Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liiketoiminnan / kohdemaailman ymmärtäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liiketoiminnan / kohdemaailman ymmärtäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Liiketoiminnan / kohdemaailman ymmärtäminen
Tuotantoprosessi pähkinässä 2/5 ke 14.3. Liiketoiminnan / kohdemaailman ymmärtäminen Use Caset Vaatimusmäärittely Harjoitukset

2 Liiketoiminnan / kohdemaailman ymmärtäminen
millaiseen tarkoitukseen sovellusta tehdään? mikä on business ? mikä ongelma ratkaistaan ? big picture käyttäjän ymmärtäminen ”omistajan” ymmärtäminen ylläpitäjän ymmärtäminen firman strategia ansaintalogiikka

3 firman strategia ansaintalogiikka mitä firma tekee ? miten se saavutetaan ? mitä projekteja tehdään ? mikä tuo rahaa ? mikä maksaa eniten ? ylläpitokustannukset ? mitä työntekijät haluavat tehdä ?

4 e.g. Stadia toimialat kulttuuriala uusmedia verkkoviestintä
mitä firma tekee, mikä on visio ? miten se saavutetaan ? mitä projekteja tehdään ? ”... monialainen korkeakoulu, jonka avoimesta oppimisympäristöstä valmistuu ammatillisia asiantuntijoita. Ammattikorkeakoulu edistää pääkaupunkiseudun omaleimaisen ja koko valtakunnan työ- ja elinkeinoelämän hyvinvointia, osaamista ja kilpailukykyä tarjoamalla koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja palvelutoimintaa.” ”... huippuyksiköiden muodostama kansainvälisesti arvostettu korkeakoulu, jonka opiskelijat työllistyvät heti valmistuttuaan.” toimialat kulttuuriala uusmedia verkkoviestintä "... mielekkään opintojen toteutuksen (kuinka toteutamme koulutuksen niin mielekkäänä, ettei tule keskeytyksiä)." verkkoviestinnän www-sivut

5 mikä tuo rahaa (hakijoita) ?
mikä maksaa eniten ? ylläpitokustannukset ? vetoavat www-sivut arvokasta tietoa opiskelijoiden omat sivut jne... web admin sisällön ylläpito uusiminen ? suunnittelukustannukset laitehankinnat toteutuskustannukset

6 käyttäjän ymmärtäminen ”omistajan” ymmärtäminen
ylläpitäjän ymmärtäminen käyttötapaukset minkä ongelman ratkaisee ? kuinka käyttää ? gdf ff kdlk dflk sf sdfd f dfgd gfdf miltä näyttää ? mihin käyttää ?

7 Käyttötapaukset (Use Cases)
Käyttäjä (actor) Suhde (relationship) Käyttötapaus (use case) Käyttötapauskaavio (use case diagram) osta kirja laske tuotto selaa katalogia käyttäjä bol.com

8 Miksi käyttötapauksia ?
Yksinkertaisia, helppoja (tarkkuuden määrittäminen vaikeaa) Havainnollistavia, rautalangasta Käyttäjälähtöisiä Valmiit testit käyttötapauksista Järjestelmän ja ihmisen välinen vuorovaikutus Tuovat esiin tarvittavan toiminnallisuuden käyttäjien näkökulmasta Voidaan käyttää tuotannon eri vaiheissa

9 Nosta rahaa pankkiautomaatista
Kuvaus: Perttu Peruskäyttäjä nostaa automaatista rahaa. Käyttäjät: Perttu Peruskäyttäjä Esiehto: Perttu Peruskäyttäjällä pankkikortti ja rahaa tilillä. Askeleet: Perttu Peruskäyttäjä syöttää pankkikortin pankkiautomaattiin ja näppäilee tunnusluvun. Perttu Peruskäyttäjä valitsee haluamansa rahamäärän valikosta. Automaatti antaa Perttu Peruskäyttäjälle kortin ja rahat. Loppuehto: Perttu Peruskäyttäjällä on nostamansa rahat.

