Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mielenterveyskuntoutujan asumispalveluprosessi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mielenterveyskuntoutujan asumispalveluprosessi"— Esityksen transkriptio:

1 Mielenterveyskuntoutujan asumispalveluprosessi
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Mielenterveyskuntoutujan asumispalveluprosessi Asiakas Lainsäädäntö Asumisen ja kuntoutuksen määrittely Suunnittelu Toteutus Arviointi Omainen Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen Työntekijä Yhteistyötahot Mallintamisessa ei kuvata siirtymävaiheen rajapintoja, yhteistyötahoilla tarkoitetaan asumiseen ja kuntoutukseen osallistuvia tahoja. Yksikkö/ Organisaatio Kuntoutuksen määrittely Suunnittelu Toteutus Arviointi Lainsäädäntö

2 Asiakkaan näkökulma Päädiaan Suunnittelen Minulle esitellään Kerron
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Suunnittelen Minulle esitellään Kerron itsestäni Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet Yksikön säännöt Asumisen kustannukset Asuinympäristö Lähipalvelut Henkilökunta Yhteistyötahot Yksikön päivä ja viikko-ohjelma Asiakkaan saamat palvelut Toiminta-ajatus Ystävät Asumisen taidot Arjenhallinta Voimavarat Toimintakyky Perhe Sairaushistoria Harrastukset Vapaa-aika Odotukset Toiveet Tavoitteet Päivä – ja viikko-ohjelma Kuntoutussuunnitelma Huoneiston sisustaminen Palveluiden ja toimintojen suunnittelu Asiakkaan näkökulma Asumisen aloittaminen Väestörekisteri Posti Hoitotaho Edunvalvonta Sosiaalitoimi Yksikön sääntöihin Omiin tavoitteisiin Lääkehoitoon Omaan asumiseen Omaan kuntoutumiseen Asumissopimus Tietojen luovuttaminen Teen sopimukset Teen Ilmoitukset Motivoidun Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen

3 Asiakkaan näkökulma Päädiaan Minua arvostetaan Osallistun Ylläpidän
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Minua arvostetaan Osallistun Ylläpidän Yksikön toimintaan Yhteisökokouksiin Retkille, tapahtumiin Yksikön ulkopuoliseen toimintaan Toiminnallisiin ryhmiin Keskusteluihin ohjaajan kanssa Oman kuntoutussuunnitelman toteuttamiseen Lääkehoitoon Yksityisyys Itsemääräämisoikeus Yksilöllisyys Tasa-arvo Sosiaalista verkostoa Vuorokausirytmiä Toimintakykyä Asiakkaan näkökulma Asumisen vakiintuminen Asumistaitoja Terveyttä Voimavaroja Tavoitteiden toteuttamista Uusia tavoitteita Arjentaitoja Itsenäistä asumista Itseni arvioimista Oireiden hallintaa Vuorovaikutustaitoja Vastuunottamista Itsenäistä päätöksen tekoa Harjoittelen Arvioin Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen

4 Asiakkaan näkökulma Päädiaan Muutos Uuden asumismuodon
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Muutos Uuden asumismuodon suunnittelu ja toteutus Uuden palvelujärjestelmän keskeisiin henkilöihin tutustuminen Vaihtoehtojen kartoitus Tutustumiskäynnit Päätös muutosta Osallistun uuden asunnon valintaan Terveydentilassa Arjentaitojen hallinnassa Toimintakyvyssä Asiakkaan näkökulma Asumisen päättyminen Siirtyminen Huolehdin vuorokausirytmistäni Ymmärrän lääkehoidon merkityksen Osallistun aktiivisesti yksikön ulkopuoliseen toimintaan Huolehdin omasta taloudestani Osallistun aktiivisesti yksikön toimintaan Ylläpidän sosiaalista verkostoa Asioimaan itsenäisesti Huolehdin ympäristöstäni Huolehdin itsestäni Asumiseen liittyvät hankinnat Pakkaaminen Muuttoaikataulut Järjestän Kykenen osittain/ kokonaan Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen

5 Omaisen näkökulma Päädiaan Minulle esitellään Osallistun
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Minulle esitellään Osallistun asiakkaan luvalla Toiminta-ajatus Toimintatavat Yhteistyötahot Toimintayksikön tilat Asumisen kustannukset Yksikön päiväohjelma Yksikön viikko-ohjelma Asiakkaan saamat palvelut Yksikön esite ja yhteystiedot Tuen tarpeen kartoitukseen Kuntoutussuunnitelman tekoon Ohjauksen tarpeen kartoitukseen Sosiaalisen verkoston kartoittamiseen Luottamukselliseen ja säännölliseen yhteistyöhön Omaisen näkökulma Asumisen aloittaminen Työhistoria Sairaushistoria Sosiaalinen verkosto Harrastukset Koulutushistoria Voimavarat Vapaa-aika Toimin asiantuntijana asiakkaan luvalla Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen

6 Omaisen näkökulma Päädiaan Osallistun asiakkaan luvalla Asumisen
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Osallistun asiakkaan luvalla Välitavoitteiden arviointiin Verkostotapaamisiin Omaisten tapahtumiin Asumisen arviointiin Kuntoutuksen arviointiin Omaisen näkökulma Asumisen vakiintuminen Tavoitteiden saavuttamista Lääkehoidon toteutumista Sopimusten noudattamista Arjen asioiden itsenäistä hoitamista Ystävien yhteydenpitoon Tuen Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen

7 Omaisen näkökulma Päädiaan Tuen Osallistun asiakkaan luvalla Asumisen
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Tuen Osallistun asiakkaan luvalla Muuton järjestelyissä Uuden tukiverkoston rakentamisessa Palveluverkoston arviointiin Jatkoasumisen suunnitteluun Omaisen näkökulma Asumisen päättyminen Siirtyminen Uuden palvelujärjestelmän keskeisiin henkilöihin Uuteen palveluverkostoon Yhteistyöstä Palveluista Tutustun Annan loppupalautteen Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Asumisen aloittaminen Asumisen vakiintuminen Asumisen päättyminen

8 Työntekijän näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Esittely Arviointi/ määrittely Suunnittelu Yksikön tilat Lähiympäristö Toimintatavat Palvelut Henkilökunta Yksikön toiminta-ajatus Yhteistyötahot Asumistaidot Fyysinen toimintakyky Arjenhallinta Voimavarat Asumisen ja kuntoutumisen tavoitteet Psyykkinen kunto Sosiaalinen verkosto Vuorovaikutustaidot Somaattiset sairaudet Päivä – ja viikko-ohjelma Kuntoutussuunnitelma Työntekijän näkökulma Määrittely/ suunnittelu Asumissopimus Tietojen luovuttaminen Asumisen kustannukset Oikeudet ja velvollisuudet Yksikön toimintasäännöt Lääkitys Yksikön päivä ja viikko-ohjelma Etuudet Ilmoitukset Yhteistyötahot Omaiset Selvittäminen Yhteydenpito Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Määrittely / suunnittelu Suunnittelu / toteutus Arviointi

9 Työntekijän näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Ohjataan ja tuetaan Yksikön ulkopuoliseen toimintaan Yhteydenpito omaisiin ja ystäviin Harjaantumaan tai ylläpitämään arkielämän taitoja Oireidenhallintaa Vuorovaikutustaitojen kehittämisessä Lääkehoidossa Taloudenpidossa Asioimaan itsenäisesti Työntekijän näkökulma Suunnittelu/ toteutus Toiminnallisia ryhmiä Tapahtumia, retkiä, juhlia Säännöllisiä keskusteluja asiakkaiden kanssa Somaattisten sairauksien hoito ja seuranta Asumisen ja kuntoutumisen arviointia Yhteydenpito verkoston kanssa Lääkehoito Ennaltaehkäisy Asumisen taitojen harjoittelua Toteutetaan Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Määrittely / suunnittelu Suunnittelu / toteutus Arviointi

10 Työntekijän näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Arvioidaan Päätetään Tarkistetaan Loppuarviointi/ yhteenveto Arjentaitoja Tavoitteiden toteutumista Psyykkinen kunto Uutta palveluverkostoa Yhdessä asiakkaan kanssa Keskeisiin henkilöihin tutustuminen Tutustumiskäynnit Yhdessä asiakkaan kanssa Etuudet Lääkitys Asumiseen tarvittava välineistö Asiakkaan asumisjakso Työntekijän näkökulma Arviointi Siirtyminen Uuteen asumismuotoon/ yksikköön Palveluihin Asumisen ja kuntoutuksen keskeisiin henkilöihin Edunvalvojalle Sosiaalitoimelle Hoitotaholle Omaisille Yhteistyötaholle Muuttoaikataulu Seuranta/ kotikäynnit Palveluverkosto Tutustutaan Suunnitellaan Ilmoitetaan Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Määrittely / suunnittelu Suunnittelu / toteutus Arviointi

