Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Allah arabiankielellä symboloi islamin uskoa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Allah arabiankielellä symboloi islamin uskoa"— Esityksen transkriptio:

1 Allah arabiankielellä symboloi islamin uskoa
English: Calligraphic name of Allah in Arabic, Copied from Public Domain artwork

2 ISLAM (http://www.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi4/sivu_4_7_6.html)

3 Islam Kristinuskon jälkeen islam on toiseksi levinnein uskonto. Muslimeja on 1,5 miljardia eli neljännes maailman väestöstä (21%). Islam on monimuotoinen uskonto ”Islam ei ole organisoitunut samalla tavoin hierarkkisesti kuin kristinusko. Islamin piirissä ei ole seurakuntia, kirkkolaitosta eikä kaiken ylittävää korkeinta auktoriteettia tai elintä, jonka vallassa olisi tulkita uskontoa tai antaa säädöksiä” (Hallenberg 2008: 77). Arabia on islamin uskonnollinen kieli kaikkialla.

4 Islam ja sen peruskäsitteet
Islam eli ”Jumalalle antautuminen”. Tulee samasta sanajuuresta kuin sana salam ’rauha’ (Hajjar 98). Muslim eli ”Jumalalle antautunut”, ”sielunsa Jumalalle luovuttanut” Allah: ”Jumala”. Arabian sana Allah ei ole erisnimi vaa koostuu määräisestä artikkelista al- ja sanasta ilah (jumala): al´+ ilah = allah. al-Qur’an: ”lukemisto, Koraani, muslimien arabiankielinen pyhä kirja, joka koostuu 114 luvusta eli suurasta, kanonisoitiin 656. Tulkinnat eli Koraanin selitysoppi (tafsir). Hadithit: Perimätieto: kertomukset mitä Muhammad teki, 800-luvulla koottu. Koraanin jälkeen tärkeimmät tekstit. (Hallenberg 2008: 79.)

5 Islam ja sen peruskäsitteet
Sunna: Perimätietoon nojaava Muhammadia jäljittelevä oikea, suositeltava menettelytapa, esim. Muhammad peseytyi yhdynnän jälkeen. Shari’a eli islamin laki, oik. Jumalan laki: Ei ole olemassa yhtenäistä lakia, koska täydellisen lain tietää vain Jumala. Shari’aa tulkisevat oppinet fiqhin avulla. Fiqh: eli lain tulkinta ja lakitekstit, eivät muodosta yhtenäistä islamilaista lakia vaan eri koulukuntien tekstejä tulkitaan eri tavoin eri aikointa Fatwa eli oppineiden ratkaisu tai lausunto, kysytään oppineelta muftilta eri tapauksia varten, eivät välttämättä sido kysyjää. (Hallenberg 2008: 79.)

6 Islam: Mitä Islam tarkoittaa?
Islam on arabiankielinen sana, joka tarkoittaa alistumista ja tottelevaisuutta, eli täydellistä antautumista Jumalan johdatuksen varaan. Islam (arab. ‏الإسلام‎, al-islām, joskus myös muhamettilaisuus) on monoteistinen abrahamilainen uskonto. Islam sai alkunsa Arabian niemimaalla profeetta Muhammadin ilmestyksien pohjalta vuonna 610. Vain joka viides islamia tunnustava eli muslimi on etniseltä taustaltaan arabi. Muslimeista joka viides puhuu arabiaa äidinkielenään. Islamin tulkinta pohjaa arabiankieliseen maailmaan (poikkeuksena siialainen Iran). (

7 Islam Pääsuunnat ovat sunnalaisuus ja shialaisuus.
Islamin pyhä kirja on Koraani. Islamissa puhutaan kirjanuskonnoista – juutalaisuus, kristinusko ja islam – joista islamia pidetään kehittyneimpänä muotona. Islam on kristinuskon jälkeen maailman suurin uskonto. Se on yksi maailman nopeimmin kasvavista uskonnoista. Islamilaisia on maailmassa vuonna 2005 noin 1,3 miljardia, lukumääräisesti eniten Indonesiassa. Vuonna 2005 Euroopassa muslimeja oli 30 miljoonaa ja Suomessa noin Ymmärräks sää? 2005:

8 Islam on uskoa ja lakia Islam uskontona jaetaan kahteen osaan.
Yksi osa on usko, johon sisältyy usko Jumalaan, Hänen profeettoihinsa, Hänen kirjoihinsa, enkeleihin, Tuomiopäivään, ja Jumalan "Qadariin", sallimukseen. b) Toinen osa on sharia (islamin laki), joka käsittää kolme elementtiä: • Palvonta ja kuinka se tulee tehdä. • Moraali ja hyvät menettelytavat. • Ihmisten välisiä suhteita ohjaavat säännöt: perhenormit, sosiaalinen turvallisuus, perintölaki, taloudelliset periaatteet, rikoslait ja kansainväliset suhteet. Ymmärräks sää? 2005:

9 Islam on uskoa ja lakia Ollakseen muslimi, täytyy omaksua sekä usko että sharia, mutta shariaa tulkitaan eri tavoin. Sharia perustuu Koraanin lisäksi perimätietoon (hadith) siitä, kuinka Profeetta eri tilanteissa oli toiminut. Kun katuu ja pyytää Jumalan anteeksiantoa, antaa Jumala kaikki synnit anteeksi. Jumalan kieltäminen tai jonkun/jonkin palvominen Hänen rinnallaan ovat ainoat synnit, joita Jumala ei anna anteeksi Tuomiopäivänä, jos ihminen ei luopunut näistä synneistä eläessään (Koraani 4:48, 4:116). Ymmärräks sää? 2005:

10 Islamiin kuuluu kuusi perususkomusta
Usko Jumalaan Usko enkeleihin Usko Jumalan lähettämiin kirjoihin Usko profeettoihin ja sanansaattajiin Usko tuomionpäivään ja ylösnousemukseen Usko kohtaloon

11 Islam: Koraani ja sunna
Muhammad syntyi vuoden 570 tienoilla Mekassa, nykyisen Saudi-Arabian alueella. Koraani jakautuu 114 suuraan eli lukuun. Suurat jakautuvat vastaavasti jakeisiin. Koraanin mukaan oikein uskovat pääsevät kuoltuaan paratiisiin (arab. ‏جنّة‎, janna) ja vääräuskoiset joutuvat helvettiin (arab. ‏جهنم‎, jahannam). Koraanin jälkeen seuraavaksi tärkein auktoriteetin lähde on sunna. Sunnalla tarkoitetaan profeetta Muhammadin elämäntapaa ja sen esikuvallisuutta muslimeille. Tässä myöhemmin syntyneessä opissa Muhammadin katsotaan toimineen synniltä suojattuna ja menetelleen elämässään oikein. Šiialaisessa opissa tämä käsittää myös šiialaiset imaamit.

12 Islamin historia: Profeetta Muhammad
Islam syntyi Arabian niemimaalla 600-luvulla profeetta Muhammadin toiminnan tuloksena. Muhammad syntyi Mekan kaupungissa noin vuonna Hän avioitui varakkaan lesken Khadijan kanssa ja toimi menestyksellisesti kauppiaana. Kutsumuksen saatuaan Muhammad alkoi esiintyä saarnaajana ja Jumalan lähettiläänä. Muhammad sai pian vihamiehiä ja häntä alettiin pilkata ja solvata. Vuonna 622 Muhammad muutti Mekasta Medinaan. Tästä muutosta, hijrasta, alkaa islamilainen ajanlasku. Medinan kaudella Muhammadista kehittyi arvossapidetty yhteiskunnallinen ja uskonnollinen johtaja. Medinalaiset muodostivat itsenäisten heimojen liiton, jonka ongelmat ratkaistiin profeetan ilmoitusten perusteella. Näin syntyi ensimmäinen muslimivaltio.

