Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lentäjän toiminnan arviointi  MIKSI tarkastuslentäjä AME/SILY päivillä?  Lentoturvallisuustyö yhdistää  Sama kohderyhmä, eri näkökulma  Sisartoimintaa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lentäjän toiminnan arviointi  MIKSI tarkastuslentäjä AME/SILY päivillä?  Lentoturvallisuustyö yhdistää  Sama kohderyhmä, eri näkökulma  Sisartoimintaa."— Esityksen transkriptio:

1

2 Lentäjän toiminnan arviointi  MIKSI tarkastuslentäjä AME/SILY päivillä?  Lentoturvallisuustyö yhdistää  Sama kohderyhmä, eri näkökulma  Sisartoimintaa tai rinnakkaistoimintaa  Miten tullaan tarkastajaksi  Miten työtä tehdään ja miksi  Aikuiskoulutusta/tarkastusta

3 Lentäjän toiminnan arviointi Lentäjän toiminnan arviointi Lentoyhtiössä, jolloin hänellä on jo vähintään: - CPL (= ansiolentäjän lupakirja)- vähintään 250 tunnin lentokokemus- liikennelentäjän teoriat suoritettuna- medikaali

4 Tie tarkastuslentäjäksi  perämiehenä yhtiössä x vuotta (vähintään 3-4)  liikennelentäjän lupakirja  päällikkökoulutus  kapteenin tehtävissä muutama vuosi  reittikouluttaja (Route Instructor)  simulaattorikouluttaja (=SFI)  tyyppikouluttaja (=TRI)  reittitarkastaja (Line Check Captain)  simulaattoritarkastaja (SFE)  tyyppitarkastaja (TRE)

5 Lentäjän tie OPS 1 ympäristössä  yhtiön perehdytyskoulutus (perämieskurssi)  tyyppikurssi (teoriakoe, SKILL TEST, laskuharjoitus)  OPC (operator prof. check), 6 kk välein, simussa  PC (proficiency check), 12 kk välein, simussa  reittitarkastuslento, 12 kk välein, normaali reittitoiminta  tekninen kertauskoulutus, 12 kk välein, sisältää kokeen  hätä- ja turvaväline koulutus ja tarkastus, 12 kk välein  CRM (crew resource management tr.), 12 kk välein  vaarallisten aineiden kuljetuskoulutus, 24 kk välein  turvallisuuskoulutus, laatukoulutus, ei määräaikoja  päällikkökurssi  uusi tyyppikurssi….

6 Kouluttajakategoriat  JAR–FCL 1.305  Instructor ratings and authorisation – Purposes  Seven instructor categories are recognised.  (a) Flight instructor rating – aeroplane (FI(A)).  (b) Type rating instructor rating – aeroplane (TRI(A)).  (c) Class rating instructor rating – aeroplane (CRI(A)).  (d) Instrument rating instructor rating – aeroplane (IRI(A)).  (e) Synthetic flight instructor authorisation – aeroplane (SFI(A)).  (f) Multi crew Co-operation instructor Authorisation - Aeroplanes (MCCI(A)).  [(g) Synthetic training instructor authorization - aeroplane (STI(A))  Reittikouluttaja (ei FCL-, vaan OPS-asiaa)

7 Tarkastajaluokat  JAR–FCL 1.420  Examiners – Purposes  Six roles of an examiner are recognised:  (a) Flight examiner – aeroplane (FE(A)).  (b) Type rating examiner – aeroplane (TRE(A)).  (c) Class rating examiner – aeroplane (CRE(A)).  (d) Instrument rating examiner – aeroplane (IRE(A)).  (e) Synthetic flight examiner – aeroplane (SFE(A)).  (f) Flight instructor examiner – aeroplane (FIE(A)).  Line check pilot (ei FCL-, vaan OPS-asiaa)

8 Synthetic flight examiner (aeroplane) (SFE (A)) – Privileges/Requirements  The privileges of an SFE(A) are to conduct in a flight simulator:  (a) skill tests for the issue of type ratings for multi-pilot aeroplanes;  (b) proficiency checks for revalidation or renewal of multi-pilot type and instrument ratings.  provided that the examiner holds an ATPL(A), has completed not less than 1500 hours of flight time  as a pilot of multi-pilot aeroplanes and is entitled to exercise the privileges of a SFI(A) and for the  purpose of (a) above holds a valid type rating on the applicable aeroplane type. (see JAR-FCL  1.405).

