Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuulikki Sala Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
INFRAN KÄYTTÖIÄN JA ELINKAAREN HALLINTA TULEVAISUUDESSA
Infra2010 kehittämisohjelman aloitusseminaari INFRAN KÄYTTÖIÄN JA ELINKAAREN HALLINTA TULEVAISUUDESSA Pekka Maijala Kehitysjohtaja Timo Saarenketo toimitusjohtaja ROADSCANNERS
2
MIKÄ ON ELINKAARI JA KÄYTTÖIKÄ
kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot suun- nittelu rakenta- minen käyttö
3
ELINKAARIURAKAN URAKKATYYPIT
käyttöikä kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot suun- nittelu rakenta- minen suun- nittelu paranta- minen käyttö lähde: Pertti Virtala
4
RAKENTEIDEN HALLINTA:
LIIKENNEINFRAN RAKENTEIDEN HALLINTA A. INVESTOINNIT B. KUNNOSSAPITO C. VERKON TILAN SEURANTA RAKENTEIDEN HALLINTA: 1.SEURANTA JA SEULONTA 2. LISÄMITTAUKSET 3. DIAGNOSIS 4. SUUNNITTELU 5. KORJAUS Urakoitsijoiden ratkaiseva kilpailutekijä
5
INFRAN KUNNON SEURANTA
Toiminnalliset laatuvaatimukset Rakenteelliset laatuvaatimukset Talvikunnossapidon laatuvaatimukset Kelirikko ja painorajoitukset (vähäliikenteiset tiet) elinkaari käyttöikä kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot rakenteellinen kunto käyttö toiminnallinen kunto
6
INFRAN KUNNON SEURANNAN HALLINTA AVAINASIA!
Tiedon omistaja: -liikenneinfran omistaja Tiedon keruu: Urakoitsija Mittausurakoitsija Tiedon hallinta: Omistaja Palvelutuottaja Tiedon käyttäjä: urakoitsija(t) omistaja lähtötiedot KILPAILUTUS historiatiedot toiminnallisen ja rakenteellisen kunnon seurantamittaukset nykytilanne rakenteiden dokumentointi rakenteiden dokumentointi käyttöikä kestoikä uudelleenkäyttö kunnossapitojaksot rakenteellinen kunto käyttö toiminnallinen kunto
7
Eri tiestötietojen katselu ja analysointityökalut
Road Doctor ™ ojelmistolla Video Rakenteet (maatutka kairaus yms) Kantavuus: TAIPUMAT IRI historia Ura historia Kartta Päällytevauriot Kantavuusindeksit
8
HISTORIATIETOA KUNTOREKISTEREISTÄ
9
JÄLJELLÄ OLEVAN ELINIÄN LASKENTA
10
ERI RAKENNEVAIHTOEHTOJEN ELINKAARIEN ARVIOINTI
Aluksi työlästä ja ”vaikeaa”, mutta kyseessä on iteraatioprosessi, jolloin mallit paranevat ajan myötä Ongelmana uudet rakenteet ja materiaalit, joille luotava säännöt ”tyyppihyväksynnälle”. a b c d elinikä
11
KORJAUSTOIMENPITEEN VALINTA JA KORJAUSRAKENTEEN MITOITUS
JA OSOITTAMINEN
12
RAKENTEEN TOIMIVUUDEN TOTEAMINEN -
TAKUU voittaneen urakoitsijan rakenne takuuparametri sakkoja a b c kestoikämallit d bonus takuuaika elinikä
13
JATKOSSA RAKENTEIDEN 3D-HALLINTAAN!
Parantaminen II Parantaminen I Vanhin tieura
14
-3-ulotteinen kuva rakenteista useita rinnakkaisia kanavia
3D - maatutkaluotaus -3-ulotteinen kuva rakenteista useita rinnakkaisia kanavia Rakenteiden ja laatuparametrien laskenta pituus – ja poikkileikkaussuunnassa. - Objektien ja erikoisrakenteiden paikantaminen
15
KAIKKI NÄMÄ ONGELMAT OVAT RATKAISTAVISSA, JOS LÖYTYY YHTEISTÄ TAHTOA!
”VANHAN INFRAN” ELINKAARIURAKAN ONGELMIA Miksi olemassa olevien teiden elinkaariurakat ovat edenneet hitaasti: suunnittelun lähtötietoja ei riittävästi tai ne eivät ole olleet kaikkien saatavilla lähtötiedot on koettu epäluotettaviksi – riski urakoitsijalla eri suunnitelmaratkaisujen arvottaminen ja niiden elinkaaren arviointi vaikeaa - ei käytäntöä, ei malleja, ei ohjelmia on pelätty, ettei pysytä annetuissa taloudellisissa urakkaraameissa on väitetty, ettei (kaikilla/joillakin) urakoitsijoilla ole riittävää osaamista on pelätty, että toiminnalliset vaatimukset johtavat pitkällä aikavälillä rakenteellisien kunnon rappeutumiseen ei ole ollut käytössä riittäviä ja vedenpitäviä laadunvarmistusmenetelmiä on pelätty, että hintakilpailu kuitenkin ”riistäytyy käsistä” ja katetavoitteiden saamiseksi urakoitsijat joutuvat tinkimään rakenteista ja niiden laadusta KAIKKI NÄMÄ ONGELMAT OVAT RATKAISTAVISSA, JOS LÖYTYY YHTEISTÄ TAHTOA!
16
KIITOS
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.