13 Islamin historia: Profeetta Muhammad
Muhammad seuraajineen otti useita kertoja yhteen mekkalaisten kanssa. Vuonna 630 Muhammad ratsasti kymmenen tuhannen miehen kanssa Mekkaan kohtaamatta vastarintaa, koska mekkalaiset olivat luvannet poistua kaupungista siksi aikaa. Hän hävitti Kaaban pyhäköstä jumalankuvat, mutta armahti kaikki asukkaat. Medinaan hän palasi koko keskisen Arabian hallitsijana. Vuonna 632 Muhammad suoritti jäähyväispyhiinvaelluksensa Mekkaan ja hänen siellä noudattamansa tavat muodostivat sunnan, profeetan tavan, jota muslimit edelleen noudattavat. Muhammad kuoli samana vuonna Medinassa, jonne hänet myös haudattiin.

14 Islamin suuntaukset Muhammadin kuoltua hänelle kokoonnuttiin valitsemaan seuraajaa yhteisön, umman, johtajana. Kysymys umman johtajuudesta jakoi islamin kolmeen pääsuuntaukseen, joita olivat sunnalaisuus, shiialaisuus ja kharijilaisuus. A) Sunnalaisuus: Vaikutusvaltaisimmat miehet kannattivat varhaista Muhammadin kannattajaa Abu Bakria. B) Shiialaisuus: Toisten mielestä johtajuus kuuluu Muhammadin suvulle ja koskei Muhammadilta jäänyt poikaa, he´kannattivat seuraajaksi Muhammadin sedän poikaa Alia ja näin syntyi "Alin puolue" (shi'at Ali).

15 Islamin suuntaukset C) Kharijilaisuus: C) Toiset (Syyrian Umaiya-suku) vastustivat Alia (väitettiin olevan osallinen edellisen kalifin murhaan) ja Alin kuoltua Syyrian kuvernööri Mu'awiya julistautui kalifiksi Jerusalemissa ja Damaskuksesta tuli islamilaisen valtion poliittinen keskus. Alin poika al-Husain kaatui umaijadien vastaisessa kapinassa Irakin Kerbelassa. Umaijadidynastia hallitsi aina vuoteen 750 saakka Damaskuksesta käsin.

16 Islamin suuntaukset Useimmat muslimit hyväksyivät Mu'awiyan ja umaijadidynastian. A) Sunnalaisen näkemyksen mukaan johtajuus kuului sille, jolla oli todellinen valta ja joka ei luopunut islamista. B) Shiialaiset katsoivat puolestaan johtajuuden kuuluvan profeetan jälkeläisille. Shiialaisten keskuudessa syntyi 680-luvulla messiaaninen ajatus "oikeaan johdetusta" johtajasta, joka kukistaisi vääryyden. C) Kharijidit eli "uloslähtijät" katsoivat, että johtajuus kuuluu parhaalle muslimille, karismaattiselle ja nuhteettomalle miehelle. Kharijideja on nykyisin vähän.

17 Islamin suuntaukset Kun shiialaisten yhdestoista johtaja eli imaami kuoli, hänen poikansa katosi salaperäisellä tavalla. Hänen ajateltiin olevan "kätkössä" ja palaavan kerran oikeaan johdettuna imaamina. A) Shiialaisten johtajina hänen poissaollessaan toimisivat yhteisön oppineet, mujtahidit. Tätä shiialaisuuden haaraa sanotaan 12-shiialaisuudeksi. B) Toinen haara, 7-shiialaisuus hyväksyy vain kuusi ensimmäistä imaamia. Heidän mukaansa kuudennen imaamin poika Ismail on tuo kätketty imaami. Heitä nimitetäänkin usein ismaililaisiksi.

18 Islamin uskomukset Muhammadin vastaanottamat ilmoitukset koottiin hänen kuolemansa jälkeen yhteen Koraaniksi. Muhammad erotti tarkasti jumalalliset ilmoituksensa ja muut puheensa. Tieto muista teoista ja puheista koottiin perimätiedon kokoelmiksi (hadith). Islamin Jumala, arabiaksi Allah, on Muhammadin saamien ilmoitusten mukaan sama Jumala kuin Raamatun ilmoittama Abrahamin Jumala. Jumala on ainoa, Yksi, eikä hänen rinnallaan ole muita. Ajatus toisista jumalista hänen rinnallaan on anteeksiantamaton synti. Hän on ikuinen, näkymätön, tutkimaton, kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Jumala on aktiivinen, hän on luoja ja tuomari. Tuomioissaan Jumala on oikeudenmukainen ja myös armahtava ja anteeksiantava.

19 Islamin uskomukset Jumalalla on lähimpinä palvelijoinaan enkeleitä, sukupuolettomia henkiolentoja. Jumala puhuttelee ihmisiä profeettojen välityksellä. Tuomiopäivää koskevat uskomukset ovat islamissa keskeisiä. Islamiin kuuluu usko ruumiin ylösnousemukseen sekä uskon ja tekojen mukaiseen kohtaloon joko paratiisissa tai helvetissä. Kuoleman jälkeen sielu poistuu ruumiista yhtyäkseen siihen ylösnousemuksessa. Profeettojen ja marttyyrien uskotaan pääsevän paratiisiin heti kuoltuaan.

20 Islamilainen etiikka ja elämäntapa
Islam on maallikkojen uskonto: pappeja ei tarvita välittäjiksi ihmisen ja Jumalan väliin Islam on lakiuskonto ja velvollisuudet sitovat yhtäläisesti kaikkia muslimeja. Ihanteena on, että usko ilmenee käytännön hyvinä tekoina. Muslimit lähestyvät Jumalaa lain tietä (sharia tarkoittaa tietä tai polkua). Kaikenkattava sharia sisältää sekä rituaaliset että moraaliset velvollisuudet ja sen piiriin kuuluu sekä julkisen että yksityisen elämän piiriin kuuluvia asioita.

21 Islamilainen etiikka ja elämäntapa
Sharia erottelee ihmisen velvollisuudet A) Jumalaa kohtaan: rituaaliset velvollisuudet, joita nimitetään yleensä islamin viideksi peruspilariksi (ks. Rituaalit). B) muita ihmisiä kohtaan: muut moraaliset velvollisuudet. Islamin etiikkaan kuuluu joukko hyveitä: kiitollisuus ja tottelevaisuus Jumalaa kohtaan, ystävällisyys, siveys rehellisyys, uskollisuus, nöyryys, rauhaa rakastavuus, oikeudenmukaisuus, kunnioittavuus, rohkeus, veljesrakkaus sekä armeliaisuus.

22 Islamilainen etiikka ja elämäntapa
Islamin laissa teot luokitellaan viiteen luokkaan: 1) velvollisuuksiin, joiden laiminlyönti on synti 2) suositeltaviin, joiden laiminlyönnistä ei rangaista 3) neutraaleihin 4) moitittaviin, joiden välttämistä suositellaan, mutta jotka eivät ole rangaistavia 5) kiellettyihin, jotka ovat Jumalaa vastaan tehtyjä syntejä ja siksi rangaistavia. Neljä ensimmäistä luokkaa ovat siis sallittuja, ja vain viimeinen kielletty (haram).

23 Islamilainen etiikka ja elämäntapa
Islamin etiikan lähteitä ovat tärkeysjärjestyksessä: Koraani, profeetan sunna, yksimielisyys ja analogiapäättely. Vaikka Koraanista ei löydy kymmenen käskyn tapaista muista erottuvaa eettistä koodistoa, jotkut Koraanin kohdat antavat selkeitä ohjeita (esim. 17:22-39).

