Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Intensiivinen palveluohjaus kuntouttavassa työtoiminnassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Intensiivinen palveluohjaus kuntouttavassa työtoiminnassa"— Esityksen transkriptio:

1 Intensiivinen palveluohjaus kuntouttavassa työtoiminnassa
Sosiaalialan asiantuntijapäivät 2013 Sosiaalinen kuntoutus ja työelämäosallisuuden edistäminen Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

2 Kuntouttava työtoiminta
= sosiaalipalvelu = sosiaalista kuntoutusta Mutta rinnastetaanko käytännössä työvoimapoliittiseen palveluun ohjaako kuty-toimintaa (asiakasta) kunnan työmarkkinatukimaksut Kelalle paikataanko toiminnalla puuttuvaa työvoimaa paikataanko toiminnalla puuttuvia hoidon ja kuntoutuksen resursseja

3 Asiakasymmärrys Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

4 Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

5 Kainuussa Onnelan ovella

6 Kuntouttava työtoiminta
Kainuun kuntouttavan työtoiminnan kehittämishankkeessa TYÖTOIMINTA INTENSIIVINEN PALVELUOHJAUS TUKIPALVELUT VERKOSTOTYÖ Työ työtoiminnassa vastuuttaa, avaa solmuja, osallistaa, lisää pysytyvyysuskomuksia,voimaannuttaa, valtaistaa. Lisää luottamusta ohjaajan ja asiakkaan välille. Työtoiminnasta havainnot työ- ja toimintakyvystä (mm. lausunnot, siirtymien suunnittelut). Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

7 Intensiivinen palveluohjaus
kehittämistyön tuloksena  tarve asiakasmäärän rinnalle kuty-palvelun laatu ja vaikuttavuus asiakkaat tarvitsevat aitoa kohtaamista (hänen arjessaan)  kotikäynnit, asumisen ohjaus, lähiverkostotyö, rajatyö koska julkiset palvelut eivät pysty riittävästi vastaamaan lähityön eikä rajatyön tarpeeseen Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

8 Intensiivinen palveluohjaus
palveluohjauksessa on alku-, työ- ja lopetusvaihe palveluohjaukselle ei ole käsikirjoitusta, suunnitelmat ovat ”tarkistuslistoja” Työ määräytyy asiakkaan senhetkisten voimavarojen ja tavoitteiden mukaan. asennetta, luottamusta, dialogisuutta ja aikaa  Tavoitteena asiakkaan selviäminen itsenäisesti ilman palveluohjausta.  Usein itse prosessi tärkeämpi kuin saavutettu toimiva palveluverkosto! Tarvitaan kotikäyntejä, asiakkaan aitoa kohtaamista hänen arjessaan. Palveluohjaukselle ei ole käsikirjoitusta. Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

9 13 kuty-ohjaajaa löytöretkellä asiakkaan kanssa; tavoitteena po-prosessi (työllistymisen esteiden löytäminen), jossa ohjaaja tekee itsensä tarpeettomaksi ohjaajan työ muodostuu mm. kuuntelusta, mielekkään työtoimintapaikan etsimisestä, tukemisesta, saattoavusta, hakemusten täyttämisestä, kyyditsemisestä, neuvonnasta, keskustelusta, asiakkaan asianajosta (annetaan aikaa!) asiakkaan kanssa yhteisen kielen ja ymmärryksen etsiminen on tie dialogisuuteen! Ohjaajalla ”riippumaton” asema suhteessa viranomaisiin. Ohjaajalla henkilökohtainen pätevyys (muodollinen ei välttämättä riitä) Elämänkokemusta Omatoiminen Sietää epävarmuutta Dialogisuus: eri mieltä oleminen asiakkaan kanssa voi avata uusia mahdollisuuksia. Ratkaisukeskeinen työote Asiakkaan ja ohjaajan suhde >< terapeuttinen, tunteet mukana Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

10 Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

11 Aitous asiakkaan tarinan tunneimuun heittäytyminen
 asiakas innoittuu ajattelemaan, kuuntelemaan, tuntemaan ja toimimaan itseohjautuvasti vs. työntekijä antaa ulkopuolisesta neutraalista näkökulmasta yksiselitteisiä toimintaohjeita  samassa tilanteessa olevat asiakkaat eivät tarvitse samoja palveluita

12 Empatia = tunteiden ja ajattelun dialogia
= läsnäoloa, taitoa samaistua tai eläytyä hetkellisesti toisen ihmisen tilanteeseen = pysähtymistä ihmisen luo, tilan antamista toiselle, omien impulssien pidättelemistä = sosiaalinen taito, joka ei tarkoita kaiken hyväksyvää sallivuutta tai toisen ihmisen kanssa samaa mieltä olemista = yhteisen aallonpituuden rakentamista Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

13 Kohtaaminen asiakaslähtöinen, asiakasta arvostava
mikä on asiakkaan käsitys nykyisestä tilanteestaan, toimintakyvystään, tarpeistaan mitkä ovat asiakkaan toiveet, haaveet, tavoitteet ja miten asiakkaan läheiset vaikuttavat tilanteeseen miten rakennetaan yhdessä tavoitteellinen suunnitelma, jonka asiakas kokee omakseen ja johon hän sitoutuu )

14 Tavoitteet asiakaslähtöisten tavoitteiden
asettaminen, puheeksi ottaminen tavoitteita ei voi määrittää ja päättää yhdellä tapaamisella, eikä kukaan osapuoli yksin on aloitettava niistä tavoitteista, mitkä asiakkaalle itselleen ovat tärkeintä tavoitteet yleensä hyödyllisiä, konkreettisia, saavutettavissa olevia, mieluummin jonkin alkamista kuin loppumista