9 Type rating examiner (aeroplane) (TRE(A)) – Privileges/Requirements  The privileges of a TRE(A) are to conduct:  (a) skill tests for the issue of type ratings for multi-pilot aeroplanes;  (b) proficiency checks for revalidation or renewal of multi-pilot type and instrument ratings;  (c) skill tests for ATPL(A) issue;  [(d) skill tests for MPL(A) ussue, provided that the examiner has complied with the requirements  of JAR-FCL 1.310(d);]  provided that the examiner has completed not less than 1500 hours flight time as a pilot of  multi-pilot aeroplanes of which at least 500 hours shall be as pilot-in-command, and holds or  has held a TRI(A) rating or authorisation.

10 PURPOSE OF A TEST/CHECK  Determine through practical demonstration during a test/check that an applicant has acquired or maintained the required level of knowledge and skill/proficiency;  Improve training and flight instruction in registered facilities, FTOs and TRTOs by feedback of information from examiners concerning items/sections of tests/checks that are most frequently failed;  Assist in maintaining and, where possible, improving air safety standards by having examiners display good airmanship and flight discipline during tests/checks.  Kaikissa tarkastuksissa oltava myös opetuksellinen elementti.  Tarkastuksen jälkeen tarkastettavan tulee tuntea myös oppineensa jotain

11 KELPUUTUS TAI VALTUUTUS  TRI on lupakirjaan merkittävä kelpuutus  SFI, SFE ja TRE ovat viranomaisen myöntämiä valtuutuksia  ovat määräaikaisia (= kolme vuotta)  kelpuutusta tai valtuutusta voidaan jatkaa tietyin kokemusehdoin ja opinnäytteen tai valvotun tarkastuksen lausunnon perusteella

12 EXAMINER APPROACH  An examiner should encourage a friendly and relaxed atmosphere to develop both before and during a test/check flight.  A negative or hostile approach should not be used. During the test/check flight, the examiner should avoid negative comments or criticisms and all  assessments should be reserved for the de-briefing.

13 NORMIHARJOITUS  Alkubriefaus1 – 1.5 tuntia  Varsinainen harjoitus simussa4 tuntia  Jälkibriefaus0,5 – 1 tuntia  Yhteensä6 tuntia

14 Työnjako  Jos olet kouluttanut simulaattorissa esimerkiksi tyyppikurssilla, et saa toimin tarkastajana kyseisille oppilaille  Trafin tarkastajat (tällä hetkellä 3 kpl, pari tilauksessa lisää) pyrkivät käymään ATPL(A) skill testeissä, katsomassa uusia TRI, SFI, TRE ja SFE opinnäytteitä ja valvontoja.  Mikäli ei ehditä, valtuutetaan joku yhtiön tarkastaja tarkastamaan

15 SATTUMUKSIA VUOSIEN VARRELLA  KOULUTUKSESSA  TARKASTUKSISSA

16 TYYPPIKOULUTUKSESSA (FCL)  Etenkin taloon tulevilla uusilla perämiehillä joskus pieniä omaksumisongelmia ◦Liikaa uusia asioita ◦Uusi isompi konetyyppi Jo ennen SKILL TESTIÄ kouluttaja voi tai hänen tulee tehdä TR (training recommendation) ja koulutetaan vähän lisää kohtia, joissa ongelmia Ongelmat SKILL TESTISSÄ Hyväksytty joko heti kerralla tai joitakin kohtia uusien (kerran) Partial Pass, joitakin max 3-5 osiota hylätty, jolloin lisäkoulutuksen jälkeen tarkastetaan vain hylätyt osiot Hylätty, jolloin lisäkoulutuksen jälkeen kokonaan uusi SKILL TEST

17 CRM (=yhteistyöongelmat)  Yleisperiaate on, ettei CRM puutteiden takia saa hylätä suoritusta  CRM puutteet johtavat hyvin helposti muihin virheisiin, joiden seurauksena voidaan ehdottaa lisäharjoitusta ja uutta tarkastusta  Huonosti menneen harjoituksen (olkoon syy CRM tai joku muu syy) jälkeen lisäkoulutustilanteessa joutuu joskus motivoimaan aika lailla. Jotkut kestävät tuollaiset ”takaiskut” paremmin kuin toiset


Lataa ppt "Lentäjän toiminnan arviointi  MIKSI tarkastuslentäjä AME/SILY päivillä?  Lentoturvallisuustyö yhdistää  Sama kohderyhmä, eri näkökulma  Sisartoimintaa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google