24 Islamilainen etiikka ja elämäntapa
Islam kieltää ihmistä tai eläintä esittävien kuvien käytön jumalanpalveluksessa ja rukous- ja hartaustiloista. Moskeijat ovat kuvattomia. Kaikissa profeetta Muhammadia esittävissä kuvissa hänen kasvonsa on peitetty. Nykyislamissa on yleistynyt käsitys, että kuvakielto koskee vain kuvien uskonnollista käyttöä. Silti Kaabaa ja Jerusalemin kalliomoskeijaa esittävät kuvat ovat yleisiä ja suosittuja.

25 Islamilainen etiikka ja elämäntapa
Kiellettyjä asioita ovat uhkapelit (Kor. 5:90-91), koronkiskonta (2:276), varastaminen, valehtelu, panettelu, petos ja huijaus sekä ennustaminen ja taikuus. Koraani määrää ankarat rangaistukset varkaudesta, sen mukaan tekijältä pitäisi leikata käsi (5:42).

26 Islamin viisi peruspilaria
Kaikki teot, jotka tehdään tietoisena siitä, että ne ovat Jumalan tahdon mukaisia ja siinä tarkoituksessa, ovat islamissa Jumalan palvontaa. Jumalan tahtoon alistumisesta ja islamin yhteisöön kuulumisesta seuraa viisi keskeistä velvollisuutta: uskontunnustus, rukoukset, almut, paasto ja pyhiinvaellus. Uskontunnustus (Shahada): Iman on uskontunnustus, jonka mukaan ei ole olemassa muuta jumalaa kuin Allah, ja Muhammed on hänen profeettansa. 2. Rukoukset eli Salat on muslimin velvoite rukoilla viidesti päivässä ja pyhittää perjantai pyhäpäiväksi. Rukoukset puhdistavat sydäntä ja auttavat kontrolloimaan kiusauksia toimia väärin tai tehdä pahaa. Ymmärräks sää? 2005:

27 Islamin viisi peruspilaria
3. Almut (Zakat)on vuosittainen "vero" kunkin omaisuudesta, joka annetaan hyväntekeväisyytenä tarvitseville. Muslimin velvollisuus antaa köyhille maksukyvyn mukaan. 4. Paasto (Saum): Ramadan-kuukauden aikana (islamilaisen kuukalenterin yhdeksäs kuukausi) muslimit pidättäytyvät ruuasta, juomasta ja seksuaalisesta kanssakäymisestä aamunsarastuksesta pimeyden laskeutumiseen asti. Sairaat, raskaana olevat, imettävät äidit (voivat korvata paastoa myöhemmin) ja raskasta työtä tekevät on vapautettu paastovelvollisuudesta. 5. Pyhiinvaellus (Hajj) on muslimin velvoite tehdä kerran elämässään pyhiinvaellus Mekkaan, jos hän siihen kykenee. Mekassa on pyhä Kaaba, muslimimaailman keskus. (Kuuvuoden viimeisenä kuukautena, kaksi kuukautta ramadanin päättymisen jälkeen noin kaksi miljonaa pyhiinvaeltajaa kokoontuu Mekkaan.) Ymmärräks sää? 2005: ; Hajjar 2008: 112.

28 Perustarpeitakin on viisi
usko Henki Järki suvunjatkaminen ja siveys omaisuus ”Usko säilyy aina, silloinkin kun henki on uhattuna” (Hajjar 2008: 100).

29 Islamin rituaalit: Jumalanpalvelus
Muslimielämä alkaa uskontunnustuksen lausumisesta vilpittömin mielin. "Todistan ettei ole muuta jumalaa kuin Jumala ja että Muhammad on hänen profeettansa." Islamin uskoon kääntymisen merkiksi uskontunnustus lausutaan juhlallisesti todistajan läsnä ollessa. Se lausutaan aina myös rukouksen yhteydessä. Islamin jumalanpalveluselämän ytimessä on viisi kertaa vuorokaudessa toimitettava rukous. Rukous on profeetta Muhammadin opetukseen perustuva normi, eli sunna.

30 Islamin rituaalit: Jumalanpalvelus
Osana jumalanpalvelusta, rukouskutsu esitetään viidesti päivässä moskeijan minareetista. Rukousta ei saa suorittaa auringon juuri noustessa tai laskiessa, eikä tarkkaan keskipäivällä. Ensimmäinen rukoushetki ennen auringon nousua, keskipäivän rukous suoritetaan auringon jätettyä lakikorkeutensa, kolmas ennen auringonlaskua, iltarukous iltaruskon aikaan ja viides rukous pimeyden jo laskeuduttua, milloin tahansa ennen aamun kajastusta.

31 Islamin rituaalit: Jumalanpalvelus
Rukoukset voidaan suorittaa missä tahansa, niitä varten ei tarvitse mennä mihinkään erityiseen paikkaan. Puhtaalla alustalla, yleensä rukousmatolla, rukoilija asettaa jotain eteensä merkitsemään rukoussuunnan, joka on kohti Mekkaa. Rukoukset voidaan suorittaa yksin tai yhdessä muiden kanssa. Tavallisesti muslimit rukoilevat kotona.

32 Islamin rituaalit: Jumalanpalvelus
Julkinen rukouspaikka on moskeija. Muslimimiesten velvollisuus on osallistua perjantain jumalanpalvelukseen, yhteisrukoukseen joka korvaa keskipäivän rukouksen. Moskeijoista tuli varhain myös muun opetuksen keskuksia ja niiden yhteydessä voi toimia esimerkiksi koraanikouluja.

33 Islamin rituaalit: Jumalanpalvelus
Rukoilijan on oltava rukousta suorittaessaan rituaalisesti puhdas. Moskeijoiden ulkopuolella on tavallisesti pesualtaita rituaalipesua varten. Ensin pestään kädet, huuhdotaan suu ja sieraimet ja sitten kasvot, kädet ja käsivarret ja pyyhitään päälaki ja kaula. Lopuksi pestään jalat. Jos vettä ei ole saatavilla, pesuun voidaan käyttää hiekkaa. Moskeijaan mentäessä riisutaan jalkineet ja pukeutumisen on oltava säädyllistä. Rukouksessa lausutut sanat ja siihen liittyvät liikkeet ovat tarkoin määrätyt. Rukoilijat seisovat suorissa riveissä ja seuraavat rukouksen johtajan (imaamin) liikkeitä. Kumarrussarjoja tehdään neljä. Periaatteessa kuka tahansa rukouksen osat tunteva muslimi voi toimia rukouksen johtajana.

34 Islamin rituaalit: Siirtymäriitit
Poikien ympärileikkaus (khitan) on ollut Abrahamista lähtien Lähi-idässä tapana ja merkkinä liitosta Jumalan kanssa. Poikien ympärileikkaus on profeetan sunna, eli Muhammadin opetukseen perustuva normi, vaikka Koraanissa ei ole siitä määräyksiä. Tyttöjen ympärileikkauksella ei ole uskonnollista perustaa, vaikka joissakin muslimimaissa sitäkin on harjoitettu. ; Hajjar 2008: 114.

35 Islamin rituaalit: Siirtymäriitit
Ympärileikkauksen ajankohtaa ei ole määritelty ja se vaihtelee suuresti alueittain. Tavallisesti pojat ovat vuotiaita. Seitsemän päivän ikää pidetään alarajana. Ympärileikkausta juhlitaan perheen, suvun ja naapurien kesken. Poika voidaan pukea kauniisiin vaatteisiin ja kuljettaa kulkueessa kaduilla. Myös islamiin kääntyneet miehet ympärileikataan. Ympärileikkaus suojelee ympärileikatun vaimoa kohdunkaulan syövältä ja virtsatietulehduksilta (Hajjar 2008: 114). ; Hajjar 2008: 114.

