Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys"— Esityksen transkriptio:

1 Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys
Kanta-Hämeen maakunnallisen terveydenhuollon kehittämissuunnitelman loppuraportin julkistamistilaisuus Kanta-Häme/Eeva Reissell

2 Kanta-Häme/Eeva Reissell
sisältö Väestö ja väestöennusteet Ikäryhmittäiset menot ja menoennusteet Tarvekertoimet ja tarvevakioidut menot Resurssitilanne Mitä palveluita on tarjolla Hoivapaikkoja kehittämiskohteet Henkilökuntaa Hoidon saatavuus Onko järjestämistavalla väliä? Järjestämisvaihtoehtojen esittely Koordinaatioryhmän linjausten tulkintaa Ohjausryhmän linjaus Kanta-Häme/Eeva Reissell

3 Väestö ja väestöennusteet
Ikäprofiilit maakunnassa ja seutukunnissa Väestöennusteet Yli 75-vuotiaiden määrän kehitys Sairastavuus Eli tärkeimmät menokehityksen determinantit Kanta-Häme/Eeva Reissell

4 Kanta-Hämeen väestö 2011, 2020 ja 2030
Vuosi Väestö 75+ vuotiaat 2010 15 800 2020 20 000 2030 30 400 2040 36 300 Kanta-Häme/Eeva Reissell

5 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Hämeenlinnan ja Riihimäen väestöprofiilit muistuttavat hyvin paljon koko Kanta-Hämeen väestöprofiilia Forssassa on sen sijaan selkeämmin näkyvissä väestön painottuminen vuotiaisiin eikä väestömäärän ennusteta kasvavan seuraavina vuosikymmeninä Kanta-Häme/Eeva Reissell

6 75-vuotiaiden määrän kasvu Kanta-Hämeessä vuoteen 2030 mennessä
Vuosi 2010 Vuosi 2020 Vuosi 2030  Kunta 75+ asukkaita 75+ osuus (%) Muutos (%) vuoteen 2010 Forssa 1 924 11 2 405 25 3 595 87 Humppila 274 280 2 405 48 Jokioinen 516 9 599 16 918 78 Tammela 679 10 702 3 1 009 47 Ypäjä 294 12 -7 401 36 Hattula 655 7 923 41 1 393 113 Hämeenlinna 6 544 8 141 24 11 962 83 Janakkala 1 338 8 1 829 37 2 643 98 Hausjärvi 662 802 21 1 271 92 Loppi 661 937 42 1 390 110 Riihimäki 2 235 2 831 27 4 511 102 KANTA-HÄME 15 782 19 723 29 498 Lähde: Tilastokeskus, väestöennuste 2012 Kanta-Häme/Eeva Reissell

7 Sairastavuus-indeksi Lääkekorvaus-indeksi Työkyvyttömyys-indeksi
Sairastavuusindeksi ja sen osakomponentit Kanta-Hämeen kunnissa, ikävakioitu, vuosi 2011. Alue Sairastavuus-indeksi Kuolleisuus-indeksi Lääkekorvaus-indeksi Työkyvyttömyys-indeksi Forssa 106,4 101,0 104,3 113,8 Humppila 102,2 96,9 106,1 103,6 Jokioinen 93,7 95,2 99,5 86,5 Tammela 95,6 90,6 99,8 96,4 Ypäjä 100,0 113,0 91,8 95,3 Hämeenlinna 93,9 96,6 95,5 Hattula 93,4 105,3 97,6 77,3 Janakkala 101,9 98,8 85,9 Riihimäki 101,5 109,7 Hausjärvi 99,6 99,1 94,1 Loppi 93,5 99,0 92,5 95,0 KANTA-HÄME 97,4 98,7 98,6 94,8 Lähde, Kelasto, Kela Kanta-Häme/Eeva Reissell

8 Menot ja menoennusteet
Ikäryhmittäiset menot ja menoennusteet Tarvekertoimet ja tarvevakioidut menot Kanta-Häme/Eeva Reissell

