Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagoginen malli: PYSÄKKITYÖSKENTELY

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagoginen malli: PYSÄKKITYÖSKENTELY"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagoginen malli: PYSÄKKITYÖSKENTELY
Pedagoginen seminaari II Suvi Pasma LO'09

2 Mikä ihmeen pysäkkityöskentely???
Ryhmät kiertävät vuorotellen pysäkkejä, ratkoen niissä olevia tehtäviä Kaikki ryhmät kiertävät kaikki pysäkit Pysäkit numeroidaan ja niiden sijoittelussa huomioidaan työskentelytila ja siirtymisten sujuminen (huom! lisäpysäkkejä eriyttämiseen, ylimääräisiksi tai korvaaviksi pysäkeiksi) Keskeistä havaintomateriaalin käyttö ja sen yksityiskohtainen tutkiminen, jonka perusteella vastataan kysymyksiin, tehdään vertailuja & johtopäätöksiä tai suoritetaan jokin koe/testi Tehtävät eri aihekokonaisuuksia ja ne suunnitellaan niin, että niiden tekemiseen tarvitaan jokaisella pysäkillä yhtä paljon aikaa Ennen kiertelyä ohjeet (työskentelyn periaatteet, ajankäyttö, eri materiaalien käsittelyt, muistiinpanovälineet), kiertelyn jälkeen yhteenveto Jokaisessa pisteessä pyritään antamaan lyhyet taustatiedot asiasta tutkimukseen tarkoitettu materiaali ja aika toimintaohjeet kohta kohdalta Suvi Pasma LO'09

3 Pysäkkityöskentely vs. ryhmätyöskentely
Pysäkkityöskentelyssä kaikki saavat osallistua kaikkiin tehtäviin -> jokaisella ryhmällä/yksilöllä on tuloksia yhteenvetoa varten -> lisää kiinnostusta ja helpottaa aihekokonaisuuden käsittelyä Materiaaleja ja välineitä ei tarvitse useita kappaleita (1-2/pysäkki) Pysäkkityöskentelyn esittelyn lähde: Palmberg, I. (2005). Kiertopistetyöskentely eli pysäkkityöskentely. Teoksessa Eloranta, V., Jeronen, E. & Palmberg, I. (Toim.) Biologia eläväksi. (s ). Jyväskylä: PS-kustannus Suvi Pasma LO'09

4 Tuntini rakenne Alustus (n. 5 min)
- Kohtaamme erilaisia liikeilmiöitä päivittäin, jatkuvasti. Matkat liikutaan jollakin kulkuvälineellä (kävellen, autolla), harrastukset. Minussakin näkyy nyt monenlaista erilaista liikettä, mitä? Fysiikassa puhutaan usein kappaleiden liikkeestä. Tällöin kappaleella tarkoitetaan mitä tahansa liikkujaa, pölyhiukkasta tai joessa virtaavaa vettä. - Tarkastellaan liikettä ja nopeutta. - Työpistetyöskentelyn ohjeistus: Piste kerrallaan (kiertojärjestys), muistiinpanovälineet, sekuntikellon kja matkamittarin käytön ohjeistus - Jako pareihin Työpistetyöskentely (n. 25min, 5 min/piste) Loppukoonti, tehtävien läpikäynti n. 15min. Suvi Pasma LO'09

5 Työpiste 1 Tehtävä: Tutki pallon liikettä
Liikettä kuvataan erilaisin ominaisuuksin esimerkiksi nopea - hidas, tasainen - muuttuva, suoraviivainen - käyräviivainen. Suoraviivaista liikettä on muun muassa putoavan kiven ja suoralla tiellä liikkuvan auton liike. Käyräviivaista puolestaan on muun muassa pallon tippuminen tasolta, karusellin, keihään ja maastojuoksijan liike. Tehtävä: Tutki pallon liikettä Kokeile, millaisia erilaisia liikkeitä saat aikaan pallolla. Kuinka saat pallon liikkeestä suoraviivaista? Kuinka saat siitä käyräviivaista? Suvi Pasma LO'09

