Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuReino Jurkka Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ilkka Lehtola Maaseudun palvelujen ja hyvinvoinnin tutkijoiden tapaaminen, Jyväskylä 23.–24.4.2009 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
2
Joensuun yliopiston ja Tiehallinnon yhteis- työaiesopimus 2006–2008: ”Liikkumisen arki ja maaseudun toiminta- ympäristön muutos” Yhteiskunnallisen toimintaympäristön muutoksen vaikutukset liikkumiseen (2007) Talven vaikutus ikääntyneiden liikkumiseen (2007) Kunta- ja palvelusektorin muutosten vaikutukset liikkumiseen (2008) Tulevaisuuden maaseutu ja liikkuminen – muutostekijät ja tutkimusaiheet (2008) > ohjelma 2008–2011 Johdanto Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 1
3
Johdanto Liikennejärjestelmää koskevissa tutkimuksissa ja visioissa käsitys maaseudusta ollut yksipuolinen ”Väestöään menettävä maaseutu” Maaseututyypit Kaupunkien läheinen maaseutu Ydinmaaseutu Harvaan asuttu maaseutu Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 2
4
3 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
5
Väestörakenteen muutos ja liikkuminen Maaseudun väestömuutokset Ikääntyvien määrät lisääntyvät Lasten, nuorten ja työikäisten määrät vähenevät Eri maaseutualueilla väestönkehitys erilaistunut Liikennemäärät pienenevät, mutta liikkumistarpeet eivät muutu samassa suhteessa Esim. peruskoulua käyvät ikäluokat pienenevät Koulukuljetukset vähenevät, mutta yksikin lapsi tarvitsee kuljetuksen Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 4
6
Väestörakenteen muutos ja liikkuminen Vanhusten kotona asumista tuetaan palvelut kotiin, edellyttää kulkukelpoista tietä Joukkoliikenne supistuu Liikkuminen yhä enemmän yksityis- autojen varassa Yhä enemmän iäkkäitä kuljettajia Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 5
7
Talouden kehitys ja elinkeinorakenteen muutos Metsäteollisuuden puunhankinnalle maaseudun tieverkosto välttämätön Kuljetukset ympärivuotisia Kelirikot, painorajoitetut sillat Maidon keräilykuljetukset Säännöllisiä reittejä ympäri vuoden Ajetaan sää- ja kelioloista riippumatta Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 6
8
Kouluverkosto ja liikkuminen Peruskouluverkko supistuu noin sadan koulu vuosivauhdilla Vuonna 2008 oli 3174 koulua Myös yläkouluja yhdistetään Lakkautettujen koulujen oppilaat siirtyvät koulukuljetuksiin Osalla koulupäivät venyvät pitkiksi matkoineen Normeja joudutaan ylittämään Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 7
9
Kunta- ja palvelurakenneuudistus Tavoitteena vahvistaa kunta- ja palvelurakennetta Kuntaliitokset Yhteistoiminta-alueet (vähintään 20 000 tai 50 000 asukasta) Paras-hankkeen vaikutuksia liikkumiselle vielä vaikea arvioida Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 8
10
Kunta- ja palvelurakenneuudistus Palvelut tuotetaan yhä suuremmissa yksiköissä Erityispalvelujen hakumatkat pidentyvät Osa terveyspalvelujen tuotannosta siirtyy liikelaitoksiin Kuntien sosiaali- ja terveyspalveluja yhdistetään Henkilökunnan liikkuminen voi lisääntyä, samoin potilaiden Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto 9
11
10 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
12
Fyysiset tekijät Iäkkäillä pakkaset, helteet ja liukkaus Sairaudet ja liikuntarajoitteet Luopuminen ajokortista Teiden huono kunto ja kapeus lisäävät onnettomuusriskiä Liikkumista rajoittavat tekijät 11 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
13
