Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikunnasta elämänvoimaa – Lapin hyvinvointiohjelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikunnasta elämänvoimaa – Lapin hyvinvointiohjelma"— Esityksen transkriptio:

1 Liikunnasta elämänvoimaa – Lapin hyvinvointiohjelma
Liikkuva lappi – liikunnasta elinvoimaa-seminaari Liikunnasta elämänvoimaa – Lapin hyvinvointiohjelma Puolen tunnin luento Maakuntajohtaja Esko Lotvonen, Lapin Liitto

2 Hyvinvointiohjelmatyö
Lapin maakuntasuunnitelma 2030 KASTE Valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelma Lapin maakuntaohjelma KASTE Pohjois-Suomen alueel-lisen kehittämistoiminnan suunnitelma Lapin hyvinvointiohjelma Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma Kuntien hyvinvointiohjelmat ja erillisohjelmat

3 Mitä hyvinvointi on? Lapin hyvinvointiohjelmassa 2010–2015 hyvinvointipalveluiksi katsotaan ensisijaisesti ne sosiaali-, terveys-, turvallisuus- ja koulutuspalvelut, jotka julkisen hallinnon on lakisääteisesti järjestettävä kansalaisille ja toissijaisesti väestön ja matkailijoiden hyvinvointia kestävästi edistävät palvelut sekä alan tutkimus- ja kehittämistoiminta. Tässä ohjelmassa hyvinvointikäsite on rajattu koskemaan julkisen hallinnon järjestämiä palveluita ja toissijaisesti väestön ja matkailijoiden palvelut sekä alan kehittämistoiminta

4 Hyvinvointiohjelman laatimisprosessi
Työtä on ohjannut laaja Lapin liiton hallituksen nimeämä hyvinvoinnin seurantaryhmä, jossa on edustettuina mm. sairaanhoitopiirit, oppilaitokset, kunnat, saamelaiskäräjät, ELY, AVI ja kolmas sektori Kirjoittamiseen ovat osallistuneet eri tahot Työ on tehty yhteistyössä maakunta-suunnitelman kanssa (mm. skenaariopaja) Hyvinvointiohjelma on ollut kommentointi-kierroksella kunnissa Ohjelmassa on huomioitu valtakunnallisen KASTE-ohjelman tavoitteet

5 Lapin hyvinvointiohjelma 2010-2015 Hyvinvointiohjelman tehtävät
Hyvinvointi huomioidaan kaikessa päätöksenteossa Kunnat saavat omille hyvinvointisuunnitelmilleen hyvän perustan Sen pohjalta voidaan suunnata hyvinvointialan tutkimus- ja kehitystyötä sekä niihin tarkoitettua rahoitusta Voidaan pitkällä tähtäyksellä suunnitella ja suunnata hyvinvointialan koulutusta Tunnistetaan tarve vahvistaa eri tahojen yhteistyötä Kiinnitetään huomiota kansalaisten osallisuuden ja omien voimavarojen vahvistamiseen Kaikilla päätöksillä on vaikutuksia kuntalaisten hyvinvointiin ja kuntalaisten pitäisi voida luottaa että päätöksentekijät huomioivat hyvinvointiulottuvuuden. Ja että vaikeuksien kohdatessa tukena on hyvät palvelut Hyvinvointiohjelma toivottavasti tukee kuntien omaa hyvinvointiohjelmatyötä, antamalla tietoa valtakunnallisista ja maakunnallisista tavoitteista ja hyvinvointipalveluiden tilasta ja kehittämistarpeista sekä meneillään olevasta kehittämistyöstä ja tuesta kunnille. Eri mahdollisuuksia käydään laajasti läpi tässä seminaarissa. Ohjelma suuntaa myös tutkimusta ja rahoitusta, auttaa tunnistamaan yhteistyötarpeita ja osaltaan tuo myös kansalaisnäkökulmaa, keskeisenä tavoitteena syrjäytymisen ehkäisy, mutta toisaalta myös kansalaisten omien voimavarojen tukeminen itsestä huolehtimiseen.

6 Lapin hyvinvoinnin voimavarat ja rajoitteet
Perusasiat vielä kunnossa palveluiden perusinfra, sen sijaan puutteita palveluiden tuottamisessa, osaajia puuttuu, tarpeet kasvaa väestön ikääntymisen myötä Koettiin että tahtoa sopeutua palvelurakenteiden kehittämiseen ja laaja hyvinvointivastuu puuttuvat

7 Lapin hyvinvointivisio
Lapissa kaikilla on yhdenvertaiset ja turvatut mahdollisuudet tasapainoiseen, rikkaaseen ja turvalliseen elämään. Lappi antaa elämänvoimaa.

