Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö"— Esityksen transkriptio:

1 Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö

2 Aikataulu Työ valmistuu huhtikuun 2014 aikana
Sidosryhmille järjestetään tiedotustilaisuudet työn puolivälissä, kun ensimmäisiä ajatuksia mukaan otettavista kuljetuksista ja toteutuksesta on saatu kokoon. Chart

3 Suunnittelualue Työssä ovat mukana: Jyväskylä Laukaa Muurame
Lisäksi huomioidaan muiden kuntien liittymismahdollisuus myöhemmin mukaan vertailtaessa toteutusvaihtoehtoja Chart

4 Koulukuljetukset Vahvuudet Hyvin toimiviksi hioutunet rutiinit
Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Kaluston riittävyys Kilpailun puute Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kustannustehok-kuus paranee Satunnaiskuljetusten hallinta Uhat Kuljetusten täsmällisyys heikkenee Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

5 Soten ryhmäkuljetukset
Vahvuudet Hyvin toimiviksi hioutunet rutiinit Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Kaluston riittävyys Kilpailun puute Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kustannustehok-kuus paranee Erikoiskaluston riittävyys Uhat Kuljetusten täsmällisyys heikkenee Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

6 Asiointi- ja palveluliikenteet
Vahvuudet Maantieteellisesti kattava palvelu Heikkoudet Melko vähän matkustajia Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Lisää matkustajia Erikoiskaluston riittävyys Uhat Itse maksavat matkustajat eivät mahdu kyytiin Palvelu ei ehdi kaikkialle Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

7 VPL- ja SHL-kuljetuspalvelu
Vahvuudet Käyttäjät saavat palvelun nopeasti Heikkoudet Kustannustaso kasvaa koko ajan Erikoiskaluston riittävyys Ei ole kilpailutettu Nykyinen toimintatapa Mahdollisuudet Kuljetukset voidaan kilpailuttaa Erikoiskaluston riittävyys Uhat Ennakkotilauksiin totuttelu vaatii käyttäjiltä sopeutumista Kyydinvälitykseen perustuva toimintatapa Chart

8 Parhaiten mukaan soveltuvat kuljetukset
VPL- ja SHL-kuljetuspalvelun matkat Asiointi- ja palveluliikenteet Koulujen satunnaiskuljetukset Päivätoiminnan ym. soten ryhmäkuljetukset Lisäksi kaluston yhteiskäyttö parantaa koulujen säännöllisien kuljetusten kustannustehokkuutta Chart

9 Tilastotietoa VPL-matkoista
Koko kaupunkiseutu asiakkaita henkilöä matkamäärä noin matkaa/vuosi kustannukset €/vuosi lähes kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla Chart

10 Tilastotietoa VPL-matkoista muurame
asiakkaita noin 80 henkilöä matkamäärä noin matkaa/vuosi keskimääräinen matka 15 km kustannukset €/vuosi kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla, johon lisätään 0,75 €/matka Muurame SHL asiakkaita alle 10 henkilöä matkamäärä noin 180 matkaa/vuosi kustannukset €/vuosi Chart

11 Tilastotietoa VPL-matkoista laukaa
asiakkaita noin 300 henkilöä matkamäärä noin matkaa/vuosi keskimääräinen matka 20 km kustannukset €/vuosi kaikki taksit osallistuvat mittaritaksalla Chart

12 Tilastotietoa VPL-matkoista
Chart Noin matkaa vuodessa Vilkkainta arkisin arkisin klo 9-16, jolloin yli 20 matkaa tunnissa Matkan keskimääräinen pituus on 5 km.

13 Tilastotietoa VPL-matkoista
Chart Yli matkaa vuodessa Arkisin klo 9-17 yli 40 matkaa tunnissa

14 Kutsuohjatun avoimen liikenteen matkustus vuositasolla
Poimuri Palokassa ja Vaajakoskella 3 000 Kyytiveikko neljä autoa 21 000 Laukaa 4 kutsuohjattua reittiä 2 800 Muuramen monari 4 900 Korpilahden asiointiliikenne 1 300 Yhteensä 33 000 Samaa kalustoa hyödynnetään myös päiväkeskuskuljetuksiin Chart

15 Kustannushyötyjen muodostuminen
Hyödyt muodostuvat kolmesta osatekijästä: Matkojen yhdistelyn ja kaluston yhteiskäytön kautta saatava logistisen tehokkuuden tuoma hyöty. Kyydinvälityksen myötä yleensä paremmin toimivan kuljetusten kilpailuttamisen tuoma hyöty Järjestelmän selkiyttäminen ja seurannan tehostuminen poistavat tahattoman ja mahdollisen tahallisen ohjeiden vastaisen toiminnan. Chart

