Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden edistäminen koulussa ja kerhotoiminnassa Eeva Ahtee ja Virva Kela-Piironen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden edistäminen koulussa ja kerhotoiminnassa Eeva Ahtee ja Virva Kela-Piironen."— Esityksen transkriptio:

1 Suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden edistäminen koulussa ja kerhotoiminnassa
Eeva Ahtee ja Virva Kela-Piironen

2 Hankkeen tavoitteet Kieli- ja kulttuuritietoisen kasvuympäristön vahvistaminen Lasten ja nuorten kasvun tukeminen ja syrjäytymisen ehkäisy osallisuuden mahdollisuuksia lisäämällä eri kieli- ja kulttuuritaustoista saapuville lapsille ja nuorille Kieli-, kulttuuri- ja kansainvälisyyskerhojen lisääminen Koulun ja kolmannen sektorin välisen yhteistyön tiivistäminen monikulttuurisuuden edistämiseksi

3 Tempo-orkesteri Jousisoitinorkesteri
Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut vastaavat organisoinnista. Mukana sekä maahanmuuttajataustaisia että valtaväestöön kuuluvia lapsia (n. 50 lasta) Soittimet lainataan lapsille. Näin tarjotaan vähävaraisten perheiden lapsille mahdollisuus musiikkiharrastukseen. Länsimäen ja Kytöpuiston koulujen oppilailla mahdollisuus osallistua orkesteriin. Musapajat esikoululaisille ja ekaluokkalaisille (n. 45 lasta). Sumo-hankkeen avulla etsitään ja tehostetaan toimintamalleja Länsimäen ja Kytöpuiston kouluilla toimivan Tempo-orkesteritoiminnan kehittämiseksi. Tempo-orkesteritoiminnan tavoitteena on ollut kosketuspinnan luominen maahanmuuttajien ja kantaväestön välille, keskinäisen kumppanuuden edistäminen musiikin avulla ja eri-ikäisten ja monikulttuuristen ihmisten yhteisön rakentaminen. Mukaan pääsevät oppilaat, joilla ei muuten ole mahdollisuutta musiikin opiskeluun. Orkesterissa soittaa tällä hetkellä sekä suomalaisia että maahanmuuttajalapsia Länsimäen ja Kytöpuiston kouluista. Orkesterissa on noin 50 soittajaa. Orkesterintoiminnan lisäksi kaksi kertaa viikossa koulun 45 oppilasta osallistuvat musapajoihin, joissa opetellaan lauluja ja rytmejä. Orkesteriin ja musapajoihin osallistuminen on oppilaille maksutonta ja soittimet annetaan käyttöön ilmaiseksi. Kytöpuiston koululla järjestetään Tempo-orkesterin toimintaan liittyvää musapajatoimintaa esikoululaisille ja ekaluokkalaisille. Tämän lisäksi samalla koululla on edistyneempien jousisoittajien kerho. Soittajat ovat olleet mukana Tempo-orkesterissa, ja heidän taitonsa ovat kehittyneet edistyneiden tasolle. Myös Länsimäen koulussa järjestetään Tempo-orkesteriin liittyvää musapajatoimintaa.

4 Somalialaisten kasvatus ja terveys ry
Afrikkaviikko koululla Kirjallisuus Musiikki Ruoka Käsityöt Esillä koulussa koko viikon Teemapäivä Koko koulun yhteinen juhla Viikon aikana oppilaiden tekemät naamarit, kilvet ym. mukaan. Gambialaista ja Somalialaista musiikkia Oppilailla mahdollisuus kokeilla soittaa rumpuja

5

6 Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut ja Taikalamppuverkosto
Kuvataidekerhot ja taideprojektit. Yhteistyökumppani organisoi, tekee hallinnollisen työn; ennakkovalmistelut, sopimuskäytännöt taiteilijoiden kanssa. Osallistujat kerhoihin: ohr, maahanmuuttajakoordinaattorit. Lopputuloksena taidenäyttely tai taideteos Taiteen Taikaa! –kuvataidekerhot (kevät ja syksy) Kuvataidetta maalaten, savitöitä ja rakentelua. Sadutus ym. keinot myös käytössä. Lennä leijani –taideleiri perheille Perheet valmistavat omat leijat ja lennättivät niitä leirin lopuksi ”Säilyttämisen arvoista?” - Yhteisötaideprojekti Aurinkokiven toimintayksikön julkisivuun Tutkitaan omaa historiaa ja pohditaan mikä siinä on arvokasta Kivistön ja Uomarinteen koulujen lapset vuoden 2012 (taiteilija valvoo työtä 2015 asti)