36 Islamin rituaalit: Siirtymäriitit - Avioliitto
Profeetta Muhammed kehotti kaikkia seuraajiaan menemään naimisiin, jotta korkea moraali säilyisi yhteiskunnassa. Islamin mukaan seksi kuuluu vain avioliittoon. Ennen avioliittoa seksistä on pidättäydyttävä ja uskottomuutta pidetään vakavana syntinä. Tämä perinnäistapa saattaa johtaa kunniaväkivaltaan eli naisen uhkailemiseen, liikkumisen rajoittamiseen tai pakkoavioliittoon (Hallenberg 2008: 90). Avioliiton ulkopuoliset suhteet kiellettiin Koraanissa sekä miehiltä että naisilta. Aviorikoksesta Koraani määrää ankaran rangaistuksen, mutta vaatii myös, että teolla pitää olla neljä todistajaa (24:2). Ymmärräks sää? 2005:

37 Avioliitto Islamin mukaan avioliitto on kahden ihmisen välinen sopimus. Vanhemmat tai muut sukulaiset toimivat usein neuvonantajina tai välittäjinä suuremman kokemuksensa vuoksi. Miehen on annettava vaimolleen huomenlahja ennen kuin avioliitto on pätevä, ja summa merkitään sopimukseen. Huomenlahja toimii naisen vakuutuksena esim. erotilanteessa. Morsiamen suku antaa puolestaan nuorelle parille myötäjäisiä – rahaa tai omaisuutta. Avioero on sallittu, mutta se ei ole suositeltava ratkaisu. Naisella eroon täytyy olla syy, miehen puolelta riittää ilmoitus. Eronneiden naisten asema vaihtelee eri maissa. Ymmärräks sää? 2005:

38 Avioliitto: Moniavioisuus
Koraanissa on yksityiskohtaisia määräyksiä avioliitosta ja erosta. Islam sallii moniavioisuuden, jos pystyy kohtelemaan kaikkia vaimojaan yhdenvertaisesti. Ketään ei pitäisi voida pakottaa moniavioisuuteen. Miehelle sallitaan enimmillään neljä vaimoa, sekin sillä edellytyksellä, että hän kykenee olemaan näille kaikessa tasapuolinen: "...niin naikaa niin monta vaimoa kuin teille sopii, kaksi, kolme tai neljä, mutta jos kumminkin pelkäätte että ette pysty täyttämään kohtuuden vaatimuksia, niin ottakaa vain yksi..." (4:3). Nainen voi vaatia, että avioliittosopimukseen merkitään ylimääräinen pykälä, jonka mukaan hänellä on oikeus avioeroon, jos hänen miehensä haluaisi toisen vaimon. Jos muslimi asuu maassa, jossa moniavioisuus on kielletty, hänen tulee noudattaa sen maan lakeja. Ymmärräks sää? 2005:

39 Avioliitto on uskonnollinen suositus
Molemmilla sukupuolilla on oikeus sukupuoliseen tyydytykseen ja impotenssi on yksi syy, jonka perusteella nainen voi hakea avioeroa. Käytännössä miehen seksuaalisia tarpeita pidetään suurempina kuin naisen: vain miehillä on oikeus ottaa useampia puolisoita. Vaimo ei voi kieltäytyä seksistä, eikä avioliitossa tapahtuvaa raiskausta ole kriminalisoitu missään islamin maassa. (Suomessa 1994). ”Vaimonne ovat teidän vainionne, käykää vainioillanne mielenne mukaan” (Koraani 2: 223)”. Kotona vaimon tulee olla miehelleen haluttava; alusasut (vaatteet kotona eri kuin kadulla). Helena Hallenberg 2008: 88; Hajjar 2008: 103.

40 Kielletty ja sallittu avioliitossa
Tulee välttää peräaukkoa, koska sen kautta ei voi lisääntyä (Koraani 2: ) Kuukautisten aikana (heikkouden aikana) ei yhdyntä Ennen uutta avioliittoa (avioeron tai miehen kuoleman jälkeen) on ’idda eli miettimis- ja odotusaika, jolloin varmistetaan, ettei nainen ole raskaana. (Hajjar 2008: ) Hajjar 2008:

41 Avioliitto on uskonnollinen suositus
Mut´a ja sigheh avioliitot: joskus prostituution peitteenä käytetään Shiialaiset voivat solmia lyhytaikaisia liittoja, mut´a tai sigheh (sananmukaisesti nautinto)avioliittoja, jotka voivat kestää muutamasta tunnista 99 vuoteen. Ne ovat kahden osapuolen keskinäisiä rekisteröityjä sopimuksia. Avioliitto päättyy sopimuksen mukaan, mutta voidaan uudistaa rajattomasti. Mut´a avioliitossa syntyneet lapset ovat isänsä laillisia perillisiä. Sunnalaiset eivät hyväksy. Helena Hallenberg 2008: 91´, 88

42 Avioliitto on uskonnollinen suositus
Misyar avioliitto sunnalaiset? Saudi-Arabia ja Egypti avioliitolla ei päättymisaikaa puolisot eivät asu yhdessä, eivätkä vastaa toisistaan Ei seksiä avioliiton ulkopuolella Helena Hallenberg 2008

43 Patriarkaalisuus Islam on uskontona patriarkaalinen kuten monet muut uskonnot (juutalaisuus, kristinusko). Mies on perheen pää ja hänellä on velvollisuus huolehtia perheestään henkisesti ja taloudellisesti. Mies siirtää nimensä ja omaisuutensa, islamissa myös uskontonsa, poikiensa kautta tuleville sukupolville. Vaimon ensisijainen "ura" on äitinä ja vaimona, vaikka voi avustaa miestään perheen elannon kokoamisessa käymällä työssä. Helena Hallenberg 2008

44 Patriarkaalisuus ja neitsyys
Islamissa miehillä ja naisilla on erilainen rooli. Miehille on annettu enemmän velvollisuuksia kodin ulkopuolella, kun taas naisilla on enemmän vaikutusvaltaa lapsien kasvatusten suhteen. Musliminainen käyttää paljon enemmän aikaa lasten kanssa kuin hänen aviomiehensä, ja sitä pidetään etuoikeutena. Naisen tehtävänä on synnyttää poikalapsia miehensä sukuun ja siksi on ollut tärkeää, että mies hallitsee naisen kehoa, jolloin hän voi olla varma isyydestään ja perimäketjun aitoudesta. Morsiamelta on perinteisesti vaadittu neitsyyttä, joka symboloi puhtautta. Neitsyyden menetys saattaa olla este tytön avioitumisella. Monissa maissa lääkärit ompelevat immenkalvoja. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008´: 87

45 Sukupuoliroolit ja seksuaalisuuden alue islamissa
Islamin maissa seksuaalisuuden käsite on laaja; seksuaalisuudeksi voidaan tulkita kaikki toisilleen vieraiden naisten ja miesten kontaktit, jopa pelkkä kättely tai katsekontakti, joskus jopa naisen ääni tai tuoksu. Ilmapiiri naisten ja miesten välillä on joskus hyvin erotisoitunut ja seurauksena voi olla seksuaalista häirintää vaikkapa ruuhkissa. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