16 Kustannushyötyjen Suuruus
Muista yhdistelykeskuksista saatujen kokemuksienvalossa: Matkojen yhdistelyn kautta voidaan saavuttaa % kustanussäästö: – € (VPL) Kuljetusten kilpailuttamisella voidaan saavuttaa 2-5% säästö: – € Kustannusten kohdistuminen oikealle maksajataholle säästää yleensä 1-3 % : – € Kaluston yhteiskäytön tehostuminen 5-10 % yhteiskalustoa käyttävistä kuljetuksista: – € Kustannushyöty yhteensä: – €/vuosi Chart

17 Keskuksen toteuttamistapojen vertailua
A tilaajatahot hoitavat koko palvelun itse perustamansa keskuksen ja hallinnoimansa kuljetuskaluston avulla. B tilaajatahot hoitavat kyydinvälityksen itse, mutta kuljetuksista vastaavat ulkopuoliset toimijat. C Tilaajatahon roolina on sopimusten hallinnointi ja sekä kyydinvälityksestä, että liikennöinnistä on tehty erilliset sopimukset. D Tilaajatahon roolina on hallin- noida kokonaispalveluna ostettua toimintaa, jossa yksi sopimus- kumppani tuottaa sekä kyydin- välitys- että siihen liittyvän kuljetuspalvelun. Chart

18 Keskuksen toteuttamistapojen vertailua
OMA TOIMINTA TOIMINTATILANNE OSTOPALVELU Työnjohto, kyydinvälitys, kuljetusten seuranta ja valvonta. Mutta onko nämä kaikki julkisen sektorin tehtäviä? Tilaajan tehtävät Sopimusten valvonta (matkojenyhdistely ja kuljetukset). Sopimusten yhteensovittaminen voi olla työlästä ja muutoksista voi aiheutua yllättäviä kustannuksia. Oman henkilökunnan määrä ei jousta nopeasti. Joustavuus kysynnän hetkellisissä muutoksissa Jos sama henkilökunta tekee myös muita tehtäviä, on kysynnän muutoksiin helppo reagoida. Oman toiminnan kehittäminen. Tarvittaessa henkilökunnan lisääminen, joka tosin lisää myös kustannuksia. Vaikutusmahdollisuus palvelun laatuun Sopimuksen mukaisten sanktioiden käyttö. Selkeä, koska vain kuljetuksista tarvitaan sopimukset. Vastuukysymykset erityisesti ongelmatilanteissa. Mutkikas, koska erilliset sopimukset kyydinvälityksestä ja kuljetuksista. Chart

19 Keskuksen toteuttamistapojen vertailua
OMA TOIMINTA TOIMINTATILANNE OSTOPALVELU Tarvitaan erillinen järjestely Hiljaisen ajan tilausten vastaanotto Voidaan sisällyttää ostopalveluun. Helpompi lisätä uusia liikenteitä ohjatavaksi ja liikenteelle asetettavat vaatimukset helpompi kuvata kun ei ole toimijaa välissä. Liikenteen kilpailuttamisen toimivuus. Liikenteen ja matkojenyhdistelyn yhteensovittamiseen liittyvien asioiden tarkka kuvaaminen vaikeuttaa kilpailuttamista. Helppo lisätä kapasiteettia lisähenkilökunnalla. Skaalautuvuus kysynnän isoissa pysyvissä muutoksissa Kasvu on osattava ennakoida tietyllä tarkkuudella jo kilpailuttamisvaiheessa. Motiivi on kohdallaan, koska yhdistelystä vastaa hyötyvän tahon oma henkilökunta. Motiivi kustannushyötyjen saavuttamiseen Tähän voidaan vaikuttaa bonuksilla, jotka toisaalta voivat johtaa epäterveeseen kustannushyötyjen tavoitteluun asiakkaan kokeman palvelun kustannuksella Chart

20 Mikä muuttuisi matkojenyhdistelyn myötä
Matkat tilattava ennakkoon jotta jää aikaa yhdistelyyn Matkustamisajankohdan osalta edellytetään pientä joustoa, jos se mahdollistaa yhdistelyn Matka-aika voi pidentyä hieman Kuljetuksia voidaan hoitaa myös palveluliikenteellä tai pikkubussikalustolla. Hyvän palvelun varmistamiseksi asiakkaiden matkustamisen liittyvistä tarpeista luodaan ns. asiakasprofiili Chart

21 Asiakkaiden kokemukset yhdistelykeskuksesta (kuopio 2012)
Chart

22 Asiakkaiden kokemukset yhdistelykeskuksesta (kuopio 2012)
Chart

23 Kiitos! Endslide. Endslide


Lataa ppt "Jyväskylän kaupunkiseudun kyydinvälityspalvelun selvitystyö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google