Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elämänlaatua ja parempaa arkea Sosiaali- ja terveysministeriön iäkkäiden palvelujen kehittämistoimet Vanhustyön vastuunkantajat –kongressi 13.-14.10.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elämänlaatua ja parempaa arkea Sosiaali- ja terveysministeriön iäkkäiden palvelujen kehittämistoimet Vanhustyön vastuunkantajat –kongressi 13.-14.10.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Elämänlaatua ja parempaa arkea Sosiaali- ja terveysministeriön iäkkäiden palvelujen kehittämistoimet
Vanhustyön vastuunkantajat –kongressi Sosiaalineuvos Päivi Voutilainen

2 TAVOITTEINA 2

3 Enemmän elämänlaatua, parempaa arkea
Kehittämisen kärkiä Yhdenvertaisuus, ikätasa-arvo Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Oikeus kotiin ja arkeen Ympärivuorokautisen hoidon/hoivan uudistaminen Suuriin palvelutarpeita aiheuttaviin tekijöihin varautuminen huolella Osallisuuden turvaaminen Toteutus & sen tuki Ohjaus: Informaatio-ohjaus Valvonta Resurssiohjaus Lainsäädäntö Toimeenpanon tueksi INNOKYLÄ Palveluvaaka jne. 3

4 TAVOITTEENA TOIMIVAT OHJAUSKOMBINAATIOT
Informaatio-ohjaus Ikäihmisten palvelujen laatusuositus 2008 Ikäneuvo -työryhmän ehdotukset 2009 Ikähoiva -työryhmän ehdotukset 2010 Kansallinen muistiohjelma -työryhmän ehdotukset 2011 Normi-ohjaus Terveydenhuoltolaki 1326/2010 Uudistuva sosiaalihuollon lainsäädäntö  työryhmän väliraportti 2010 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevan lainsäädännön kehittäminen  työryhmän raportti Laki iäkkään henkilön sosiaali- ja terveyspalvelujen saannin turvaamisesta Valvonta Ennakoiva valvonta Jälkikäteisvalvonta (esim. kantelut) Suunnitelmiin perustuva valvonta (Valvontasuunnitelmat) Ympärivuorokautinen hoito Kotihoito Resurssi-ohjaus Valtionavustukset Kaste -ohjelman valtionavustukset Terveyden edistämisen määrärahat 4

5 KANNATTAVA INVESTOINTI
TERVE IKÄÄNTYMINEN: KANNATTAVA INVESTOINTI Ikäneuvo -työryhmän ehdotukset vuonna 2009: neuvontapalvelut & hyvinvointia edistävät kotikäynnit kuntien palveluvalikoimaan Terveydenhuoltolaki (HE 90/2010) 20 § Iäkkäiden neuvontapalvelut: Kunnan on järjestettävä alueellaan asuville vanhuuseläkettä saaville henkilöille hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistäviä neuvontapalveluja. Neuvontapalveluihin sisältyvät: 1) terveellisten elintapojen edistämiseen sekä sairauksien ja tapaturmien ehkäisyyn tähtäävä neuvonta; 2) iäkkään kuntalaisen terveyden ja toimintakyvyn heikkenemisestä aiheutuvien terveydellisten ongelmien tunnistaminen ja niihin liittyvä varhainen tuki; 3) sairaanhoitoa ja turvallista lääkehoitoa koskeva ohjaus. Kunta voi lisäksi järjestää iäkkäille asukkailleen terveyttä edistäviä terveystarkastuksia ja hyvinvointia edistäviä kotikäyntejä kunnassa erikseen sovitulla tavalla. Kunnan perusterveydenhuollon on järjestäessään iäkkäiden neuvontapalveluja ja hyvinvointia edistäviä kotikäyntejä toimittava yhteistyössä sosiaalihuollon kanssa. Uudistuva sosiaalihuollon lainsäädäntö: sosiaalihuollon lainsäädäntöä uudistavan työryhmän väliraportti julkaistiin 2010: Ennaltaehkäisyn periaate Ikähoiva –työryhmän ehdotukset vuonna 2011: Ympärivuorokautisen hoidon tarvetta on ehkäistävä ennalta ja vähennettävä Kansallinen muistiohjelma: aivoterveyden edistäminen ja muistisairauksien ennaltaehkäisy 5