46 Alastomuus on muslimille vierasta, huolimatta hammam- eli kylpyläkulttuurista
Koraani kehottaa naisia ja miehiä pukeutumaan säädyllisesti => eri tulkintoja. Vaatteet ovat väljiä ja kätkevät vartalon muodot. Naisten tulee peittää koko keho, myös käsivarret ja sääret. Miehillä peitossa on vähintään polvien ja navan välinen alue. Islaminuskoinen mies ei yleensä esiinny shortseissa tai hihattomassa paidassa julkisella paikalla. Häveliäisyys omasta kehosta saattaa kohdistua myös omaan sukupuoleen, eikä toisten nähden esiinnytä vähäpukeisena, riisuuduta tai peseydytä kokonaan. Lapsia ei myöskään imetetä julkisesti, vaikka Koraani kehottaa imettämään lasta mieluiten kahden vuoden ajan (2: 233). Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008: 82-3, 96

47 Vaatetus ”Sano myös uskoville naisille, että ... heidän tulee heittää huntunsa povensa päällä eikä näyttää suloaan muille kuin miehilleen tai isilleen..." (Koraani 24:31). Uskovainen musliminainen käyttää usein huivia ja/tai pitkää pukua ja joskus huntua. Pään, kaulan, käsivarsien jne. kehon peittäminen perustuu suojelun ja siveyden ajatukseen (Kor. 24:30-31, 33:59). Ymmärräks sää? 2005:

48 Vaatetus Lännessä islamilaisesta huivista on tullut oman uskonnon ja kulttuurin tunnus, joka vahvistaa omaa kulttuuri-identiteettiä. Esimerkiksi Somaliassa hunnun käyttö on ilmaissut perinteisesti naisen yhteiskunnallista asemaa: vain köyhät työläis- ja maalaisnaiset ovat esiintyneet julkisesti ilman huntua. Keski- ja yläluokkaan kuuluvan naisen arvolle ei ole sopinut liikkua ulkona ilman suojaavaa ja aseman osoittavaa huntua. Siveellinen ja peittävä pukeutumistapa koskee vain julkisia paikkoja. Musliminainen saattaa näyttää oman sosiaaliluokan naisten juhlissa tai kotioloissa aivan erilaiselta hulmuavine kiharoineen tyköistuvassa juhlapuvussaan tai kotimekossaan. Ymmärräks sää? 2005:

49 Puhtaus on osa uskontoa
Kehosta huolehtimiseen kuuluu hygienia, jota koskevat puhtaussäännöt perustuvat sekä Koraaniin että haditheihin. Niiden mukaan likaisia ovat ruumiin eritteet, kuten oksennus, veri (etenkin kuukautisveri), siemenneste, virtsa, ulosteet, koirat ja siat. Helena Hallenberg 2008: 85-6

50 Puhtaus on osa uskontoa
Pieni pesu (wudu) kehon näkyvät osat: kädet ja kasvot pestään mm. ennen rukousta. Suuri pesu (ghusl) pestään myös hiukset: kuukautisten päätyttyä sekä yhdynnän ja siemensyöksyn jälkeen. Sen vuoksi märkiin hiuksiin liittyy islamilaisessa kulttuurissa voimakas eroottinen lataus (mahdollisesti pesty juuri yhdynnän jälkeen). Kaikki sukupuolisuuteen ja lisääntymiseen liittyvä on epäpuhdasta ja vaatii suuren pesun. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008: 85-86

51 Puhtaus on osa uskontoa
Osa puhtautta ovat myös määräykset pitää keho puhtaana leikkaamalla kynnet, miehille pitää parta lyhyenä ja naisilla poistaa ihokarvat myös sukuelinten alueelta. Miesten ympärileikkaus on osa puhtausvaatimusta ja perustuu Koraanin määräykseen noudattaa Abrahamin uskoa (juutalaista traditiota). Helena Hallenberg 2008: 85-6

52 Mies ja nainen toistensa täydentäjät
”Islam näkee miehen ja naisen toistensa täydentäjinä, kummankaan ei tule hallita toista ja kummallakin on yksilölliset oikeutensa ja velvollisuutensa. Yhdessä he muodostavat rauhallisen ja onnellisen perheen, mikä on terveen ja kukoistavan yhteiskunnan perusta. Muslimiperheessä jokaisella on selvästi määritellyt tehtävänsä, yhtäältä suvun muodostamassa suurperheessä ja toisaalta äidin - isän - lasten muodostamassa ydinperheessä.” (Islamopas.com) Maahanmuutto ja sukupuoli: mikä on maahanmuuttajamiehen paikka? Tuomas Martikainen, Suomen Akatemian tutkijatohtori, FT, Åbo Akademi, uskontotiede Kuuntele luento täältä Lue tiivistelmä luennosta pdf

53 Sukupuoliroolit ja seksuaalisuuden alue islamissa
Islamin teologian mukaan kaikella maailmassa on oma Jumalan luoma käyttäytymiskaavansa (fitra) ja tehtävänsä (amr), niin myös miehellä ja naisella ja siten sukupuoliroolit ovat selkeät. Sukupuolen katsotaan määräytyvän ulkopuolisten sukupuolitunnusten mukaan, joten homo- tai biseksuaalista identiteettiä tai sukupuolenvaihdoksia ei hyväksytä. Katso kuitenkin Samar Habib Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

54 Sukupuoliroolit ja seksuaalisuuden alue islamissa
Koraanin tulkinnat: miehet ovat naisten esimiehiä mies on naisen pää miehet ovat naisten suojelijoita Miehet ja naiset toimivat eri alueilla ja sukupuolten ero näkyy myös tilan käytössä. Vastakkaiseen sukupuoleen pidetään etäisyyttä, ellei olla sukulaisuussuhteessa, eikä tuntemattomiin olla fyysisesti lähellä. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

55 Islamilainen versio YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta
Euroopan Islamilainen Neuvosto julkaisi islamilaisen version YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta (Universal Declaration of Human Rights, UIDHR, 1981). Sen mukaan mies on naisen pää, ja naisen oikeudet perintöön ja avioeroon ovat heikommat kuin miehellä. Miehellä on myös oikeus valoa ja rajoittaa naisen liikkumista sekä kurittaa tottelematonta vaimoaan”. Miehet naisen ”esimiehiä”; ”suojelijoita” (4:34) – toisenlaiset tulkinnat. (Hallenberg 2008: 81.)

56 Sukupuoliroolit ja seksuaalisuuden alue islamissa
Fyysinen kontakti samaa sukupuolta oleviin on läheinen varsinkin Lähi-Idässä ja Pohjois-Afrikassa: miehet kaulailevat ystäviään, naiset kulkevat käsikynkkää ja puhe etäisyys on pieni, puhuessa pyritään koskettamaan toista ja poskisuudelmia vaihdetaan. Monet keskustelevat henkilökohtaisista asioistaan, myös seksistä, usein oman sukupuoliryhmänsä sisällä, mutta eivät puolisonsa kanssa. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

57 Rakkaus Rakkaudella on arabian kielessä n. 60 nimeä.
Tarina, jossa kaupunkilainen miesrunoilija kysyi vanhalta paimentolaisnaiselta: ”Mitä on rakkaus teillä maalla?” Nainen vastasi: ”Suukko ja halaus ja toisen läheisyys. Mitä se on sitten teillä kaupungissa? Runoilija vastasi: ”Yhdyntää väsymykseen asti”. Nainen totesi: Tuohan ei ole rakkautta vaan lapsentekoa” (Hajjar 2008: 106-7). Hajjar 2008: 106-7

58 Naisen asema Arabian niemimaan alueella, jossa Islam syntyi, naisen asema oli ennen Islamia erittäin heikko, lähellä eläimen asemaa. Monissa maissa miehet ovat tulkinneet islamin lakia naisten vahingoksi. Yleensä köyhissä maissa, esim. Somaliassa, poikalapsia suositaan perheessä (terveydenhoito ja koulutus). Tämä ei johdu islamista, vaan köyhyydestä: kun sosiaaliturvaa ei ole, poikalasten uskotaan pitävän paremmin huolta ikääntyvistä vanhemmista ja sisaruksistaan. Ymmärräks sää? 2005:

