuden varmistaminen SPONSOROINTI Hyväntekeväisyys, urheilu, tiede, taide, musiikki  miten sopii yrityksen asemointiin? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

31 5 Markkinoinnin johtaminen
ASIAKASSUHDE Uusien asiakkaiden hankinta - Vaatii enemmän kuin vanhojen pitäminen Asiakasuhteen kehittäminen Miten asiakas saadaan ostamaan toisenkin kerran? Miten asiakas sitoutetaan kanta-asiakkaaksi? Miten asiakas saadaan yrityksen markkinointiresurssiksi – referenssi? Kannattava asiakassuhde - Miten asiakas saadaan kiinnittämään huomiota pitkäaikaisen asiakassuhteen hyötyihin pelkän hinnan tmv. yksittäisen edun sijaan? - Miten asiakasuskollisuus varmistetaan? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin


Lataa ppt "Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google