Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Jokinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen asialla Sähköinen hakujärjestelmä ammatilliseen ja lukiokoulutukseen Harek - seminaari 5.10.2006 Ritva Sammalkivi Projektipäällikkö www.oph.fi
2
2 Osaamisen ja sivistyksen asialla
3
3 Ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen hakujärjestelmä OPM on asettanut ohjausryhmän ja projektiryhmän, joiden määräaika päättyy 31.12.2009. Projektin tulee edetä siten, että yhteishaussa mukana olevaan koulutukseen on käytössä sähköinen hakujärjestelmä keväällä 2008 vuosina 2008-2009 haku laajennetaan kattamaan kaikki toisen asteen koulutus
4
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen hakujärjestelmä Projektiryhmä on jakautunut jaostoiksi: • SAHATA – opiskelijavalintarekisterin uudistaminen • Nettihaku – sähköinen asiointi hakemiseen • Tiedotus- ja koulutus – tiedotuksen ja koulutuksen suunnittelu • Tilastotuotanto – raportointi ja Sahatan tietopalvelu
5
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tunnuslukuja 564 perusopetuksen ja lisäopetuksen järjestäjää 242 ammatillisen koulutuksen järjestäjää 323 lukiokoulutuksen järjestäjää 87 vapaan sivistystyön oppilaitosta
6
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tavoitteet Hakijalähtöisyyden kehittäminen Koulutuksen järjestäjien roolin vahvistaminen Hallinnollisen tehokkuuden lisääminen - rutiinitehtävistä palvelujen tuottamiseen Esimerkki: hakijarekisteristä tulostetaan ja postitetaan vuosittain 650 000 kpl A4 sivua atk-listoja ja tarroja (2,8 tn tarroja ja 3 tn atk-tulosteita), jotka seilaavat atk-talon, postin, läänien ja oppilaitosten välillä
7
7 Osaamisen ja sivistyksen asialla vastuu toiminnasta ja sen laadusta - viranomaistehtävä yhteistyö ja yhteiset toimintatavat hakijoiden palvelu ja yhdenvertainen kohtelu välineitä opiskelijaksi ottamisen päätöksenteolle: - tietojen oikeellisuus, todistusten tarkastusmenettelyt opiskelijaksi ottamisen perusteet – tietoa ja osaamista tietosiirrot oppilashallintojärjestelmien ja hakijarekisterin välillä sekä tietopalvelu ja suorakäyttöraportit apuvälineitä opintojen ohjaukseen ja opiskelijarekrytointiin Opiskelijavalinnat Koulutuksen järjestäjän roolia vahvistetaan
8
8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Nettihakemukset www.xxxx.fi www.xxxxsokan.fi Paperi- hakemukset Rekisterin taustatiedot: kunta, postitoimipaikat, maat,kansalaisuudet, lähtökoulut (pk ja kansanopistot), OPTI Koulutustarjonta ja opiskelijaksi ottamisen perusteet Koul.järj. OPTI OPM Järjestämislupa ja opiskelijaksi ottamisen perusteet Valintakoekutsut hakijoille Koetulokset Koul.järj. Oppilashallinto-ohjelmat Koul.järj. Valintojen tulokset hakijoille Koul.järj. Tiedote ei-valituille hakijoille TILASTO- KESKUS KELA Tilastot WERA Vapaiksi jääneet opiskelupaikat ja hyväksyttyjen alim.pist. Koul.järj. OPTI Koulutusnetti TIETOJEN KERÄYS S A H A R A Perusopetuksen päättävien ja lisäopetuksen oppimäärää suorittavien tiedot (nimi,hetu, osoite,kotikunta,sukupuoli, äidinkieli,koulutaso ja lupatiedot) ja hakijoiden arvosanatiedot Opetuksen järjestäjät. Lukiosta suoraan hakevien arvosanat Koul.järj. Täydennyshaku TYÖMINISTERIÖ Koulutusnetti hakuinfo Koul.järj. = osarekisterin pitäjä TIETO- PALVELU Esivalinta Valinta-ajot ja valintaesitys Vetuma/VRK
9
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Yritämmekö ratkaista tekniikalla ongelmia, jotka eivät ole teknisiä? Uusi teknologia toiminnan ja palveluiden tehostajana ja uutena kanavana välittää tietoa. Siirtävätkö ajasta, paikasta ja päätelaitteista riippumattomat palvelut itsepalveluyhteiskuntaan, jossa hyödyn saajana on ensisijaisesti palvelun tarjoaja. Illuusio nettihausta, joka ratkaisee opiskelijavalintojen kiemurat Toimiakseen sähköiset palvelut edellyttävät selkeät ja suhteellisen helposti hahmotettavat opiskelijaksi ottamisen perusteet Sähköinen hakupalvelu ei ole verkkoon viety paperilomake Julkisessa hallinnossa asiakaslähtöisyys = kokonaisuuden näkemistä, ei ole olemassa sähköisiä palveluja ja muita palveluja
10
10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Mahdollisuuksia VETUMAlla Nettihaku → vuorovaikutteinen asiointi (Tunnistaminen valtionhallinnon verkkopalveluissa VM 6/01/2003) Hakija: tietojen katselu ja korjaus hakuaikana hakemuksen käsittelyn etenemisen seuranta viranomaispäätökset sähköisesti opiskelupaikan vastaanotto
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.