59 Naisen asema Tyttöjen ympärileikkaus on esim. Pohjois-Afrikassa sekä kristittyjen että muslimien elämään kuulunutta alueellista perinnettä. Kumpikaan pyhä kirja – Koraani tai Raamattu – ei sitä käske, vaikka monet ihmiset luulevat ympärileikkauksen kuuluvan uskontoon. Vuoden 2003 rauhan nobelisti, iranilainen ihmisoikeusjuristi Shirin Ebadi sanoo, että islamin uskonnon ja ihmisoikeuksien välillä ei ole ristiriitaa, mutta islamin lain tulkinnoissa on paljon naista alistavia kohtia. Muutokset ovat mahdollisia vanhoillisia tulkintoja uudistamalla, uskosta ei tarvitse luopua, sanoo Ebadi. Ymmärräks sää? 2005:

60 Muslimi ja terveydenhuolto
Islam kehottaa ihmistä elämään terveellisesti ja huolehtimaan itsestään kaikin tavoin. Islamilaisen ajattelun mukaan kaikella on tarkoitus, myös sairaudella. Muslimit pitävät sairautta koettelemuksena – uskonnollisessakin merkityksessä - ihmisen elämänkaaressa, hänen läheisilleen ja yhteisölle. Muslimin tulisi suhtautua sairauteensa nöyrästi ja kärsivällisyydellä. Yhteisön, sairaan omaisten ja läheisten tulisi tehdä sairausajasta mahdollisimman miellyttävä. Ymmärräks sää? 2005:

61 Muslimi ja terveydenhuolto
Mahdollinen terveydenhuollossa esiintyvä hankala tilanne on musliminainen mieslääkärin vastaanotolla. Silloin naisen mukana oleva aviomies tai toinen nainen (”esiliina”) helpottaa tilanteeseen liittyvää pelkoa ja suojaa naisen intimiteettiä ja mainetta. Potilaan on annettava riisuutua katseilta suojassa ja tulla tarvittaessa tutkimuspöydälle lakanan tai pyyhkeen verhoamana (Hallenberg 2008: 83). Helena Hallenberg 2008: 83; Hajjar 2008: 109

62 Muslimi ja terveydenhuolto
Säännöt ovat suojaverkko, jonka tarkoitus on taata koko yhteiskunnan vakaus (Hajjar 2008: 109). Hengen säilyttäminen on ensisijaisempi kuin siveyssäännöt (Hajjar 2008: 109). Säännöt ottavat huomioon ihmisen luonteen, jolle on ominaista kaiken kielletyn haluaminen (pukeutumissäännöt, yhdyntäkielto). Toistuvuus turruttaa, niin nämä säännöt voivat tuoda taukoja arkeen ja vilkastuttaa pariskuntien läheisyyttä ja intiimiys avioliiton sisällä säilyy (Hajjar 2008: 114). Helena Hallenberg 2008; Hajjar 2008: 109, 114

63 Muslimi ja terveydenhuolto
Varoittaminen ja(tai) ovelle koputtaminen ennen astumista sisään hoitohuoneeseen (ei ulkopuolisia tutkimuksen aikana). Leikkaustilanteissa potilaankunnioitus: peitetään hyvin ja paljastetaan ainoastaan leikkausalue Paastoon liittyvät säädökset: Paaston rikko kaikki, mikä menee vatsaonteloon ylä- tai alateitse ja naisten kohdalla myös emättimeen laitettavat lääkkeet ja tamponit. Lääkkeet ja lääketieteelliset tutkimukset rikkovat paastoa, jos ne menevät nenään, nieluun, peräsuoleen tai emättimeen. Suoneen tai lihakseen indisoitavat lääkkeet ja ulkoiset korva- ja silmälääkkeet eivät riko paastoa. Hajjar 2008: 109,

64 Muslimi ja terveydenhuolto
Lääketiedettä ja hoitotiedettä tulisi kehittää ihmiselle hyödylliseen suuntaan. Islam ei hyväksy sukupuolenvaihdosleikkauksia, kauneudenleikkauksia, tatuointeja, kulmakarvojen nyppimisiä, hiusten värjäämistä muulla kuin hennalla. Tilapäiset hennatatuoinnit ovat yleisiä etenkin maaseudulla naisten keskuudessa. Korvan rei’ittäminen hyväksytään, kuten myös Etelä- Aasiassa nenäkorut. Ymmärräks sää? 2005:

65 Muslimi ja terveydenhuolto
Ihmisellä ei ole oikeutta Jumalan luoman muuttamiseen. Oman kehon muokkaamiseen suhtaudutaan kielteisesti: lävistykset tai amputaatiot. Sukupuolen katsotaan määräytyvän ulkopuolisten sukupuolitunnusten mukaan, joten homo- tai biseksuaalista identiteettiä tai sukupuolenvaihdoksia ei hyväksytä. (Katso kuitenkin Samar Habib.) Ymmärräks sää? 2005:

66 Muslimi terveydenhuollon ammattilaisena
Lähi-idässä panostettiin lääketieteen opetukseen jo vuotta sitten. Muslimihoitajan mielessä ovat eettiset ja siveyssäädökset: aikuisten alastomuus Omaishoitaminen vs vieraan hoitaminen Hajjar 2008: 108-9

67 Muslimi ja terveydenhoito: Kehon kaunistaminen ja muokkaaminen
Laihdutusta monet muslimilääkärit suosittelevat terveydellisistä syistä, mutta ulkonäön vuoksi laihduttaminen ei ole hyväksyttävää. Kohdun tai rinnan poisto voi olla kipeä kokemus etenkin nuorelle naiselle perinteisissä yhteisöissä, jossa naiseuden tunnusten menetykseen liittyy häpeää ja arvon menetys, kun nainen ei pysty synnyttämään tai imettämään. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

68 Kehon kaunistaminen ja muokkaaminen
Siisteyttä, puhtautta ja hyviä tuoksuja pidetään ihanteina. Naisilla tämä tarkoittaa koruja, pitkiä hiuksia, huoliteltuja kasvoja ja hoidettuja käsiä. Miehillä on viikset tai parta, lyhyet hiukset ja yksinkertaiset vaatteet. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

69 Ehkäisy Monet islaminlakikoulukunnat hyväksyvät keskeytetyn yhdynnän (azl) ehkäisykeinona, mutta tämä edellyttää vaimon suotumusta, sillä naisella on oikeus seksuaaliseen tyydytykseen ja halutessaan myös raskauteen. Ehkäisyyn (yleensä kondomit, pessaarit, kohdunsisäiset ehkäisymenetelmät) suhtaudutaan yleensä sallivasti, varsinkin maissa, joissa syntyvyys on yhteiskunnallinen ongelma (Egypti, Indonesia). Pakistanissa ehkäisy on täysin kielletty. Monet toimivat nykyisin niin kuin katsovat parhaaksi. Hallenberg 2008: 93-4

70 Ehkäisy ja abortti Ehkäisy on parempi vaihtoehto kuin raskaudenkeskeytys. Jumala puhaltaa sikiöön henkensä ja tekee sen eläväksi ( päivää hedelmöityksestä), jonka jälkeen sen tappaminen on synti. Abortti on islamin vastainen teko, paitsi jos on kyse äidin hengestä. Hallenberg 2008: 96, Ymmärräks sää? 2005:

