Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammattikorkeakoulutyön haasteita Diakonia ammattikorkeakoulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammattikorkeakoulutyön haasteita Diakonia ammattikorkeakoulu"— Esityksen transkriptio:

1 Ammattikorkeakoulutyön haasteita Diakonia ammattikorkeakoulu 26.4.2013
Kimmo Mäki, KTT, KL, yliopettaja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajakorkeakoulu Mäki 2013

2 KIMMO LTO  KTT/ yliopettaja
Tutkinut, ohjannut, rinnallakulkenut oppijoiden kanssa ”vauvasta vaariin” 17 vuotta amk-elämää Tutkimus- ja kehittämisintressit amk-pedagogiikassa, amk-opettajuudessa, korkeakoulujohtamisessa, yhteisöjen ja organisaatioiden käyttäytymisessä Viimeiset 3 vuotta pääosin TKI-työtä ja amk-yhteisjöen valmennusta Hankkeita: KEKO, JOPE, Mope, OPIT, OKO, Osataan! AMKPEDA-verstas Mäki 2013

3 - Kirjavat tulkinnat amk-työstä
AMK-työn haasteita: - Kirjavat tulkinnat amk-työstä - Päivän polttavat kysymykset amk-työn suuntautumiselle Mäki 2013

4 Ammattikorkeakoulujen työkulttuurit ja opettajaheimot
Mäki 2013

5 Ammattikorkeakoulun työkulttuurit…?
TKI-hanke Julkinen sektori omaleimaiset asiantuntijakulttuurit ammatilliset tietotaitokulttuurit TKI-hanke TKI-hanke TKI-hanke Elinkeinoelämä - omaleimaiset asiantuntijakulttuurit -ammatilliset tietotaitokultt. TKI-hanke Koulutusorganisaation kulttuuri harjoittelut Aluekohtainen yksikkö alakohtaiset yksiköt Aluekohtainen yksikkö -alakohtaiset yksiköt Oppimiskäsitysten luomat työkulttuurit harjoittelut asiantuntijakulttuurit opinnäytetyökulttuurit harjoittelukulttuurit ammatilliset tietotaitokulttuurit TKI-hanke Aluekohtainen yksikkö -alakohtaiset yksiköt Kolmas sektori vapaaehtoistyön- ja kansalaistoiminnan kulttuurit -asiantuntijuus/ tietotaitokulttuurit johtamiskulttuurit TKI-hanke harjoittelut (Mäki 2012) Mäki 2013

6 AMK-opettajuuden kaksi heimokulttuuria
(Mäki OPETUSTYÖN AMMATTILAISET JA MOSAIIKIN MESTARIT. Työkulttuurit ammattikorkeakouluopettajan toiminnan kontekstina. Jyväskylän yliopisto) Substanssikeskeinen työkulttuuriheimo Kohtaamattomien tulkintojen työkulttuuriheimo VS. Mäki 2013

7 Työkulttuuriheimojen edustajia…
Mäki 2013

8 Roolikameleontti Työkulttuuri: mosaiikkimainen työkulttuuri
Osallisena neljässä lähityöyhteisössä Oman yksikön kollegat Oman alan opiskelijat 2 isoa projektiyhteisöä Useita työrooleja, kerroksinen työ, useita siirtymiä päivässä, eri työmuotoja Työskentelyote yhteisöllinen, osaamista jakava ja uutta yhdessä kehittävä Työtehtäviin sitoutunut, lähiyhteisöihin sitoutunut Heikentää kerroksinen työ, ajanhallinnan haasteet, roolisiirtymät Vahventaa haasteellinen, vaihteleva työ Mäki 2013

9 Puurtava asiantuntija
Työkulttuuri: individualistisen ja klikkiytyneen työkulttuurin piirteitä Osallisena yhdessä lähityöyhteisössä (oman koulutusalan yhteisö) Yhteinen kehittämistyö: kollegojen kanssa opetustyön kehittämistä, kukin omista lähtökohdistaan Omien substanssireviirien vahtija, yksilöllisen substanssiosaamisen korostaja Sitoutunut omaan työyhteisöön, amk-taso etäinen Mäki 2013

10 Tietotyön lobbari Työkulttuuri: kollaboratiivisen ja mosaiikkimaisen työkulttuurin piirteitä Osallisena neljässä lähityöyhteisössä osin päällekkäisiä organisaatioiden rajaoja ylittäviä yhteisöjä Vahva verkostoituja, ulkopuoliset yhteisöt tärkeitä oman osaamisen mahdollistajana ja kehittäjänä Verkostot tiedon ja taidon vaihdantapaikkoja, vaihtotavarana substanssi Organisaatioon sitoutuja, jos työ tarjoaa vaihtelevuutta ja muuttuvia haasteita Mäki 2013

