Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Jaakko Toivonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tiedotuskampanja vastuullisesta lihantuotannosta 2010-2012 24.5.2013 Lihatiedotusyhdistys ry Riitta Stirkkinen
2
Miksi? - tietämys vastuullisen lihantuotannon toimintavoista ja käytännöistä lisääntyy - lihan arvostus ja asema terveyttä edistävässä ruokavaliossa vahvistuu Kenelle? - nuoret kuluttajat, erityisesti 13-15 -vuotiaat - ammattilaiset; kotitalousopettajat, terveystiedon opettajat, ravitsemuksen ja ruokapalvelun ammattilaiset - media
3
Mitä? Kolme pääteemaa - lihantuotanto ja ympäristö - eläinten hyvinvointi - liha ravitsemuksessa Elintarvikeketjun vastuullisuuden ulottuvuudet, MTT 2009
4
Miten ? - verkkosivut - lehtikampanjat - nuorten mediat: DEMI, Suosikki - ammattimediat: Opettaja, LIITO - some-kampanjat nuorille - Habbo & Facebook - reseptikilpailu ja asiantuntijakiertue kotitalousopetukseen - tilaisuudet: tilavierailu, lihapäivä, näyttelyt - media - kotitalousopettajat, liikunnan- ja terveystiedon opettajat - ravitsemuksen ja ruokapalvelun ammattilaiset
5
Verkkosivut
8
Tilaisuudet ja tapahtumat
9
Toimittajatilaisuus sikatilalle 10.9.2011
10
Syksyn parhaat liha-ateriat 10.11.2011
11
Liha-asiantuntijakiertue yläkouluihin, syksy 2012
12
Lehti- ja somekampanjat
13
2010
14
Facebook 2010 ja 2012
15
2010 ja 2012
16
Demi 2011 ja 2012
17
Toteutus
18
Budjetti 2010153 652 €138 287,00 € * 2011 71 055 € 63 949,60 € 2012 80 000 € 72 000,00 yht.304 707 € ** 274 227,60 * Maataloustuotteiden markkinoinnin ja tuotannon kehittäminen, momentti 30.20.46 ** tiedotus 59 %, henkilöstö 25 %, tutkimus 5 %, matkat 4 %, yleiskulut 3%, vuokrat 2 %, muut kulut 2 %
19
Toteutus Ostopalvelut- verkkosivujen ulkoasu /mainostoimisto - IT-palvelut - verkkosivujen sisältöpäivitystä / ravitsemusasiantuntija - esitteiden ulkoasu ja painatus / mainostoimisto +paino - koulukiertueen liha-asiantuntija / keittiömestari - joukkopostitukset / postituspalveluyritykset - kuluttajatutkimukset
20
Toteutus ’Yhteistyö / kumppanuudet’ - mediakampanjat / lehtitalot - somekampanjat / yhteisömediaan erikoistuneet yritykset
21
Toteutus Oma työ & asiantuntijayhteistyö - verkkosivujen sisältö sekä sisällön ja kuvien syöttö - verkkosivujen päivitys - mediakampanjoiden sisällöt: kampanjasaitit, testit ja kilpailut - esitteiden ja tietopakettien sisällöt - reseptikilpailu, koulukiertue / suunnittelu ja toteutus - tilaisuudet ja tapahtumat / suunnittelu ja toteutus
22
Toteutuksen haasteita -3 v kampanja - rahoitus vuodeksi kerrallaan - hakijan tietämättömyys? - alkuvuosi suunnittelua, loppuvuosi toteutusta -hankkeen aihe ’ vastuullinen lihantuotanto’ - tietoinen valinta -hankkeen graafinen ilme -tiedon saatavuus
23
Toteutuksen haasteita -hankkeen kesto – 3 v on pitkä aika! -opettajien kiinnostuksen ja innostuksen herättäminen ; opet eivät halua ’ylimääräistä’ -IT-laitteiden vaihteleva taso kouluissa, erityisesti kotitalousluokat -koulujen yleinen ’kiire’
24
Arviointi
25
- Kuluttajatutkimukset; 1 toimintavuosi - Kampanja-arvioinnit - Verkkosivujen kävijämäärät - Tilaisuuksien osallistujamäärät ja palaute - Esitteiden määrät - Mediajulkisuus - Yhteistyökumppaneiden palaute
26
Pohdintaa
27
Mikä onnistui - nuorille suunnatut toimenpiteet - lehtikampanjat ja - kisat - some-kampanjat - reseptikilpailu kotitalousopetukseen ~ OSALLISTAMINEN - opettajille suunnatut toimenpiteistä onnistuivat parhaiten - kotitalousopettajien lihapäivä - reseptikilpailu - liha-asiantuntijakiertue koulujen kotitalousopetukseen ~ ASIANTUNTIJATIETOJA JA OPETUSTA -toimittajatilaisuus tuotantotiloille ~ MEDIAJULKISUUS
28
Mikä olisi voinut onnistua paremmin - verkkosivut – parempi/terävämpi fokus - (terveystiedon) opettajien mielenkiinnon herättäminen - arviointi; parempi mittarointi - määrällisen arvioinnin tilalle/oheen enemmän laadullista arviointia - lihaketjun ja muiden yhteistyökumppaneiden sitouttaminen hankkeeseen koko hankeajaksi - materiaalin – esitteet ja tietopaketit – markkinointi
29
Mikä tekisimme toisin? - hankkeen pituus 2 v, ei 3 v - kohderyhmien tiukempi rajaus herkempi kuuntelu suunnitteluvaiheessa - kohderyhmät mukaan paremmin ideointiin ja suunnitteluun (nyt vain kotitalousopettajat) - tarkempi mediasuunnitelma (ammattilaisten tuella?) - terävämpi fokus ja pienempiä asiakokonaisuuksia
30
Mitä tekisimme toisin - enemmän osallistavia iskeviä kampanjoita ja toimia nuorille - enemmän elävää kuvaa ja erityisesti sinne, missä nuoret ovat: yhteisömediat jne - enemmän tilaisuuksia siellä, missä kohderyhmät ovat - arviointi ja mittaus: tarkempi tavoiteasetanta - enemmän yhteydenottoja ja toimenpiteitä mediaan
31
Kiitos! Lihatiedotusyhdistys ry PL 115, Pasilankatu 2, 00241 Helsinki Puh. (09) 1488 7440 www. lihatiedotus.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.