8 Hyvinvointipalveluiden kehittämisen strategiset tavoitteet 2020 maakuntasuunnitelmassa
V Lapin kunnilla on yhteistyö-sopimukset palveluiden tuottamisesta asiakaslähtöisesti V peruspalvelut tuotetaan kuntarajattomina Hyvinvointiklusteri tuottaa sosiaalisia ja teknologisia innovaatioita sekä yritystoimintaa. Palveluinnovaatioita syntyy toimialojen rajapinnoille ja niiden kautta turvataan palveluiden saavutettavuus koko alueella. Lähtökohtana on , että palvelut voidaan tuottaa koko alueella. Tavoitteena on asteittain lisätä yhteistyötä niin, että 10 vuoden kuluttua v kunnilla on yhteistyösopimukset 20 vuoden kuluttua v.2030 meillä on jo kuntarajattomat palvelut. Pohjois-Lapissa asiasta äänestettiin ja monikaan ei vielä uskonut tähän tavoitteeseen. Klusterimainen toimintatapa tuottaa palveluinnovaatioita, jotka auttavat osaltaan turvaamaan palveluita

9 1. Osallisuuden vahvistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Lapin hyvinvointiohjelma Lapin hyvinvoinnin kehittämisen päätavoitteet 1. Osallisuuden vahvistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen 2. Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen 3. Palveluiden laadun, vaikuttavuuden ja saatavuuden parantaminen sekä alueellisten erojen vähentäminen 4. Hyvinvointiosaamisen ja innovaatioiden lisääminen Tavoitteiden toteuttamiseksi on määritelty 21 osatavoitetta, joista osaan on olemassa seurattavisaa olevat määrälliset indikaattorit Kolme ensimmäistä syrjäytymisen ehkäiseminen, terveyden turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä palveluiden kehittäminen ovat valtakunnallisen kaste-ohjelman tavoitteita ja neljäs osaaminen ja innovaatioiden lisääminen oman hyvinvointiohjelmamme täydennys. Laadittu 21 osatavoitetta, joista osaa voidaan mitata selkeillä indikaattoreilla.

10 2. Koulutuksen ulkopuolelle ei jää 17–24-vuotiaita nuoria
Lapin hyvinvointiohjelma Osallisuuden vahvistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen 1. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten (0–17-vuotiaat) määrä suhteessa ikäryhmään kääntyy laskuun. Lappi 1,1%, koko maa 1,2%, kuntakohtainen vaihtelu 0 - 1,8 % 2. Koulutuksen ulkopuolelle ei jää 17–24-vuotiaita nuoria Lappi 9,4 %, koko maa 11,7 %, kuntakohtainen vaihtelu 6, % 3. Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saaneiden 18–24-vuotiaiden osuus vastaavasta ikäluokasta puolittuu. Lapin tavoite 1,3% Lappi 2,9%, koko maa 2,4%, kuntakohtainen vaihtelu 0 - 7,3 % 4. Pitkäaikaistyöttömyys laskee alle henkilön. Lappi pitkäaikaistyötöntä, hlöä Kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset ja koulutuksen ulkopuolelle jäävät nuoret Lapissa luvut valtakunnan arvoja pienemmät Toimeentulotukea pitkä-aikaisesti saaneiden nuorten osuuden pitäisi puolittua Pitkäaikaistyöttömiä helmikuu Alle 25 yht. 1399 yht 1741 yht 1728

11 Lapin hyvinvointiohjelma 2010-2015 2
Lapin hyvinvointiohjelma Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen 5. Sairastavuusindeksi laskee vähintään maan keskiarvon tasolle. Lapin SHP 114, Länsi-pohjan SHP 119 6. Kansansairauksien summaindeksi laskee vähintään maan keskiarvon tasolle. Lapin SHP 124,3, Länsi-Pohjan SHP 122 7. Alkoholijuomien kokonaiskulutus vähenee vuoden 2003 tasolle (9,4 l/asukas). Lappi 12,7 l/asukas, koko maa 10,5 l/asukas 8. Tupakoivien 16–18-vuotiaiden osuus vähenee viisi prosenttiyksikköä. Lappi 18,5 % koko maa 14,9%, kuntakohtainen vaihtelu 5,4-33,8 9. Lapsiperheiden pienituloisuusaste vähenee alle 10 prosenttiin Lapin kunnat 12,2-28,6% pienituloisiin kotital. kuuluvia alaikäisiä koko maa 13,5%, 10. Vanhusten ikävakioitu toimintakyky paranee 11. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmakuolemat ja vakavat tapaturmat vähenevät 10 %. Kuolleisuus :tta asukasta kohti Lapissa 69,3, koko maassa 58,7 12. Kannustetaan liikunnallisiin elämäntapoihin Sairastavuus ja kansantauti-indeksien osalta Lapin tavoitteena on valtakunnan keskiarvoon pääseminen, haasteita on molempien sairaanhoitopiirien alueella. Alkoholin kulutus v oli 9,4 litraa/asukas . Nuorten tupakointi Lapissa reilusti muuta maata yleisempää, Sallassa peräti 33,3 %. Ammattioppilaitosten opiskelijoista 45 % tupakoi päivittäin. Lapsiperheiden pienituloisuusaste, Ranuan kunta 2006 huonoin tilanne.