11 Yhteistyötahojen näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Osallistuminen Verkostoyhteistyö Toimintakyvyn ylläpitäminen/ vahvistaminen Päivä ja viikko-ohjelma Asiakkaan ohjauksen tarpeen arviointi Kuntoutussuunnitelma Asiakas Työntekijä Omainen Muut tahot Yhteistyötahojen näkökulma Määrittely/ suunnittelu Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Määrittely / suunnittelu Suunnittelu / toteutus Arviointi

12 Yhteistyötahojen näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Verkostoyhteistyö Välitavoitteiden arviointia Kuntoutusneuvottelut Uusien tavoitteiden asettaminen Suunnittelu/ toteutus Yhteistyötahojen näkökulma Jatkuva arviointi Kuntoutussuunnitelma Yhteydenpito Toteuttaminen Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Määrittely / suunnittelu Suunnittelu / toteutus Arviointi

13 Yhteistyötahojen näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Osallistuminen Kartoitus Palveluverkoston uudelleen järjestämiseen/ arviointiin Muutokset asiakkaan tuen tarpeessa Yhteistyötahojen näkökulma Arviointi Siirtyminen Yhteistyö Aikataulut Asumisyksikön työntekijä Tapaaminen Sopiminen Vaihe 1: Vaihe 2: Vaihe 3: Määrittely / suunnittelu Suunnittelu / toteutus Arviointi

14 Yksikön/organisaation näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Tarkoituksenmukaiset tilat ja varusteet Palvelut on määritelty Palvelutarpeiden/ palveluiden seuranta Asiakas/omais palaute Yhteistyötahojen palaute Toimintaa kehitetään suunnitelmallisesti Palveluprosessit on kuvattu Asiakasrakenteen seuranta Toimintasuunnitelma Toimintakertomus Yksikkö on profiloitu tietylle asiakaskunnalle Huolehditaan asiakkaiden sijoittumisesta tarkoituksenmukaisimpaan asumismuotoon sekä palvelujen käyttöön Kodinomaisuus Turvallisuus Tilat ja varusteet vastaavat asiakasrakennetta Laadun näkökulma Yksikön/organisaation näkökulma Laatu Henkilöstön koulutus ja määrä vastaa asiakasrakennetta Henkilöstöllä mahdollisuus työnohjaukseen Kehityskeskustelut Vertaisarviointi Kirjalliset toimintaohjeet ja sopimukset Dokumentointi on arvioivaa, ajan tasalla olevaa sekä lainmukaista Kirjallinen toiminta-ajatus Yksikön arvot ovat määritelty ja nähtävissä Eettiset periaatteet Toiminta on suositusten mukaista Henkilöstö Arvot Yhteiset toimintaperiaatteet

15 Lainsäädännön näkökulma
NIEMIKOTISÄÄTIÖ Päädiaan Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet Raportointi/ kirjaaminen Potilasasiakirjojen tiedot ovat salassa pidettäviä Tietoja saa luovuttaa asiakkaan kirjallisella luvalla Työntekijät ovat salassapitovelvollisia Potilasasiakirjojen laatiminen on ammattihenkilön ja toimintayksiön laissa säädetty velvollisuus Potilasasiakirjat varmistavat hoidon turvallisuutta ja jatkuvuutta Oikeus hoitoon pääsyyn Oikeus neuvontaan ja ohjaukseen Oikeus yksityisyyteen Itsemääräämisoikeus Oikeus oikeusturvakeinojen käyttämiseen Tiedonsaantioikeus Oikeus yksityisyyden suojaan henkilötietojen käsittelyssä Lainsäädäntö Lainsäädännön näkökulma Laatu Potilasvahinkojen korvausjärjestelmä Yhteydenotto potilasasiamieheen Muistutus Vahingonkorvaus Kantelu Rikosilmoitus Tutkintapyyntö Potilastietojen käsittelyä koskevan asian saattaminen tietosuojavaltuutetun ratkaistavaksi Hallintoriita Asiakas osallisena Omainen mukana asiakkaan suostumuksella Tulee olla kirjallinen ja riittävän yksityiskohtainen Moniammatillinen työryhmä Kuntoutussuunnitelma Oikeusturvakeinot


Lataa ppt "Mielenterveyskuntoutujan asumispalveluprosessi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google