Toiminnalliset tekijät Matkaketjujen muodostuminen Loma-aikoina julkiset liikenneyhteydet harvenevat Koulukuljetukset ajallisesti pitkiä Julkisen liikenteen aikataulut Liikkumista rajoittavat tekijät 12 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
14
Yhteisölliset tekijät Työikäisten poismuutto Omilla pärjäämisen ihanne Työssäkäyvillä kimppakyytien rajoitteet Liikkumista rajoittavat tekijät 13 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
15
14 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
16
Liikkumista tukevat palvelut • Julkinen liikenne ei pysty kilpailemaan asiakkaista yksityisautoja vastaan • Maaseudulla liian vähän väestöä ylläpitämään julkista liikennettä • Henkilöauto tärkein kulkuväline maaseudulla 15 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
17
Liikkumista tukevat palvelut LVM määritellyt julkiselle liikenteelle peruspalvelutason Eri puolilla maata tulee pystyä tekemään julkisilla kulkuvälineillä keskusten välillä työ-, opiskelu- ja asiointimatkat Kuntien sisällä autottomien on voitava asioida kuntakeskuksessa vähintään 2 kertaa viikossa LVM:n selvityshenkilön ehdotus kyyti- takuusta: 2 kertaa viikossa taajamaan 16 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
18
Liikkumista tukevat palvelut Liikkuvat palvelut yleistymässä Kyläpalveluautot, kauppakassit Vähentävät asiointiliikennettä Eivät korvaa julkisen liikenteen palveluja Kotiin tulevat julkiset palvelut Kotipalvelu, kotisairaanhoito Kimppakyyti, yhteisön tuki 17 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
19
18 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
20
Luonnonvara-alojen kehitys ja liikkuminen Puun jatkojalostuksen kehitys ja kuljetus Eri kuljetusmuodot metsäsektorilla ja kaivostoiminnassa Eri bioenergiamuotojen vaikutukset liikkumis- ja kuljetustarpeisiin tuotannossa ja kulutuksessa Ilmastonmuutoksen vaikutukset metsiin ja puunkuljetukseen Uusia tutkimusteemoja 19 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
21
Liikkumisen ympäristövaikutukset ja liikennevirrat Liikkuminen maaseudulta kaupunkeihin ja muihin taajamiin Liikkuminen mökeille Maaseudun ja taajamien välinen työmatkaliikenne Eri kulkumuodot työmatkaliikenteessä Työmatkaliikenne julkisilla liikennevälineillä Liikennevirrat eri kehitysvaihtoehdoissa Uusia tutkimusteemoja 20 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
22
Palvelut haja-asutusalueella Monipalvelupisteiden toiminta ja vaikutukset liikkumiseen Liikkuvat palvelut ja niiden vaikutukset liikkumiseen Asukkaan liikkuminen palvelujen luokse Palvelujen vieminen maaseudun asukkaille Palveluliikenne tienpidon kannalta Uusia tutkimusteemoja 21 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
23
Arjen matkojen toimivuus ja liikkumisen prioriteetit Liikkuminen ja sosiaaliset suhteet Ikääntyminen ja vapaa-ajan liikkuminen Kuntaliitosten vaikutukset kouluverkostoon ja koulukuljetuksiin Koulukuljetusten taloudelliset vaikutukset Ihmisten prioriteetit liikkumisessa eri väestöryhmissä Uusia tutkimusteemoja 22 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
24
Matkailu ja liikkuminen Ulkomaalaisten käsitykset – Suomen tie- ja liikenneoloista – suomalaisen liikenteen kehittämistarpeista Mökkiliikennevirtojen kehitys eri tietokantoja yhdistävien tutkimusten valossa Kakkosasuminen ja kolmoisasumisen tulevaisuus Maaseudulta kaupunkiin suuntautuva vapaa-ajan- liikkuminen Uusia tutkimusteemoja 23 Alue- ja kuntatutkimuskeskus Joensuun yliopisto
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.