11 Sitoutunut pedagogi Työkulttuuri: individualistisen ja kollaboratiivisen työkulttuurin piirteitä Osallisena kahdessa lähityöyhteisössä Substanssikollegat organisaatiosta Koulutusohjelman kollegat Yhteisöissä ei kehitellä uutta, osaamisalueet täydentävät toisiaan, toimitaan rinnakkain ei lomittain, ei reviiriylityksiä Opetustyön yksintoimija Sitoutunut opiskelijoihin ja työtehtäviin Sitoutunut organisaatioon, koska koululla hyvä maine ja antaa opettajalle autonomian työskennellä Mäki 2013

12 Kolmas heimo – kolmen kerroksen väkeä ammattikorkeakoulussa?
(MOpe ) Palkattu projektihenkilöstö – ei opettajanimikkeellä työskentelevät Tekevät amk-pedagogista työtä, työ kokeilevampaa kuin toistaiseksi sopimuksella olevilla Tekevät opetusta ja TKI:tä integroivaa työtä Erilaiset työehdot, määräaikaiset sopimukset, erilaiset oikeudet Aineisto ( 150/ 1620) osoitti, että laajentunut käsitys amk-pedagogiikasta sekä työstä amk:ssa koskettaa myös tätä vähälle huomille jäänyttä kolmatta heimoa… Ammattikorkeakoulutyöstä käytävä keskustelu käydään valtaosin lehtorin ja yliopettajan työn näkökulmasta. Mäki 2013

13 Tulkintoja, tulkintoja, tulkintoja…
Kyse on erilaisista tulkinnoista ammattikorkeakouluopettajan työstä. Kuka tai ketkä sen määrittelyä dominoivat? Kyetäänkö löytämään yhteinen ymmärrys eri tulkintojen välille? Työkulttuurien määrittely ei saa olla valtataistelua ja reviirien jakoa, vaan organisaatiossa tulisi mahdollistaa tulkintafoorumit. Mäki 2013

14 Päivän polttavia… Mäki 2013

15 Näkökulma laajemmaksi amk-opettajan osaamiselle
Perinteinen ammatillisen opettajan osaamishahmotus : substanssiosaaminen ja pedagoginen osaaminen …eivät riitä opettajan työn kehittämiselle Mäki 2013

16 Tutkimus- ja kehittämisosaaminen integroitava jokapäiväiseen ohjaamistyöhön
(poisoppittava: perustyö vs. muu työ –asenteesta) Mäki 2013

17 yhteisö- ja verkosto-osaaminen amk-opettajan osaamisen keskiöön
opettajan työn areenat tulee nähdä myös oppilaitoksen ulkopuolella  oppivasta organisaatiosta oppivaan alueeseen Mäki 2013

18 Yhteisö- ja verkosto-osaaminen
Työkulttuurinen osaaminen Osaamisen tuottaminen 1) kyky havaita ja hyödyntää tiedon- ja osaamisalojen risteykset (osaamisen tunnistaminen) 2) kyky omaksua toisten kokemuksia 3) kyky suhteuttaa omaa osaamista muiden osaamiseen 4) kyky yhteisen uuden osaamisen luomiseen kyky toimintaympäristöjen tuntemiseen 2) kyky ymmärtää eri työkulttuuritaustaisten asiantuntijoiden toimintaa 3) kyky yhteisen työkielen löytämiseen 4) kyky työskennellä yhteisten toimintatapojen rakentamiseksi Yhteisö- ja verkosto-osaaminen Mäki 2013 (Mäki 2007)

19 2. Käyttäjälähtöinen amk-pedagogiikka kunniaan
AHOT aidoksi vaihtoehdoksi Työn opinnollistaminen käyttöön ( ”UnLivinglabeista” käyttäjälähtöisiin toimintaympäristöihin ja toimintoihin (OPS-tulkinnat, työroolit, toimintatavat ja menetelmät, toimintaympäristöt) Mäki 2013

20 Duunista opintopisteiksi –opas
Elinkeinoelämähaastattelut: Tradenomiliitto, Johanna Tuovinen Insinööriliitto (Hannu Saarikangas) YIT (HR-asiantuntija Timo Piili) McDonalds (henkilöstöjohtaja Maarit Latvala) Kesko 14.2 (HR-asiantuntija Mikko Myyryläinen) SOK (Jaana Solehmainen) SOKOTEL Pasila, Mia Utriainen, 12.2 McDonalds/ SOK, Wilma Eklund, 25.2 Sokoshotel Pasila 26.2, ravintolapäällikkö Utriainen Intersport (Jumbo), kauppias Lehmus OP-pankki, Henriksen, huhtikuu 2013 Osahanketoimijat: Osataan! – hankkeen osahanketoimijoiden kolmikantacaset AMK-opiskelijat: - kolmen eri alan työssäkäyvän amk-opiskelijan vuoden seuranta työn ja opintojen integroinnista Duunista opintopisteiksi –opas ( ) Mäki 2013