10 UC-01 Nosta 100mk pankkiautomaatista
Kuvaus: Perttu Peruskäyttäjä syöttää kortin sisään pankkiautomaattiin ja näppäilee tunnusluvun, minkä jälkeen hän nostaa tililtään 100mk. Tämän jälkeen Perttu Peruskäyttäjä saa automaatista 100mk ja kuitin, josta näkyy noston suuruus ja tilin saldo noston jälkeen. Käyttäjät: Perttu Peruskäyttäjä Esiehto: Perttu Peruskäyttäjällä on tili olemassa pankissa, tilillä on ainakin 100mk rahaa, Perttu Peruskäyttäjällä on pankkiautomaattikortti ja siihen tunnusluku. Askeleet: 1. Perttu Peruskäyttäjä syöttää pankkikortin pankkiautomaattiin. 2. Pankkiautomaatti pyytää tunnuslukua. 3. Perttu Peruskäyttäjä syöttää tunnusluvun (Poikkeus 1). 4. Pankkiautomaatti tarjoaa nostovaihtoehdoksi 100mk ja 200mk. 5. Perttu Peruskäyttäjä painaa nappia, jossa lukee 100mk. 6. Pankkiautomaatti antaa Perttu Peruskäyttäjälle hänen pankkikorttinsa 7. Perttu Peruskäyttäjä poistaa pankkikortin syöttöaukosta 8. Pankkiautomaatti antaa Perttu Peruskäyttäjälle 100mk ja kuitin. Perttu Peruskäyttäjällä on 100mk, kuitti ja hänen tilillänsä on 100mk vähemmän rahaa Loppuehto: Poikkeus 1: Perttu Peruskäyttäjä syöttää väärän tunnusluvun. Siirrytään kohtaan 2. Poikkeukset:

11 Perttu syötä kortti ja tunnusluku katso saldo nosta pikavalinnalla
<<käyttää>> nosta pikavalinnalla Perttu nosta vapaa summa

12 (Requirements management)
Vaatimusten hallinta (Requirements management) Vaatimus = ominaisuus, jonka tuote täyttää toiminto suorituskyky ulkonäkö mitä tahansa Vaatimusten kartoitus Vaatimusten määrittely Vaatimusten hallinta

13 Vaatimusten kartoitus aivoriihi markkinatutkimukset prototyypit haastattelut liiketoiminnan ymmärtäminen käyttötapaukset yms.

14 Vaatimusten määrittely Vaatimus #12: “Palvelusta voi tilata newsletterin” Web-sivuilta on mahdollista tilata uutislehti annettuun sähköpostiosoitteeseen. Vaatimus #22: “Sivut eivät tahmaa” Yhden sivun lataaminen ei saa kestää enempää kuin 5 sekuntia. Vaatimus #7: “Sivut toimii Apachella” Web-sivut toimivat Apache-serverin versiolla 1.3 tai myöhempi.

15 Vaatimusten määrittely Hyvin kirjoitettu vaatimus: Yksiselitteinen Ymmärettävä Todennettava Johdonmukainen Mahdollinen Riippumaton toteutuksesta Jäljitettävä Järjestetty tärkeyden mukaan Järjestetty vakauden mukaan Kattava Oikein

16 Vaatimusten hallinta Muutosprosessi (change management) Vaatimusten stabiilisuus Vaatimusten tärkeysjärjestys Vaatimusmäärittely sopimuksena Vaatimusten ylläpito projektin aikana

17 Visio-dokumentti Tekijän ja asiakkaan yhteinen näkemys tehtävästä tuotteesta Käsikirjoitus, storyboardit Layoutit, protot jne. Tärkeintä on yhteisymmärrys eri osapuolien (stakeholders) välillä asiakas loppukäyttäjä tekijät (hallinto ja varsinaiset tekijät)

18 Harjoitukset http://www.hut.fi/u/rsarvas/tavi00/
1. Harjoitus (DL :00) 5 tärkeintä käyttötapausta ja niistä kaavio vaatimusmäärittelydokumentti 2. Harjoitus (DL :00) luokka- ja sekvenssikaaviot riskianalyysi 3. Harjoitus (DL :00) testisuunnitelma hyväksymistestit


Lataa ppt "Liiketoiminnan / kohdemaailman ymmärtäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google