6 Työpiste 2 Tehtävä: Tutki auton liikettä
Liikettä voidaan lajitella sen nopeuden muuttumisen mukaan. Jos nopeus pysyy koko ajan samana, on liike silloin tasaista. Kun nopeus kasvaa on liike silloin kiihtyvää ja nopeuden laskiessa puolestaan hidastuvaa. Tehtävä: Tutki auton liikettä 1) Kokeile, millaisia erilaisia liikkeitä saat aikaan autoilla. 2) Kuinka saat auton liikkeestä tasaista, kiihtyvää ja hidastuvaa? 3) Miettikää autolla matkustamista: millaisissa tilanteissa autolla kiihdytetään, milloin auton liike on tasaista ja millaisissa tilanteissa liike on hidastuvaa? Suvi Pasma LO'09

7 Työpiste 3 Tehtävä: Mitatkaa kävelynopeutenne
Nopeus kertoo, kuinka pitkän matkan jokin kappale liikkuu tietyssä ajassa ja se lasketaan jakamalla kuljettu matka siihen käytetyllä ajalla. Tehtävä: Mitatkaa kävelynopeutenne 1) Valitkaa ohjeiden lukija, kävelijä ja ajanottaja. 2) Kävelijä asettuu lähtöviivalle 3) Ajanottaja asettuu sekuntikellon kanssa maaliviivan kohdalle 4) Kävelijä lähtee kävelemään ja sanoo lähtöhetkellä hep, jolloin ajanottaja käynnistää kellon (myös ohjeiden lukija voi lähettää matkaan: ”valmiina, paikoillanne, hep”) 5) Kun viisi sekuntia on kulunut, ajanottaja huutaa seis ja kävelijä pysähtyy 6) Mitatkaa kävelty matka 7) Jaa matka viidellä niin saatte selville kävelijän nopeuden sekunnissa 8) Kirjatkaa tulos ylös 9) Mikäli ehditte voitte mitata muidenkin ryhmäläisten kävelynopeuksia Suvi Pasma LO'09

8 Työpiste 4 Tehtävä: Mitatkaa juoksunopeutenne
Nopeus kertoo, kuinka pitkän matkan jokin kappale liikkuu tietyssä ajassa ja se lasketaan jakamalla kuljettu matka siihen käytetyllä ajalla. Tehtävä: Mitatkaa juoksunopeutenne 1) Valitkaa ohjeiden lukija, juoksija ja ajanottaja. 2) Juoksija asettuu lähtöviivalle 3) Ajanottaja asettuu sekuntikellon kanssa maaliviivan kohdalle 4) Juoksijan lähtee juoksemaan ja sanoo lähtöhetkellä hep, jolloin ajanottaja käynnistää kellon (myös ohjeiden lukija voi lähettää matkaan: ”valmiina, paikoillanne, hep”) 5) Kun juoksija ylittää maaliviivan pysäyttää ajanottaja kellon. 6) Juostu matka on pituudeltaan 10 m, jakakaa matka ajalla, niin saatte selville juoksijan nopeuden sekunnissa 8) Kirjatkaa tulos ylös 9) Mikäli ehditte voitte mitata muidenkin ryhmäläisten juoksunopeuksia Suvi Pasma LO'09

9 Työpiste 5 Nopeuden perusyksikkö on metriä sekunnissa (m/s). Nopeus voidaan ilmoittaa myös yksikössä kilometriä tunnissa (km/h). Tehtävä: Etsi oikea nopeus Mikä nopeus kuvaa kutakin liikettä, yhdistä liike ja nopeus. Aseta ne suuruusjärjestykseen, pienimmästä isompaan. Tarkista tehtävä paperin kääntöpuolelta. Suvi Pasma LO'09

10 Tälläistä meilllä oli…
Video… Suvi Pasma LO'09

11 Menetelmän arviointia
Oppilaat näyttivät nauttivan työskentelystä (jo ennen tunnin alkua: ”onko meillä pysäkkityöskentelyä?- jesjes!!”) Mahdollisimman pienet ryhmät näyttivät toimivan: pareittain toimi kuin unelma, kolmen ryhmät ihan ok, isommat eivät varmaan enää kovinkaan hyvin. Vastuu oppimisesta oppilailla itsellään (hienoa!), mutta oppivatko kaikki? Haastava ajallisesti tavallisen oppitunnin raameissa (pisteideni yksinkertaisuudesta huolimatta) Vaatii opettajalta paljon valmisteluja.. Loistava lisämauste opetukseen, toisinaan käytettäväksi! Suvi Pasma LO'09


Lataa ppt "Pedagoginen malli: PYSÄKKITYÖSKENTELY"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google