6 OIKEUS KOTIIN JA ARKEEN
MEILLE KAIKILLE Palvelurakenteen uusintamista laitoshoitoa vähentäen sekä kotiin annettavia ja asumispalveluita lisäten koskevia suosituksia perusteluineen on esitetty useissa kotimaisissa ja kansainvälissä tutkimuksissa ja suosituksissa. Palvelurakenteen muutoksen ohella on tavoitteena oltava myös ajattelutavan muutos: kodin käsitteen laajentuminen. Koti on joko yksityiskoti tai ihmisen avun tarpeen arvioinnin perusteella valittu ryhmä- tai vastaava koti. Tavoitteena oleva muutos korostaa ikäihmisen oikeutta toiminnalliseen arkeen ja itsemääräämiseen kodinomaisessa ympäristössä riippumatta hänen toimintakyvystään ja avun tarpeestaan. Tuki ja palvelut vaihtelevat asukkaiden tarpeiden mukaan niin, että palvelut liikkuvat, ei asukas. Kotiutuminen on iäkkäälle ihmiselle paitsi sopeutumista fyysiseen tilaan, myös vaiheittain etenevä prosessi, jonka pituus on yksilöllinen. 6

7 Palveluprofiili / 75+ väestö (%)
Laitospaikkoja ei vähennetä ilman, että samanaikaisesti kehitetään hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimien ja palveluiden, kuntoutuksen sekä kotihoidon ja asumisen sisältävien palveluiden määrää ja laatua. Palvelurakennetta on aina tarkasteltava kokonaisuutena. Lisäksi erityistä huomiota on nopeasti ikääntyvässä yhteiskunnassa kiinnitettävä asumisen vaihtoehtojen kehittämiseen. Laitosten korvaajiksi ei kehitetä laitosmaisia vaihtoehtoja. Palvelujen käyttäjiä ja heidän läheisiään kuullaan kaikissa prosessin vaiheissa eikä palveluiden käyttäjiä tarpeettomasti siirretä paikasta toiseen. Henkilöstön käyttöä ja osaamista monipuolistetaan Yhteiseen päämäärään sitoutumista edistetään (henkilöstö, virkamies- ja luottamushenkilöjohto) Prosessin aikana otetaan käyttöön laatujärjestelmä, joka tukee palveluja hakevien ja käyttävien ihmisten sekä heidän läheistensä valintojen tekoa. 7

8 Ympärivuorokautisen hoidon muutostrendit (75+ väestöön suhteutettuna)
8

9 Ympärivuorokautisen hoidon uudistamisen muutosajureita
Uusi rakenne aikansa eläneen tilalle – joko nyt? Laitoskeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen - yhdenvertaisuus turvattava Täsmätietoa on käytettävä Ongelmista on päästävä eroon Pirstaleisuus Katkeilevat palveluketjut Laatuongelmat Monenkirjavat asiakasmaksut Hyviä käytäntöjä on levitettävä 9

10 1+10 IKÄHOIVA

11 Työryhmän ehdotus: Ympärivuorokautisen hoidon rakennemuutos
Asumisen ja palvelut sisältävä kokonaisuus ~ KOTI 11

12 Työryhmän ehdotus: Erityishuomio asumiseen!
Tavallinen vs. senioriasunto 12

13 Rakennemuutoksessa huomioon otettava
Laitospaikkoja ei vähennetä ilman, että samanaikaisesti kehitetään hyvinvointia ja terveyttä edistävien toimien ja palveluiden, kuntoutuksen sekä kotihoidon ja asumisen sisältävien palveluiden määrää ja laatua. Palvelurakennetta on aina tarkasteltava kokonaisuutena. Lisäksi erityistä huomiota on nopeasti ikääntyvässä yhteiskunnassa kiinnitettävä asumisen vaihtoehtojen kehittämiseen. Laitosten korvaajiksi ei kehitetä laitosmaisia vaihtoehtoja. Palvelujen käyttäjiä ja heidän läheisiään kuullaan kaikissa prosessin vaiheissa eikä palveluiden käyttäjiä tarpeettomasti siirretä paikasta toiseen. Henkilöstön käyttöä ja osaamista monipuolistetaan Yhteiseen päämäärään sitoutumista edistetään (henkilöstö, virkamies- ja luottamushenkilöjohto) Prosessin aikana otetaan käyttöön laatujärjestelmä, joka tukee palveluja hakevien ja käyttävien ihmisten sekä heidän läheistensä valintojen tekoa. 13

