Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Leena Tornberg, projektikoordinaattori
M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
2
Kulttuuri oppimisen kohteena ja välineenä
Juurihoitoa museosta – kulttuuriperintöopetuksen tukena Leena Tornberg M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
3
Kulttuuri oppimisen kohteena
Tavoitteena oppia tuntemaan erilaisia kulttuurin ilmenemismuotoja Museo: oppia tuntemaan museon edustamaa kulttuurituotetta (teemaa) Opitaan tuottamaan ja vastaanottamaan kulttuurista perintöä – siirretään kulttuuriperintöä Opitaan kulttuurituotteen muoto, sisältö, tuotantotapa tai toimintatapa (esim. taideteos tai saamelainen kuksa) Syvempää oppimista: prosessi kulttuurituotteen taustalla Myös kulttuuriorganisaatio itsessään voi olla oppimisen kohde Kulttuuri oppimisen välineenä Kulttuurituotteita käytetään opetuksen ja tiedon välineinä Esim. taideteos: ei tutkita vain taiteen käsittein, vaan lähestytään muun elämänalueen/oppiaineen kautta Kuksa: muukin arvo kuin kansatieteellinen arvo Ei vain katsota, lueta tai kuunnella vaan opiskellaan katsomaan, tekemään ja opetellaan ehkä itse tekemään Tavoitteena: ihmisenä kasvaminen, kehitetään ajattelun taitoja ja päättelykykyä Tornberg&Venäläinen (2008). Venäläinen P. (toim.) Kulttuuriperintö ja oppiminen. M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
4
Kulttuuri/museo oppimisen kohteena ja välineenä?
Katvalan talonpoikaismuseo – oppimisen kohteena Katvalan talonpoikaismuseo – oppimisen välineenä Kansallismuseo Valtion taidemuseot Työväenmuseo Werstas Kumpaa tavoittelet? Kävijä voi käydä useita kertoja samassa paikassa, kun tavoite on erilainen eri kerroilla? Esim. 4 kertaa oppilasryhmä samassa näyttelyssä/saman teeman parissa (opastus, työpaja, omatoiminen (kilpailua varten), oma tuotos näyttelyssä) M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
5
Kallio, K. (toim.) Museo oppimisympäristönä, 2004
”Museo-opetusta valmistelevan museolehtorin, oppaan ja opettajan on tärkeä pohtia, miten he omalta kohdaltaan ymmärtävät museossa oppimisen ja tiedon luonteen” Kallio, K. (toim.) Museo oppimisympäristönä, 2004 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
6
” … myös museon ulkopuolella.”
” Museo-opetuksen keskeinen päämäärä ei ole museon tiedon välittäminen, vaan kulttuuri- ja luonnonperinnön lukutaidon oppiminen.” ” … myös museon ulkopuolella.” Kallio, K. (toim.) Museo oppimisympäristönä, 2004 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
7
Innostavia esimerkkejä
Arktisen keskuksen Viikingit-näyttely Rovaniemellä (2008) Näyttelyn rakentaminen: kivialan osaajia, hopeaseppiä, ompelijoita, seppä Lautanauha-työpaja – LaY:n kasvatustieteen käsityön erikoistujat M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
8
Innostavia esimerkkejä
Kierikki-keskus Kuttelo-ryhmä Espoon kaupungin museon KAMUn perusnäyttelyn avaus lokakuu 2013 M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
9
Innostavia esimerkkejä
Tekniikan museo (2007) Oppilaitos osana näyttelysuunnittelua: Tarvittiin kuvamateriaalia meikkaamisen historiasta Estenomiopiskelijat: meikkaukset Tekstiilialanopiskelijat: puvut Mediaopiskelijat: valokuvaus Ajankäytön suunnittelu, vähintään yksi vuosi M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
10
Innostavia esimerkkejä
Espoon kaupunginmuseo KAMU Kuka osaa käyttää tätä konetta? Tapahtumat – senioritoiminta M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
11
Case: Nivalan ammattiopisto
Catering-ala: kokki ja tarjoilija Kauneudenhoitoala: parturi-kampaajan sekä kosmetologin koulutusohjelma Kulttuuriala: vaatetusalan opintoja ja ohjaustoiminnan opintoja Kiviala: kiventyöstön erikoisosaajia Metalliala: metallituotteiden ja koneiden osien valmistuksessa. Puuala: puumateriaalin tunteminen ja perustyövaiheiden osaaminen Auto- ja logistiikka-ala Rakennus ja LVI Sähkö ja ICT Tapahtumatoiminta Kahvio/kahvila/ravintola/tarjoilu Näyttelyn tuottaminen Ennallistuksia Kopioita Toisinnoksia Pedagogista materiaalia: (…kun puhumme asioista kasvatuksen kontekstissa, niillä on aina välineellinen funktio. ) Toiminnallisen työpajan ohjaaminen M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
12
Kiitos, yhteydenotot tervetulleita!
Innostavia esimerkkejä Suomen museoliiton propagandaprojekti: Sinebrychoffin taidemuseo Kiitos, yhteydenotot tervetulleita! M U S E O T K U L T T U U R I M A T K A I L U N K Ä R K E E N MUSEER OCH KULTURTURISM – MUSEUMS AND CULTURE TOURISM
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.