71 Adoptio ja lapsettomuus
Adoptio hyväksytään islamissa sillä ehdolla, että lapsi on tietoinen asemastaan heti kun hän vain ymmärtää. Perimysoikeutta hänellä ei ole muutoin kuin testamentin kautta. Lapsettomuuden hoidossa toiset hyväksyvät hormonihoidot, mutta menetelmät, joissa käytetään vieraan ihmisen munasolua tai siemennestettä ovat kiellettyjä. Ymmärräks sää? 2005:

72 Seksuaalisuus islamin maissa
Kulttuurinen kompastuskivi voi olla se, miten pyynnöt ja käskyt esitetään ja miten suoraan asiat ilmaistaan. Kevyt tunnusteleva keskustelu tapaamisen alussa auttaa luottamuksellisen ilmapiirin syntymisessä. Jonna Roos; Helena Hallenberg 2008

73 Muslimi ja ikä Islamin uskonnossa ja useimmissa islamin alueen kulttuureissa vanhoja ihmisiä kunnioitetaan ja arvostusta näytetään arjen eri tilanteissa. Itseä vanhempia ihmisiä teititellään, heille avataan ovi, annetaan paras istuin ja tehdään muita pikkupalveluksia. Vanhoja ihmisiä kuunnellaan kiirehtimättä ja heiltä pyydetään neuvoja. Ymmärräks sää? 2005:

74 Islamin rituaalit: Siirtymäriitit
Hautaus pitää suorittaa mahdollisimman pian kuoleman jälkeen, mieluiten 24 tunnin kuluessa. Ruumis pestään ja kääritään valkoiseen vaatteeseen ja nostetaan paareille, joilla hänet kannetaan moskeijaan tai muuhun paikkaan, jossa voidaan suorittaa hautausrukous. Rukouksen jälkeen ruumis kannetaan hautauspaikalle. Kantaminen on rakkaudenosoitus, jonka mahdollisimman monet haluavat tehdä. Ruumis asetetaan kyljelleen kasvot Mekkaa kohden haudan laitaan tehtyyn syvennykseen. Kun hauta on luotu umpeen, luetaan rukous. Lohdutonta surua ei pidetä suotavana, koska se on epäuskon merkki. Hautakummun on erotuttava ympäristön tasosta.

75 Islam: Mistä usein vaietaan?
Sukupuolikasvatus: lisääntymisbiologiaa sivutetaan islamilaisten maiden kouluissa Sukupuolitaudit: tietoa ei jaeta avoimesti Raiskaus: käsitys yhdynnästä on peniskeskeinen, penetraatio on yhdyntä. Insesti Homo- ja biseksuaalisuus on kielletty Islamissa ja kriminalisoitu Hallenberg 2008: 91-93, 105

76 Islamin ruokasäännöt Syöminen tapahtuu oikealla kädellä, koska vasen on varattu likaisiin toimintoihin. Koraani kieltää veren, sianlihan, itsestään kuolleiden eläinten lihan ja perimätiedon perusteella on kielletty petoeläinten liha sekä suomuttomat kalat. Sianlihan ja sikaperäisten aineksien välttäminen tarkoittaa ettei syö makkaraa, kinkkua eikä sianlihaa sisältäviä rasvoja, öljyjä, leipiä, kakkuja, keksejä eikä makeisia, jotka sisältävät sianosista keitettyä liivatetta. Ymmärräks sää? 2005:

77 Islamin ruokasäännöt Islamissa on samantyyppiset ohjeet eläimen teurastamisesta kuin juutalaisilla: eläimen kaulavaltimo tulisi avata verien laskemiseksi ensimmäiseksi (Kor. 5:3). Eläin täytyy teurastettaessa kääntää Mekkaa kohden ja teurastajan lausua ”Jumalan nimeen”. Suomen lain mukaan eläin on tainnutettava ennen veren laskemista. Halal-liha on sallittua ja oikein teurastettua. Osa länsimaissa elävistä muslimeista käyttää tavalliseen tapaan teurastettua lihaa. Islamin laki kieltää alkoholin käytön (2:219/216, 5:90/92). Kaikki mikä sumentaa aisteja ja ajattelukykyä (alkoholi, huumeet) on kielletty. Ymmärräks sää? 2005:

78

79

80 Islam Suomessa Islaminuskolla on suhteellisen pitkät perinteet Suomessa. Tataarivähemmistö on harjoittanut islamia jo 1800-luvun alkupuolelta asti. Ensimmäiset tataarit muuttivat Venäjältä Suomeen kauppiaiksi pian Suomen sodan jälkeen. Helsingin tataarit perustivat Suomen ensimmäisen islam- yhdistyksen 1830 ja seurakunnan Esimerkiksi talvi- ja jatkosodissa islaminuskoisille järjestettiin useimmiten vapaata uskonnon tärkeimpien juhlien ajaksi. Nykyisin Suomessa on noin 700 tataaria, joilla on moskeija myös Järvenpäässä ja Tampereella. He ovat pysyneet erossa myöhemmin tulleista muslimeista, eikä seurakuntiinkaan oteta jäseniksi muita kieliä puhuvia.

81 Islam Suomessa Islam on noussut suomalaisten tietoisuuteen viime vuosina etenkin median kautta. Suomessa asuu noin 30 000 muslimia. Väestörekisterikeskuksenkin tilastot ovat suuntaa antavia: islamilaisista maista tulevat henkilöt tilastoidaan muslimeiksi, vaikka kaikki eivät ole muslimeja. Tilastoista puuttuvat myös Suomen kansalaisuuden saaneet islaminuskoiset sekä islamiin kääntyneet suomalaiset. Suhteet kantaväestöön ovat olleet pääosin hyvät, joskin joitakin ongelmiakin on ilmennyt. Enemmän kuin uskonnosta ovat hankaukset syntyneet kulttuurisista erimielisyyksistä.

82 Islam Suomessa Suomessa puhuttuja muslimimaiden kieliä ovat somali, arabia, kurdi, albania, turkki ja persia (farsi), niiden puhujia on n. 35 000 (2007). Ei välttämättä muslimi; kristitty; farsi voi olla baha’i- uskonnon kannattaja. Tataarien jälkeläiset (800) + syntyperältään islamiin kääntyneet (800). (Hallenberg 2008: 74.)

83 Islam Suomessa Suomeen perustettiin 2006 Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE), johon kuuluu 18 islamilaista järjestöä, jotka edustavat yli 80% Suomen muslimeista. (Hallenberg 2008: 77.)

84 Islam Suomessa Yhteensä 30 000; 0,5 % väestöstä
Suomessa on vanha islamilainen vähemmistö - Tataarit, 1800-luvun loppu - Nykyään 700, 5 moskeijaa Maahanmuutto 1960-luvulta lähtien - Siirtolaisia, opiskelijoita - Pakolaisia 1980-luvulla: sunni, shia - Suurin muutos 1990-luvulla (somalit) moskeijaa - Perjantairukous, n Organisoituminen kieliryhmittäin 1-14 % Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

85 Islam Suomessa Järjestäytyneitä ”seurakuntia 30-40 Jakauma-arvio
somalit 25 % arabit 20 % albaanit /bosnialaiset 20 % kurdit 15 % Bangladesh / Pakistan 5 % tataarit 2,5 % käännynnäiset 2,5 % (700, naisia 80 %) Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

86 Islam Suomessa Maahanmuuton kokemus: Osa maahanmuuttajista ”islamisoituu” vasta Suomessa Jaot liberaalit – konservatiivit sunnat – shiiat suufilaisia vähän etnisyys käännynnäiset Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