9 Kanta-Hämeen kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenot 2010
Kanta-Häme/Eeva Reissell

10 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Häme kuntien terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenot Vuosi Menot 2010 430 m€ 2020 510 m€ 2030 640 m€ 2040 760 m€ Kanta-Häme/Eeva Reissell

11 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenojen muutos (%) kunnittain Kanta-Hämeen kunnista ikärakenteen vaikutuksella menoihin on suurin vaikutus Lopella ja Hattulassa. Kanta-Häme/Eeva Reissell

12 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot 2011, tarvekertoimet Tarvekertoimet kuvaavat palvelujen tarpeen suhteita verrattuna koko maan tarpeen keskiarvoon, joka on 1,0. Alueilla, jossa väestö on keskimäärin vanhempaa ja/ tai sairastavuus on keskimääräistä korkeampi, on tarvekerroin yli 1,0. Lähde: Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot sairaanhoitopiireittäin ja kunnittain Satu Kapiainen, Timo Hujanen, Unto Häkkinen, Mikko Peltola, CHESS/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Kanta-Häme/Eeva Reissell

13 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Tarvevakioidut menot 2011 Mikäli kunnan tarvevakioidut menot ovat korkeat, voidaan pohtia tarjoaako kunta tavanomaista tasoa runsaammat ja laadultaan paremmat palvelut asukkailleen. Eroja selittäviä tekijöitä saattaa olla myös kunnan palveluprosessissa, toiminnan organisoinnissa tai johtamisessa. Toisaalta alhaiset menot suhteessa muihin voi olla merkki siitä, etteivät palvelujen määrä ja laatu ole toivotulla tasolla. Lähde: Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot sairaanhoitopiireittäin ja kunnittain Satu Kapiainen, Timo Hujanen, Unto Häkkinen, Mikko Peltola, CHESS/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Kanta-Häme/Eeva Reissell

14 Terveyden- ja vanhustenhuollon tarvevakioidut menot (koko maa = 100)
Kanta-Häme/Eeva Reissell

15 Terveydenhuollon tilannekatsaus 2013
Terveydenhuollon palvelut Perusterveydenhuollon avovastaanotot Suun terveydenhuollon vastaanotot Ikäihmisten palvelut Kotihoito, terveyskeskusvuodeosastot, vanhainkodit, tehostettu palveluasuminen Somaattinen erikoissairaanhoito Päivystys Palveluiden käyttö Palveluiden resursointi Lääkäritilanne Muu henkilökunta Hoidon saatavuus Kanta-Häme/Eeva Reissell

16 Terveydenhuollon palvelut 2013
Kanta-Hämeen perusterveydenhuollon avovastaanotot, hammashoitolat ja neuvolat – toimipisteet Kanta-Häme/Eeva Reissell

17 Yhteenveto perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palveluista
Terveysasemaverkkoa on supistettu Forssassa ja Hämeenlinnassa Janakkalassa ja Hausjärvellä on kaksi toimipistettä, muuten Hämeenlinnaa lukuun ottamatta yksi/kunta Lopella ja Hausjärvellä myös neuvoloita suurten taajamien ulkopuolella Lääkäritilanne on ollut huonoin Janakkalan ja Riihimäen seudulla Forssan seudulla lääkärityöpanos suhteessa hoitajatyöpanokseen suurin Tehtävien siirtoa muulle henkilöstölle ei ole juuri toteutettu, ei myöskään suun terveydenhuollossa Hoidon saatavuus maaliskuussa 2013 : lääkärin vastaanotolle pääsy Hattula-Janakkalan ja Riihimäen terveyskeskuksissa viikkoa alle 2 viikkoa Forssan seudulla, Hämeenlinnassa 2-4 viikkoa hoitajan vastaanotolle pääsy oli Riihimäellä vaikeutunut ollen yli 7 päivää Kanta-Häme/Eeva Reissell

18 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Ikäihmisten palvelut Kanta-Häme/Eeva Reissell

