Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa"— Esityksen transkriptio:

1 Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa
Kaija Jokela Apuvälinekeskuksen johtaja, HUS Kuntoutussymposium Tampere

2 Apuvälineiden kysyntä tulee kasvamaan
Ikääntyvän väestönosan määrän lisääntyminen Yli puolet lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden saajista on yli 65-vuotiaita (Töytäri, THL 2007). Kaikista eläkeläisistä noin joka toinen käyttää jotain apuvälinettä (Sulander T, Helakorpi S, Nissinen A, Uutela A, 2006). HUS-alueen väestörakenne muuttuu merkittävästi tulevien 30 vuoden aikana Seuraavan kolmen vuosikymmenen aikana tulee varautua vähintään 2,5 kertaiseen apuvälinekysyntään nykyiseen tasoon verrattuna ainoastaan väestön demograafisten tekijöiden muutosten perusteella. Palvelurakenteen muutos Kehittyvän teknologian tuomat uudet apuvälineet Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

3 HUS-alueen apuvälinetoiminta
Apuvälinepalveluiden laatusuositus (STM, Suomen Kuntaliitto, 2003) edellyttää sairaanhoitopiireiltä alueellisen suunnitelman laatimista, joka sisältää mm. suunnitelman työn- ja vastuunjaon sopimisesta, yhdenmukaisista käytännöistä ja toimintatapojen yhtenäistämisestä, kuin myös yhteisistä saatavuusperusteista ja toimintojen keskittämisestä soveltuvin osin. Vuonna 2007 HUS:n hallitus antaa tehtäväksi käynnistää selvitystyön ehdotuksen laatimiseksi apuvälinepalvelun uudelleenjärjestämiseksi HUS-alueella; onko mahdollista perustaa alueellinen apuvälineyksikkö, jossa toimijoina ovat kunnat, sairaanhoitopiiri ja mahdolliset muut toimijat? 01/2008 LKT, dosentti Timo Pohjolaisen selvitysraportti ”Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin apuvälineiden nykytila, ongelmat ja ehdotuksia ongelmien ratkaisemiseksi” valmistuu. HUS Hallitus: Apuvälinekeskus perustetaan liiketoiminta- suunnitelman mukaisesti 2010: Apuvälineorganisaation liiketoimintasuunnitelma Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS APUVÄLINEHANKE Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

4 HUS-Apuvälinekeskus syksy 2011
Muutto Invalidiliiton tiloihin 08/2011 Lasten- ja aikuisten apuvälinekeskus/-yksikkö kuin myös huolto muuttaneet elokuun aikana uusiin tiloihin. Asiakasvastaanotot aloitettu osittain jo elokuussa: esim. huolto pyörii >50% teholla. Valmistelu- ja käynnistysvastuun siirto Apuvälinekeskuksen johtajalle Tarvittavat tehtävät liiketoimintasuunnitelman konkretisoimiseksi.  toiminnan vaiheittainen käynnistäminen alkaen KuntoApu –ohjelman käyttöönoton käynnistäminen Hankintasopimus syyskuu 2011 Implementointihankkeen käynnistäminen syyskuu 2011 Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

5 Palvelumalli Alueellinen/yksikkövastuu Keskitetty vastuu 10.11.2011
Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

6 HUS-Apuvälinekeskus palveluprosessit
Toiminnan ohjaus Henkilöstö johtaminen Taloushallinta Viestintä Luonnos Apuvälineiden saatavuusperusteet Apuvälineiden neuvontapalvelut Osaamisenhallinta Erityistason/vaativa apuvälineiden valinta ja sovitus Apuvälineiden hankinta Apuvälineiden varastointi Apuvälineiden muutostyöt Apuvälineiden pesu, huolto ja korjaus Apuvälineiden kuljetus ja jakelu Hallinnointi ja laskutus KuntoApu Käytön seuranta Kierrätys (ml. romutus) Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

7 - palveluprosessit kattavat koko HUS:n apuvälinepalvelut
HUS Apuvälinekeskus - palveluprosessit kattavat koko HUS:n apuvälinepalvelut Kunnat voivat halutessaan liittyä mukaan jo v. 2012 (*) HYKS yksiköt T. Pohjalaisen raportista Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