87 Islam Suuria vaihteluja lähtömaan ja islamin tulkinnan välillä
Seksuaalisuuden kontrolli ja perhekeskeisyys Sukupuolten komplementaarisuus, mutta mies edustaa ulospäin Suomi: ei yhtä mallia, suomalainen tasa-arvo-ajattelu vaikuttaa vahvasti Toisen sukupolven kasvu tulee tuomaan asian keskiöön (Martikainen 2008.) Maahanmuutto ja sukupuoli: mikä on maahanmuuttajamiehen paikka? Tuomas Martikainen, Suomen Akatemian tutkijatohtori, FT, Åbo Akademi, uskontotiede Kuuntele luento täältä Lue tiivistelmä luennosta pdf

88 Islam Kuinka islam Suomessa kehittyy?
-> 2. sukupolvi ja islamin ”etnisyyden” uudelleen arviointi -> Avioliittomuuttoa + kasvua -> Sekularisaatio, syrjäytyminen vai sosiaalinen nousu? Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

89 Yleisiä piirteitä Organisointi - Muoto: yhdistys tai uskonnollinen yhdyskunta - Mahdollistaa toiminnalle puitteet, kuten tilojen vuokrauksen - Paikallisviranomaiset kannustavat - Organisoinnin vaikutustaso vaihtelee Maallikkojohtoisuus johtaa uskonnollisen auktoriteetin muutoksiin Keskeiset toiminnat - Jumalanpalveluselämä tai vastaava - Lasten opetus (kieli & kulttuuri) - Sosiaalisuus (seuraa, verkostot & tuki) Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

90 Yleisiä piirteitä Suomen uskonnollinen kenttä on monimuotoistunut maahanmuuton seurauksena Etnisyyden, kulttuurin ja uskonnon ylläpito aktualisoituu lasten kasvatuksen yhteydessä Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

91 Uskonto: yleisiä piirteitä
Taustalla yleiset integraatiokysymykset Päälinja: sopeutuminen vallitseviin uskonnollisiin rakenteisiin ja ajattelumalleihin, kuitenkin ”luovasti soveltaen” ja kasvavassa määrin globaalissa kontekstissä Suomessa ”mallina” kristillinen käsitys seurakunnasta (jäsenyys, pappeus) ja yhdistyspohjainen organisoituminen (vrt. vapaakirkot): ns. rakenteellinen sopeutuminen (islamin ”kristillistyminen”, ”protestantisoituminen”) Maahanmuutto ja sukupuoli: mikä on maahanmuuttajamiehen paikka? Tuomas Martikainen, Suomen Akatemian tutkijatohtori, FT, Åbo Akademi, uskontotiede Kuuntele luento täältä Lue tiivistelmä luennosta pdf

92 Uskonto: Yleisiä piirteitä
Uskonto on yksi keskeisiä sukupuolijärjestelmän uusintamisen paikoista (Martikainen 2008). Etnisyyden, kulttuurin ja uskonnon ylläpito aktualisoituu lasten kasvatuksen yhteydessä (Martikainen 2006). Uskonto ja maahanmuuttajat Suomessa. Tuomas Martikainen. Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto. Mopedin matkassa –seminaari. Turku

93 Islam lähteitä Allahwerdi, Helena ja Hallenberg, Helena. Islamin porteilla, Rauma, Kirjayhtymä 1992. Carmody, Denise Lardner & John Tully Carmody: How to Live Well: Ethics in the World Religions. Belmont, CA: Wadsworth, 1988. Haeri, Fadhlalla: Islam, suom. Salme Saukko. Helsinki: Tammi, Hjärpe, Jan: Islam: oppi ja elämäntapa. Helsinki: Gaudeamus, Hunt, Arnold D., Marie T. Crotty, & Robert T. Crotty: Ethics of World Religions. San Diego, CA: Greenhaven Press, 1991. Hämeen-Anttila, Jaakko: Islamin monimuotoisuus. Helsinki: Gaudeamus, 1999. Hämeen-Anttila, Jaakko: Islamin käsikirja, Otava 2004. Jelloun, Tahar Ben: Isä, mitä on Islam?, Helsinki, Gummerus 2002. Koraani Kääntänyt Hämeen-Anttila, J. Helsinki: Basam Books. Lehtinen, Isra, Egal Jama Abdellahi & Mikko Telaranta: Islam – yhteinen uskomme. Helsinki: Opetushallitus, 2005.

94 Islam lähteitä Marjeta, Maarit Äidit ja tyttäret kahdessa kulttuurissa. Somalialaisnaiset, perhe ja muutos. Joensuu University Press. Palva, Heikki Islam. Teoksessa Katja Hyry & Juha Pentikäinen (toim.): Uskonnot maailmassa, Porvoo: WSOY. Palva, Heikki & Irmeli Perho (toim.): Islamilainen kulttuuri. Helsinki. Räty, Minttu Maahanmuuttaja asiakkaana, Hki, Kirjayhtymä. Sakaranaho, T. ja Pesonen, H Muslimit Suomessa, Helsinki Yliopistopaino. Tiilikainen, Marja Arjen islam: somalinaisten elämää Suomessa, Tampere, Vastapaino.

95 Lähteitä Yearbook of Muslims in Europe toim. Jørgen S. Nielsen, Samim Akgönül, Ahmet Alibašić, Brigitte Maréchal, Christian Moe.

96 Islam: Linkit Islam opas http://www.answering-islam.org/suomi
Islam ja suomalainen todellisuus - ev.lut. kirkon oma tietopaketti.

97 Islam: Linkit Al-Iman mosque, Helsinki
Islam ja Rakkaus Yhdyskunta, Helsinki ja Lahti Musliminaisten unioni Resalat Islamilainen Yhdyskunta (Suomen Ähl-e Beit) / Fatemeh Zahra Islamilainen kulttuurikeskus, Helsinki Suomen Islamilainen Yhdyskunta, Helsinki Julkaisut Islam, uskonto jota et voi enää sivuttaa Shia Islam Info

98 Islam: Linkit Islamin perustiedot.  Oph:n ja YLE:n etälukion uskonnon kurssilta Uskonto 2. Islamin synty, oppi ja elämä - teksti ja kuvia. Pälkäneen yhteiskoulun ryhmätyö keväällä 2005. Pyhiinvaellus Mekkaan - teksti. Lähtökohtana Pälkäneen lukion ryhmätyö syksyllä 2004.

99 Islam: Linkit Islamopas
Hyvä ja laaja suomenkielinen islam-sivusto, jopa islam- portaali. Islamilaisten tekemä sivusto, jossa halutaan selittää islamia suomalaisille. Pääkohdin suomennos ruotsalaisesta sivusta Aihealueet: Jumalan olemassaolo, Jumalan ominaisuudet, Koraani, Tiede, Luominen, Sikiönkehitys, Mitä on Islam? Uskonkappaleet, Islamin tärkeät päivät, Monoteismi, Kääntyminen, Islamiin palaaminen, Islamin kalenteri, Vääriä käsityksiä, Viimeinen profeetta, Profeetan hadithit, Seuraajat, Uskontunnustus, Rukous, Almut, Paasto, Pyhiinvaellus, Sääntöjä ruuasta, Lisäaineet, Alkoholi, Sianliha.

100 Islam: Linkit Laaja suomenkielinen islam-sivusto. Islamilaisen tekemä sivusto, jossa halutaan selittää islamia suomalaisille. Koraani suomeksi - Koraani löytyy myös suomeksi, joskin epätäydellisenä ja epävirallisena suomennoksena. Suomennettu 114 suuraa. Voit myös ladata Koraanin omalle koneellesi (543kB). Lyhyt selostus Koraanin kääntämisestä. Islamin sanasto A:sta Ö:hön. Logosmedia Tampereen islam-yhdyskunta. Tampereen islamin yhdyskunta.


Lataa ppt "Allah arabiankielellä symboloi islamin uskoa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google