Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle"— Esityksen transkriptio:

1 Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle
Näkyvyyttä, profiloitumista, kansainvälisyyttä, saavutettavuutta ja läsnäoloa Tarja Vänskä-Kauhanen,

2 Missiomme jyu.fi Verkkosivut osaltaan tukevat yliopiston perustehtävän ja kokonaisstrategian toteuttamista sekä vahvistavat yliopiston toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä ulkoisen ja sisäisen viestinnän keinoin. (Viestintästrategia 2007) Verkkosivut ovat käytetyimpiä yliopiston viestintäkanavista - ulkoinen viestintä Verkko on vuorovaikutuksen ja sisäisen viestinnän kanava, opetuksen ja oppimisalustojen väline, palautteenannon sekä sähköisen asioinnin kanava

3 Statistiikkaa – asiakkaita
Jyu.fi kävijämääriä 10-11/2010 kävijää, liki 2,5 milj. sivulatausta, 3 sivua/visiitti, 24 % ensikertalaisia, päivässä yksilöityjä kävijöitä 51 % liikenteestä hakukoneista (Google; Bing, Search, Yahoo, Eniro) TDK: hum, jsbe, edu, ytk, sport, science,it Isa (2.) n / päivä Uno (3.) n /päivä Tulosuunnat: Google, Bing, Korppi, Webmail, Facebook, Optima, kirjasto, users.jyu.fi, Avoin yo,

4 Mitä tietoa statistiikasta saadaan
Kävijämääriä Mistä tullaan ja mihin siirrytään, esim. tullaanko Facebookista vai Korpista, siirrytäänkö Koppaan vai Isaan Maantieteellistä ja kielialuetietoa Hakutermejä ja suosituimpia sivuja Miten otan huomioon sivujen kehittämisessä?

5 Miten JY:n sivuja on arvioitu?
Taloustutkimuksen Korkeakoulujen imagotutkimus: JY kolmanneksi tunnetuin ja kiinnostavin yliopisto (4/2010) – verkkosivut osana arviointia Webometrics: JY 3. paras suomalainen maailman yliopistosta koko, näkyvyys,  dokumenttityyppien monipuolisuus + Google Scholarin akateemisen julkaisemisen tulokset muita: Times Higher Education, QS World University Rankings - JY sij Shanghain Jiao Tong – JY sij

6 Yhteinen tehtävä – vastuut ja työnjako
Viestintäpalvelut koordinoi, kehittää, toteuttaa, ylläpitää, kouluttaa Tietohallintokeskus: koordinoi, kehittää, toteuttaa, kouluttaa Www-pääylläpitäjät ja –ylläpitäjät; ylläpitävät ja koordinoivat oman sivustonsa kehittämistä, toteutus thk:n ja viestinnän yhteistyössä

7 Jy:n totetusmalli Keskitettyä:
Plone-sisällönhallinta ja –julkaisujärjestelmä: ulkoasu, sisältötyypit ja talotyyli Tuki, kehittäminen ja koulutus Hajautettua: sisältöjen tuotanto ja ylläpito: ajantasaisuus - tieto verkkoon siellä missä se syntyy (pois vanhentunut)

8 Rakenteesta ja ratkaisuista
Kohderyhmäportaaleja; Isa, Uno, Hae Rakenne toistuu pääsivulta tiedekuntien ja laitosten tasolle: Opiskelu Hae opiskelemaan / Opiskelijavalinta Tutkimus Henkilöstö Palvelut/Yhteistyö Yhteystiedot Laitoshallinnon rakenne ja yhteystiedot

9 Mitä tapahtuu ensi vuonna?
Sivujen ulkoasu uudistetaan - määrittely ja kilpailutukseen valmistautuminen 11-12/2010 Plone 4.versio yksiköiden ei kannata nyt tehdä suuria omia uudistuksia, tarpeita kannattaa listata

10 Miten tehdään ensi vuonnakin hyvät sivut?
käyttäjä löytää haluamansa sisällöt ja palvelun hyvin rakenteen kautta hyvät ja loogiset tietosisällöt vastaavat hakukoneisiin, eivätkä eksytä käyttäjää avautuvat nopeasti, ei hidastavia tiedostoja ehjiä linkkejä hyvää kieltä, luotettavaa ja asiallista sisältöä ilmeikästä ja viihdyttävää Kieliasu - myös englanti huollettua kysy aina aluksi ja lopuksi; mikä on sivuston tarkoitus?

11 Yhteisiä tavoitteita, kehitettävää
Läpäiseviä verkkoprosesseja jyu.fi -rakenteessa horisontaalisesti ja vertikaalisesti; esim. virkojen, väitösten, tapahtumien, uutisten ja tiedotteiden, kongressien sivustot Selvitettävää ja sovittavaa: mikä yksikön omaa - mikä kannattaa tuottaa koko yhteisölle, edellyttääkö uutta työnjakoa? Sosiaalisen median suositus/ohjeet JY:n yhteisinä – tulossa

12 Linkkejä: Viestintästrategia (2007): Verkkoviestintä - Laitosten ja yksiköiden www-sivut Ohjeet henkilöstölle: Kongressijärjestäjän opas: Plone-ohjeet: JY Suomen kolmanneksi tunnetuin ja halutuin - Taloustutkimuksen Korkeakoulujen imagotutkimus 2010, www-sivut muodostavat osan arviointia: Webometricsin uusin rankkaus: Jyväskylän yliopisto kolmanneksi paras suomalainen: Jyväskylän yliopisto jälleen maailman huippujen listalla: jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2010/08/tiedote Higher Education - QS World University Ranking: Jyväskylän yliopisto jälleen parhaiden yliopistojen listalla – luonnontieteet korkealla


Lataa ppt "Verkkoviestinnän merkitys Jyväskylän yliopistolle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google