Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMatilda Pesonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Verkkosivujen suunnittelu Tarja Chydenius 16.10.2007
3
Käytettävyys • Kaikkea edellä http://www.adage.fi/blogi/2001/kaytettavyys-mita- se-on/ • Jacob Nielsen ( www.useit.com) www.useit.com 1) Opittavuutta 2) Muistettavuutta 3) Tehokkuutta 4) Virheettömyyttä 5) Tyydyttävyyttä
5
Yhteisöilme • Yhteisön visuaalisen ilmeen noudattaminen • Look & feel -värimaailma -kuva- ja muotokieli -visuaalinen brändäys
6
Visuaalinen käytettävyys • Ruudun jako kenttiin -toimiva rakenne: osioiden sijoittelu, priorisointi -navigaatiovalikoiden erottuvuus, loogisuus -käyttäjäkohtaiset näkymät • Oikein valitut värit -Kontrastit • Taustat: värit ja kuviot -erottuvuus, luettavuus
7
Kuvien käyttö • Kuvien valinta tukemaan sisältöä -ei kuvia kuvien takia > lisäarvoa sisältöön -havainnollistaminen • Sopiva kuvaresoluutio -20 kb -kuvien sijoittelu • Alt-tekstit • Kuvat linkkinä?
9
Etusivu • Verkkokirjoittaminen (http://viestintapiste.laurea.fi/verkkokirjoitus.htm)http://viestintapiste.laurea.fi/verkkokirjoitus.htm • Etusivu tärkein! -Lyhyt kuvaus yhteisöstä ja sen toiminnasta -Tiivistämisen ja kiteyttämisen taito -Mene suoraan asiaan -Uusin asia etusijalle -Unohda latteudet ja tervetulotoivotukset
10
Käyttäjälähtöisyys • Kävijän motivaatio -Tiedonhaku • Tiedon tarjonta ja organisointi: kävijän logiikka -Asiointi, palvelun saanti -Vuorovaikutus, ”hengailu” -Fiilistely (brändit!) • Osiointi -Yleisteksti kaikille -Yksityiskohtaisemmat linkin taakse • Tekstin kiinnostavuus • Sisällön käytettävyys -Kävijän tarpeet ja käyttötilanteet! -Abstraktista konkreettiseen? -Isosta pieneen?
11
Silmäiltävyys • Verkkotekstiä silmäillään -Nopeus on valttia -Verkkotekstin rakenteellisuus -Hypertekstin hyödyntäminen • Vältä pitkiä tekstimassoja • Pilko kokonaisuuksiin • Kolmen klikkauksen myytti • Hyödynnä sivun sisäisiä ankkurilinkkejä • Ketä pdf palvelee?
12
• Tehokas otsikointi -Konkreettiset sanat, suoraviivaisuus > hakukoneen osumaoptimointi -Aktiiviset ilmaisut, lukijan näkökulma • Lyhyet kappaleet -Yksi asia per kappale -Linkitys laajempiin kokonaisuuksiin -Faktalaatikkokentät • Pääkohtien nosto esille -Tärkein alkuun -”alleviivaukset” lukijaa varten -lihavointi, luettelointi, numerointi
13
Luettavuus • Muista ruudulta lukemisen hankaluus -Lyhyys ja tiivistyksen taito • Kiinnostavuus ja kiteytys • Osuvat otsikot ja väliotsikot • Tutut sanat, lyhyet virkkeet • Fonttivalinta -Koko -Pienaakkoset -Unohda kursiivi, alleviivaukset, versaalikirjaimet • Virheettömyys
14
Tiedon tuoreus • Julkaisu- ja päivitystiedot näkyviin • Tuorein tieto ensimmäiseksi -etusivulle -tekstin kärkeen -listojen alkuun
15
Linkit • Oikea nimeäminen Ei: Lue lisää… Klikkaa tästä… Vaan: Ruokalistavaihtot -Kokonaisia asioita -Nopeasti silmäiltäviä -Käyttäjän kielellä -> selvitä, kysy • Sisäisen ja ulkoisen linkin erottaminen -Tiedostomuodon ilmaisu -Avausikkunan ilmoittaminen
17
Kokonaisuuden loogisuus • Osioiden hierarkiat -pääasialliset tietokentät -menut / navigaatio -mainokset • Standardien huomioiminen -navigaatiokäytänteet (esim. logo kotisivulle) -kenttien funktionaalinen sijoittelu -lukijan silmäilykäytänteet -sisällön rakenteisuus
18
Navigaatio • Navigaatiokokonaisuudet -3-7 asiaa kerralla -Välilehdet / menut? -Kuvien käyttö linkkeinä? • Paikallistaminen -missä kokonaisuudessa tai millä sivulla kävijä on -ns. murupolut -sivukartat
19
Linkit • Linkkien erottuminen -värit / fontit / alleviivaukset? -avatun linkin erottuminen avaamattomasta • Sopiva määrä -Sivulaatikot • Kokonaisuuden hallinta -Rakenteellisuus -Avausikkunat
21
Toimivuus • Näytön resoluutioiden huomioiminen • Kuvia harkiten -Resoluutiot -> latausajat -Sijoittelu -> latauksen odottelut • Laitteistovaatimukset -Selainoptimointi -Uudet päätelaitteet -Fonttivalinta • Sisältö ennen teknisiä kikkailuja!
22
Toteutustekniikka • Kuka tekee? -tilaaja / tekninen toimittaja • Tekninen toteutus -koodaus -www-editorit -sisällönhallintajärjestelmät • Miten hakukone löytää sivut? -hakukoneoptimointi -maksullinen näkyvyys
23
Muuta tärkeää • Lähtökohta -Miten sivusto tukee viestinnällisesti yhteisön strategisia tavoitteita? • Projekti -Aika -Resurssit -Suunnittelu -Tavoitteet
24
Projekti • Analyysit 10-15% -Käyttäjälähtöiset määrittelyt -Strategiset tavoitteet • Suunnittelu 30-40% -Miellekartat suunnittelun avuksi • Toteutus 20-30% -Sisällön luonti on prosessi -Iteroiva testaus • Käyttöönotto 15-40% -Jatkuva päivitys ja kehitys -Käytettävyyden arviointi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.