19 Hoivapaikkojen peittävyys 75 vuotta täyttäneelle väestölle 31.1.2013
Kanta-Häme/Eeva Reissell

20 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Kanta-Hämeen yli 75 -vuotiaiden kotihoidon-, palveluasumisen- ja laitospaikkojen tarve suositusten* mukaan vuosina 2015 ja 2025. Forssan seutu Hämeenlinnan Riihimäen Kanta-Häme yhteensä 2015 2025 Kotihoito Suositus 25 % 75 + vuotiaista 894 1212 2166 3104 932 1398 3991 5713 Palveluasunnot suositus 3 % mukaan 107 145 260 372 112 479 686 suositus 5 % mukaan 179 242 433 621 186 280 798 1143 Laitoshoito** suositus 7 % mukaan 250 339 606 869 261 391 1117 1600 Lähde: Tilastokeskus, Yli 75 v. ennuste. * STM Oppaita 2001:4, ** Sisältää vanhainkotihoidon, terveyskeskuksen vuodeosastohoidon, ei sisällä erikoissairaanhoitoa Kanta-Häme/Eeva Reissell

21 Yhteenveto Kanta-Hämeen kuntien kotihoidosta (asiakasmäärät ja käynnit 2012).
Kunta Kotish ja kotipalv. yhdistetty kyllä/ei Palvelu 24/7 Säännöll. kotihoidon asiakkaat Tilap. kotihoidon asiakkaat (% kaikista) Asiakkaat yhteensä Käynnit v.2012 >75v Forssa kyllä 230 (11,5) 260 73 546 1 924 Hausjärvi ei 127 (10,6) 142 35 466 662 Hattula 95 (36,2) 149 71 479 655 Humppila 29 (17,4) 35 17 088 274 Hämeenlinna 600 (10,4) 670 6 544 Janakkala 322 (34,1) 489 74 358 1 338 Jokioinen 56 (50,0) 112 ei tied. 516 Loppi 203 muutamia 46 853 661 Riihimäki 312 (10,9) 350 2 235 Tammela 147 (72,6) 537 54 672 679 Ypäjä 52 (55,9) 118 27 852 294 Kanta-Häme 2173 Noin 892 3 065 15 782 Lääkäripalveluita kotihoidossa on saatavissa vaihdellen Humppilan 0,5 tunnista viikossa Riihimäen 37 tuntiin/viikko. Kanta-Häme/Eeva Reissell

22 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Somaattisen erikoissairaanhoidon palveluiden käyttö Kanta-Hämeen kunnissa / 1000 asukasta vuonna 2011. Lähde:Sotkanet Kanta-Häme/Eeva Reissell

23 Erikoissairaanhoidon tuottavuus 2011
Forssan sairaalan tuottavuus on omassa sarjassaan hyvä Lähde:Sairaaloiden tuottavuus, THL 2012 Kanta-Häme/Eeva Reissell

24 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Somaattisen erikoissairaanhoidon ikä- ja sukupuolivakioidut episodit ja laskennalliset kustannukset /asukas sekä kustannusten ero maan keskiarvoon alueittain 2011 Kanta-Häme/Eeva Reissell

25 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Erikoissairaanhoidon kustannusten poikkeama koko maan keskiarvosta Kanta-Hämeen kunnissa vuonna 2011. Kustannusten poikkeamat ositettuna palvelujen käytöstä ja käytettyjen sairaaloiden tehottomuudesta/tehokkuudesta johtuviin kustannuksiin Kustannuseroja selittävät pääosin palveluiden käyttö. Lähde: THL, sairaaloiden tuottavuus. Kanta-Häme/Eeva Reissell

26 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Sairaanhoitopiiri Sairaanhoitopiiri on kustannuksiltaan maan parhaimmistoa ja kustannuskehitys on ollut maltillista. Erikoissairaanhoidon kustannukset kasvavat kuitenkin nopeammin kuin muut perusturvan osa-alueet. Sairaanhoitopiirissä paljon osto-palveluita ja lääkärisijaistyövoimaa. Rasitteena myös alibudjetointi ja runsaat investoinnit (Laesterä, Audiator) Ratkaisuksi suositeltu aitoja rakenteellisia ratkaisuja (Laesterä, Audiator) Kanta-Häme/Eeva Reissell

