Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Prostituution oikeudellinen säätely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Prostituution oikeudellinen säätely"— Esityksen transkriptio:

1 Prostituution oikeudellinen säätely
Johanna Sirkiä puheenjohtaja Seksialan Liitto SALLI Johanna Sirkiä

2 Johanna Sirkiä Rikoslaki 20 luku (ennen 1998 muutosta): Siveellisyysrikoksista ja 9 § ( /16) 8 §. Joka pitää huonetta haureuden harjoittamista varten taikka viet- telee tai taivuttaa toisen henkilön yleisesti antautumaan haureuden välikappaleeksi, on tuomittava parituksesta [kuritushuoneeseen] enintään neljäksi vuodeksi tai vankeuteen. Joka hankkiakseen hyötyä edis- tää tai käyttää hyväkseen ylei- sesti haureuden välikappaleeksi antautuvan henkilön epäsiveel- listä elämäntapaa, on tuomittava niin kuin 1 momentissa on sää- detty. 9 §. Jos joku julkisesti ryhtyy suku- puolisiveellisyyttä loukkaavaan tekoon ja sillä saa pahennusta aikaan, on hänet tuomittava su- kupuolisiveellisyyden julkisesta loukkaamisesta vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi tai sakkoon. Joka julkisesti kehottaa samaa sukupuolta olevien henkilöiden välisen haureuden harjoittami- seen, on tuomittava kehottami- sesta samaa sukupuolta olevien haureuteen 1 momentissa sää- dettyyn rangaistukseen.

3 Johanna Sirkiä Rikoslaki 20 luku ( /563): Seksuaalirikoksista 9 § ( /563 ja /650): Paritus Joka hankkiakseen itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä 1) järjestää huoneen tai muun tilan korvausta vastaan tapahtuvaa sukupuoliyhteyttä tai siihen rinnastettavaa seksuaalista tekoa varten tai kahdeksaatoista vuotta nuoremman lapsen tekemää, ilmeisellä tavalla sukupuolisiveellisyyttä loukkaavaa tekoa varten, 2) vakiintuneena osana liiketoimintaansa majoittaa sellaiseen tekoon ryhtyvää ja siten olennaisesti edistää tekoa, 3) yhteystietoja välittämällä tai muuten markkinoi toisen sellaiseen tekoon ryhtymistä tietäen, että hänen toimintansa olennaisesti edistää teon toteutumista, 4) muuten käyttää hyväkseen jonkun ryhtymistä sellaiseen tekoon tai 5) viettelee tai painostaa toisen sellaiseen tekoon, on tuomittava parituksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi. Yritys on rangaistava.

4 Johanna Sirkiä Rikoslaki 20 luku ( /563): Seksuaalirikoksista 9a § ( /650): Törkeä paritus Jos parituksessa 1) tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä, 2) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti, 3) aiheutetaan tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella toiselle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen tila taikka näihin rinnastettavaa erityisen tuntuvaa kärsimystä tai 4) kohteena on kahdeksaatoista vuotta nuorempi lapsi ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä parituksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi. Yritys on rangaistava.

5 Johanna Sirkiä Rikoslaki 20 luku ( /563): Seksuaalirikoksista 10 § ( /563): Määritelmät Sukupuoliyhteydellä tarkoitetaan tässä luvussa sukupuolielimellä tapahtuvaa tai sukupuolielimeen kohdistuvaa seksuaalista tunkeutumista toisen kehoon. Seksuaalisella teolla tarkoitetaan tässä luvussa sellaista tekoa, jolla tavoitellaan seksuaalista kiihotusta tai tyydytystä ja joka tekijä ja kohteena oleva henkilö sekä teko-olosuhteet huomioon ottaen on seksuaalisesti olennainen. Ennen vuotta 1998 Aikaisempi lakiteksti käytti käsitteitä: haureus siveellisyys epäsiveellinen elämäntapa