15 mielenterveyspalvelut
Työ-ja toiminta- kyvyn arvioinnit Perustervey- denhuolto koulut päihdepalvelut Yhdistykset ja järjestöt TYP Kela PALVELUVIIDAKKO Ryhmätoiminnot mielenterveyspalvelut Perhepalvelut Ulosottovirasto/ Velkaneuvonta TE- toimisto Srk Sosiaalityö Etsivä nuorisotyö Sektoroituneisuus: jokaisella toimijalla/organisaatiolla on oma toiminnan tavoite. Mahdollisesti asiakas kohdataan omalta kapealta sektorilta käsin. Asiakas voi tarvita monia eri palveluja, jopa samanaikaisesti. Miten onnistuu palvelujen ketjuttaminen? Jos palveluihin ohjausta tehostetaan, miten säilyy asiakasymmärrys. Miten ohjaaja kurkottaa asiakkaan arjessa selviytymiseen. Onko palveluiden välissä elämää! Tuki- henkilö Rikosseuraa- muslaitos Tulkkipalvelut Asumispalvelut Maistraatti Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

16 palvelujen ketjuttaminen
sektoroituneisuus palvelujen ketjuttaminen rakentuuko asiakasymmärrys tehostuneessa palvelujärjestelmässä  Onko palveluiden välissä elämää? Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

17 TALOUS- JA VELKANEUVONTA
PO (esimerkki) TALOUS- JA VELKANEUVONTA NEUVOLA PERHETYÖ ASIAKAS + OHJAAJA EDUNVALVONTA PÄIHDE- JA MT-PALVELUT Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

18 Verkostotyö asiakaslähtöistä, ei systeemilähtöistä
asiakas aina läsnä (keskiössä) merkityksellistä asiakkaalle mukautuvaa (vähennetään, lisätään, lopetetaan) kehittyvää Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

19 Asiakasprosessit Kainuun kuntouttavan työtoiminnan kehittämishankkeessa Työ- ja toimintakykyä arvioiva  asiakas jatkotutkimuksiin/ eläkemahdollisuuksien selvittelyyn Työ- ja toimintakykyä lisäävä/ kuntouttava kuntouttavan työtoiminnan jakso Työ- ja toimintakykyä vahvistava ja varmistava/ työelämään palaavat/ensi kertaa tulevat (asiakkaan terveys, toiminta- ja työkyky lähtökohtana; asiakkaan todellinen tilanne ei kuntouttavaan työtoimintaan tullessa aina ole tiedossa!) Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

20 Siirtymät asiakasprosesseissa (kts. edellinen dia,))
Kainuun kuntouttavan työtoiminnan kehittämishankkeessa 1. Siirtymä eläkeselvittelyt, eläke, hoito/ tai muu tukipalvelu ensisijainen, kuntouttavan työtoiminnan mahdollinen päättyminen, ohjattuun päivätoimintaan siirtyminen. 2. Siirtymä palkkatukityö, työkokeilu, omaehtoinen koulutus, oppisopimuskoulutus/ tuettu oppisopimuskoulutus, avoimet työmarkkinat 3. Siirtymä oman alan löytyminen/ kouluttautuminen, aktivointitoimenpiteiden käyttö mahdollistuu. Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

21 Hyviä käytäntöjä Intensiivinen po yhdistettynä työtoimintaan
kuntouttavan työtoiminnan ohjaajat, jotka tekevät jalkautuvaa työtä (ei päätöksentekoa, ohjaajilla monialaista osaamista) kuntouttavan työtoiminnan varhentaminen (ennaltaehkäisy, yksilölliset ratkaisut) kuty-palveluohjausmalli soveltuu monille asiakasryhmille intensiivinen palveluohjaus  nuoret työttömät! palvelun räätälöinti esim. asiakkaan sijoittuminen työtoimintapaikkaan ( Kainuussa vähän pajasijoituksia) kuty-ohjaajien tiimi kuukausittain; säännölliset toimijatapaamiset ohjaajat toimivat verkostomaisesti ja tukevat toisiaan kollegiaalisesti; ratkaisukeskeinen työote Yksilöllisyys, ei luokittelu tai työttömyyden kesto Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi Maarit NurmiEtunimi Sukunimi

22 Koordinaattori 8 kuntaa tiimit
ylisektorinen kehittämisyhteistyö (radikaali po) toiminnan maastouttaminen ja juurruttaminen asiakkaan äänen kuuluvuuden varmistaminen palvelujärjestelmässä asiakastyön (ohjaajien) työnohjaus, ohjaajien lähiesimiestehtävät kuntouttavan työtoiminnan sisältöjen ja laadun kehittäminen (varmistaminen) Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

23 Havaintoja Kainuun kuntouttavan työtoiminnan kehittämishankkeessa
toimitaan matalalla profiililla asiakkaiden arjessa  asiakkaat jopa itse soittavat ja tiedustelevat mahdollisuutta päästä kuntouttavaan työtoimintaan puskaradio toimii, positiivisesti ei kirjoittelua mediassa, ei yleisöosaston puheluureissa asiakkaat sitoutuvat hyvin (pl. ensisijaisesti hoitoa tarvitsevat) Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

24 Projektipäällikkö Maarit Nurmi 044 797 0277 maarit.nurmi@kainuu.fi
Yhteystiedot Projektipäällikkö Maarit Nurmi Kainuun kuntouttavan työtoiminnan kehittämishanke ( , 2013) Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

25 Kiitos! Maarit Nurmi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi


Lataa ppt "Intensiivinen palveluohjaus kuntouttavassa työtoiminnassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google