14

15 HALLITUSOHJELMA & IKÄHOIVA -TYÖRYHMÄN EHDOTUSTEN EDISTÄMINEN
…Ikäihmisiä arvostetaan ja heidän itsemääräämisoikeutensa turvataan. Tavoitteena on itsenäisen asumisen ja kotiin vietävien palvelujen kehittäminen. Ikäihmisille järjestetään tarpeen mukaisia asumisvaihtoehtoja ja kuntouttavia palveluja Ikähoivatyöryhmän ehdotusten pohjalta. Laaditaan poikkihallinnollinen ikääntyneiden asumisen kehittämisohjelma. Huolehditaan myös laitoshoidon tarpeen mukaisesta saatavuudesta… …Palveluasumisen maksuja uudistetaan sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän ehdotusten pohjalta siten, että kunnan järjestämisvastuulla oleviin asumispalveluihin säädetään valtakunnallisesti yhdenmukaiset asiakasmaksujen määräytymisperusteet. Yhtenäistetään tehostetun palveluasumisen maksut ja säädetään niin sanottu vähimmäiskäyttövara…

16 LAKI IÄKKÄÄN HENKILÖN SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN SAANNIN TURVAAMISESTA
16

17 Valmistelun taustalla
Välikysymysvastaus Sosiaalihuollon lainsäädännön uudistamistyöryhmän linjaus Ikäfoorumi

18 Maaliskuu 2011

19 LAKILUONNOS PÄHKINÄNKUORESSA
19

20 Lakiluonnoksen soveltamisala
Kunnan järjestämä iäkkäiden henkilöiden sosiaali- ja terveydenhuolto, tietyin osin myös yksityinen toiminta Iäkkäänä pidettäisiin lähtökohtaisesti 75 vuotta täyttänyttä henkilöä Hyvinvoinnin edistämistä koskeva sääntely myös vanhuuseläkettä saavia henkilöitä koskevaa

21 Palvelutarpeeseen vastaaminen
Oikeus sosiaalipalvelujen ja terveyden- ja sairaanhoidon tarpeen arviointiin määräajoissa Yksilöllinen, moniammatillinen sosiaalipalvelujen tarpeen selvittäminen Kattava palvelu-/hoitosuunnitelma Hoivasta ja kuntoutuksesta päätös määräajassa palvelusuunnitelman perusteella ja palvelut määräajassa päätöksen perusteella Terveydenhuollossa hoitotakuu Vastuutyöntekijä iäkkään henkilön tukena

22 Toiminnan laatu & ilmoitusvelvollisuus
Palvelujen toteuttamista ohjaavat periaatteet Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöllä ilmoitusvelvollisuus epäkohdista ja niiden uhista omalle toimintayksilölle ja kunnalle Vakavasta epäkohdasta aluehallintovirastolle

23 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen & osallisuus
Kunnan suunnitelmat Yhteistyö Neuvonta ja ohjaus Osallisuus palveluissa ja palvelujen kehittäjänä Vanhusneuvostot

24 Mitä laki muuttaisi? Laki parantaisi iäkkäiden ihmisten asemaa
Iäkkäällä ihmisellä olisi oikeus palvelussuunnitelmassa määriteltyyn hoivaan ja kuntoutukseen sosiaalipalveluissa silloin, kun hänen palvelutarpeensa on monipuolisesti arvioitu ja tarpeet kirjattu palvelusuunnitelmaan. Lisäksi lakiluonnoksessa esitetty vastuutyöntekijä toimisi iäkkään ihmisen tukena sosiaali- ja terveyspalveluiden toteutumista koordinoidessaan. Vanhusneuvostoilla olisi nykyistä jämäkämpi asema välittää iäkkäiden ihmisten ääni kaikkeen sellaiseen päätöksentekoon, joka koskee iäkkäitä ihmisiä. Laki helpottaisi iäkkäiden ihmisten palveluja johtavien ja kehittävien henkilöiden työtä Lakiin olisi koottu keskeiset iäkkään kuntalaisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden saantiin liittyvät säännökset. Laki antaisi uuden välineen valvontaviranomaisen käyttöön