6 Järjestyslaki 27.6.2003/612 kieltää prostituution yleisellä paikalla
Johanna Sirkiä Järjestyslaki /612 kieltää prostituution yleisellä paikalla 1 § Lain tarkoitus Tämän lain tarkoituksena on edistää yleistä järjestystä ja turvallisuutta. 16 § Järjestysrikkomus Joka tahallaan - - - 5) ostaa tai tarjoaa seksuaalipalveluja 7 §:n 1 momentin vastaisesti, - - - on tuomittava, jollei teosta muu- alla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestysrikkomuk- sesta sakkoon. Järjestysrikkomuksesta tuomittua sakkoa ei saa muuntaa vankeus- rangaistukseksi. 7 § Muu häiriötä aiheuttava toiminta Seksuaalipalvelujen ostaminen ja maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla on kielletty. Seksuaalipalvelulla tarkoitetaan tässä laissa rikoslain (39/1889) 20 luvun 10 §:n 1 momentissa määriteltyä sukupuoliyhteyttä sekä siihen rinnastettavaa seksuaalista tekoa. Rangaistus seksuaalipalvelujen ostamisesta alle 18-vuotiaalta säädetään rikoslain 20 luvun 8 §:ssä. - - -

7 Johanna Sirkiä 25 luku ( /578) Vapauteen kohdistuvista rikoksista 3 § ( /650) Ihmiskauppa, 1 mom. Joka 1) käyttämällä hyväksi toisen riippuvaista asemaa tai turvatonta tilaa, 2) erehdyttämällä toista tai tämän erehdystä hyväksi käyttämällä, 3) maksamalla korvauksen toista vallassaan pitävälle henkilölle tai 4) ottamalla vastaan sellaisen korvauksen ottaa toisen valtaansa, värvää toisen taikka luovuttaa, kuljettaa, vastaanottaa tai majoittaa toisen hänen saattamisekseen 20 luvun 9 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun tai siihen rinnastetta- van seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi, pakkotyöhön tai mui- hin ihmisarvoa loukkaaviin olo- suhteisiin taikka elimien tai ku- doksien poistamiseksi taloudel- lisessa hyötymistarkoituksessa, on tuomittava ihmiskaupasta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.

8 Johanna Sirkiä 25 luku ( /578) Vapauteen kohdistuvista rikoksista 3 § ( /650) Ihmiskauppa, 2 ja 3 mom. Ihmiskaupasta tuomitaan myös se, joka ottaa valtaansa kahdeksaatoista vuotta nuoremman henkilön taikka värvää, luovuttaa, kuljettaa, vastaanottaa tai majoittaa tämän 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa, vaikka mitään 1 momentin 1–4 kohdassa tarkoitettua keinoa ei olisi käytetty. Yritys on rangaistava.

9 Johanna Sirkiä 25 luku ( /578) Vapauteen kohdistuvista rikoksista 3a § ( /650) Törkeä ihmiskauppa Jos ihmiskaupassa 1) käytetään 3 §:ssä tarkoitettujen keinojen sijasta tai lisäksi väki- valtaa, uhkausta tai kavaluutta, 2) aiheutetaan tahallisesti tai tör- keällä huolimattomuudella toi- selle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaa- rallinen tila taikka näihin rin- nastettavaa erityisen tuntuvaa kärsimystä, 3) rikos kohdistuu 18 vuotta nuo- rempaan lapseen tai henki- löön, jonka kyky puolustaa itseään on olennaisesti heikentynyt, tai 4) rikos on tehty osana 17 luvun 1 a §:n 4 momentissa tarkoitetun järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä ihmiskaupasta vankeuteen vähintään 2 ja enintään 10 vuodeksi. Törkeästä ihmiskaupasta tuomitaan myös se, joka alistaa toisen orjuuteen tai pitää toista orjuudessa, kuljettaa orjia tai käy kauppaa orjilla, jos teko kokonaisuutena arvostellen on törkeä. Yritys on rangaistava.