27 Kanta-Häme/Eeva Reissell
Päivystys Perusterveydenhuollon päivystys Forssassa, Riihimäellä iltapäivystys, muualla keskussairaala Erikoissairaanhoidon päivystystä keskitetty keskussairaalan tiloihin RYKS päivystys lopetettu 10/2012 Forssan päivystys on ulkoistettu Keskittämistä on siis tehty, mutta maantieteellisen sijainnin ja henkilöstötilanteen vuoksi keskittämistä mietittävä edelleen Kanta-Häme/Eeva Reissell

28 Kanta-Häme/Eeva Reissell
KEHITTÄMISKOHTEET 1/2 Maakunnassa on merkittävä pirstoutumisen riski Vaarana on keskussairaalan toimintojen alasajo järjestävän ja rahoittavan väestöpohjan kapeutuessa Erikoissairaanhoidon päivystyksen väestöpohjavaatimus kansainvälisesti asukasta Erikoissairaanhoidon painopisteitä tulisi miettiä Kilpavarustelua tulisi välttää esim. leikkaustoiminnan kohdalla Perusterveydenhuollon toimipisteiden ja neuvoloiden määrä ja sijainti Tehtävien jako muille ammattiryhmille kuin lääkäreille Kanta-Häme/Eeva Reissell

29 Kanta-Häme/Eeva Reissell
KEHITTÄMISKOHTEET 2/2 Kotihoidon palvelun rajoitteet (toimintaa ei ole 24/7) eivät vastaa nykysuosituksia Kotipalvelun ja sairaanhoidon palvelut ovat edelleen erillisessä organisaatiossa osassa kunnista Kansalliseen tavoitteeseen (13–14 % 75 –vuotta täyttäneistä saa säännöllistä kotihoitoa) ylsivät vuonna 2011 vain noin puolet Kanta-Hämeen kunnista Myös hoivapaikkojen käyttöä ja erikoistumista tulisi maakunnassa suunnitelmallisesti edistää Kanta-Hämeen kunnissa ikäihmisten palveluiden saatavuus ja laatu asettavat väestön eriarvoiseen asemaan Kanta-Häme/Eeva Reissell

30 Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys – onko järjestämistavalla väliä?
Markku Pekurinen

31 Tuotannollisesti hajautettu maakunnallinen sote-alue (A)
Forssa Humppila Jokioinen Tammela Ypäjä Somero (?) Hattula Hämeenlinna Janakkala (?) Hausjärvi Loppi Riihimäki Janakkala (?) Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeenlinna Janakkala Jokioinen Loppi Riihimäki Tammela Ypäjä Somero (?)

32 Kolmen sote-alueen ja keskussairaalan maakunta (B)
Forssa Humppila Jokioinen Tammela Ypäjä Somero (?) Hattula Hämeenlinna Janakkala (?) Hausjärvi Loppi Riihimäki Janakkala (?)

33 Maakunnallinen sote-alue (C)
Forssa Hattula Hausjärvi Humppila Hämeenlinna Janakkala Jokioinen Loppi Riihimäki Tammela Ypäjä Somero (?)

34

35 Koordinaatioryhmän linjausten tulkintaa

36 Kanta-Hämeen terveydenhuoltoselvityksen ohjausryhmän linjaus 20.5.2013
Maakunnan kuntien kannalta suotavaa olisi toteuttaa sote-palvelujen järjestäminen Kanta- Hämeessä siten, että Laajan perustason palvelujen järjestämisvastuu on maakunnallisella sote-alueella (kuntayhtymä) Perustason palvelujen järjestämisvastuu on kolmella perustason alueella (vastuukunta tai kuntayhtymä)

37 Kanta-Häme/Eeva Reissell
KIITOS YHTEISTYÖSTÄ! Kanta-Häme/Eeva Reissell


Lataa ppt "Kanta-Hämeen maakunnallinen terveydenhuoltoselvitys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google