21 Mäki 2013 TYÖN OPINNOLLISTAMINEN AMK-opettaja Työpaikan edustaja
Ymmärtää osaamisperustaisen OPS:n tarkoitus Tunnettava alansa tuoretta työelämää (substanssi- ja metataidot) Käyttäjälähtöinen näkökulma osaamisen arviointiin työpaikalla Osaamista yhteistoiminnalliseen arviointiin Kykyä kääntää taidot osaamisiksi Osaamista näyttöjen vastaanottoon ja arviointiin - -Opinnollistamisen logiikka Aikaa ja mahdollisuutta työn ja työtaitojen ohjaamiseen Riittävä ymmärrys ko. opintojakson tavoitteista (opiskelija infoaa) Aikaa muutamaan arviointikeskusteluun opiskelijan kanssa Tuntemus OPS:sta ja opintojaksoista Ymmärrys työssä vaadittavista opeteltavista taidoista Kyky sovittaa teoreettiset ainekset työssä opittaviin taitoihin Neuvottelu- ja argumentointitaidot, kyky sanallistaa osaaminen Oma-aloitteisuus opinnollistamiseen Kyky suunnitella ja näyttää osaaminen Kehittämis-, arviointi- ja reflektointitaidot AMK-opettaja Työpaikan edustaja AMK-opiskelija Mäki 2013

22 3. Toimivan oppimisympäristön tunnusmerkit (OPIT 2011-2013)
OPS-tulkinnat joustavia opettajilla Oppimisympäristön toiminnan logiikassa vahva pedagoginen ”juoni” Opettajilla tuoretta työelämätuntemusta Kolmikanta työskentelykulttuuri suunnittelusta arviointiin Säännölliset kohtaamiset (kolmikantatyö) ennakoitu vuosirytmiin AMK:n, opiskelijoiden ja työpaikkojen rytmien hetkellinen synkronointi Työpaikkojen/organisaatioiden nähtävä itsensä ”työn korkeakouluna” Oppimisympäristöissä mahdollistettava teorian ja käytännön integrointi Itseohjautuva työote ja autenttisuus taattava toiminnassa Toiminnassa mahdollisuus erilaisten työroolien ja toimintatapojen kokeiluihin ja muutoksiin  reviiriylityksiä! Haaste ammattikorkeakoulupedagogiikan toteuttamiselle Mäki 2013

23 AMMATTIKORKEAKOULU – tulkintoja vai faktaa?
Käsitys ammattikorkeakoulusta – tulkintoja vai faktaa? AMMATTIKORKEAKOULU Mäki 2013 (Mäki 2012)

24 Jatkoajatuksia: 2012 Mäki 2013

25 http://kimmonkipakat.blogspot.fi/ http://amkpeda.haaga-helia.fi/
Mäki 2013

26 Julkaisujani amk-teemoista:
Mäki, K, Vanhanen-Nuutinen, L & Töytäri, A Pohjimmaiset oletukset ja muutostsunamit ammattikorkeakoulutyössä. Teoksessa H, Kotila & K, Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Edita Prima Oy. Helsinki Mäki, K & Saranpää, M Johtamisen pedagogiikkaa ja pedagogisen osaamisen johtamista. Teoksessa H, Kotila & K, Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Edita Prima Oy. Helsinki Kotila, H & Mäki, K Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Edita Prima Oy. Helsinki. Mäki, K & Palonen, T (toim.) Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Kansanvalistusseura. Mäki, K Opetusalan heimoutunut työkulttuuri. Aikuiskasvatuslehti 2/ Mäki, K Opetustyön ammattilaiset ja mosaiikin mestarit. Työkulttuurit ammattikorkeakouluopettajan toiminnan kontekstina. Jyväskylä Studies in Business and Economics Jyväskylän yliopisto. Mäki, K, Vanhanen-Nuutinen, L & Töytäri-Nyrhinen, A ”Mitä otat pois, jos uutta tulee tilalle?” Ajanhallinta ja johtaminen ammattikorkeakoulussa. Aikuiskasvatuslehti 1/ Mäki, K & Saranpää, M Paradokseja ja tulkintafoorumeja. Johtamistoimintaa ammattikorkeakoulussa. HAAGA-HELIA kehittämisraportteja 1/ 2010. Mäki, K & Saranpää, M Tulkintoja, tekoja, aikoja ja tiloja – johtaminen ammattikorkeakouluissa. Teoksessa A, Töytäri-Nyrhinen (toim.). Osaamisen muutosmatkalla. Edita Oy Mäki 2013

27 KIITOS Mäki 2013


Lataa ppt "Ammattikorkeakoulutyön haasteita Diakonia ammattikorkeakoulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google