10 Prostituutio - kaikkien oikeudenalojen marginaalitapaus?
Johanna Sirkiä Prostituutio - kaikkien oikeudenalojen marginaalitapaus? Rikosoikeus: prostituution organisoiminen on rikos, mutta prostituoitu itse ei ole rikollinen eikä uhri. Verotus: prostituutiolla ansaitusta tulosta on maksettava veroa, vaikka prostituutio ei ole ammatti. Yritystoiminta: miten hoidan velvollisuuteni, jos elinkeino ei ole ”hyvän tavan mukainen”? Velvoiteoikeus: hyvän tavan vastaiset sopimukset ja saamiset eivät ole oikeudellisesti sitovia. Ihmisoikeussopimukset: prostitutoituna toimiminen nähdään orjuuden kaltaisena toimintana, joka on estettävä. Prostituutiossa ei ole oikeuksia.

11 Rikosoikeusjärjestelmä on rangaistusjärjestelmä
Johanna Sirkiä Rikosoikeusjärjestelmä on rangaistusjärjestelmä Rikostuomio Tuomioistuinkäsittely Syyteharkinta Poliisitutkinta Rikokset Ei-toivottu tai lain hengen vastainen käyttäytyminen

12 Rikosoikeusjärjestelmän seuraukset prostituoidun kannalta
Johanna Sirkiä Rikosoikeusjärjestelmän seuraukset prostituoidun kannalta Rikostuomio: syrjäytyminen, leimautuminen, rikoskierre Tuomioistuinkäsittely: kostonpelko, häpeä Syyteharkinta: epäluottamus, pelko, toimeentulon menetys Poliisitutkinta: työn vaikeutuminen, toimeentulovaikeudet Rikokset: lainsuojattomuus, viranomaisavun ulkopuolisuus Rajatapaukset: epäluulo viranomaisia kohtaan, oikeusjärjestelmän ulkopuoliset ratkaisut ja toimintatavat

13 Kriminalisoinnin tarkoitus teoriassa: oikeushyvän suojeleminen
Johanna Sirkiä Kriminalisoinnin tarkoitus teoriassa: oikeushyvän suojeleminen Suojeltava oikeushyvä, esim: seksuaalinen itsemäärärämis- oikeus ihmisarvo henkilökohtainen turvallisuus Oikeushyvää mahdollisesti loukkaavat teot Oikeusjärjestelmä

14 Käytännön elämässä yhtä aikaa paljon erilaisia uhkia ja sanktioita
Johanna Sirkiä Käytännön elämässä yhtä aikaa paljon erilaisia uhkia ja sanktioita Oikeusjärjestelmä: ulkomaalaislaki, rikoslaki, viranomaistoimet jne. Pimeiden markkinoiden mahdollisuu-det ja uhat Hyväksi-käytön vaara Lain-suojattomuus Köyhyys Työttömyys Häpeä Laillisten vaihto-ehtojen puute Ihminen: yksilön mahdollisuudet, ratkaisut ja valinnat

15 Ihmisoikeudet: Todellisia tavoitteita vai poliittista retoriikkaa?
Johanna Sirkiä Ihmisoikeudet: Todellisia tavoitteita vai poliittista retoriikkaa? Periaatteessa universaaleja: kuuluvat kaikille yhtäläisesti ihmisarvo keskeisin lähtökohta tehokas oikeusjärjestelmä edistää ihmisoikeuksien toteutumista valtion velvollisuus turvata ihmisoikeuksien toteutuminen Käytännössä toteutuminen riippuu laillisesta oleskelumaasta valtion suvereniteetti menee edelle oikeusjärjestelmä kontrolloi, mutta ei kykene muuttamaan todellisuutta ihmisoikeudet politiikan argumentteina ja pelinappuloina