12 Säännöllisen kotihoidon piirissä olevat yli 75-vuotiaat 2007
Lapin hyvinvointiohjelma Palveluiden laadun, vaikuttavuuden ja saatavuuden parantaminen 13. Tarpeenmukainen säännöllinen kotihoito on tarjolla 14 %:lle yli 75-vuotiaista Säännöllisen kotihoidon piirissä olevat yli 75-vuotiaat 2007 Lappi 12,7 % koko maa 11,3 %, kuntakohtainen vaihtelu 4,3 - 27,2 % 14. Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevia yli 75-vuotiaita on enintään 3 %. Lappi 4,9 % koko maa 6,3 %, kuntakohtainen vaihtelu 2,5 - 14,7 % 15. Perusterveydenhuollon lääkäri- ja hammaslääkärivaje vähenee. 16. Uhkaavan sosiaalityöntekijävajeen torjuminen. 17. Saamelaisten kieleen ja kulttuuriin pohjautuvien hyvinvointipalveluiden saatavuus ja vaikuttavuus paranevat 18. Työhyvinvoinnin lisääminen Vanhusten hoidon osalta tavoitteet kotihoitoon 14 % ja laitoshoidossa enintään 3 %. Kunnittainen vaihtelu suurta ja laitoshoidossa ollaan koht kaukana valtakunnallisista tavoitteista. Lapin lääninhallituksen tilastokatsaus Lapin kunnille väestön terveyden ja hyvinvoinnin seurannan tueksi

13 4. Hyvinvointiosaamisen ja innovaatioiden lisääminen
Lapin hyvinvointiohjelma Lapin hyvinvoinnin kehittämistavoitteet 4. Hyvinvointiosaamisen ja innovaatioiden lisääminen 19. Hyvinvoinnin tietoperustaa kehitetään - subjektiivinen hyvinvointi, erityisryhmät, kuntien päätöksenteon tukeminen 20. Yhteistyötä ja verkostoja kehitetään - kuntien, järjestöjen ja yritysten yhteistyö ja kumppanuus 21. Sosiaali- ja terveysalan osaava työvoiman turvaaminen

14 Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäminen
Lapin hyvinvointiohjelma Lapin hyvinvoinnin kärkihankkeet/toimenpiteet Pohjois-Suomen monialaiset sosiaali- ja terveyspalvelut, PaKaste-> kohti pysyvää kehittämisrakennetta Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäminen Hyvinvoinnin Lappi-ohjelma (LKK) Palvelurakenteiden kehittäminen Lapissa Teknologian hyödyntäminen palveluiden tuottamisessa Turvallisuusyhteistyön kehittäminen Hyvinvoinnin arviointi ja mittaaminen Hyvinvointia kartoittavan tiedon keruu eri kulttuuriryhmistä Kärkitoimenpiteet on kirjattu dialle, monista näistä tullee ja on tullut tarkempaa tietoa näiden kahden päivän aikana. Näillä hankkeilla pyritään tukemaan kuntien toimintaa, ja monet hankkeet kykenevät antamaan ja antavat käytännön resursseja palveluiden kehittämistyöhön eri puolilla Lappia. PAKASTE, Tervein mielin Pohjois-Suomessa, alkoholikoordinaattori ja turvallisuustyö ovat meneillään olevia hankkeita. Korkeakoulujen innovaatiostraregian Hyvinvoinnin Lappi ohjelma lähtee käyntiin ja toivotaan, että työ on hyvin kuntaläheistä. Palvelurakenteiden kehittäminen etenee toivottavasti hitaasti mutta varmasti niin, että palvelut voidaan turvata kattavasti koko Lapin alueella.