25 LAUSUNNOT 25

26 Lausuntokierros lakiluonnoksen julkistamisen jälkeen
Lausuntoja pyydettiin 94 taholta: ministeriöt puolueet valvontaviranomaiset kunnat & kuntayhtymät vanhus- & vammaisjärjestöt iäkkäitä ihmisiä edustavat tahot (kuten vanhusneuvostot) yksityiset palveluntuottajat etujärjestöt tutkimus-, kehitys- & koulutustahot muut Lausuntoja saatiin yhteensä 127 kpl, koska lausuntokierroksen alkaessa STM:n verkkosivuille laitettiin tiedote & annettiin kiinnostuneille mahdollisuus kommentoida lakiluonnosta Päivi Voutilainen STM/STO

27 Lausuntopalaute (1) Pääosin myönteinen kannanotto tyyliin: ”luonnos on hyvä pohja jatkotyölle” tai ”luonnos sisältää monia iäkkäiden ihmisten asemaa parantavia säännöksiä” (47 % lausunnonantajista) Lakia nimenomaisesti erillislakina kannatti 28 % lausunnonantajista (36), mm. kaikki puolueet, osa kunnista sekä enemmistö järjestöistä ja vanhusneuvostoista Neljännes (31) lausunnonantajista esitti kommentteja henkilöstömitoituksesta, mm. osa vanhusneuvostoista ja –järjestöistä, ammattijärjestöistä, kunnista, valvontaviranomaisista ja puolueista. 11 prosenttia lausunnonantajista (14) korosti, että on lainvalmistelu on sovitettava yhteen meneillään olevien lainsäädäntöhankkeiden, erityisesti sosiaalihuoltolain valmistelun kanssa Päivi Voutilainen STM/STO

28 Lausuntopalaute (2) Määritelmiä esitettiin täsmennettäviksi (esim. hoiva), samoin ikärajoja 75 vuoden ikärajaa pidettiin tarkoituksenmukaisena, mutta myös liian matalana ja korkeana Tarpeellisina pidettiin säännöksiä hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisestä säännöstä vastuutyöntekijän nimeämistä iäkkäiden ihmisten oikeuksien toteutumisen kannalta säännöstä palvelutarpeen monipuolista selvittämisestä Lausunnoissa otettiin kantaa hoito- ja palvelusuunnitelman oikeudelliseen luonteeseen ja sitovuuteen Vanhusneuvostojen lakisääteistämistä kannatettiin laajasti Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuutta havaitsemistaan epäkohdista pidettiin tärkeänä

29 Syyskuu 2011

30 Jatkovalmistelu lakiluonnoksen ja lausuntopalautteen pohjalta
Voimaan vuoden 2013 aikana

31 vaikuttavuudella varmistajansa
laadulla on tekijänsä vaikuttavuudella varmistajansa Päivi Voutilainen STM/STO

32

33 SUMMA SUMMARUM Palvelurakenteen uusintamista laitoshoitoa vähentäen sekä kotiin annettavia ja asumispalveluita lisäten koskevia suosituksia perusteluineen on esitetty useissa kotimaisissa ja kansainvälissä tutkimuksissa ja suosituksissa. Palvelurakenteen muutoksen ohella on tavoitteena oltava myös ajattelutavan muutos: kodin käsitteen laajentuminen. Koti on joko yksityiskoti tai ihmisen avun tarpeen arvioinnin perusteella valittu ryhmä- tai vastaava koti. Tavoitteena oleva muutos korostaa ikäihmisen oikeutta toiminnalliseen arkeen ja itsemääräämiseen kodinomaisessa ympäristössä riippumatta hänen toimintakyvystään ja avun tarpeestaan. Tuki ja palvelut vaihtelevat asukkaiden tarpeiden mukaan niin, että palvelut liikkuvat, ei asukas. Kotiutuminen on iäkkäälle ihmiselle paitsi sopeutumista fyysiseen tilaan, myös vaiheittain etenevä prosessi, jonka pituus on yksilöllinen. 33

34 Enemmän elämänlaatua, parempaa arkea - ’Ageing in Place’
Asumisvaihtoehtoja & asuinympäristöjä kehittämällä ’Täsmätuella & -palveluilla’ Itsemääräämistä kunnioittaen Osallisuutta tukien Toimijuutta tukien Yhdenvertaisuutta lisäten Turvallisuus taaten

35 Iäkkäiden asialla - yhdessä!


Lataa ppt "Elämänlaatua ja parempaa arkea Sosiaali- ja terveysministeriön iäkkäiden palvelujen kehittämistoimet Vanhustyön vastuunkantajat –kongressi 13.-14.10.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google