16 Perusoikeudet/ihmisoikeudet ja ihmisarvo oikeudelisina argumentteina
Johanna Sirkiä Perusoikeudet/ihmisoikeudet ja ihmisarvo oikeudelisina argumentteina Oikeusvaikutuksia Kunnioittamisvelvollisuus Turvaamisvelvollisuus = Suojaamisvelvollisuus + Toteuttamisvelvollisuus Ohjelmallinen vaikutus Tulkintavaikutus Kompetenssivaikutus Abrogaatiovaikutus Oikeuden perustava vaikutus Ihmisarvo yksittäisten oikeuksien perusteluna yksittäisten oikeuksien rajoituksena Kriittisiä kysymyksiä Asianosaisen käytettävissä olevat oikeussuojakeinot Heikomman osapuolen oikeuksien tosiasiallinen toteutuminen

17 Tiukan kontrollipolitiikan vaaroja yhteiskunnalle ja prostituoiduille
Johanna Sirkiä Tiukan kontrollipolitiikan vaaroja yhteiskunnalle ja prostituoiduille Lain ulkopuolella elävien ihmisten määrä lisääntyy Epäluottamus viranomaisia ja oikeusjärjestelmää kohtaan Oikeusjärjestelmän legitimiteetti murenee Viranomaisten ja yhteiskunnan korruptoituminen Viranomaiset ja oikeusjärjestelmä näyttäytyvät vihollisina Puolirikollisen tai rikollisen alakulttuurin valta kasvaa Turvattomuus Lainsuojattomuus Turvallisten valintojen tekeminen vaikeutuu

18 Prostituution oikeudellisen säätelyn toimivuuden edellytyksiä
Johanna Sirkiä Prostituution oikeudellisen säätelyn toimivuuden edellytyksiä Lain perustelujen ja toimeenpanon johdonmukaisuus Lain noudattaminen helpommaksi ja mielekkäämmäksi Laillisten, mielekkäiden vaihtoehtojen lisääminen Prostituoidun rooli oikeusjärjestelmässä selkeämmäksi: rikoksen uhri vai todistaja vai viranomaistoimenpiteiden kohde? Suojelukohteena yksilö  Prostituoidun oma näkökulma ja mahdollisuus saada oikeutta keskeiseksi kriteeriksi Suojelukohteena yleinen etu  Prostituoitua ei saa käyttää viranomaistoimien välikappaleena

19 Johanna Sirkiä Ajatuksia parituskriminalisoinnin toimivuuden ja legitimiteetin parantamiseksi Lievä paritus: pienimuotoinen liiketoiminta, jossa osapuolet tasaveroisessa asemassa  ei rangaistavaa Paritus: taloudellisen hyödyn lisäksi tunnusmerkkinä a) prostituoidun itsemääräämisoikeuden rajoittaminen b) rajarikokset, talousrikokset, verorikokset tms. Törkeä paritus: taloudellisen hyödyn lisäksi a) prostituoituun kohdistuva väkivalta, pakottaminen tms. b) laaja, suunnitelmallinen rikollinen toiminta Tutkinnassa ja todistelussa valittava joko a- tai b-linja: a) prostituoidun asema sama kuin rikoksen uhrilla b) prostituoidun asema sama kuin todistajalla

20 Johanna Sirkiä Ajatuksia ihmiskauppakriminalisoinnin toimivuuden ja legitimiteetin parantamiseksi Lakien ja lainkäytön toimivuus ja legitimiteetti edellyttää johdonmukaisuutta lain ja toimenpiteiden perusteluissa ja tavoitteissa Pidettävä erillään: a) ihmisten auttaminen – keskeistä yksilön oma näkökulma, käytännön oikeusturva, yksilön konkreettiset vaihtoehdot ja mahdollisuudet b) valtion rajakontrolli – ulkomaalaiset kontrollitoimenpiteiden kohteena

21 Tietoa prostituutiokysymyksistä
Johanna Sirkiä Tietoa prostituutiokysymyksistä Anna Kontula: Prostituutio Suomessa. Sexpo säätiö tai Seksialan Liitto SALLI Tutkimusta ja tietoa Tämä esitys


Lataa ppt "Prostituution oikeudellinen säätely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google