15 Maakuntasuunnitelma 2030 Väestöä kannustetaan terveelliseen ja liikunnalliseen elämäntapaan. Lapista tehdään liikuntamyönteinen maakunta, joka edistää asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Panostetaan kuntien liikuntatoimen resursseihin sekä liikuntayhdistysten ja –seurojen työhön. Lapin urheiluopistoa Rovaniemellä kehitetään valtakunnallisena liikunnan koulutuskeskuksena. Maakuntasuunnitelmassa liikunnallinen elämäntapa huomioitu

16 Lapin hyvinvointiohjelma 2010-2015 Liikunnallisiin elämäntapoihin kannustaminen
Liikuntapainotteisten vapaa-ajan ja hyvinvointimatkailun palveluiden kysynnän ennakoidaan lisääntyvän. Kuntoilu, kuntoutus, ulkoliikunta ja oman terveyden vaaliminen eri muodoissaan sopivat nykyaikaiseen vapaa-ajan viettoon ja matkailuun – hyvinvointipalveluista on tullut matkailutuotteita. Lappi mielikuvissa alue, jossa kohotetaan kuntoa (bränditutkimus kesä-11)

17 Lapin hyvinvointiohjelma 2010-2015 Liikunta osaksi kuntien hyvinvointiohjelmia.
Riittäviä ja monipuolisia liikuntamahdollisuuksia tarjoamalla voidaan tukea lasten ja nuorten terveyttä ja auttaa heitä omaksumaan liikunnallisen elämäntavan. Työikäisten liikuntamahdollisuuksia parantamalla voidaan tukea terveyttä ja pitkään työssä jaksamista ja vanhusten liikuntapalvelut auttavat ylläpitämään omatoimisuutta ja toimintakykyä sekä henkistä että sosiaalista vireyttä. Tavoitteena ovat liikuntaan kannustavien olosuhteiden laaja-alainen kehittäminen, kansalaisjärjestöjen toiminnan laajentaminen työikäisiin ja ikääntyviin sekä työelämän perheen ja vapaa-ajan entistä parempi yhteensovittaminen.

18 Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma 2011-2012
Väestöä kannustetaan terveelliseen ja liikunnalliseen elämäntapaan Tuetaan laajoja käyttäjäryhmiä palvelevien liikuntapaikkojen rakentamista sekä lasten- ja nuorten liikuntaa edistävää kehittämistoimintaa. Lapin urheiluopistoa Rovaniemellä kehitetään valtakunnallisena liikunnan koulutuskeskuksena. (Vastuu: ELY-E-vastuualue, Lapin liitto) Liikuntaan liittyviä hanke-ehdostuksia vähän

19 Yhteistyön ja verkostojen kehittäminen
Lapin liitossa on ensi vuoden tavoitteena tiivistää yhteistyötä hyvinvointialan järjestösektorin kanssa. Järjestöt ovat keskeisiä toimijoita kansalaisten hyvinvoinnin edistämisessä ja turvaamisessa. Järjestöjen kautta myös maakunnalliseen kehittämiseen saadaan kansalaisten ääni kuuluviin ja sitä kautta voidaan myös maakunnallisessa ohjelmatyössä osallisuutta lisätä.

20 Miten maakunta edistää liikunnallista elämäntapaa
Ohjelmatyö: - Teema on nostettu selkeänä tavoitteena maakunnallisiin ohjelmiin Rahoitus: Urheiluopiston kehittämistä on hanketyöllä tuettu LAPPSET:n tuotekehityshanke on myös saanut EU-rahoitusta. Tutkimushanke on luonut pohjaa lasten ja vanhusten liikuntapuistoihin Lappi Areena-suurin EU-rahoituksella toteutettu hanke Matkailualueiden liikuntareitistöt

21 25-64-vuotiaat, jotka eivät paljonkaan liiku tai rasita itseään ruumiillisesti vapaa-aikana, % vastaavanikäisestä väestöstä. 29 % Sotkanetin mukaan kasvanut viime vuosina

22 Etäjumppaa Kolarissa Fysioterapeutti ohjaa kirkolta
Kuva: Rainer Vuontisjärvi

23 Jumppaajat Kurtakon koululla: ”On tämä mahottoman hyvä homma
Jumppaajat Kurtakon koululla: ”On tämä mahottoman hyvä homma. Meillä porukka vain lissäintyy.” Kuva Anri Marjamaa

24


Lataa ppt "Liikunnasta elämänvoimaa – Lapin hyvinvointiohjelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google