Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Millainen on saavutettava kirjasto?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Millainen on saavutettava kirjasto?"— Esityksen transkriptio:

1 Millainen on saavutettava kirjasto?
Aineistoon on koottu ideoita saavutettavan kirjastopalvelun tuottamiseksi Celia-kirjasto/

2 Design for All Design for All (DfA) on suunnittelufilosofia, jonka tarkoitus on suunnitella ympäristöt, tuotteet ja palvelut siten, että ne ovat helppokäyttöisiä, esteettömiä ja houkuttelevia mahdollisimman laajalle käyttäjäjoukolle. Ympäristöjä ja palveluita ei kannata suunnitella keskivertokäyttäjille, vaan käyttäjille, joilla on monenlaisia kykyjä, rajoitteita ja ominaisuuksia, esim. ikä, lukukyky, oppimistyyli, kieli, kulttuuritausta jne. Kun kirjastosta tehdään saavutettava tästä näkökulmasta, kaikki käyttäjät tuntevat itsensä tervetulleiksi ja erityisjärjestelyjen tarve vähenee. Ks. Suomen Design for All -verkosto

3 Saavutettava kirjasto
Palvelut Sisällöt Viestintä Henkilöstö Tunnelma Rakennus ja tilat

4 Kirjaston saavutettavuus
Rakennus ja tilat Eri ryhmien tarpeet Muunneltavuus Aineistojen sijoittelu Opasteet Palvelut Apuvälineet ja IT Vertaisryhmien opastukset Liikkuvat kirjastopalvelut Sisällöt Ostettavien sisältöjen saavutettavuus selvitetään Eri formaatit: äänikirjat, selkokirjat, koskettelukirjat Omppu-konsepti

5 Kirjaston saavutettavuus
Viestintä Saavutettavuus ja tukipalvelut on selkeästi kuvattu Info on saatavissa eri muodoissa Henkilöstö Saavutettavuudelle on suunnitelma ja vastuuhenkilöt Koko henkilöstö tuntee perusasiat Rekrytoinnissa huomioidaan kaikki ryhmät Tunnelma Erilaisten asiakkaiden mahdollisuuksista huolehditaan aktiivisesti Turvallinen, matalan kynnyksen kirjasto

6 Rakennus ja tilat Suunnitteluvaiheessa on selvitetty erilaisten ryhmien tarpeet: eri-ikäiset, eri tavoin vammaiset, eri kieli- ja kulttuuritaustat, luki- ja oppimisvaikeuksiset ym. Kirjaston fyysisen ympäristön esteettömyys on kartoitettu rakentamisen eri vaiheissa asiantuntijoiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa Asiakkaille on valmiissa rakennuksessa tarjolla muunneltavia kalusteita ja tiloja, esim. valaistuksen ja työpöytien ja tuolien ym. säätäminen, myös äänimaailman säätäminen

7 Rakennus ja tilat Aineistojen sijoitteluun on kiinnitetty huomiota: saavutettava aineisto (esim. Celian äänikirjat, selkokirjat, isotekstiset kirjat) on sijoitettu helppokulkuiseen ja näkyvään paikkaan Opasteet ja muut ohjeistukset tilassa ovat paitsi tekstimuotoisia myös visuaalisia, mahdollisesti myös ääntä hyödyntäviä

8 Palvelut: apuvälineet ja IT
Celian kokemusten mukaan näkövammaisten työasema ja pistetulostin yleisessä kirjastossa oli epäonnistunut kokeilu (vähän käyttöä, kallis, henkilökunta ei tuntenut laitetta) Ratkaisuja, jotka tukevat useita erilaisia käyttäjiä esim. Applen Mac-tietokoneet sekä iPad ja iPhone sisältävät käyttöjärjestelmään kuuluvina suurennusominaisuuden sekä VoiceOver –ruudunlukuohjelman yleisesti ottaen tabletit tukevat saavutettavuutta (suurentaminen mahdollista, ei hiirtä ym.)