7 Kassandra ry:n taidetyöpajat syksyllä
Maahanmuuttajataustainen taiteilija vierailee koululla vetämässä työpajan 18 koululla 45 työpajaa Yhden työpajan kesto 45 minuuttia Djemberummutus Afrikkalaisen kulttuurin riemua rummuttaen djemberummuilla! Srilankalainen tanssi Srilankalaisessa tanssipajassa ohjaaja opettaa, miten riikinkukko tai tiikeri ilmaistaan tanssiliikkein. Afrikkalaiset rytmit ja tanssit Afrikkalaiset rytmit tutuiksi tanssin kautta!  Teatteri-ilmaisu Tehdään erilaisia teatteri-ilmaisun harjoituksia.

8 Alakoulujen omat kerhot
Mikkolan koulu, sanastokerho Laaditaan oman äidinkielen opettajien kanssa kuvalliset sanakortit Sanojen opettelua korteilla pelaten (alias -tyylisesti) ja laulaen Sekä vanhemmat että lapset voivat osallistua Kortteja voidaan käyttää myös esiopetuksessa Hakunilanrinteen koulu, vanhempi -lapsikerho Liikuntaa Pieniä retkiä Kulomäen koulu, kuvataide –käsityökerho Laadukkaan kodin ja koulun välisen yhteistyön tueksi Sekä maahanmuuttajataustaisia ja valtaväestöön kuuluvia lapsia ja vanhempia

9 Yläkoulujen omat kerhot
Kilterin koulu läksykerho Kaikilla koulun oppilailla on mahdollisuus osallistua Opettajat voi kannustaa oppilaita osallistumaan Kaksi kertaa viikossa Hakunilan koulu elokuvakerho –luokkalaisille Elokuvakerho pedagogisena työvälineenä mahdollistaa vaikeiden ja tärkeiden ristiriitojen nostamisen keskusteluun ja oppimiseen Alue on nostettu mediassa esiin negatiivisessa valossa gettoutumisesta ja syrjäytymisestä puhuttaessa. Mielikuvien muuttaminen vaatii työtä ja dialogia, jossa elokuvat toimivat erinomaisena apuvälineenä. Tätä varten on hankittu elokuvalisenssi, joka antaa oikeuden näyttää useita Hollywood-elokuvatuottajien teoksia

10 Walter ry:n luennot ja muu koulutus
Walter ry:n luennot yhteensä 15 koululla Koulutusta kerho-ohjaajille ja opettajille: Globaalikasvatuspäivät kesäkuussa Opettajat, kasvattajat ja järjestötoimijat osallistujina Ajankohtaisten aiheiden pohtimista ja verkostoitumista Sirkusohjaajakoulutus, Mikkolan koululla Magenta, ja Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut Miten sirkusta voi hyödyntää erilaisten oppilaiden kanssa

11 Hankkeen rahoituksen vaikutus kerhotoimintaan
Sumo -teema herättänyt uusia ideoita: Kokonaisvaltainen ote: vanhemmat mukana, koko koulun teemaviikko Taiteilijavierailut kouluissa Kaksi erilaista koulua tutustuvat toisiinsa Kerhotoimijoiden kouluttaminen Uusi näkökulma vahvistaa suvaitsevaisuutta koulussa Kerhojen teemana ei suvaitsevaisuus päälleliimattuna, vaan osana toimintaa Joustavuus rahoituksessa tukee kerhotoiminnan kehittämistä Pitkäjänteinen kehittely. Idean loppuun saattaminen.


Lataa ppt "Suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden edistäminen koulussa ja kerhotoiminnassa Eeva Ahtee ja Virva Kela-Piironen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google