8 Asteittainen käynnistyminen 2012
alkaen taseyksikkö Keskitettyjen HUS-apuvälinetoimintojen siirto vaiheittain HUS-Apuvälinekeskuksen alaisuuteen vuoden 2012 aikana. Tuotteistus ja hinnoittelu valmis alkaen. Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

9 HUS-Apuvälinekeskus vuosi 2012
HUS-Alueen saatavuusperusteet 03/2012 HUS-Alueen palveluopas 12/2012 Neuvontainternetsivut 12/2012 Osaamisverkosto Apuvälineiden saatavuusperusteet Apuvälineiden neuvontapalvelut Osaamisenhallinta Erityistason/vaativa apuvälineiden valinta ja sovitus Apuvälineiden hankinta Apuvälineiden varastointi Apuvälineiden muutostyöt Apuvälineiden pesu, huolto ja korjaus Apuvälineiden kuljetus ja jakelu Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

10 HUS-Apuvälinekeskus vuosi 2012
Apuvälineiden saatavuusperusteet Apuvälineiden neuvontapalvelut Osaamisenhallinta Erityistason/vaativa apuvälineiden valinta ja sovitus Apuvälineiden hankinta Apuvälineiden varastointi Apuvälineiden muutostyöt Apuvälineiden pesu, huolto ja korjaus Apuvälineiden kuljetus ja jakelu Lasten apuvälinekeskuksen ja aikuisten apuvälineyksikön palveluprosessien yhtenäistäminen. Kommunikointiapuväline –prosessin läpikäyminen Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

11 HUS-Apuvälinekeskus vuosi 2012
Apuvälineiden saatavuusperusteet Apuvälineiden neuvontapalvelut Osaamisenhallinta Erityistason/vaativa apuvälineiden valinta ja sovitus Apuvälineiden hankinta Apuvälineiden varastointi Apuvälineiden muutostyöt Apuvälineiden pesu, huolto ja korjaus Apuvälineiden kuljetus ja jakelu Hankintojen keskittäminen HUS-Apuvälinekeskukseen vuoden 2012 aikana HUS-tasoinen apuvälineiden koordinoitu kilpailutus aloitetaan Yhteistyö HUS-Logistiikan kanssa Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

12 HUS-Apuvälinekeskus vuosi 2012
Apuvälineiden saatavuusperusteet Apuvälineiden neuvontapalvelut Osaamisenhallinta Erityistason/vaativa apuvälineiden valinta ja sovitus Apuvälineiden hankinta Apuvälineiden varastointi Apuvälineiden muutostyöt Apuvälineiden pesu, huolto ja korjaus Apuvälineiden kuljetus ja jakelu Jakelumallin & varastoinnin läpikäyminen Huollon ja muutostöiden terävöittäminen yhdessä HUS-Lääkintätekniikan kanssa. Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

13 HUS-Apuvälinekeskus vuosi 2012
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 KuntoApu korvaa HUS-AHA ympäristöt Jalkautetaan HUS:n KuntoApu –hankkeen alaisuudessa, yksittäisinä projekteina. Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

14 HUS-Apuvälinekeskus vuosi 2012
KuntoApu -hanke HUS tason varmistus Esisuunnittelu Jatkosuunnittelu 1 2 3 Projekti 1 4 5 Projekti 2 6 7 Projekti 3 Yksiköt 8 9 10 11 12 Projekti n Luonnos: Lopullista projektijärjestystä ei vielä vahvistettu. Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

15 Yhteenveto Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa pohjautuu ”Apuvälineorganisaation liiketoimintasuunnitelmaan” HUS-Apuvälinekeskus käynnistyy alkaen taseyksikkönä Vuosi 2012 on rakentamisen aikaa; täysimittainen toiminta erikoissairaan-hoidossa käynnistyy alkaen Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa

16 KIITOS! Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa


Lataa ppt "Alueellisen apuvälinetoiminnan järjestäminen HUS:ssa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google