9 Palvelut: apuvälineet ja IT
Työasemien osalta myös seuraavia kannattaa ajatella: Ruudunlukuohjelmalla varustettu tietokone Hyvin valaistu työpiste, jonka valaistusta voi tarvittaessa säätää Helppokäyttöinen hiiri, esim. ns. pallohiiri (big track ball -hiiri) Erityisnäppäimistö, esim. sellainen, jossa on isot näppäimet Toimistohjelmiin Save as Daisy mukaan asennettuna Oikolukuohjelma Lukutelevisio tai muu suurennusväline, esim. vähintään suurennuslasi Apuvälineitä myös henkilöille, joilla on luki- ja/ tai oppimisvaikeuksia, ks. lisää: Lukihäiriö.fi: Apuvälineitä Erilaisten oppijoiden liiton apuvälinekeskus Ks. myös linkkilista tämän dokumentin lopussa

10 Palvelut: tapahtumat, opastukset
Tapahtumat ja opastukset: Vertaisryhmien vetämiä opastuksia (esim. henkilöille, joilla on luki- ja oppimisvaikeuksia) Saavutettavien aineistojen näkökulma on integroitu opastuksiin: esim. äänikirjoista kerrotaan Käytettävät oppimateriaalit ovat saavutettavia, esim. videoissa on tekstitys Opastuksia tekevillä henkilöillä on tietoa erilaisista lukemisen esteistä ja toimintarajoitteista Palvelut voidaan tarvittaessa viedä asiakkaan luokse Kotipalvelu ja kirjastoautot

11 Sisällöt Kirjaston kokoelmapolitiikassa otetaan huomioon ostettavien julkaisujen, tietokantojen ja verkkopalvelujen saavutettavuus Celian tuottamat äänikirjat on otettu osaksi kokoelmaa Kirjastoon on hankittu mahdollisuuksien mukaan saavutettavaa materiaalia, esim. lapsille pieni kokoelma koskettelukirjoja, lisäksi selkokirjoja, isotekstisiä kirjoja ym. Omppu-konsepti lasten ja nuorten palveluissa ks. esimerkki Oulun kirjastosta Äppelhyllan i Sverige

12 Henkilöstö Saavutettavuuden toteuttamiselle on suunnitelma (jota jalkautetaan ja päivitetään säännöllisesti) ja vastuuhenkilöt Koko henkilöstö tuntee saavutettavuuden perusasioita ja on koulutettu palvelemaan kulttuuri- ja kielitaustaltaan, iältään ja toimintakyvyltään erilaisia asiakkaita Henkilöstöllä on tarvittava osaaminen kirjastossa tarjolla olevien apuvälineiden käytön opastukseen

13 Henkilöstö (jatkuu) Rekrytoinnissa huomioidaan kaikki ihmisryhmät, myös heidät, joilla on erilaisia toimintakyvyn rajoitteita Työharjoittelussa tuetaan erilaisten ryhmien, esim. eri tavoin vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia hankkia työkokemusta

14 Tunnelma Eri asiakasryhmien mahdollisuuksia osallistua ja käyttää kirjaston palveluita tuetaan = matala kynnys ja avoimet ovat Kirjasto on kutsuu eri asiakasryhmien edustajia kirjastoon (esim. järjestöt) Kirjasto kerää palautetta aktiivisesti, reagoi palautteisiin ja kehittää palveluja palautteiden perusteella Kirjaston henkilökunta tarttuu mahdollisiin konfliktitilanteisiin ja huolehtii siitä, että kaikilla on hyvä olla Turvallisuuteen liittyvät perusasiat on huomioitu jo tilojen suunnitteluvaiheessa

15 Viestintä Saavutettavuuteen ja tukipalveluihin liittyvät käytännöt on kuvattu selkeästi kirjaston ohjeissa ja verkkosivuilla Asiakkaille tarjotaan tietoa kirjaston tiloista ja palveluista eri kielillä ja eri muodoissa: esim. ääni, video, kuvat, symbolit, pohjapiirrokset jne. Verkkopalveluissa on huomioitu saavutettavuuden perusasiat, esim. grafiikalle ja kuville on tekstivastineet Kirjaston tuottamat videot ovat tekstitettyjä ja sanallisesti kuvailtuja

16 Lisälähteitä Fyysisen ympäristön osalta ks. Esteetön rakennus -asetus
ALA:n (American Library Association) alajaoston vinkkilistat kirjastoille saavutettavuudesta IT ja apuvälineet Näkövammaisten Keskusliitto: Tietokoneiden käytön apuvälineet näkövammaisille Erilaisten oppijoiden liiton apuvälinekeskus Lukihäiriö.fi: apuvälineet Esimerkkejä Ruotsista Chalmersin yliopisto, Göteborg: Läshjälpmedel på biblioteket Göteborgin kaupunginkirjasto: Få läs- och skrivstöd Microsoft: Ease of Access Center Apple: Accessibility Support Yleistä: Saavutettava.fi


Lataa ppt "Millainen on saavutettava kirjasto?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google